|
|
draakje
|
|
|
|
|
|
Xanne@headliner
|
|
|
quote: is dat Beriberi van Coitus non interuptus? |
|
|
|
|
draakje
|
|
|
quote: Nee, volgens mij is dat een ziekte die ontstaat door een gebrek aan vitamine B. Met coïtus - al dan niet interruptus - heeft het niets te maken. Wat dacht jij dan? |
|
|
|
|
Xanne@headliner
|
|
|
quote:Op maandag 30 juni 2008 - 13:28 schreef draakje het volgende:[..] Nee, volgens mij is dat een ziekte die ontstaat door een gebrek aan vitamine B. Met coïtus - al dan niet interruptus - heeft het niets te maken. Wat dacht jij dan? Wel wij noemen dat manlijke vocht Beriberi |
|
|
|
|
yvonne
|
|
|
chronische beriberie;-) nee beri beri bestaat wel, ik heb er ook wel eens van gehoord en ben gaan googlen
Beriberi is een aandoening aan het zenuwstelsel die wordt veroorzaakt door een tekort aan vitamine B1 (thiamine) (ICD-10 droge beriberi: E51.1, natte beriberi: I98.8).
De ziekte kan zich uiten in gewichtsverlies, stemmingswisselingen, verstoring van de zintuiglijke waarneming, zwakke en pijnlijke ledematen en hartritmestoornissen. Daarnaast treden er vaak zwellingen op (oedeem). In een gevorderd stadium kan de ziekte leiden tot hartfalen en zelfs de dood tot gevolg hebben. De naam beriberi is afkomstig uit het Singalees (de belangrijkste taal van Sri Lanka) en betekent "ik kan niet, ik kan niet". |
|
|
|
|
G.R.i
|
|
|
Draakje heeft gelijk, zeelui die lang van huis waren, konden dit krijgen omdat ze geen verse groenten en fruit aten; |
|
|
|
|
Xanne@headliner
|
|
|
quote:Op maandag 30 juni 2008 - 14:51 schreef yvonne het volgende:chronische beriberie;-) nee beri beri bestaat wel, ik heb er ook wel eens van gehoord en ben gaan googlen Beriberi is een aandoening aan het zenuwstelsel die wordt veroorzaakt door een tekort aan vitamine B1 (thiamine) (ICD-10 droge beriberi: E51.1, natte beriberi: I98.8). De ziekte kan zich uiten in gewichtsverlies, stemmingswisselingen, verstoring van de zintuiglijke waarneming, zwakke en pijnlijke ledematen en hartritmestoornissen. Daarnaast treden er vaak zwellingen op (oedeem). In een gevorderd stadium kan de ziekte leiden tot hartfalen en zelfs de dood tot gevolg hebben. De naam beriberi is afkomstig uit het Singalees (de belangrijkste taal van Sri Lanka) en betekent "ik kan niet, ik kan niet". Neem mij niet voor gisteren, wij noemen sperma Beri beri. LOL maar wat jullie noemen lijkt mij ook geen pretje |
|
|
|
|
yvonne
|
|
|
quote:Op maandag 30 juni 2008 - 14:53 schreef G.R.i het volgende:Draakje heeft gelijk, zeelui die lang van huis waren, konden dit krijgen omdat ze geen verse groenten en fruit aten; dat was toch scheurbuik?? |
|
|
|
|
yvonne
|
|
|
Scheurbuik (ook wel scorbuut of ascorbinezuurdeficiëntie) is de benaming voor een ziekte ten gevolge van een langdurig vitamine-C tekort zoals dat in vroeger eeuwen op zeilschepen op de grote vaart veel voorkwam. |
|
|
|
|
Izz@headliner
|
|
|
quote:Op maandag 30 juni 2008 - 14:58 schreef yvonne het volgende:Scheurbuik (ook wel scorbuut of ascorbinezuurdeficiëntie) is de benaming voor een ziekte ten gevolge van een langdurig vitamine-C tekort zoals dat in vroeger eeuwen op zeilschepen op de grote vaart veel voorkwam. altijd gedacht dat dit van het lachen was. lol |
|
|
|
|
G.R.i
|
|
|
Verwarring alom; Ik dacht dat scheurbuik en BB hetzelde was; niet dus... |
|
|
|
|
draakje
|
|
|
quote: Scheurbuik komt door een tekort aan vitamine C, Beriberi door een tekort aan vitamine B. Zo dus. |
|
|
|
|
Izz@headliner
|
|
|
quote:Op maandag 30 juni 2008 - 16:01 schreef draakje het volgende:[..] Scheurbuik komt door een tekort aan vitamine C, Beriberi door een tekort aan vitamine B. Zo dus. Nu dat is dan duidelijk in de beriberi die Xan bedoeld zit meer vitamine B dan je nodig hebt. hahahahha |
|
|
|
|
G.R.i
|
|
|
hahaha, een leuk verhaal over die BB; Een kennis was in Afrika en werd rondgeleidt door diverse dorpjes; ze vondt het erg interessant allemaal, hoe die mensen woonden enz. ze dansten en zongen. De gids vertelde ondertussen in gebrekkig Engels over deze mensen. Hij had het ook over beri-beri en mijn kennis zei, yes I like it, iedereen keek haar verbaast aan en wat bleek? Zij dacht dat ze het over aardbeien hadden; Ze schaamde zich kapot toen haar verteld werd dat het een ziekte was.
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op maandag 30 juni 2008 door G.R.i -- |
|
|
|
|
draakje
|
|
|
quote:Op maandag 30 juni 2008 - 19:13 schreef G.R.i het volgende:hahaha, een leuk verhaal over die BB; Een kennis was in Afrika en werd rondgeleidt door diverse dorpjes; ze vondt het erg interessant allemaal, hoe die mensen woonden enz. ze dansten en zongen. De gids vertelde ondertussen in gebrekkig Engels over deze mensen. Hij had het ook over beri-beri en mijn kennis zei, yes I like it, iedereen keek haar verbaast aan en wat bleek? Zij dacht dat ze het over aardbeien hadden; Ze schaamde zich kapot toen haar verteld werd dat het een ziekte was. Een strawberiberi ... |
|
|
|
|
yvonne
|
|
|
erieberie????? hahahahahaha |
|
|
|