BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Verdedigen een vak?????

Headliner: Ajax Nieuws Plaats een nieuw antwoord  
remco k
 remco k - zondag 21 februari 2010 - 11:40   quote  deeplink  
TRAINER BOGARDE WIL GRAAG TERUG NAAR DE BASIS!!

Hij was één van de laatste in zijn soort. De ouderwetse verdediger. Nietsontziend, hard maar fair en belangrijker nog; bewust van zijn hoofddoel en kwaliteiten. Winston Bogarde, laatste der Mohanikanen.

Bogarde (39) wist wat hij kon, maar vooral ook wat hij niet kon. Voetballen vanuit de basis, taakbewust en in dienst van het elftal. Dat alles ondersteund met een arbeidsethos van een voorbeeldprof bracht hem een carrière waar veel spelers een puntje aan kunnen zuigen. International van Nederland, speler van Ajax, AC Milan, FC Barcelona en Chelsea. Een cv dat voor zich spreekt.

"In 2004 ben ik gestopt. Op dat moment wilde ik even helemaal niets meer met voetballen te maken hebben. Zeker na de vervelende periode bij Chelsea. Het voelde bevrijdend. Ik heb een hoge discipline, ben ruim vijftien jaar prof geweest. Aan de top wordt veel van je gevraagd. Ik weet wat ik ervoor heb moeten doen en vóóral wat ik ervoor heb moeten laten. Ik wilde het voetbal laten voor wat het was. Even mn hoofd vrijmaken."

Vergetelheid
Het verlaten van de voetbalwereld met stille trom knaagde aan Bogarde. In de vergetelheid geraakt bij Chelsea, waar hij verpieterde bij de reserves. Een onwaardig afscheid voor een voetballer met zijn staat van dienst. "Ik ben later dat jaar toch weer gaan trainen. Had de drang om mijn carrière goed af te sluiten. Er was interesse van verschillende clubs, maar daar zat niet de club die ik op dat moment wilde. Of ik te vroeg gestopt ben met voetballen? Ja, absoluut."

Zijn betrokkenheid bij de Suriprofs zette Bogarde eveneens aan het denken. De ploeg, louter bestaand uit profvoetballers van Surinaamse komaf, komt jaarlijks bijeen om een benefietduel te spelen tegen de kampioen van de Jupiler League. Ook Bogarde maakt deel uit van het gevolg. Eerst als speler, later als trainer. Zijn nieuwe rol binnen de ploeg zette de oud-speler aan het denken.

"Ik heb natuurlijk heel veel ervaring. Als lid van de technische staf train je die jonge jongens, praat je veel met ze. Eén van mijn eerste constateringen was dat er heel slecht verdedigd werd. Het balletje begon langzaam te rollen, de trainer die in hem schuilde kwam naar boven. Het bleek een drang die hij niet kon weerstaan. Bogarde besloot eigenhandig een 'cursus verdedigen' op te zetten, waarmee hij langs Nederlandse voetbalclubs trok.

Onder meer VVV-Venlo en RKC Waalwijk maakten gebruik van de kennis van Bogarde. "Ik ben één van de beste verdedigers ter wereld geweest. Over het algemeen wordt er nu heel slecht verdedigd. Ik voelde me geroepen om er iets aan te doen. Toen ben ik gestart met het in elkaar zetten van trainingsmethodes om verdedigers hun vak beter te laten begrijpen." Het bleek de aanzet tot het volgen van trainerscursussen. Over enkele maanden rondt Bogarde zijn opleiding tot Coach Betaald Voetbal af.

Trainerscarrière
"Ik wil weer op dat veld staan", klinkt het stellig. "Het voetbal ruiken en proeven. Ik wil spelers helpen bij hun ontwikkeling. Niet alleen op technisch gebied, maar ook op mentaal gebied. Ik wil hen over een punt heen helpen. Ik heb zelf ook in zo'n situatie gezeten. Het is makkelijker praten als je het hebt meegemaakt. Ik wil mijn bagage gebruiken om spelers te helpen. Niet alleen nu, maar ook voor hun toekomst bij een andere club."

