BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Wat nu?

Plaats een nieuw antwoord  
Headliner: Ajax Nieuws
Krunk
 Krunk - donderdag 21 mei 2009 - 01:17   quote  deeplink  
jewel. maar ze passen ook wel in een 442 systeem.
een echte spits heeft ook niet het gewenste opgeleverd. rosenberg etc...
type van Beukering is trouwens ook niet slecht. of van Wolfswinkel bijv. dan zou het een optie kunnen zijn ja.
controlerend blok met gabri enoh en eventueel vertonghen is wel goed zo.
je zou kunnen kijken of je een type Galasek kunt halen. god moge wete waar.
jantje 1974
 jantje 1974 - donderdag 21 mei 2009 - 11:16   quote  deeplink  
volgens mij weet je niet echt wat ik bedoel gezien je reactie.................
echte spits heeft Ajax altijd mee gespeeld (Huntelaar,Kluivert,Petterson) en is volgens mij voor Ajax wel ergens te halen.

Betreft je middenveld : ik snap je niet meer je veranderd steeds van namen en haalt taktieken door elkaar , verder weet ik niet wat je nu vind van 4-4-2 met een ruit , 4-4-2 met 2 man aan zijkanten en 2 controlerend en hoe je deze verschillende opties zou invullen kwa namen , ben erg benieuwd naar 3 opstellingen van je :

4-4-2 ruit
4-4-2 met zijkanten
4-3-3
Krunk
 Krunk - vrijdag 22 mei 2009 - 01:59   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 21 mei 2009 - 11:16 schreef jantje 1974 het volgende:
volgens mij weet je niet echt wat ik bedoel gezien je reactie.................
echte spits heeft Ajax altijd mee gespeeld (Huntelaar,Kluivert,Petterson) en is volgens mij voor Ajax wel ergens te halen.

aah ja.. in die geest dus. Denk idd wel dat een echte SP wel te halen is. als we rondkijken in NL kom je snel uit bij types als N'Kufo, Sibon, Koevermans, Makaay. Denk niet echt dat het versterkingen zijn voor op dit moment. Met alle respect trouwens voor een legende als Makaay! En als we naar het buitenland toe gaan dan ga je snel denken aan spelers als een : Klinsmann, Nilis, Shearer, Owen, Hasselbaink, Bergkamp, Raul etc... deze "vernieuwde" talenten lopen op dit moment rond in diverse competities.

Bijv. Snelders, Boussoufa uit Belgie. Fenin, Valdez en Obasi uit de Bundesliga. En zo zijn er vanuit de Engelse en Spaanse competitie ook we spelers te halen. En ik blijf het herhalen, maar Finland heeft echt goede spelers op het moment. Zie de nationale jeugdspelers eens ;) Ik heb Sport1, Eredivisie Live, en ken zoals ik al zei enkele mensen uit de voetbalwereld. Dus hoor zo nu en dan weleens wat. Maar je komt ook weleens wat te weten door gewoon op dit forum goed door te praten, nietwaar. Wat vind jij van deze spelers dan? Denk dat je enkele misschien niet in actie hebt gezien, maar kan je vertellen dat ik ondanks de leeftijd van deze jongens wel iets zie weggelegd in de ArenA. De groep daar is toch nog jong, zoekend en groeiend. Een Olsen en Sollied zijn gangbaar met jongere spelers, en die kunnen onder hen goed uitbloeien. Zie maar hoe Amrabat zich ontwikkeld heeft. Of Elia vanaf ADO naar Bayern toe straks.
Krunk
 Krunk - vrijdag 22 mei 2009 - 02:41   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 21 mei 2009 - 11:16 schreef jantje 1974 het volgende:

Betreft je middenveld : ik snap je niet meer je veranderd steeds van namen en haalt taktieken door elkaar , verder weet ik niet wat je nu vind van 4-4-2 met een ruit , 4-4-2 met 2 man aan zijkanten en 2 controlerend en hoe je deze verschillende opties zou invullen kwa namen , ben erg benieuwd naar 3 opstellingen van je :

