BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Special: Tomáš Galásek, een nuttige modelprof

Headliner: Ajax Nieuws Plaats een nieuw antwoord  
GVR
 GVR - donderdag 16 april 2009 - 17:26   quote  deeplink  
Tomáš Galásek een nuttige modelprof (Ajaxinside.nl)

Voor Tomáš Galásek kwam je niet naar het stadion. Spektakel kon je niet verwachten van de Tsjech, maar wat was de man toch nuttig. Galásek was zes jaar lang de ‘stofzuiger’ op het Amsterdamse middenveld en was met zijn ervaring een belangrijke schakel in het jonge team. De verdedigende middenvelder speelde 154 wedstrijden voor Ajax.

Tomáš Galásek wordt op 15 januari 1973 geboren in Frýdek-Místek, een kleine stad in het Oosten van Tsjechië. Galásek begint zijn profcarrière bij Banik Ostrava, viervoudig landskampioen van Tsjechië. De scouts van Willem II waren in Tsjechië een spits aan het bekijken, maar raakten dusdanig onder de indruk van de verrichtingen van een speler van de tegenpartij dat die het maar moest worden. Na vijf seizoen vertrekt de dan 23-jarige Galásek in de zomer van 1996 naar Nederland, naar Willem II.

Voordat de Tsjech aan de slag kon bij de club uit Tilburg, lagen zijn oude club en de Tilburgers overhoop over de transfersom. Het geschil gaat vanzelfsprekend over geld. Uiteindelijk komt alles goed voor Galásek en debuteert hij bij de Tricolores. In zijn tijd bij Willem II maakt de Tsjech kennis met Co Adriaanse. De Amsterdamse coach ziet het vanaf het begin zitten in de nuchtere middenvelder en in 1999 maakt hij deel uit van het gouden elftal van Willem II dat tweede wordt in de competitie en deelname aan de Champions League veilig stelt.

In 2000 vertrekt Co Adriaanse van Willem II naar Ajax en neemt zijn Tsjechische steunpilaar voor 6 miljoen gulden mee naar Amsterdam. De dan 27-jarige spelverdeler is de eerste Tsjech in de historie van de Amsterdamse vereniging. Galásek benadrukt dat Adriaanse niet de reden is dat hij naar Ajax is gekomen. Wanneer de Amsterdamse trainer na één seizoen bij Ajax wordt ontslagen, blijft Galásek bij Ajax om te vechten voor zijn plaats. En die plaats verovert hij. Galásek groeit uit tot vaste waarde en is onder Adriaanse en onder Ronald Koeman zelfs aanvoerder van Ajax.

In zijn eerste seizoen mist de harde werker slechts één competitieduel. Galásek speelt in zijn zes seizoenen bij de Amsterdammers 154 wedstrijden en scoort 24 doelpunten. Ondanks het feit dat hij zolang voor Ajax speelde, bleef hij al die jaren in Tilburg wonen. In het rustige Brabant voelde de timide aanvoerder zich uitstekend op zijn gemak.

Aan het eind van het seizoen 2005/2006 maakt Galásek gebruik maken van zijn transfervrije status. Voor Ajax komt die mededeling onverwacht, want de club wilde de middenvelder graag behouden. Nadat de Tsjech in het begin van het seizoen op de bank belandde, speelde hij zich in de basis en is hij ook weer aanvoerder. “Beide partijen hadden wel de intentie eruit te komen, maar dat is uiteindelijk niet gelukt,” aldus een woordvoerder van de club.

Inmiddels is Galásek 36 jaar en heeft hij een mooie carrière achter de rug. Negentien seizoenen betaald voetbal, in Tsjechië, Nederland en Duitsland. Hij werd met Ajax in de periode 2002-2006 twee keer kampioen, twee keer de KNVB-Beker en twee keer de Johan Cruijff Schaal. Met FC Nürnberg won hij in 2007 de DFB-Pokal. Galásek speelde tussen 1995 en 2008, 69 wedstrijden voor het Tsjechisch voetbalelftal en was tijdens het Europees Kampioensschap in 2004 in Portugal de aanvoerder van het nationale elftal.

Galásek is het voorbeeld voor iedere profvoetballer. Grootspraak komt niet in zijn woordenboek voor en nooit zal hij een medespeler uitschelden, een scheidsrechter vocaal iets verwijten of iemand een doodschop verkopen. Over negentig minuten gemeten scoort de verdedigende middenvelder altijd een dikke voldoende, maar opvallen dat doet deze nuttige modelprof nooit.

Lees deze en vele andere specials op Ajaxinside.nl!
bully
 bully - donderdag 16 april 2009 - 20:43   quote  deeplink  
mooi stukkie gvr
Pietje
 Pietje - donderdag 16 april 2009 - 20:51   quote  deeplink  
Ik houd wel van dat gemijmer! Ik ben altijd een grote fan van Galasek geweest. Puur door zijn instelling, karakter, mentaliteit. Nooit versagen. Ook een slimme voetballer. Veel van die eigenschappen vind je nu bij Gabri. Jammer dat onze Spanjaard zo blessuregevoelig is. Maar als ik Gabri zie spelen moet ik steeds aan Galasek denken. Een compliment voor jou GVR, een leuk stukje, evenals je andere stukje over de halve finale CL.
GVR
 GVR - donderdag 16 april 2009 - 23:56   quote  deeplink  
Dank jullie wel bully en Pietje :) Ik vind het heerlijk om terug te kijken ;) Galásek was een goeie. Zoals ik schrijf, niet iemand voor wie je naar het stadion kwam, maar wel een speler die bijna altijd een voldoende scoorde! :) Gabri heeft idd veel van hem weg, van hem ben ik ook fan. Galásek was in zijn laatste 1,5 seizoen ook wat vaker geblesseerd, daarom werd zijn aanvoerdersband afgenomen. Die veroverede hij overigens later weer terug :)

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 3164
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Ajax Nieuws Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Special: Tomáš Galásek, een nuttige modelprof









0.0067670