BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / PSV / topic: Van Bommel besluit loopbaan: 'Het is mooi geweest'

Plaats een nieuw antwoord  
Headliner: PSV Nieuws
infamous psv
 infamous psv - zondag 12 mei 2013 - 17:46   quote  deeplink  
Mark van Bommel heeft zijn laatste profduel gespeeld. De 36-jarige middenvelder van PSV heeft besloten om te stoppen. FC Twente-PSV was zijn laatste officiële wedstrijd. Zijn laatste, de 350ste Eredivisiewedstrijd, maakte Van Bommel niet vol. Hij ontving twee gele kaarten en moest in de zeventigste minuut van het veld.

Over zijn afscheid was Van Bommel duidelijk. 'Het is mooi geweest', zegt de 79-voudig international tegen Voetbal International. De Limburger noemt twee voorname redenen om zijn carrière te beëindigen. 'Ik wil voorkomen dat anderen in een later stadium zouden gaan zeggen dat ik er maar beter mee kan stoppen. Dat zou ik echt heel erg vinden. Daarnaast heb ik sinds vorig jaar problemen met mijn linkerknie. Ik moet ontzettend veel tijd steken in het fit blijven. Dat is geen opgave, maar niemand kan me garanderen dat het zo blijft.'

'Het juiste moment bepalen is desondanks ontzettend moeilijk geweest', gaat Van Bommel verder. 'Ik heb echt getwijfeld. De supporters van PSV hebben het me heel lastig gemaakt, maar ik heb besloten om naar mijn verstand te luisteren. Ik heb dit seizoen een aanvaardbaar niveau kunnen halen, maar helaas heeft het niet de juiste prijzen opgeleverd. Omdat ik een teamspeler ben, overheerst nu nog de teleurstelling.'

Op zijn totale carrière, die liefst 21 seizoenen duurde, kijkt Van Bommel tevreden terug. 'Ik heb met Fortuna Sittard, PSV, FC Barcelona, Bayern München en AC Milan 22 prijzen gewonnen. Daar ben ik ontzettend trots op, net als op het bereiken van de WK-finale met Oranje in 2010', zegt de middenvelder die 807 officiële duels (111 doelpunten) speelde voor zijn werkgevers en het Nederlands elftal.

Afscheid
'Natuurlijk is het vervelend om zo afscheid te nemen', doelt Van Bommel op de rode kaart van zondag. 'Maar dit past wel een beetje in het seizoen van PSV. Dit is niet het jaar van PSV geweest en dus ook niet van mij. Ik baal er natuurlijk van, maar dit doet wat mij betreft niets af aan mijn carrière.'

13921.jpg
Van Bommel, die trainer wil worden en later dit jaar de cursus oefenmeester I gaat volgen, organiseert in de voorbereiding op het nieuwe seizoen een afscheidsduel. Die wedstrijd zal waarschijnlijk op 19 juli in Eindhoven plaatsvinden. Vele oud-collegas hebben hun komst toegezegd. De opbrengst gaat naar een goed doel. (Thijs Slegers)
infamous psv
 infamous psv - zondag 12 mei 2013 - 17:48   quote  deeplink  
Mark van Bommel
Mark_van%20Bommel.jpg
Persoonlijke informatie

Volledige naam

Mark Peter Gertruda Andreas van Bommel

Geboortedatum

22 april 1977

Geboorteplaats

Maasbracht, Nederland

Lengte

187 cm

Clubinformatie

Spelend bij

PSV

Rugnummer

6

Positie

Middenvelder

Contract tot

2013

Senioren

Seizoen

Club

w (g)

1992-1999
1999-2005
2005-2006
2006-2011
2011-2012
2012-2013

Fortuna Sittard
PSV
FC Barcelona
Bayern München
AC Milan
PSV

153 (13)
169 (46)
24 (2)
123 (11)
39 (0)
28 (6)

Interlands

2000-2012

Nederland

79 (10)

Portaal

Voetbal

Mark Peter Gertruda Andreas van Bommel (Maasbracht, 22 april 1977) is een Nederlands voormalig voetballer en international.

Begonnen bij RKVV Maasbracht speelde Van Bommel van 1992 tot 1999 bij Fortuna Sittard. Van 1999 tot 2005 speelde hij bij PSV, waarmee hij vier keer Nederlands kampioen werd en in 2005 de nationale beker pakte. Van Bommel werd in 2001 én 2005 gekozen tot Nederlands voetballer van het jaar. In 2010 haalde hij met het Nederlands elftal op het wereldkampioenschap de finale.

Van Bommel behaalde in zijn carrière in totaal acht landskampioenschappen in vier belangrijke voetbalcompetities (4x met PSV, 2x met Bayern München, 1x met Barcelona en 1x met AC Milan). Met Barcelona won hij in 2006 de Champions League, met Bayern München verloor hij in 2010 de finale en met PSV werd hij tegen AC Milan in 2005 op het allerlaatste moment in de halve finale van de Champions League uitgeschakeld.

