BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Ajax 110 jaar!

Headliner: Ajax Nieuws Plaats een nieuw antwoord  
 Headliner  Headliner - donderdag 18 maart 2010 - 00:10
Dit topic is geplaatst via het volgende nieuwsbericht:

Ajax 110 jaar! (Officiële Ajax Clubsite)

Dit topic is een vervolg op het topic:  Nog 1 dag en dan is het zover!!!
Boudewijn
 Boudewijn - donderdag 18 maart 2010 - 00:44   quote  deeplink  
Deze donderdag wordt weer een nieuwe mijlpaal toegevoegd aan de indrukwekkende historie van Ajax. De club viert zijn 110e verjaardag. In tegenstelling tot tien jaar geleden bij het eeuwfeest, toen de club er in sportief opzicht slecht voorstond en drie dagen voor en een dag na de feestelijke dag (18 maart 2000) met 2-0 en 0-1 verloor van respectievelijk Fortuna Sittard en FC Twente, vergaat het de 29-voudig landskampioen dezer dagen aanmerkelijk beter.
Vooral de 4-1 zege van afgelopen zondag op concurrent PSV zorgde voor opluchting en blijdschap bij een ieder die Ajax een warm hart toedraagt. Hierdoor werd het gat met de Eindhovense nummer twee op de ranglijst verkleind tot een punt. De achterstand op koploper FC Twente bedraagt weliswaar nog zes punten, met dien verstande dat de Tukkers een loodzwaar programma wacht, te beginnen met de uitwedstrijd van zaterdag bij PSV. Kortom, Ajax lijkt helemaal terug in de race om het kampioenschap. ,,We gaan elke week als een finale zien en we moeten gewoon alles winnen. Dat is duidelijk, blikt Ajacied Gregory van der Wiel alvast vooruit op de rest van de competitie. Of het genoeg is voor de landstitel in het jubileumjaar 110 zal later blijken.

Nadat vorige week de supporters van Ajax het doelpunt dat Zlatan Ibrahimovic maakte tegen NAC Breda hadden uitgeroepen tot mooiste treffer uit het 110-jarige bestaan van de club, werden zij enkele dagen later opnieuw op hun wenken bediend. Het doelpunt van Urby Emanuelson tegen PSV was namelijk eveneens van een ongekende schoonheid en zou niet hebben misstaan in de Top Tien van Ajax mooiste doelpunten. ,,Dat was zeker een wereldgoal, beaamt Van der Wiel. ,,Naar binnen komen en dan met rechts vol in de kruising schieten, prachtig. De hoofdrolspeler zelf kon lachen om de suggestie dat hij zijn kunststuk wellicht een week te laat had uitgevoerd. ,,Misschien had ik anders inderdaad wel in de toptien gestaan. Het zou leuk zijn, maar het is niet het belangrijkste.

Emanuelson was in elk geval duidelijk over het winnende doelpunt van Ibrahimovic. ,,Dat was echt een heel mooie goal. Als je het goed bekijkt was die echt perfect. Daar zat overzicht, techniek en kracht in. Dat was voor mij ook de mooiste goal van de 110 jaar.

162babfc-542e-4059-9917-0cae2e962705_van_Basten_101_09-11-1986.jpg
De prachtige omhaal van Marco van Basten tegen FC Den Bosch eindigde als derde goal.

Ook David Endt kan zich de slalom van de Zweedse aanvaller nog helder voor de geest halen. Eerder beschreef de teammanger van de Amsterdammers het fenomenale doelpunt al eens in het officiële Ajax Jaarboek 2004-2005 en ook nu doet hij op lyrische toon verslag. ,,Het is een heel bijzondere goal. Echt de vrucht van een individuele fantasie, inspiratie en intuïtie. Het hoort natuurlijk wel bij de toptien en dan gaat het erom wat je smaak is. Dan blijkt dat het schoonheidsgevoel van Endt niet helemaal synchroon loopt met dat van de supporters en Emanuelson. ,,Ik houd namelijk wel van een doelpunt waarbij ook meerdere spelers zijn betrokken. Ik vind de goal van Zlatan eigenlijk wel een absolute beauty, maar stilistisch gezien staat bij mij de goal die Marco van Basten maakte tegen FC Den Bosch op nummer een, doelt hij op de prachtige omhaal van de oud-speler en coach van Ajax, die uiteindelijk tot nummer drie werd gekozen. ,,Omdat het alles heeft aan acrobatiek en aan elegantie. Dat is eigenlijk Ajax ten voeten uit. Zoals je wilt dat Ajax op die artistieke wijze voetbalt, is dat een sublimatie van die artisticiteit. Het is een kwestie van smaak en het scheelt maar een centimeter in kwaliteit.

De treffer die Dennis Bergkamp, na een pass van Wim Jonk, maakte tegen Vitesse spreekt Endt eveneens aan. ,,Dat is weer de kwaliteit van de combinatie die ik dan mooi vind. Dat twee spelers als een soort radar contact met elkaar hebben en dat het vervolgens mooi wordt afgewerkt. Dat gebeurde niet een keer, want ze hebben met zijn tweeën wel een aantal van die goals gemaakt. Vaak was Wim Jonk de aangever, maar ik kan me ook herinneren dat bij een wedstrijd van Nederland tegen Engeland Wouters de aangever was bij een soortgelijk geraffineerd doelpunt. Dat zijn de mooiste krenten in de pap.

Behalve de treffers van Ibrahimovic, Van Basten en Bergkamp heeft Endt, die sinds de jaren 70 aan Ajax is verbonden, vele mooie doelpunten de revue zien passeren. ,,Zelfs zoveel dat je soms bij een doelpunt denkt: oh ja die was er ook nog. Ik heb alleen die van voor 1950 en 1960 niet gezien, want ik ben in 1965 begonnen intensief te kijken.