Als speler maakte hij kennis met de absolute top van de trainerswereld. Uiteraard bewaart hij aan Louis van Gaal de beste herinneringen. Onder leiding van de Amsterdammer greep hij met Ajax in 1995 de Champions League-titel. "Ik heb van iedere trainer die ik heb gehad iets geleerd. Henk van Stee, Han Berger, Guus Hiddink, Dick Advocaat en Van Gaal. Allemaal hebben ze hun kwaliteiten. Van de één neem je alleen wat meer mee dan van de ander."

Mentaliteit, doorzettingsvermogen en de drang om te presteren. Het zijn de ijkpunten van de mens, de voetballer en de trainer Bogarde. Net 21 jaar oud was hij toen hij bij Sparta de kans kreeg zijn kunsten op het hoogste niveau te vertonen. Slechts een reiskostenvergoeding van toen nog 200 gulden kon de verdediger tegemoet zien voor het feit dat hij bij Sparta speelde. Malen deed hij er niet om. In tegendeel. Ooit een knaap die opgroeide op de straten van Rotterdam, toen een jonge vent die koste wat kost de top wilde halen.
Door de jaren heen is er veel veranderd ziet ook Bogarde. Jonge spelers tekenen nog voor hun twintigste verjaardag grote contracten. Voetballertjes worden al op piepjonge leeftijd opgenomen in de voetbalscholen van profclubs. Het contrast met zijn tijd is enorm. Maar wat levert deze manier van werken nu eigenlijk op? "Weinig, veel te weinig", vindt Bogarde, die wel een reden ziet voor de achteruitgang van de kwaliteit van het spelletje.

Drive
"Ik mis de absolute drive om te slagen bij spelers. Dat kan aan het voetbal van nu liggen, maar ik constateer dat het kwalitatief minder is geworden. Niet alleen in Nederland, maar ook in andere landen. Als voetballer moet je je elke dag bewijzen wil je de top halen. Ik weet wat er gevraagd wordt om deze te bereiken. Ik heb kei- en keihard moeten vechten om er te komen. Het vuur dat in mij als speler brandde, wil ik ook bij de voetballers van nu ontsteken."

"Het is doodzonde dat er tegenwoordig, met de uitgebreide aanpak van clubs, nog altijd talenten verloren gaan. Het is voor mij als trainer de taak om die talenten verder te helpen. Maar dat kan ik niet alleen. Het begint bij een voetballer zelf. Wil je of wil je niet? Die vraag moeten spelers zich stellen. Je moet altijd beginnen bij de basis. De basis is mentaliteit, karakter, vechtlust."

oho9lj.jpg

"Het vuur dat in mij als speler brandde, wil ik ook bij de voetballers van nu ontsteken." (Foto: ProShots)

Met nog slechts enkele maanden voor de boeg aleer hij het trainerspapiertje in ontvangst mag nemen staat de komende tijd voor Bogarde in het teken van stagelopen. Daarvoor klopte hij aan bij zijn oud-werkgevers. Dat de verdediger er nog altijd goed op staat blijkt wel uit de respons. "Met AC Milan en Chelsea ben ik rond en met FC Barcelona praat ik nog over een mogelijk verblijf als trainer. Ik vind het interessant om daar nu vanuit het perspectief van een trainer in de keuken te kijken."

Ambities
Een plan heeft Bogarde nog niet getrokken. Zijn eerste stappen in de trainerswereld kunnen in alle richtingen gezet worden. De absolute top, of wellicht de Topklasse. Bogarde gaat de uitdaging graag aan. "Ik ben niet bang om te falen. Ik kan alleen maar leren, elke dag weer. Ik heb geen lijn uitgestippeld. Ik zie wel wat er op me afkomt. Een club of een rol moet bij je passen. Ik wil gewoon weer lekker op het veld staan, mijn ervaringen delen en prestaties leveren; dat is het doel. Ik ambieer het allerhoogste, wat het beginpunt is weet ik niet."

"Sommige jongens hebben het geluk om direct op het allerhoogste niveau in te stromen. Ik heb er vertrouwen in dat ik dat ook kan, maar je moet wel de kans krijgen. De komende maanden gaan druk en belangrijk worden. Maar ik weet wat mijn doel is. De hele dag op het veld staan, heerlijk. Ik ben een voetbaldier, ja. Ik merk dat ik nu als trainer dezelfde drive heb die ik had als speler."