Inhoud
[verbergen] 1 Clubvoetbal 1.1 Fortuna Sittard
1.2 PSV
1.3 FC Barcelona
1.4 Bayern München
1.5 AC Milan
1.6 Terug naar PSV en einde carrière

2 Nederlands elftal
3 Privé
4 Clubs
5 Erelijst 5.1 Als speler 5.1.1 Met Fortuna Sittard
5.1.2 Met PSV
5.1.3 Met FC Barcelona
5.1.4 Met FC Bayern München
5.1.5 Met AC Milan
5.1.6 Met Nederland

6 Nederlands Elftal
7 Trivia
8 Zie ook

Clubvoetbal

Fortuna Sittard

Bij Fortuna Sittard maakte Van Bommel zijn debuut als prof. Op 15 mei 1993 viel hij in tijdens de wedstrijd tegen Cambuur Leeuwarden (1-1). Hij was destijds met 16 jaar en 23 dagen een van de jongste debutanten op het hoogste niveau in de geschiedenis van het Nederlandse voetbal. Alleen Wim Kras van FC Volendam in 1959 (15 jaar en 290 dagen) en Michel Mommertz van Roda JC (16 jaar en 9 dagen) debuteerden op nóg jongere leeftijd. Mark van Bommel werd ingebracht door Chris Dekker, die later dat seizoen wegens slechte prestaties van Fortuna werd ontslagen en vervangen voor Pim Verbeek. Fortuna degradeerde alsnog. Met een kampioenschap van de eerste divisie pakte van Bommel zijn eerste prijs onder de leiding van Verbeek in het seizoen 1994/95. Onder leiding van Bert van Marwijk, later zijn bondscoach én schoonvader, groeide Van Bommel uit tot de spil van Fortuna tijdens wat later (voorlopig) de laatste glorietijd van de club zou blijken.

Tijdens de halve finale van de KNVB beker bij PSV die met 1-3 door Fortuna Sittard werd gewonnen kreeg Van Bommel een discutabele gele kaart en was daarmee geschorst voor de finale tegen Ajax. Waar Fortuna in de eredivisie dat seizoen tweemaal onder aanvoering van Van Bommel Ajax versloeg, bleek de Amsterdamse club in de finale een maatje te groot (2-0).

PSV

Van Bommel speelde zes seizoenen voor PSV. In zijn tweede seizoen, Van Bommel was toen 23, werd hij aanvoerder van de Eindhovenaren. Hij behaalde in deze zes seizoenen vier landstitels (1999/00, 2000/01, 2002/03 en 2004/05) en won in 2004/05 de KNVB beker.

Eén keer scoorde Van Bommel vier doelpunten in één wedstrijd, op 10 mei 2003 in de wedstrijd PSV - Excelsior (uitslag 7-0). Een andere memorabele wedstrijd voor Van Bommel was Ajax - PSV op 20 maart 2005 toen hij driemaal scoorde (uitslag 0-4).

Van Bommel speelde vijftig Europese wedstrijden voor PSV. De wedstrijd waaraan Van Bommel herinnerd blijft worden is de halve finale van de Champions League in 2005, waarin PSV uitkwam tegen AC Milan. Net voor tijd liet Van Bommel 'zijn man' Massimo Ambrosini lopen en deze scoorde. Hierdoor haalde PSV de finale van de Champions League niet. De wedstrijd eindigde in 3-1.

Van Bommel leek het seizoen 2004/05 in de Bundesliga te gaan spelen; uiteindelijk ging dit niet door omdat naar verluidt zowel Borussia Dortmund als FC Schalke 04 de transfersom te hoog vond.

FC Barcelona

Tijdens het seizoen 2005/06 speelde Van Bommel voor het Spaanse FC Barcelona, waar Frank Rijkaard trainer was. Hij tekende daar een contract voor drie jaar. Van Bommel beloofde dat hij - indien zijn gezondheid dat toeliet - na dit contract terug zou keren bij PSV. Bij de presentatie van Van Bommel in Camp Nou op 10 juni 2005 had hij voor het rugnummer 17 gekozen. Zijn zaakwaarnemer Rob Janssen vertelde dat clubs als AC Milan en Real Madrid ook interesse hadden in Van Bommel, maar dat zijn keus viel op FC Barcelona. Tijdens de voorbereiding van Barcelona in Denemarken verraste Van Bommel de Spaanse pers door op Engelse vragen in het Spaans te antwoorden. Van Bommel gaf aan dat hij een week lang bij 'de nonnen in Vught' (Taleninstituut Regina Coeli) had gebivakkeerd.

Met Barcelona won Van Bommel de Primera División, de Supercopa en de Champions League. In de finale van laatstgenoemd toernooi startte Van Bommel in de basis en werd hij na een uur gewisseld. In de zomer van 2006 kwam hij terug op zijn eerdere belofte, verliet hij FC Barcelona voor zestien miljoen euro en trok hij naar FC Bayern München in plaats van PSV.

