BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Column: Vertonghen moet onze 3-4-3 gaan leiden

Headliner: Ajax Nieuws Plaats een nieuw antwoord  
GVR
 GVR - zondag 14 december 2008 - 16:56   quote  deeplink  
Column: Vertonghen moet onze 3-4-3 gaan leiden

4-3-3, 4-4-2 of een kerstboom, het zijn verschillende formaties die in het verleden bij diverse clubs succesvol zijn gebleken. Ajax veroverde in de jaren zeventig Europa met het succesvolle 4-3-3 systeem en dit wordt nog steeds gezien als hèt Ajax systeem. Maar is dit wel het goede systeem voor dit Ajax of kunnen we met deze selectie beter voor een andere formatie kiezen? Ik denk van niet. Ik denk namelijk dat dit Ajax beter is met een 3-4-3, met Jan Vertonghen als opbouwende middenvelder in een ruit.

Als je het supporters vraagt, zal Jan Vertonghen vrijwel nooit ontbreken in de favoriete opstelling. Als linksback, linker centrale verdediger of middenvelder, de jonge Belg is zeker van een basisplaats, ook bij mij en ook bij Marco van Basten. Ik vind hem meer een middenvelder dan een verdediger en denk dat hij het best tot zijn recht komt als verdedigende middenvelder. Nou, beter gezegd, als de opbouwende verdediger, de balvaste man die de passes geeft. Eigenlijk een soort libero.

Na een seizoen waar hij Urby Emanuelson van de linksbackpositie verstootte, begon Vertonghen dit seizoen onder Van Basten als middenvelder. Mede door de vele goede middenvelders in de selectie, werd hij al snel gebruikt als linksback en niet veel later werd er, ten behoeve van de opbouw, positie gewisseld met Thomas Vermaelen. In het centrum komt Vertonghen tot nu toe iets minder tot zijn recht, dan als middenvelder, omdat hij teveel gebonden is aan zijn verdedigende taken.

Ajax zwoegt. Tegen Utrecht, tegen Volendam, tegen NAC Breda. Het is ook niet zo gek, want het spel vanuit achteruit is voorspelbaar en ongecoördineerd. Ik moet zeggen, eigenlijk ben ik niet een man van strakke formaties, maar het huidige spel baart me zorgen. Met Gregory van der Wiel en Thomas Vermaelen heb je geen echte opkomende backs en Oleguer beschikt niet over de gewenste opbouwende kwaliteiten. Wat doen tegenstanders? Die laten Oleguer vrij of de opbouw via de backs verlopen. Stuk voor stuk zijn het goede verdedigers, maar opbouwend komen ze te kort.

Een 3-4-3 met een ruit. Het is een formatie waar je veel mee kan. Voor de drie pure verdedigers staat Jan Vertonghen: de man van de aanvoer, de man van de opbouw. Geflankeerd door twee controlerende middenvelders die over aanvallende, maar juist ook over verdedigende kwaliteiten beschikken, staat het middenveld als een huis. 3-4-3 wordt gezien als een riskante formatie, omdat de tegenstander meestal makkelijk scoort zodra ze door het middenveld heen gebroken zijn. In de Nederlandse competitie spelen teams vaak erg verdedigend en heeft deze selectie de kwaliteiten om tegen de meeste teams met bluf en bravoure deze formatie te spelen.

Johan Cruijff liet in 1992 het Dream Team van FC Barcelona fantastisch voetbal spelen in de 3-4-3 formatie en enkele jaren later won Ajax onder leiding van Louis van Gaal de Champions League in dit systeem. Jan Vertonghen moet de Frank Rijkaard van nu worden. Daley Blind moet in de nabije toekomst zijn vader gaan vervangen.

Natuurlijk moet het bij balverlies een 4-3-3 worden, maar dan ligt de verantwoordelijkheid niet alleen bij Vertonghen, maar ook bij de twee andere controlerende middenvelders. Bij balbezit is Vertonghen de man die ons met goed positiespel, door middel van één keer raken voetbal, zijn passes en zijn afstandschot, naar hele mooie dingen kan leiden.

Er spelen nog maar weinig teams in de 3-4-3 formatie. Het systeem kan wellicht riskant zijn, maar kan ook garant staan voor aantrekkelijk en aanvallend voetbal. Het past bij de Amsterdamse bluf en met Jan Vertonghen als geboren leider, zie ik het zeker een succes worden.

Bron:
AjaxInside.nl

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op zondag 14 december 2008 door Boudewijn --
jantje 1974
 jantje 1974 - zondag 14 december 2008 - 19:01   quote  deeplink  
tuurlijk moet ajax 3-4-3 proberen te spelen! hier zijn ze groot mee geworden en hebben naam in europa gemaakt : de enige manier voor een nederlandse club om zich te onderscheidden ant als we hetzelfde doen als alle anderen delven we het onderspit simpelweg omdat wij de mindere spelers hebben! Onze spelers moeten groot worden door het systeem! Maar v Basten is een rare vent en gaat dat systeem zéker NIET spelen , is ook 1 vd redenen dat JC is weggestuurd want die wilde het wel!
famey
 famey - maandag 15 december 2008 - 10:58   quote  deeplink  
Ik kan me hier volledig in vinden, zo is het middenveld ook beter bezet en komt er meer "voetbal" in de ploeg.
Zie Olegeur liever op de tribune dan op het veld wat speelt die man abdominaal slecht de laatste wedstrijden.
Hopelijk gaat Ajax Pranjic en een CV aantrekken komende winterstop. Pranjic zou optimaal kunnen renderen in het 3-4-3 systeem als links-mid, verdedigend ook zeer sterk.
Blade85
 Blade85 - maandag 15 december 2008 - 13:00   quote  deeplink  
--------------stekelenburg

-v\d wiel-------vermaelen--------vertonghen

-----------------lindgren

-Gabri---------------------------emanuelson

--------------aisatti/de jong

-Suarez----------cvitanich--------sulejmani

Zoiets???

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 6015
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Ajax Nieuws Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Column: Vertonghen moet onze 3-4-3 gaan leiden









0.0100340