BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Az / topic: 'Landskampioen AZ kampt met grote financiële problemen'

Headliner: AZ Nieuws Plaats een nieuw antwoord  
 Headliner  Headliner - zaterdag 12 december 2009 - 13:19
Dit topic is geplaatst via het volgende nieuwsbericht:

'Landskampioen AZ kampt met grote financiële problemen' (Sportweek Online)

Thomas
 Thomas - zaterdag 12 december 2009 - 13:37   quote  deeplink  
quote:

AZ zit in grote financiële problemen, zo blijkt uit een financiële scan die in opdracht van de curator van DSB is gemaakt. Volgens het rapport, dat in bezit is van het AD, heeft de Alkmaarse club aan het eind van het seizoen een schuld van minimaal vijf miljoen euro. Als het tegenzit kan deze schuldenpost verder oplopen tot negen miljoen euro. Uit het rapport blijkt dat AZ sterk afhankelijk was van Dirk Scheringa (foto).

De enige reden waarom de regerend landskampioen nog leeft, is een lopende lening van dertien miljoen euro bij DSB Sport. Deze is opvallend genoeg verstrekt op 21 oktober, toen de bank al failliet was. Voor het lopende seizoen ontving AZ een lening van DSB van vijf miljoen euro. Mocht de club een nieuwe sponsor aantrekken, dan zullen de Alkmaarders tot en met juni 2010 maandelijks 175.000 euro moeten aflossen. Daar komt nog eens bovenop dat het voormalig DSB-stadion de laatste tijd aanzienlijk minder bezoekers trekt. Dit zou komen door de momenteel zeer negatieve associatie die AZ oproept.

Vrienden van AZ
Verder blijkt uit het rapport dat de voetbalvereniging op 16 oktober, vlak voor het faillissement van de bank van Dirk Scheringa, 6,4 miljoen euro heeft overgemaakt aan de stichting 'Vrienden van AZ'. Hiermee probeerde AZ beslaglegging op de clubrekening te voorkomen. De club heeft de laatste vier jaar geen omzetbelasting over de sponsorinkomsten betaald, waardoor de huidige nummer zeven in de eredivisie een openstaande schuld bij de belastingdienst heeft van drie miljoen euro. Daarnaast schijnen onder andere oud-spelers Abdelkarim El Hadrioui en Oscar Moens nog respectievelijk 1,4 miljoen euro en 800.000 euro te goed te hebben van de Alkmaarse club. De geschillen met oud-spelers lopen in totaliteit op tot 4,9 miljoen euro.

Koeman
Het ontslag van Ronald Koeman komt daar nog eens bovenop. Naar verluidt moet AZ de ontslagen trainer enkele tonnen betalen. Als laatste blijft het aantrekken van interim-coach Dick Advocaat niet zonder kosten. De Alkmaarders moeten 150.000 euro overmaken aan de Belgische bond om hem te mogen 'lenen' tot het einde van dit seizoen.
PSVMocro
 PSVMocro - zaterdag 12 december 2009 - 16:37   quote  deeplink  
Het begin van het einde?
Thomas
 Thomas - zaterdag 12 december 2009 - 16:54   quote  deeplink  
Ach, er zijn zoveel clubs met schulden en die spelen wekelijks op het hoogste niveau, dus...
FeyenoordRandwijk
 FeyenoordRandwijk - zaterdag 12 december 2009 - 19:52   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 - 16:54 schreef Thomas het volgende:
Ach, er zijn zoveel clubs met schulden en die spelen wekelijks op het hoogste niveau, dus...
zoals vitesse!
Dopd0p
 Dopd0p - zaterdag 12 december 2009 - 21:56   quote  deeplink  
Mua, die schulden van AZ zijn wel erg hoor. Dat ze een lening krijgen nadat DSB failliet ging, is een zeer slechte zaak. Dit zou wel eens echt het einde kunnen betekenen voor Ajax. Ik snap ook niet dat Advocaat nu trainer wordt.
Royaal
 Royaal - zaterdag 12 december 2009 - 22:41   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 - 21:56 schreef Dopd0p het volgende:
Mua, die schulden van AZ zijn wel erg hoor. Dat ze een lening krijgen nadat DSB failliet ging, is een zeer slechte zaak. Dit zou wel eens echt het einde kunnen betekenen voor Ajax. Ik snap ook niet dat Advocaat nu trainer wordt.
Ajax?
PSVMocro
 PSVMocro - zondag 13 december 2009 - 17:21   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 - 16:54 schreef Thomas het volgende:
Ach, er zijn zoveel clubs met schulden en die spelen wekelijks op het hoogste niveau, dus...
In mijn post van 'het begin van het einde?' had ik misschien wat specifieker moeten zijn door te vragen of dit het begin van het einde in de top van de eredivisie is. Overleven zal AZ wel, maar wat blijft er over? Er zal toch gesaneerd moeten worden om niet structureel financieel negatief te zitten. AZ moet hopen dat Advocaat het maximale uit de spelers haalt waardoor ze zich weer in de picture kunnen spelen en een hogere marktwaarde krijgen. Dat zou het leed bij AZ wel verzachten, maar zal het niveau waarschijnlijk niet ten goede komen.
Hayabusa
 Hayabusa - donderdag 17 december 2009 - 16:59   quote  deeplink  
Lekker blijven lullen mannen, ik hoor een hoop afgunst in jullie verhalen maar ik geloof pas in god als ik hem in het echt gezien heb............zouden jullie ook moeten doen.
FeyenoordRandwijk
 FeyenoordRandwijk - vrijdag 18 december 2009 - 19:53   quote  deeplink  
ik geloof pas in jou als ik je echt heb horen praten!!