Bayern München

In april 2008 brak Van Bommel zijn neus tijdens de Duitse bekerfinale tegen Borussia Dortmund (2-1 winst voor Bayern München). Hij kreeg een elleboogstoot van tegenstander Mladen Petrić. Hij weigerde een operatie en speelde zonder masker maar met gebroken neus zijn wedstrijden. Met Bayern München werd hij in het seizoen 2007/08 kampioen van de Bundesliga en won hij de DFB-Pokal.

Van Bommel kreeg in augustus 2008 van zijn nieuwe trainer Jürgen Klinsmann te horen dat hij de nieuwe aanvoerder zou zijn van Bayern München. Er werd beweerd dat hij de eerste niet-Duitse aanvoerder van het team was, hetgeen niet juist was. In de jaren tachtig was Søren Lerby, geboren in Denemarken, hem reeds voorgegaan. Van Bommel is wel de eerste buitenlandse aanvoerder die de kampioensschaal en later ook de DFB-Pokal omhoog mocht tillen.

In München werd Van Bommel gezien als onbetwiste leider van het elftal, totdat de ploeg de Braziliaan Luiz Gustavo van TSG Hoffenheim haalde. Van Bommel zou daarom open staan voor een vertrek. Tottenham Hotspur, VfL Wolfsburg en Galatasaray zouden interesse in Van Bommel hebben.[1] Hij vertrok echter op 25 januari 2011 naar AC Milan.[2]

AC Milan

Van Bommel vertrok in de winterse transferperiode van het seizoen 2010/11 naar AC Milan. Hij werd de veertiende Nederlander in dienst van AC Milan. Het contract van Van Bommel liep medio 2011 alweer af, mede doordat hij zich niet meer op langdurige contracten wil concentreren vanwege zijn leeftijd. Al twee dagen na zijn overgang maakte Van Bommel zijn debuut voor AC Milan in de kwartfinale van de Coppa Italia tegen Sampdoria.[3] Het debuut van Van Bommel in de Serie A verliep uiterst ongelukkig. In de 54e minuut van de wedstrijd kreeg hij in en tegen Catania zijn tweede gele kaart en moest dus met rood het veld verlaten.[4] Niettemin speelde hij zich in de basiself bij Milan, waarmee hij zich op 7 mei 2011 verzekerde van het Italiaanse landskampioenschap. Voor AC Milan was dat de eerste landstitel sinds het seizoen 2003/04, voor Van Bommel zijn achtste in totaal in vier verschillende landen. Op 12 mei 2012 maakte Van Bommel bekend terug te keren bij PSV.

Terug naar PSV en einde carrière

Op 12 mei 2012 maakt van Bommel bekend zijn aflopende contract bij AC Milan niet zal verlengen terwijl hij voor nog een jaar kon bijtekenen. Hij koos voor PSV, maar was geëmotioneerd toen hij zijn vertrek bij Milan aankondigde. Op 14 mei tekende hij een eenjarig contract. Op 23 augustus maakte van Bommel zijn eerste officiële goal voor PSV. In het play-off duel voor de Europa League tegen FK Zeta maakte hij de 5-0. In de eerste vijf competitieduels van het seizoen 2012-2013 kreeg Van Bommele evenzovele gele kaarten een record in de Nederlandse Eredivisie.[5] Hij miste daardoor de topper tegen Feyenoord.

Op 12 mei 2013 maakte hij na de wedstrijd tegen FC Twente bekend te zullen stoppen met voetbal.[6] Hij nam afscheid met een rode kaart.

Nederlands elftal

Van Bommel op weg naar het WK 2010 in Zuid-Afrika.
Van Bommel en Oranje is geen onverdeeld succes. Hij miste het EK in 2000 en voor het WK van 2002 in Zuid-Korea en Japan wist Nederland zich niet te kwalificeren. Tijdens het EK in Portugal in 2004 was hij geblesseerd aan zijn knie.

De eerste keer dat Van Bommel er op een groot toernooi bij was, was op het Wereldkampioenschap voetbal 2006 in Duitsland. Na in de kwalificatie diverse keren te zijn gepasseerd, werd Van Bommel opgenomen in de definitieve selectie voor het toernooi. Bondscoach Marco van Basten vermeldde dat volgens hem Van Bommel zijn taken niet goed uitvoert in Oranje. Van Bommel stond tijdens drie van de vier wedstrijden op het WK voetbal in de basis en werd twee keer gewisseld. Oranje reikte tot de achtste finales.