"Je hebt met mensen te maken en mensen zijn geen machines. Het belangrijkste is dat je gewoon je ding doet. Ik ben als trainer dezelfde Winston die ik als speler was. Ik ben hard, maar fair en hamer op discipline. Binnen en buiten het veld. Boven alles wil ik vooral duidelijk zijn naar mijn spelers", zegt Bogarde.

"Soms verbaas ik me wel", gaat de oud-verdediger verder. "Dan zie ik een trainer rustig, achterover in zijn stoel op de bank zitten. Dat zou ik dus niet kunnen. Ik ga helemaal op in een wedstrijd. Wil iets uitstralen naar mijn spelers, iets overbrengen op de groep. Ik wil dat spelers hun leven geven voor een bal, voor het team. Daar ga ik als trainer ook in mee."

Gesloten boek
Het verleden is een gesloten boek voor Bogarde. De voetballer bestaat niet meer, de trainer is geboren. "In de media is door de jaren heen een verkeerd beeld ontstaan. Iedereen leest het nieuws en loopt er vanzelf achteraan. De media hebben macht, weet je. De pers zoekt sensatie, dat hoort bij het voetbal. Je hebt nu eenmaal positieve en negatieve kanten. Die heb je in het leven ook."

"Ik denk graag positief. Wil van het negatieve iets positiefs maken. Dat sterkt je als mens, als persoon. Ik blijf altijd rustig, raak niet snel in paniek. Ik denk in oplossingen, niet in problemen. Ik wil niemand beïnvloeden, maar de mensen die met mij gewerkt hebben zijn allemaal positief over mij. Dat geeft me een goed gevoel voor de toekomst."
remco k
 remco k - zondag 21 februari 2010 - 11:52   quote  deeplink  
NU wil ik niet zeggen dat Bogarde de beste verdediger van de wereld is geweest ofzo, maar hij heeft hier gewoon volledig gelijk.

Spelers moeten spelen vanuit de basis, zeker de moderne verdediger zal dit moeten doen omdat het spel zoveel sneller is geworden. Ik zie erg veel verdedigers (ook bij ajax) fouten maken doordat ze in eerste instantie niet "VERDEDIGEND DENKEN" maar aanvallend denken, dit is in mijn ogen een erg slechte ontwikkeling in het nederlandse voetbal.
Zie bijvoorbeeld de wedstrijd Ajax Juventus van afgelopen week, Er wordt een bal in de ruimte achter de juventus verdediging gespeeld, CIELINNI kan de bal makkelijk terugspelen op Buffon, maar besluit door de opjagende SUAREZ de bal gewoon over de zijlijn te schieten.
Aan de andere kant probeert van der Wiel in al zijn ijver een bal op te jagen op het middenveld (HIJ IS RECHTSBACK) Het lukt hem niet deze bal af te pakken en hierdoor komt hij niet op tijd terug op z'n eigen rechtsbackpositie, en staat het hele elftal uit balans met de tegengoal als gevolg.

Als hij gewoon vanuit zijn basis voetbalt en denkt dan had hij daar nooit gestaan omdat daar een middenvelder had moeten zijn. Hij had dan rechtsback gestaan waardoor er verder niemand uit positie had hoeven lopen..