tevreden?
PSVMocro
 PSVMocro - zaterdag 19 december 2009 - 17:18   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 17 december 2009 - 16:59 schreef Hayabusa het volgende:
Lekker blijven lullen mannen, ik hoor een hoop afgunst in jullie verhalen maar ik geloof pas in god als ik hem in het echt gezien heb............zouden jullie ook moeten doen.
Afgunst? :D...Hoe kom je daarbij? de 7de plek op de ranglijst? Uitschakeling in de CL? De 2de landstitel? Onzin.
patrickpsv15
 patrickpsv15 - zondag 20 december 2009 - 10:53   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 - 19:52 schreef FeyenoordRandwijk het volgende:

[..]

zoals vitesse!
real madrid!
AZer
 AZer - dinsdag 22 december 2009 - 23:40   quote  deeplink  
gelukkig zijn er meer clubs met schulden.... FEYENOORD OFZO?! en ze ontslaan koeman niet zomaar.. als er geen geld voor is!!
FeyenoordRandwijk
 FeyenoordRandwijk - dinsdag 22 december 2009 - 23:47   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 - 23:40 schreef AZer het volgende:
gelukkig zijn er meer clubs met schulden.... FEYENOORD OFZO?! en ze ontslaan koeman niet zomaar.. als er geen geld voor is!!
gefrusteerd na vanavond

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op dinsdag 22 december 2009 door FeyenoordRandwijk --
tweesupporters
 tweesupporters - vrijdag 08 januari 2010 - 17:26   quote  deeplink  
Als jullie je nu eerst eens verdiepen in de club Az, dan zouden jullie zien dat AZ uit meerdere onderdelen bestaat tw. de club en het Voetbalbedrijf AZ waar de spelers etc. inzitten.
Het voetbalbedrijf Az heeft slechts een lening van 13 miljoen euro lopen bij DSB en meer niet.
DSB was de hoofdsponsor voor een bedrag van 5 miljoen per jaar, hetgeen begin van het seizoen overgemaakt is door DSB aan AZ en is door de curatoren niet op eisbaar.
De aandelen van AZ met daarin bv. het stadion etc. die zijn te koop.
AZ 'voetbalbedrijf' is financeel gezond en hoeft dus geen spelers te verkopen.
Het zijn dus twee verschillende 'bedrijven'.
Voor het volgende dient wel een nieuwe hoofdsponsor gevonden anders komt er een gat op de begroting.
AZ rules 1977
 AZ rules 1977 - zondag 10 januari 2010 - 11:57   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 08 januari 2010 - 17:26 schreef tweesupporters het volgende:
Als jullie je nu eerst eens verdiepen in de club Az, dan zouden jullie zien dat AZ uit meerdere onderdelen bestaat tw. de club en het Voetbalbedrijf AZ waar de spelers etc. inzitten.
Het voetbalbedrijf Az heeft slechts een lening van 13 miljoen euro lopen bij DSB en meer niet.
DSB was de hoofdsponsor voor een bedrag van 5 miljoen per jaar, hetgeen begin van het seizoen overgemaakt is door DSB aan AZ en is door de curatoren niet op eisbaar.
De aandelen van AZ met daarin bv. het stadion etc. die zijn te koop.
AZ 'voetbalbedrijf' is financeel gezond en hoeft dus geen spelers te verkopen.
Het zijn dus twee verschillende 'bedrijven'.
Voor het volgende dient wel een nieuwe hoofdsponsor gevonden anders komt er een gat op de begroting.
He eindelijk iemand die zich verdiept in de situatie rondom AZ. Het gat in de begroting valt ook mee want de begroting voor dit jaar was 40 miljoen, als AZ dit jaar geen CL zou halen zou men al terug stappen naar 32 miljoen en voila 5 miljoen opgelost. Sponsor geld heeft AZ eigenlijk voor het nieuwe seizoen niet nodig maar zou uiteraard wel lekker zijn.

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 5924
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: AZ Nieuws Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Az / topic: 'Landskampioen AZ kampt met grote financiële problemen'









0.0047950