Na het WK 2006 werd Van Bommel niet geselecteerd voor het vriendschappelijke duel met Ierland (4-0 overwinning voor Nederland). Toen Van Basten de eerste officiële interland daarna Van Bommel weer wel opriep, gaf deze aan daar geen trek in te hebben. Van Bommel maakte bekend dat hij niet meer voor Oranje wilde spelen onder bondscoach Van Basten. Dit deed hij nadat hij wel weer door Van Basten in de selectie was opgenomen voor de EK-kwalificatie duels tegen Bulgarije en Albanië.

Na het aftreden van Van Basten en het aantreden van Bert van Marwijk als bondscoach besloot Van Bommel terug te komen van zijn eerder genomen besluit en dwong een plek af in het basiselftal van zijn schoonvader. Op 5 augustus 2008 werd hij door Van Marwijk geselecteerd voor de oefeninterland tegen Rusland. Van Bommel maakte deel uit van de spelersgroep die deelnam aan het Wereldkampioenschap voetbal 2010 in Zuid-Afrika. Na het WK nam hij de aanvoerdersband over van de afgezwaaide Giovanni van Bronckhorst. Na het voor Oranje teleurstellend verlopen Europees kampioenschap voetbal 2012 in Polen en Oekraïne gaf Van Bommel aan plaats te willen maken voor jongere spelers. Hij bedankte echter niet definitief voor het Nederlands elftal.[7]

Privé

Van Bommel is getrouwd met een dochter van oud-bondscoach Bert van Marwijk. Ze hebben samen drie kinderen.

Vanwege financiële problemen van Fortuna Sittard organiseerde Van Bommel op 31 mei 2009 samen met zijn vader een benefietduel tussen Bayern München en zijn oude club in stadion van Fortuna Sittard. Van Bommel zelf zat vanwege een blessure op de bank. Wel verrichtte hij de aftrap.

Clubs

Van Bommel bij Bayern München
Mark_van_Bommel_pass.jpg
Seizoen

Club

Competitie

Wedstrijden

Doelpunten

1992/93

Fortuna Sittard

Eredivisie

1

0

1993/94

Fortuna Sittard

Eerste divisie
mark-van-bommel-regillio-simons.jpg
13

0

1994/95

Fortuna Sittard

Eerste divisie

31

7

1995/96

Fortuna Sittard

Eredivisie

27

0

1996/97

Fortuna Sittard

Eredivisie

19

0

1997/98

Fortuna Sittard

Eredivisie

31

1

1998/99

Fortuna Sittard

Eredivisie

31

5

1999/00

PSV
[/img]http://www.ed.nl/polopoly_fs/1.3627472.1359124770!/image/image.JPG_gen/derivatives/portrait_600_800/image-3627472.JPG[/img]
Eredivisie

33

6

2000/01

PSV

Eredivisie

32

7

2001/02

PSV

Eredivisie

23

4

2002/03

PSV

Eredivisie

28

9

2003/04

PSV

Eredivisie

23

6

2004/05

PSV

Eredivisie

30

14

2005/06

FC Barcelona

Primera División

24

2

2006/07

FC Bayern München

Bundesliga

29

6

2007/08

FC Bayern München

Bundesliga

27

2

2008/09

FC Bayern München

Bundesliga

29

2

2009/10

FC Bayern München

Bundesliga

25

1

2010/11

FC Bayern München

Bundesliga

13

0

AC Milan

Serie A

14

0

2011/12

AC Milan

Serie A

25

0

2012/13

PSV

Eredivisie

28

6

bijgewerkt op 12 mei 2013

Totaal

536

78

Erelijst

Als speler

Met Fortuna Sittard

Competitie

Aantal

Jaren

Nationaal

Eerste divisie

1x

1995

Met PSV

Competitie

Aantal

Jaren

Nationaal

Nederlands Landskampioen

4x

2000, 2001, 2003, 2005

Nederlandse Beker

1x

2005

Nederlandse Supercup

4x

2000, 2001, 2003, 2012

Met FC Barcelona

Competitie

Aantal

Jaren

Internationaal

Champions League

1x

2006

Nationaal

Spaans Landskampioen

1x

2006

Spaanse Supercup

2x

2005, 2006

Met FC Bayern München

Competitie

Aantal

Jaren

Nationaal

Duits Landskampioen

2x

2008, 2010

Duitse Beker

2x

2008, 2010

Ligapokal

1x

2007

Met AC Milan

Competitie

Aantal

Jaren

Nationaal

Italiaans kampioen

1x

2011

Met Nederland

Competitie

Aantal

Jaren

Wereld

WK voetbal

1x

2010

Persoonlijk
Talent van het jaar: seizoen 1998/1999
Nederlands voetballer van het jaar: 2001, 2005
Gekozen tot Speler van het seizoen 2006-2007 (Fans FC Bayern München)
266px-Mark_van_Bommel_20120611.jpg
Nederlands Elftal
79 Interlands
10 Doelpunten

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op zondag 12 mei 2013 door infamous psv --
infamous psv
 infamous psv - zondag 12 mei 2013 - 18:12   quote  deeplink  
Je was een Groot PSV-speler die altijd in de harten van de supporters zal zitten en zal altijd een groot speler blijvn..