4-4-2 ruit
4-4-2 met zijkanten
4-3-3
Ja dat heeft te maken doordat ik toch een team wil opstellen die de nieuwe coach ook zal gaan plaatsen. Anders heeft het meedenken op dit forum weinig effect. Liever zo realistisch mogelijk:)Het kan dus voorkomen dat ik hier later op terug kom indien er een andere trainer komt te staan. Ben benieuwd wie het daadwerkelijk word namelijk, weet ik wellicht ook welke spelers hij zal gaan aantrekken namelijk. Ben wel iemand die voor jonge spelers kiest.

Oke hier komt het:
4-4-2- met ruit:
Olsen --> Een trainer die gaat kiezen voor behoudend voetbal met risico in de aanval. De selectie laat het voor op dit moment wel toe om deze tacktiek in te zetten. Maar Olsen gaat er zeker niet mee spelen, helaas. Je zou kunnen denken aan een nieuw Ajax, met een andere speelwijze en strijdwijze die wellicht nieuwe alternatieven kan bieden voor een roulatiesysteem. Hiermee doel ik op het anticiperen van de strategie van de tegenstander. Stel je voor dat als Olsen zou starten met Vertonghen en Gabri als LM/RM, Lindgren(indien Seedorf niet komt) als VCM en Aissati als CAM. Dan heb je de volgende situatie in mijn optiek; Een middenveld dat balans heeft in zowel verdedigend opzicht als aanvallend. Lindgren met de punt naar achter toe, en Vertonghen als doorpass luik met crossballen op de 2 spitsen. Voornamelijk naar Suarez gezien deze direct gekruist staat op het veld van hem. De aanvoer van ballen naar Sulejmani zal dan gaan lopen via Vertonghen/Aissati en hier en daar Vermaelen met diepe loopballen. De behendigheid van Sulejmani zal hier een grote rol in moeten gaan spelen. Aissati kan dan goed meelopen als centraal aanvallende middenvelder/schaduwspits (type Litmanen). Hierdoor heeft Suarez de taak van storen en de gaatjes opzoeken indien Mickey de bal aan de voet weet te houden en de aanval opzoekt. Aissati zou dan het verlengstuk kunnen en moeten zijn rondom de 16 meter. Mocht dit floppen, dan kun je altijd nog denken aan het roulatiesysteem door Aissati te wisselen voor Emanuelson. Hierdoor veranderd alleen wel het spelbeeld. Urby trekt meer naar links toe (Ajax moet er wel op gaan trainen vindt ik!!!) waardoor Sulejmani iets dieper kan gaan spelen. Je snapt nu ook dat er centraal in de aanval een gat ontstaat. Deze bufferzone gebruikt je dan om Suarez te stallen en deze een vrij rol te geven. Hij gaat dan zeker ook 2 verdedigers aantrekken, waar 1 als rugdekking gaat functioneren bij een Suarez in vorm. Hierdoor loop je alles weer 1 op 1 in. Denk dat je vanaf de linkerkant met Urby en Mickey samen wel degelijk combinatiespel kunt krijgen met goede voorzetten. Zoals Frank de Boer al had aangegeven, een goede voorzet is belangrijker dan mooi spel. Vertonghen blijft op het middenveld staan. Lindgren schuift iets mee naar voren bij de aanval en bij balverlies omschakelen gezien zijn snelheid beperkt is. Met Gabri heb je een rustgevende kracht aan de rechterkant lopen die zijn functie meer dan naar behoren uitvoert. Zijn taakomschrijving is eigenlijk alleen maar : storen,onderscheppen,tackelen,passen en opbouwen. Daar waar mogelijk lopen met de bal en deze afgeven aan Suarez of Aissati. Ajax moet meer structuur gaan krijgen in de opbouw van het spel. Want ik heb de afgelopen jaren namelijk geen een wedstrijd gezien waar dit duidelijk naar voren kwam. En voor een club die wel in de CL wil uitkomen, maar niet de instructies naar behoren kan beproeven is dit kwalijk. Indien ik wat onduidelijk ben dan komt dit meer door mijn uitleg of tekst. Maar denk dat je mij wel kunt volgen. Er zitten dus enkele opties bij hoe je kunt omschakelen bij balverlies, bij het veroveren en bij het pressie zetten op de helft van de tegenstander met een poging voor een doelpunt.

