BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Politiek / Binnenlandse Politiek / topic: Rookverbod

Headliner: Politiek Nieuws Plaats een nieuw antwoord  
jacob
 jacob - donderdag 25 september 2008 - 09:34   quote  deeplink  
Dit las ik vanmorgens in het Nederlands Dagblad

Nu boetes bij negeren rookverbod

DEN HAAG - De Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) gaat veel strenger optreden tegen cafébazen die zich niet aan het rookverbod houden. Vanaf 1 oktober krijgen deze ondernemers direct een boete. Nu komen ze er vaak nog met een waarschuwing van af. Dat zegt minister Klink (Volksgezondheid).
De VWA ging volgens hem de eerste drie maanden na invoering van het rookverbod in de horeca nog betrekkelijk soepel om met de handhaving. Maar die tijd is voorbij, waarschuwt de bewindsman. ,,Vanaf 1 oktober wordt er strenger gecontroleerd.'' De boete bedraagt minimaal driehonderd euro en kan oplopen tot 2400 euro. Tot nu toe zijn er ongeveer twintig boetes en zeker 280 waarschuwingen uitgedeeld.

Klink reageert daarmee op kritiek van Koninklijke Horeca Nederland (KHN), die spreekt van ,,chaos'' rond het rookverbod. Volgens de brancheorganisatie heeft een vijfde van de cafés de asbakken weer op tafel gezet. In diverse steden hebben horecaondernemers afgesproken samen eventuele boetes te betalen. Daardoor dreigen volgens KHN vijfhonderd tot duizend horecagelegenheden die zich wel aan het rookverbod houden, failliet te gaan. KHN wil dat ondernemers zelf kunnen besluiten of ze bezoekers toestaan te roken.

Klink noemt de uitspraken van de brancheorganisatie ,,koddig'' en een ,,enorme overdrijving''. ,,Zeker 95 procent van de horeca-gelegenheden leeft het verbod na; slechts vijf procent niet.'' Hij verwacht dat door de scherpere controle het laatste verzet tegen het rookverbod wordt gebroken. De VWA heeft volgens Klink voldoende inspecteurs om harder op te treden.

Geen potje
In de Tweede Kamer wordt verontwaardigd gereageerd op horecaondernemers die het rookverbod negeren. Niemand moet onder de regels uit kunnen komen, zegt CDA-Kamerlid Ciska Joldersma.

,,Er mag geen potje zijn waaruit boetes worden betaald'', aldus Lea Bouwmeester (PvdA). De VVD vindt echter dat de wet moet worden aangepast. Kleine cafés moeten volgens Kamerlid Halbe Zijlstra zelf kunnen besluiten of ze roken toestaan.

Roken in een auto waar ook kinderen in zitten, blijft in ieder geval toegestaan, maakte Klink gisteren bekend. Hij noemt een verbod ,,niet proportioneel''.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op donderdag 25 september 2008 door jacob --
jacob
 jacob - donderdag 25 september 2008 - 09:38   quote  deeplink  
Ik vind dat het nu eens moet ophouden met de bemoeizucht van den haag.
Wie zijn zij om te bepalen wie wat wel en niet mag doen.

Ok,criminele feiten moeten een verbod op gelegd worden,maar het is toch te gek voor woorden dat zij ook al gaan bepalen hoe wij met onze gezondheid omgaan.
Degene die roken worden al genoeg gediscrimineerd in nederland.
Ik vind het niet meer dan normaal dat er in openbare gebouwen niet meer gerookt word,maar in een kroeg waar een sigaretje bij een glasje bier hoort!!!!.
Ik geef de kroegeigenaren groot gelijk dat ze er tegen in gaan,want het gaat nu veel te ver.

Gr
Jacob

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 3097
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Politiek Nieuws Plaats een nieuw antwoord  

Index / Politiek / Binnenlandse Politiek / topic: Rookverbod

0.0069501