Je was geliefd bij de supporters en de clubs waar je speelde en gehaat en gevreesd door de tegenstanders..

Je was niet de beste voetballer wat betreft kwaliteiten maar jou inzet, en onverzettelijkheid zie je tegenwoordig weinig of vrijwel niet meer op de ( Nederlandse velden )..

Hoop dat je nog veel zal betekenen voor ONS PSV!!

Mark saluut!

newsartimage_188002_560_9999_scl.jpg
Bull's-eye
 Bull's-eye - zondag 12 mei 2013 - 18:20   quote  deeplink  
Hulde Mark! Top loopbaan heeft hij gehad.Altijd gedreven en ook zéér aanwezig.We zullen je missen..
Bull's-eye
 Bull's-eye - zondag 12 mei 2013 - 18:22   quote  deeplink  
jáaaaaaaalalala Maaaaaaaaaaaaaarik v Bommel,jalalalalalalalalalala Maaaaaaaaaaaaaarik v Bommel
infamous psv
 infamous psv - zondag 12 mei 2013 - 18:23   quote  deeplink  
Lof voor Van Bommel: "Een op en top prof"

Auteur: Wout Stravers Gepubliceerd:12 mei 2013 om 17:26Categorie:Reactie

Nadat Mark van Bommel bekendmaakte dat hij stopt als professioneel voetballer, kwamen er uit verschillende hoeken lovende woorden over de middenvelder. Onder meer van zijn eigen coach Dick Advocaat en Feyenoord-trainer Ronald Koeman.

De wedstrijd tegen FC Twente, waarin Van Bommel de rode kaart zag, was zijn laatste als prof. "Mark weet zelf heel goed wat zijn lichaam kan", zei Advocaat na afloop tegen Eredivisie Live. "Als je ziet hoe hij traint, hij is een op en top prof. Daardoor heeft hij ook bij topploegen gespeeld."

"Mark weet kennelijk heel goed dat dit het einde is", aldus Advocaat, zelf ook vertrekkend. "Het is zijn keuze. Wanneer hij mij vertelde dat hij ging stoppen? Dat is een moeilijke vraag. Een paar dagen geleden."

Ronald Koeman was niet verrast door het nieuws. "Ik had wel verwacht dat hij ging stoppen op basis wat ik links en rechts hoorde, maar ik vind het wel jammer. Spelers als Van Bommel zijn van een uitstervend ras in Nederland, die was ik graag nog even tegengekomen. Dat hij in zijn laatste wedstrijd twee keer geel pakte, paste misschien wel in seizoen van Mark."

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op zondag 12 mei 2013 door infamous psv --
remco k
 remco k - zondag 12 mei 2013 - 18:30   quote  deeplink  
Een geweldige speler waar je niet graag tegen speelt, een hele mooie carrière gehad en stopt denk ik op het juiste moment..

Toch ook een hele belangrijke pion geweest in het WK van 2010.. Een icoon in het Nederlandse voetbal dus..
VVout
 VVout - zondag 12 mei 2013 - 18:31   quote  deeplink  
Dag Mark, 't is mooi geweest. Een karakter speler van kwaliteit, moet ik zelfs toegeven maar genoeg zo.
infamous psv
 infamous psv - zondag 12 mei 2013 - 18:31   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 12 mei 2013 - 18:30 schreef remco k het volgende:
Een geweldige speler waar je niet graag tegen speelt, een hele mooie carrière gehad en stopt denk ik op het juiste moment..

Toch ook een hele belangrijke pion geweest in het WK van 2010.. Een icoon in het Nederlandse voetbal dus..
Vind ik je sieren, Remco..
Hulde..
infamous psv
 infamous psv - zondag 12 mei 2013 - 18:32   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 12 mei 2013 - 18:31 schreef VVout het volgende:
Dag Mark, 't is mooi geweest. Een karakter speler van kwaliteit, moet ik zelfs toegeven maar genoeg zo.
Netjes, VVout..
ninthe
 ninthe - zondag 12 mei 2013 - 19:07   quote  deeplink  
Mark bedankt voor alles
infamous psv
 infamous psv - zondag 12 mei 2013 - 19:08   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 12 mei 2013 - 19:07 schreef ninthe het volgende:
Mark bedankt voor alles
Welkom ninthe...
Aartus
 Aartus - zondag 12 mei 2013 - 19:54   quote  deeplink  
Mark Van Bommel bedankt wat je t nederlandse voetbal hebt gegeven.Jammer dat t met rood moest eindigen.
Aartus
 Aartus - zondag 12 mei 2013 - 19:58   quote  deeplink  
Ik ben natuurlijk wel blij met de overwinning.Sorry Psv fans.Ik ben nu eenmaal een Twente supporter.
infamous psv
 infamous psv - zondag 12 mei 2013 - 20:18   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 12 mei 2013 - 19:58 schreef Aartus het volgende:
Ik ben natuurlijk wel blij met de overwinning.Sorry Psv fans.Ik ben nu eenmaal een Twente supporter.
Daar is het andere topic voor.. snugger kind van 50
Aartus
 Aartus - zondag 12 mei 2013 - 20:34   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 12 mei 2013 - 18:30 schreef remco k het volgende:
Een geweldige speler waar je niet graag tegen speelt, een hele mooie carrière gehad en stopt denk ik op het juiste moment..