Het gaat hier niet zozeer om het voorbeeld van van der Wiel, maar je ziet dit constant op de nederlandse voetbalvelden, er wordt echt veel te naief verdedigd.
Waar is de menatiliteit gebleven van "of de man of de bal er voorbij maar nooit allebei"
Wij als Nederlanders hebben de aanvallers en middenvelders die bij de beste van de wereld behoren, mede door het bovengenoemde kan dit helaas niet van onze verdedigers worden gezegd...
freakie
 freakie - zondag 21 februari 2010 - 13:13   quote  deeplink  
Remco je hebt wat tegen hem geloof ik.. hij werd door alle media uitgeroepen tot een van de beste spelers bij ajax.. jol gaf ook aan dat hij eerder met 3 verdedigers zou spelen.. dus van der wiel eigenlijk niet meegerekend.. t was duidelijk in die wedstrijd dat hij de OPDRACHT heeft gekregen dat hij veel moest aanvallen.. dat is ook zijn sterkste kant.. en heb ook zwaar van hem genoten want als hij daat niet gelopen had in de aanval hadden wij Veeeeeeeeel minder aanvallende dreiging..
remco k
 remco k - zondag 21 februari 2010 - 14:15   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 21 februari 2010 - 13:13 schreef freakie het volgende:
Remco je hebt wat tegen hem geloof ik.. hij werd door alle media uitgeroepen tot een van de beste spelers bij ajax.. jol gaf ook aan dat hij eerder met 3 verdedigers zou spelen.. dus van der wiel eigenlijk niet meegerekend.. t was duidelijk in die wedstrijd dat hij de OPDRACHT heeft gekregen dat hij veel moest aanvallen.. dat is ook zijn sterkste kant.. en heb ook zwaar van hem genoten want als hij daat niet gelopen had in de aanval hadden wij Veeeeeeeeel minder aanvallende dreiging..
Volgens mij snap jij de strekking van dit topic niet helemaal, het gaat nietr om wat ie moest of niet moest het gaat hier om het verdedigen op zich, en nee ik heb zelfs absoluut niks tegen van der wiel. Maar hoe kan hij man of the match worden genoemd als de twee beslissende voorzetten vanaf zijn verdedigende positie komen.
En nogmaals je snapt de strekking van het topic niet helemaal het gaat namelelijk helemaal niet over van der wiel
remco k
 remco k - zondag 21 februari 2010 - 14:22   quote  deeplink  
En volgens mij viel dat veeeeeeeeeel minder dreiging ook wel mee, als je de kansen van ajax gaat bekijken dan is hij welgeteld maar bij 1 kans betrokken geweest. Het ziet er allemaal leuk uit maar weinig rendement
freakie
 freakie - zondag 21 februari 2010 - 14:55   quote  deeplink  
hij doet juist veel dingen zonder weinig te doen in de wedstrijd.. en t gaat mij totaal niet om kansen die eruit komen maar door hem werd juve terug gedrongen.. niet alleen daardoor sorry dat verkeert maar wel mede door hem.. dat 17 van de 20 acties van suarez niet lukken wil ook niet zegge dat hij t niet goed doet nee hij is dreigend en dat is van der wiel altijd.. jij neem dan gelijk t voorbeeld dat er geen kansen uitkwamen.. ja dat is dan jammer maar de dreiging is er altijd..
remco k
 remco k - zondag 21 februari 2010 - 15:21   quote  deeplink  
nogmaals, dit topic gaat helemaal nietr over van der wiel.
freakie
 freakie - zondag 21 februari 2010 - 15:36   quote  deeplink  
nee maar je gebruikt hem dus wel was voorbeeld..
remco k
 remco k - zondag 21 februari 2010 - 16:25   quote  deeplink  
je kan het er wel niet mee eens zijn, maar wat ik zeg zijn feiten, hij speelde als rechtsback, en was aan het doorjagen op de helft van de tegenstander, beide voorzetten kwamen van zijn rechtsbackpositie en dan kun je niet zeggen dat hij het daar goed heeft gedaan,