Hoeveel treffers in het komende decennium rijp zullen zijn voor een eervolle melding is natuurlijk de vraag. Het zal de huidige technische staf in elk geval worst zijn, als er maar gewonnen wordt. Te beginnen met de wedstrijd van zondag tegen hekkesluiter RKC Waalwijk. Ajax mist in Brabant sowieso de geschorsten Demy de Zeeuw, Jan Vertonghen en Toby Alderweireld. Als Ajax aan zijn plicht voldoet en FC Twente een dag eerder punten verspeelt in Eindhoven, komt nieuwe geschiedschrijving opnieuw een stapje dichterbij.
FsideVak129
 FsideVak129 - donderdag 18 maart 2010 - 07:42   quote  deeplink  
Gefeliciteerd mannen

oude_ajax_logo.jpg
amsterdammer113
 amsterdammer113 - donderdag 18 maart 2010 - 08:01   quote  deeplink  
Iedereen die onze club een warm hart toedraagt gefeliciteerd met ons 110-jarig bestaan. Op naar de volgende 10 jaar!!

En we nemen er vanavond allemaal thuis een extra gele rakker op.
joodjetotdedoodje
 joodjetotdedoodje - donderdag 18 maart 2010 - 10:22   quote  deeplink  
ik wens iedereen een hele fijne verjaardag en laten we er 1 op drinken
FsideVak129
 FsideVak129 - donderdag 18 maart 2010 - 11:41   quote  deeplink  
67d655ff-7cb4-4c6f-9e48-c9f146dc153e_Ajax_110_jaar.jpg

175672_175650_10-03-14Ajax%2520-%2520Psv108_600x338_600x338.jpg

fe38a39c-d9a4-4f0e-a47f-b8a9d0e00607_175672_Zlatan%2520Ibrahimovic.jpg

De treffer van Ibrahimovic tegen NAC is door de supporters tot mooiste Ajax-doelpunt ooit verkozen.

De toptien van de doelpuntverkiezing:

1. Zlatan Ibrahimovic: Ajax NAC, 22 augustus 2004
2. Rafael van der Vaart: Ajax Feyenoord, 30 november 2003
3. Marco van Basten: Ajax FC Den Bosch, 9 november 1986
4. Zlatan Ibrahimovic: AZ Ajax, maart 2004
5. Klaas Jan Huntelaar: Ajax Roda JC, 22 maart 2006
6. Patrick Kluivert: Ajax AC Milan, 24 mei 1995
7. Dennis Bergkamp: Ajax Vitesse, 27 januari 1993
8. Jesper Olsen: Feyenoord Ajax, 28 november 1982
9. Wesley Sneijder: PSV Ajax, 18 maart 2007
10. John van 't Schip: Ajax - FC Den Haag, 24 april 1990

Foto's: Ajax.nl
Tekst: Ajax.nl
remco k
 remco k - donderdag 18 maart 2010 - 11:53   quote  deeplink  
Aan alle mensen die ook maar iets met ajax hebben: van harte gefeliciteerd met onze fantastische mijlpaal, laten we hopen dat we dit seizoen een mooie weg kunnen inslaan, en dat zou dan de weg naar het nieuwe succes moeten zijn, dit is iets waar iedere ajacied nu al ruim 10 jaar van droomd. Laten we hopen dat we deze dromen kunnen verwezenlijken in de komende jaren.

iedereen veel succes gewenst met het op zijn/haar manier supporten van de mooiste en grootste club van Nederland.
ajacied
 ajacied - donderdag 18 maart 2010 - 12:45   quote  deeplink  
Gefeliciteerd nu afsluiten met de kampioensschap dat zou prachtig zijn !
liefdevoorajax
 liefdevoorajax - donderdag 18 maart 2010 - 13:14   quote  deeplink  
ajacied en de beker natuurlijk, zou toch fantastisch zijn als we 110 jaar bestaan en we pakken de kwarto, want dan hebben we de 3e ster, champions leageau, de bekek en kampioen!

maar daarbuiten. iedereen van harte gefeliciteerd met 110 jarig bestaan van ajax!!
en dat er nog vele jaren kunnen komen en ook vele succesen kunnen komen!
PETER111
 PETER111 - donderdag 18 maart 2010 - 17:45   quote  deeplink  
AFCA (L)

Gefeliciteerd!
En op naar de 3e *
alibabba
 alibabba - donderdag 18 maart 2010 - 17:53   quote  deeplink  
30nc0g8.jpg
Vandaag lopen alle Ajacieden de polonaise.

29aqpdu.jpg
AJACIED BEN JE NIET VOOR EVEN, AJACIED BEN JE HEEL JE LEVEN.
AJAX IS MIJN TROTS, AJAX IS MIJN LEVEN.
ALTIJD PRIJS IN DE K
 ALTIJD PRIJS IN DE K - donderdag 18 maart 2010 - 18:45   quote  deeplink  
Graag wil ik langs deze weg, alle ajacieden feliciteren met al die jaren die we al bestaan!
Heerlijk om te weten dat wij de grootste club zijn van Nederland en ook heerlijk om te zien dat er zoveel jaloezie naar ons uit gaat!!

Laten we met z'n allen deze mooie club AJAX de komende jaren NOG MEER gaan STEUNEN en dan komen de, al zoveel behaalde, successen vanzelf weer!

Ik hou van alle mede-ajacieden!

Proost en geniet van onze club!

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 5877
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Ajax Nieuws Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Ajax 110 jaar!









0.0090279