Toch ook een hele belangrijke pion geweest in het WK van 2010.. Een icoon in het Nederlandse voetbal dus..
Ik ben t 100% met je eens.
Aartus
 Aartus - zondag 12 mei 2013 - 20:35   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 12 mei 2013 - 20:18 schreef infamous psv het volgende:

[..]

Daar is het andere topic voor.. snugger kind van 50
Sorry Infamous.
infamous psv
 infamous psv - zondag 12 mei 2013 - 20:42   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 12 mei 2013 - 20:35 schreef Aartus het volgende:

[..]

Sorry Infamous.
Vergeven..
infamous psv
 infamous psv - zondag 12 mei 2013 - 20:47   quote  deeplink  
Van Bommel: geboren winnaar bleef omstreden

van_bommel_teleurgesteld_0.jpg

Auteur: Ruben Winkels Gepubliceerd:12 mei 2013 om 19:41Categorie:Artikel

Geliefd bij zijn medespelers, gehaat door tegenstanders. Mark van Bommel heeft als voetballer altijd extreme reacties opgeroepen. De Limburgse middenvelder was een geboren winnaar, die ten koste van alles altijd voor het hoogste ging. Het leverde hem vele gele en rode kaarten op, maar ook een indrukwekkende erelijst met daarop onder meer de Champions League en landstitels in vier competities. "Nu is het mooi geweest", zei de PSV-aanvoerder zondag na zijn laatste wedstrijd.

In Enschede kwam een triest einde aan de rijke carrière van Van Bommel. Gefrustreerd door het teleurstellend verlopen seizoen en de naderende nederlaag tegen FC Twente maakte hij na rust twee forse overtredingen. Met twee keer geel en dus rood stapte de 36-jarige Limburger in de 71e minuut voor het laatst van het veld. "Deze rode kaart is misschien wel tekenend voor het seizoen", zei Van Bommel met berusting in zijn stem.

Als talentvolle middenvelder debuteerde Van Bommel op 15 mei 1993, met zwarte krullen en een dun snorretje, in het eerste elftal van Fortuna Sittard. Met de jeugdinternational als drijvende kracht werd Fortuna in 1995 kampioen van de eerste divisie. Onder leiding van trainer Bert van Marwijk, zijn latere schoonvader, beleefde Van Bommel met zijn jeugdliefde enkele mooie jaren op het hoogste niveau.

In 1999 verkoos hij PSV boven Ajax, aangezien hij een veel warmer gevoel kreeg bij de Brabantse club. Met Van Bommel als motor op het middenveld veroverde PSV in zes jaar tijd vier keer de landstitel en drong het in 2005 als laatste Nederlandse club door tot de halve finale van de Champions League. Door een laat doelpunt van Massimo Ambrosini, die was weggelopen uit de rug van Van Bommel, liep PSV de eindstrijd mis.

De Limburger leidde zijn ploeg dat jaar met veertien doelpunten, een persoonlijk record, wel weer naar de titel. Het leverde Van Bommel een transfer op naar FC Barcelona, dat met Ronaldinho en het aanstormende toptalent Lionel Messi in de gelederen een jaar later de Champions League won.

Met die Europese hoofdprijs en de Spaanse titel op zak vertrok Van Bommel naar Bayern München, waar hij met zijn manier van spelen nog veel beter op zijn plek was dan bij Barça. Hij werd twee keer Duits kampioen en pakte vervolgens ook nog de Italiaanse titel bij AC Milan.

Zoals beloofd keerde hij vorig jaar terug bij PSV, waarmee hij de Johan Cruijff Schaal veroverde, maar naast de landstitel en beker greep. Ondanks emotionele smeekbedes van de PSV-fans om nog een jaar door te gaan, besloot Van Bommel de regie in eigen hand te houden en sloot hij zondag in Enschede zijn loopbaan af.

(ANP)
jonass
 jonass - zondag 12 mei 2013 - 20:49   quote  deeplink  
Als ik dit allemaal zo lees dan is er een grote struisvogel geplukt voor al deze veren.
Aartus
 Aartus - zondag 12 mei 2013 - 20:58   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 12 mei 2013 - 20:42 schreef infamous psv het volgende:

[..]