HET GAAT OM HET GESCHREVEN STUK VAN BOGARDE.
freakie
 freakie - zondag 21 februari 2010 - 16:29   quote  deeplink  
nou gebruik dat ander voorbeeld want ik zeg dat hij daar ook de opdracht voor heeft gekregen..
remco k
 remco k - zondag 21 februari 2010 - 16:35   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 21 februari 2010 - 16:29 schreef freakie het volgende:
nou gebruik dat ander voorbeeld want ik zeg dat hij daar ook de opdracht voor heeft gekregen..
je bent echt onverbeterbaar of niet, je zal en moet hier het laatste woord hebben. hoe kun je nou zeggen dat van der wiel het goed gedaan heeft tegen Juventus als 2 keer de voorzet wordt gegeven van af zijn positie terwijl hij er zelf niet staat.. Sorry maar als je dan niet snapt dat ik dit als voorbeeld neem. Precies dat waar jij tegenin gaat is de reden dat Nederland zeer matige verdedigers heeft en er geen enkele verdediger bij de wereldtop speelt. VERDEDIGEN BEGINT BIJ DE BASIS EN DE BASIS IS VERDEDIGEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!
freakie
 freakie - zondag 21 februari 2010 - 16:39   quote  deeplink  
heb jij begrepen hoe ajax speelde? vertonghen, alder en oleguer waren de verdedigers.. en van der wiel had meer een vrije rol.. ik gaat gelijk aan jou laten zien waar van der wiel stond bij die 2e goal! die 1ste goal was er niks fout van van der wiel maar de tweede goal ga ik gelijk opzoeken!
remco k
 remco k - zondag 21 februari 2010 - 16:43   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 21 februari 2010 - 16:39 schreef freakie het volgende:
heb jij begrepen hoe ajax speelde? vertonghen, alder en oleguer waren de verdedigers.. en van der wiel had meer een vrije rol.. ik gaat gelijk aan jou laten zien waar van der wiel stond bij die 2e goal! die 1ste goal was er niks fout van van der wiel maar de tweede goal ga ik gelijk opzoeken!
als je goed zou lezen dan zou je hebben gelezen dat hij over de middellijn stond dus niet in verdedigende positie. en het is natuurlijk gewoon dom gelul dat van der wiel geen verdedigende taken had, dat weet je zelf ook.
Ik ben er wel klaar mee, iig heel erg fijn dat je de strekking van het topic snapt!!! DUS NIET!!!
freakie
 freakie - zondag 21 februari 2010 - 16:43   quote  deeplink  
http://www.youtube.com/watch?v=FTk0Wspt1Y0
freakie
 freakie - zondag 21 februari 2010 - 16:44   quote  deeplink  
kijk naar de goals.. je bent blind!
freakie
 freakie - zondag 21 februari 2010 - 16:44   quote  deeplink  
2.50 en 5.20
remco k
 remco k - zondag 21 februari 2010 - 16:45   quote  deeplink  
JA EN ALS JE DAAR KIJKT DAN ZIE JE PRECIES DAT WAT IK NU AL 40X TEGEN JE ZEG, HIJ JAAGT DOOR OP HET MIDDENVELD TERWIJL ER EEN HEEL GROOT GAT ACHTER HEM LICHT, DAT IS VERKEERD, ALS JE DAT NIET SNAPT DAN HEEFT HET VERDER WEINIG NUT DEZE DISCUSSIE VOORT TE ZETTEN. SUCCES
freakie
 freakie - zondag 21 februari 2010 - 16:46   quote  deeplink  
Ik zou het jou wel uitleggen.. alder en de zeeuw stonden bij de 1ste goal om 1 speler heen die kwam zomaar tot een voorzet had noooooit moge gebeuren.. en dan de 2e.. jij zegt dat van der wiel niet wil terug lopen hij liep mee met de man die de bal had.. hij moet daar toch staan???
freakie
 freakie - zondag 21 februari 2010 - 16:46   quote  deeplink  
Wat moet hij anders doen.. bij hem weglopen?
freakie
 freakie - zondag 21 februari 2010 - 16:47   quote  deeplink  
hem naar binnen laten lopen? alder had moeten zien dat er iemand aankwam.. van der wiel was al aan het verdedigen op de bal..
remco k
 remco k - zondag 21 februari 2010 - 17:00   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 21 februari 2010 - 16:46 schreef freakie het volgende:
Ik zou het jou wel uitleggen.. alder en de zeeuw stonden bij de 1ste goal om 1 speler heen die kwam zomaar tot een voorzet had noooooit moge gebeuren.. en dan de 2e.. jij zegt dat van der wiel niet wil terug lopen hij liep mee met de man die de bal had.. hij moet daar toch staan???