De 4-4-2 met 2 spelers op de zijkanten is eigenlijk hierboven al uitgelegd. Je bent alleen wel afhankelijk van de omschakeling en roulatie van de flankspelers op de middenlinie. Maar ik zou dan kiezen voor een Enoh inplaats van Lindgren, en dan als het kan Emanuelson inplaats van Vertonghen. Dit i.v.m. de doorstroming vanuit de zijkanten naar de aanval. Je moet rustig kunnen opbouwen namelijk. Wellicht inzakken op je eigen helft, rust creeeren, en dan gezamenlijk een georganiseerde opbouw gaan verzorgen. Dit kan ook effectief voetbal teweeg brengen. Maar als Sollied trainer word, dan kiest hij wellicht voor deze optie. Zo heeft Heerenveen ook regelmatig gespeeld. Zie maar zelfs met vleugelspelers als Beerens die vanaf de middenlinie starten, puur voor de opbouw en de organisatie.

De 4-3-3 is eigenlijk de huisstijl van de Amsterdammers.
Je moet hier wel conservatief blijven denken indien je toch echt geloofwaardig wilt overkomen als trainer nummer 12 ofzo in 12 jaar tijd. De 4-3-3 is wel een stijl waar Ajax groot is geworden, maar de laatste tijd niet lekker op speelt. Dit probleem ligt hem in mijn visie meer op het feit dat Ajax geen stabiele Spits heeft, controleur/aanvaller op het middenveld, en echte flankspelers die goed worden gebruikt. Met Suarez, Bodul en Sulejmani heb je waarschijnlijk een voorhoede waar je wel Europees mee kunt gaan spelen. Bodul is jong, maar gretig, heeft de kwaliteiten om te kunnen groeien en is inmiddels geacclimatiseerd in de Beloften Eredivisie.
Je zult dan moeten gaan spelen met Vermaelen en Silva als backs. Deze kunnen opkomen en goed verdedigen. Ook de communicatie tussen Silva, Gabri en Suarez verloopt beter. Spaans is toch de voertaal en de speelcultuur komt goed overeen. Verder een middenlinie die behoudend moet zijn met LM Vertonghen CM Aissati RM Gabri. LB Mickey SP Bodul (of aankoop) RB Suarez. Waarom kies ik plots voor Vertonghen Aissati en Gabri; Vertonghen is toch iemand die inplaats van Urby op zijn plek blijft staan. Urby gaat uiteindelijk zweven, en in een 4-3-3 is dat niet de bedoeling. We zijn er achter dat Urby meer een opkomende flankspeler is, type Gronkjaer. Daarnaast is Vertonghen kopsterk en fysiek ook. Het middenveld mag dan best wat balans gaan krijgen in de vorm van kilo's en niet alleen technisch voetbal! Aissati toch als creatieve man met snikki pasjes naar de SP toe of flankspelers. Gabri echt als kilometerloper... en de speler die het middenveld moet gaan aansturen. Hij kan het wel, maar neemt deze rol niet op zich. Ervaren speler die in een 4-3-3- wel de middenlinie kan gaan vormen. Hij is opbouwend, agressief en toch wel iemand met een goede pass. De tacktiek zou wel passend moeten gaan met enkele vaste rollen. Bijv: CM(Aissati) niet te ver naar voren toe. Gewoon vanaf het middenveld de ballen goed verdelen, maar wel je positie blijven afdekken. Want fysiek is hij de sterkste niet. Hij moet het dus wel hebben van Vertonghen en Gabri naast zich.
Bijv:Bodul echt als diepe spits laten opereren. Niet weglopen, ook bij balverlies niet. Alleen opjagen en verder je eigen positie innemen. En laat Mickey en Suarez echt op hun posities blijven. Anders heeft een 4-3-3 geen effect. 2e helft Leonardo en Rommedahl inbrengen indien je geen nieuwe aankopen hebt.