Vergeven..
Dankje Infamous,Maatje.
infamous psv
 infamous psv - zondag 12 mei 2013 - 20:59   quote  deeplink  
Van Bommel: "Ik zou graag bij PSV de eerste stappen als trainer zetten"

Sam Borremans 12 Mei 2013 om 19:03

Mark van Bommel hoopt dat hij bij PSV de eerste stappen kan zetten om uiteindelijk trainer te kunnen worden. De middenvelder liet dat weten in een reactie aan NUsport nadat hij bekend had gemaakt een punt te zetten achter zijn loopbaan als profvoetballer.

"Ik ga de trainerscursus volgen", zo keek Van Bommel al gauw vooruit op zijn toekomst. "En ik zou graag bij PSV de eerste stappen als trainer zetten. Maar hoe, hoelang en in wat voor rol, daar hebben we nog niet precies over gesproken."

De aanvoerder van PSV is momenteel bezig met het organiseren van zijn afscheidswedstrijd. Naar eigen zeggen zal hij niet de minste (ex-)spelers uitnodigen. "Als iedereen komt die ik in mijn hoofd heb, dan staat er een leuk elftal."
infamous psv
 infamous psv - zondag 12 mei 2013 - 21:00   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 12 mei 2013 - 20:58 schreef Aartus het volgende:

[..]

Dankje Infamous,Maatje.
Geen moeite.. Ouwe Tukker;)
jonass
 jonass - zondag 12 mei 2013 - 21:05   quote  deeplink  
AANKONDIGING binnenkort verloving hier :-)
Aartus
 Aartus - zondag 12 mei 2013 - 21:06   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 12 mei 2013 - 21:00 schreef infamous psv het volgende:

[..]

Geen moeite.. Ouwe Tukker;)
Je bent de beroerste niet,ouwe rukker.
Aartus
 Aartus - zondag 12 mei 2013 - 21:07   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 12 mei 2013 - 21:05 schreef jonass het volgende:
AANKONDIGING binnenkort verloving hier :-)
wie gaat zich verloven?
Aartus
 Aartus - zondag 12 mei 2013 - 21:45   quote  deeplink  
En weer heeft Tyton bewezen een topkeeper te zijn.Klasse doelman.
infamous psv
 infamous psv - zondag 12 mei 2013 - 21:46   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 12 mei 2013 - 21:45 schreef Aartus het volgende:
En weer heeft Tyton bewezen een topkeeper te zijn.Klasse doelman.
1 van Advocaats beslissingen die niet goed bevallen waren..
RenatoBos
 RenatoBos - zondag 12 mei 2013 - 22:14   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 12 mei 2013 - 17:48 schreef infamous psv het volgende:
Mark van Bommel
[ afbeelding ]
Persoonlijke informatie

...
Best indrukwekkend..

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op maandag 13 mei 2013 door Boudewijn --
RenatoBos
 RenatoBos - zondag 12 mei 2013 - 22:15   quote  deeplink  
Dubbelpost d:-)
jonass
 jonass - zondag 12 mei 2013 - 22:19   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 12 mei 2013 - 22:15 schreef RenatoBos het volgende:
Dubbelpost d:-)
heb je de text ook twee keer getypt .
infamous psv
 infamous psv - zondag 12 mei 2013 - 22:19   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 12 mei 2013 - 22:15 schreef RenatoBos het volgende:
Dubbelpost d:-)
Indrukwekkend he ;)
RenatoBos
 RenatoBos - zondag 12 mei 2013 - 22:24   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 12 mei 2013 - 22:19 schreef infamous psv het volgende:

[..]

Indrukwekkend he ;)
had eerlijk gezegd wel verwacht dat ie nog 1 jaartje zou ballen..
RenatoBos
 RenatoBos - zondag 12 mei 2013 - 22:25   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 12 mei 2013 - 22:19 schreef jonass het volgende:

[..]

heb je de text ook twee keer getypt .
Alles in tweevoud jonass..
jonass
 jonass - zondag 12 mei 2013 - 22:29   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 12 mei 2013 - 22:25 schreef RenatoBos het volgende:

[..]

Alles in tweevoud jonass..
Zo ken ik je alles moet duidelijk zijn.
infamous psv
 infamous psv - zondag 12 mei 2013 - 22:30   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 12 mei 2013 - 22:24 schreef RenatoBos het volgende:

[..]

had eerlijk gezegd wel verwacht dat ie nog 1 jaartje zou ballen..
ik ook eigenlijk.. Mr neem hem niks kwalijk.
RenatoBos
 RenatoBos - zondag 12 mei 2013 - 22:38   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 12 mei 2013 - 22:29 schreef jonass het volgende:

[..]