Bij de 1e goal loopt van der Wiel terug de 16 in en staat te ver weg bij de persoon die uiteindelijk ook de voorzet geeft (RUGDEKKING NOEMEN WE DAT), bij de 2e goal staat hij om te beginnen veel te ver naar voren, daar hoort hij helemaal niet te staan, hierna loop (wandelt) hij terug met de speler, dit had niet gebeurt als hij in zijn eigen positie had gestaan. Dit heb ik nu al een aantal keer uitgelegd en dit was de laatste keer, jij moet maar lekker naief blijven denken dat verdedigers op de helft van de tegenstander moeten staan.
freakie
 freakie - zondag 21 februari 2010 - 17:06   quote  deeplink  
haha remco dus jij wil eigenlijk dat van der wiel samen met de zeeuw en alder om 1 speler gaan staan dan staan er 2 a 3 spelers helemaal vrij.. belagelijk om hem daar de schuld van te geven hij rende voor zijn leven om de bal nog te blokken maar wie had daar verwacht dat je bal uiteindelijk tot een voorzet kwam.. en Je bent beetje dom aan het kletsen hij zorgt ervoor dat de bal tot 20 meter niet voorgezet kan worden.. dan loopt er een verdediger dacht ik van juve achter langs.. en alder gaat samen met van der wiel de speler met de bal verdedigen.. nee jonge je kan mij niet wijs maken dat van der wiel het niet goed deed.. belagelijk ben jij zeg.. egt vertonghen had niet zo weggezet moeten worden en alder heeft daaar ook gefaalt..
freakie
 freakie - zondag 21 februari 2010 - 17:07   quote  deeplink  
Van der wiel was trouwens bij de 2e goal met aanvallen bezig en kwam direct in actie tegen die speler die de bal had dat moest anders kon die spelermet vollevaart lopen tot de 16.. ff voor de duidelijkheid dat heet snelheid uit de aanval houden..
remco k
 remco k - zondag 21 februari 2010 - 17:45   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 21 februari 2010 - 17:07 schreef freakie het volgende:
Van der wiel was trouwens bij de 2e goal met aanvallen bezig en kwam direct in actie tegen die speler die de bal had dat moest anders kon die spelermet vollevaart lopen tot de 16.. ff voor de duidelijkheid dat heet snelheid uit de aanval houden..
je zegt het zelf al, hij was met aanvallen bezig, HET IS EEN VERDEDIGER!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
freakie
 freakie - zondag 21 februari 2010 - 17:50   quote  deeplink  
Inderdaad ik zeg dat jij want van der wiel moest ook aanvallen.. ze vroegen letterlijk donderdag aan jol hoe ga je spelen met van der wiel, alder, olegeur en vertonghen? want het lijken 3 centrale verdedigers en 1 vleugel verdediger.. en hij zei dat hij veel ging wisselen met verdedigers dus 3 en 4 verdedigers.. van der wiel kreeg dus aanvallende rol.. en dan als hij terug komt en de man met de bal verdedigt kan deze van der wiel niet weg lopen en moet ook niet! hij kiest en alder moet daar op antisiperen.. dat ging dus fout..
remco k
 remco k - zondag 21 februari 2010 - 17:54   quote  deeplink  
Inderdaad, hij koos verkeerd, en dat is precies(omterug te gaan naar het ontopic gedeelte) de reden dat we zulke matige verdedigers hebben rondlopen.
nr 16
 nr 16 - zondag 21 februari 2010 - 18:06   quote  deeplink  
van der wiel stond niet als rechtsback. hij speelde op het middenveld
Jhonny Jordaan
 Jhonny Jordaan - zondag 21 februari 2010 - 18:23   quote  deeplink  
Het vuur dat in mij brandde?? Ja, miss kan hij ze leren om voor geld op de bank te gaan zitten!
remco k
 remco k - zondag 21 februari 2010 - 18:27   quote  deeplink  
hij speelde niet op het m,iddenveld, hij heeft nog nooit op het middenveld gespeeld, hij kreeg veel ruimte daarom was hij veelvuldig op het middenveld te vinden..
alibabba
 alibabba - zondag 21 februari 2010 - 22:12   quote  deeplink  
In Nederland moet er veel meer aandacht besteed worden aan het vak verdedigen, want een goed verdedigingsblok is de basis tot succes. Uitstekende verdedigers in combinatie met frivole middenvelders en aanvallers maakt een elftal compleet. Het is een feit dat wij Nederlanders over middenvelders en aanvallers geen klagen hebben, maar op het vlak van verdedigen schieten we enorm tekort. Om dit te verbeteren moeten Nederlandse verdedigers die in het verleden wat betekent hebben voor ons een beleidsplan op poten zetten, waarin het vak verdedigen duidelijk aan het licht word gesteld. Je moet dan denken aan personen als F.de Boer, Hulshoff, Krol, Wim Janssen en een Winston Bogarde.