Nou hebt f getikt. maar hoop dat je het interessant vind. want zo zie ik het.
jantje 1974
 jantje 1974 - vrijdag 22 mei 2009 - 11:15   quote  deeplink  
nu even als laatste : wat wil Krunk nu hoe ze gaan spelen en met welke selectie??
ik ben erg benieuwd , je zegt dat t van de trainer afhangt maar t middenveld enoh,gabri,seedorf , aissatti heb je toch echt helemaal zelf bedacht vandaar mijn vragen want ik vind dat nl een raar middenveld gezien je dan geen diepte in je middenveld hebt , vandaar dat ik nu nieuwsgierig ben naar wat je nu echt zelf tactisch wil........................
nummer10
 nummer10 - vrijdag 22 mei 2009 - 11:44   quote  deeplink  
legendarische makaay ? als je met makaay voetbalt ken je net zo goed met 9 man gaan spelen in het veld die gast doet niks/kan niks.. blij dat die bij Feynoord zit.. en jantje.. je weet nu toch dat Krunk geen verstand van voetbal heeft... :)

maar ik denk dat ik krunk wel snap in dit gevan in een ruit zo ongeveer GOK ik

Enoh

Gabri Aissati

Seedorf

GOK IK HOOR !
nummer10
 nummer10 - vrijdag 22 mei 2009 - 11:45   quote  deeplink  
Persoonlijk zou ik het anders doen maar goed..
Krunk
 Krunk - vrijdag 22 mei 2009 - 14:25   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 22 mei 2009 - 11:44 schreef nummer10 het volgende:
legendarische makaay ? als je met makaay voetbalt ken je net zo goed met 9 man gaan spelen in het veld die gast doet niks/kan niks.. blij dat die bij Feynoord zit.. en jantje.. je weet nu toch dat Krunk geen verstand van voetbal heeft... :)

maar ik denk dat ik krunk wel snap in dit gevan in een ruit zo ongeveer GOK ik

Enoh

Gabri Aissati

Seedorf

GOK IK HOOR !
ik ga niet in op jouw provocatie.die tijd is voorbij.
Krunk
 Krunk - vrijdag 22 mei 2009 - 14:32   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 22 mei 2009 - 11:15 schreef jantje 1974 het volgende:
nu even als laatste : wat wil Krunk nu hoe ze gaan spelen en met welke selectie??
ik ben erg benieuwd , je zegt dat t van de trainer afhangt maar t middenveld enoh,gabri,seedorf , aissatti heb je toch echt helemaal zelf bedacht vandaar mijn vragen want ik vind dat nl een raar middenveld gezien je dan geen diepte in je middenveld hebt , vandaar dat ik nu nieuwsgierig ben naar wat je nu echt zelf tactisch wil........................
heb aangegeven indien Seedorf komt. kans is namelijk nihil. dus ga ik in bovengenoemde 3 opstellingen ook niet dieper op seedorf meer in.
bovenstaande uitwerkingen kunnen effectief zijn.

diepte kun je opvangen en verschuiven met je CAM. laat gewoon een CV doorlopen naar VCM positie. zo moet je elkaar positie opvangen in spelopvattingen en spelvoorderingen. je bent een team.

steek

silva wielaert oleguer vermaelen

gabri lindgren vertonghen
(punt naar achteren)

aissati

suarez mickey

dit zou mijn 11 zijn. tacktiek is boven al uitgelegd bij deze opstelling. denk dat jij andere spelers zou opstellen, maar goed.

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 5178
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Ajax Nieuws
Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Wat nu?









0.0112750