Zo ken ik je alles moet duidelijk zijn.
Aight..
RenatoBos
 RenatoBos - zondag 12 mei 2013 - 22:39   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 12 mei 2013 - 22:30 schreef infamous psv het volgende:

[..]

ik ook eigenlijk.. Mr neem hem niks kwalijk.
Denk ook wel beter zo..
tomson
 tomson - maandag 13 mei 2013 - 00:04   quote  deeplink  
Handig overzichtje idd
infamous psv
 infamous psv - maandag 13 mei 2013 - 22:06   quote  deeplink  
Van Bommel: "Duidelijkste rood van allemaal"

Auteur: Wout Stravers Gepubliceerd:13 mei 2013 om 10:44Categorie:Aan het woord

Mark van Bommel is een dag na zijn laatste wedstrijd als profvoetballer duidelijk over de rode kaart die hij tegen FC Twente kreeg. Het was misschien wel 'de duidelijkste van allemaal'.

"Er zat een beetje frustratie bij. Eerst dacht ik dat het nog wel meeviel. Maar ik heb gisteren de beelden gezien. Het was een duidelijke rode kaart, de duidelijkste van allemaal", blikt Van Bommel terug in het radioprogramma Evers Staat Op op Radio 538. De suggestie dat hij geschorst is voor zijn afscheidswedstrijd, kon hij wel waarderen. Met een lach: "Ik was er al bang voor, misschien moet ik er nu twee organiseren."

Na de rode kaart zocht Van Bommel de kleedkamer op. "Daar zaten al een paar jongens. Dan ga je zitten en dan zeggen de jongens 'wat is er gebeurd?'. 'Wat denk je, ik heb rood gekregen', zei ik. Dries zei al 'maak je niet druk, dit is á la Zidane'. Maar ik vond het wel heel raar. Dan zit je ook een beetje voor je uit te staren."

Afscheidswedstrijd
Op vrijdag 19 juli speelt Van Bommel waarschijnlijk zijn afscheidswedstrijd. "Dat is nog niet helemaal honderd procent, maar ik ga er wel vanuit. Ik heb al met een aantal jongens gesproken, maar niet recentelijk, zoals Pierre van Hooijdonk zei", grapte Van Bommel. "De meeste jongens die ik heb benaderd voetballen nog en zitten dan misschien midden in de voorbereiding. Het is allemaal onder voorbehoud."

Na enig aandringen wilde Van Bommel al een aantal namen noemen. "Met de jongens van Bayern München ben ik redelijk ver. Onder voorbehoud gaat het om onder meer Thiago Silva, Zlatan, Robben, Ribéry, Müller, Badstuber en Schweinsteiger. Met die jongens heb ik heel goed contact, het zou mooi zijn als ze kunnen komen."

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op maandag 13 mei 2013 door infamous psv --
RenatoBos
 RenatoBos - maandag 13 mei 2013 - 22:07   quote  deeplink  
Grrrrrrr de Mossad is hier bezig geweest..d:-(
hoogvliet010
 hoogvliet010 - dinsdag 14 mei 2013 - 16:38   quote  deeplink  
Hij regelde zijn eigen publiekswissel, goed gedaan Mark!
RenatoBos
 RenatoBos - dinsdag 14 mei 2013 - 17:09   quote  deeplink  
Ghehe in stijl..
Aartus
 Aartus - dinsdag 14 mei 2013 - 17:27   quote  deeplink  
Tijdens FC Twente-Psv.Tussen de fluitconcerten door tegen Van Bommel.Een Twente Supporter achter me,Hadden wij maar een Van Bommel dan hadden we meegedaan om de titel.Deze zin zei me alles.Hij heeft gelijk.
En weer geen titel
 En weer geen titel - dinsdag 14 mei 2013 - 20:19   quote  deeplink  
Wat een onzin ,met van Bommel had Twente meegedaan om de titel .haha PSV is niets ,maar Twente is helemaal niets meer .
infamous psv
 infamous psv - dinsdag 14 mei 2013 - 21:08   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 14 mei 2013 - 20:19 schreef En weer geen titel het volgende:
Wat een waarheid ,met van Bommel had Twente meegedaan om de titel .
je weet ook niet wat je wilt...
jonass
 jonass - dinsdag 14 mei 2013 - 21:09   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 14 mei 2013 - 21:08 schreef infamous psv het volgende:

[..]

je weet ook niet wat je wilt...
hij moet zijn naam veranderen in , en weer geen idee
remco k
 remco k - dinsdag 14 mei 2013 - 21:16   quote  deeplink  
Met Messi was Willem 2 kampioen geworden.. Op zeker.
En weer geen titel
 En weer geen titel - dinsdag 14 mei 2013 - 21:33   quote  deeplink  
Wat een onzin haha ??
Aartus
 Aartus - dinsdag 14 mei 2013 - 23:04   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 14 mei 2013 - 20:19 schreef En weer geen titel het volgende:
Wat een onzin ,met van Bommel had Twente meegedaan om de titel .haha PSV is niets ,maar Twente is helemaal niets meer .
En jij bent nog nooit wat geweest.Mr Nobody.

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 3167
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: PSV Nieuws
Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / PSV / topic: Van Bommel besluit loopbaan: 'Het is mooi geweest'









0.0087640