Ik vind in eerste instantie dat verdedigen van de achterhoede centraal moet staan, zeker in een niet goed draaiend elftal. Het is zaak dat de backs op de juiste momenten opkomen en dat het een verrassing blijft, met name dat laatste is belangrijk. Hoe meer sterker je bent als de tegenstander, des te meer kun je als back opkomen. 1 van de centrale verdedigers verdedigd het gedeelte die de back heeft verlaten, waardoor de veldbezetting min of meer intact blijft.

In Nederland willen we alles maar mooi oplossen, maar lelijk verdedigen is ook mooi. Ik bedoel daarmee te zeggen dat je als verdediger ook een keer de bal de tribune in mag rossen i.p.v. de voetballende oplossing te zoeken. Verdedigen is een belangrijk iets in het voetbal en wanneer het goed word uitgevoerd is het een leuk vak.
remco k
 remco k - maandag 22 februari 2010 - 08:11   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 21 februari 2010 - 22:12 schreef alibabba het volgende:
In Nederland moet er veel meer aandacht besteed worden aan het vak verdedigen, want een goed verdedigingsblok is de basis tot succes. Uitstekende verdedigers in combinatie met frivole middenvelders en aanvallers maakt een elftal compleet. Het is een feit dat wij Nederlanders over middenvelders en aanvallers geen klagen hebben, maar op het vlak van verdedigen schieten we enorm tekort. Om dit te verbeteren moeten Nederlandse verdedigers die in het verleden wat betekent hebben voor ons een beleidsplan op poten zetten, waarin het vak verdedigen duidelijk aan het licht word gesteld. Je moet dan denken aan personen als F.de Boer, Hulshoff, Krol, Wim Janssen en een Winston Bogarde.

Ik vind in eerste instantie dat verdedigen van de achterhoede centraal moet staan, zeker in een niet goed draaiend elftal. Het is zaak dat de backs op de juiste momenten opkomen en dat het een verrassing blijft, met name dat laatste is belangrijk. Hoe meer sterker je bent als de tegenstander, des te meer kun je als back opkomen. 1 van de centrale verdedigers verdedigd het gedeelte die de back heeft verlaten, waardoor de veldbezetting min of meer intact blijft.

In Nederland willen we alles maar mooi oplossen, maar lelijk verdedigen is ook mooi. Ik bedoel daarmee te zeggen dat je als verdediger ook een keer de bal de tribune in mag rossen i.p.v. de voetballende oplossing te zoeken. Verdedigen is een belangrijk iets in het voetbal en wanneer het goed word uitgevoerd is het een leuk vak.
precies hoe ik er over denk, vooral wat je zegt over dat het in Nederland altijd mooi moet zijn ben ik met je eens. Verdedigers moeten vanuit hun taak aanvallen, maar heel belangrijk als ze aanvallen mogen ze hun kerntaak ( verdedigen) absoluut niet uit het oog verliezen.
Precies dit zijn de redenen dat het stuk wat Bogarde hierboven schrijft zo aansluit op dat wat ik al jaren denk.
FsideVak129
 FsideVak129 - maandag 22 februari 2010 - 10:47   quote  deeplink  
Deze neger buigt voor niemand en Remco K ook niet ...

hahahahahaha
remco k
 remco k - maandag 22 februari 2010 - 12:36   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 22 februari 2010 - 10:47 schreef FsideVak129 het volgende:
Deze neger buigt voor niemand en Remco K ook niet ...

hahahahahaha
Ik zal altijd mijn meerdere erkennen als een ander gelijk heeft, maar dan moet iemand mij wel kunnen overtuigen met goede redenen. Als dat niet het geval is, dan buig ik inderdaad voor niemand niet.:)

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 5970
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Ajax Nieuws Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Verdedigen een vak?????









0.0079360