BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Voetbal / topic: Video scheidsrechter

Headliner: Voetbal Nieuws Plaats een nieuw antwoord  
Peterhs
 Peterhs - dinsdag 30 juli 2013 - 16:05   quote  deeplink  
KNVB start test met videoscheidsrechter
De KNVB gaat de komende twee seizoenen tijdens bepaalde eredivisie- en bekerwedstrijden testen met de inzet van een videoscheidsrechter.
Foto: ANP De voetbalbond heeft daarvoor toestemming gekregen van de FIFA en is wereldwijd de eerste bond die ermee gaat testen.

"De IFAB, het orgaan dat binnen de FIFA over spelregelwijzigingen gaat, is zeer geïnteresseerd in de Nederlandse uitkomsten", aldus manager competitiezaken Gijs de Jong tegenover de Telegraaf.

De KNVB heeft een half miljoen euro gereserveerd voor het project Arbitrage 2.0. Daarbij hoort ook de aanschaf van het doellijntechologiesysteem Hawkeye .

De mening van de videoscheidsrechter wordt de komende twee seizoenen nog niet doorgegeven aan de scheidsrechter op het veld.
VVout
 VVout - dinsdag 30 juli 2013 - 16:34   quote  deeplink  
Das waar ook en zonder meer word het tijd ook dat we van ondersteunende technieken gebruik gaan maken. Het is natuurlijk best wel jammer want het waren altijd punten die een lekkere discussie bij supporters onder elkaar te weeg konden brengen, maar er zullen altijd nog wel genoeg grensgevalletjes over blijven waar we lekker over door kunnen hakken.
Peterhs
 Peterhs - dinsdag 30 juli 2013 - 16:35   quote  deeplink  
Goede uitkomst. Ik vind alleen wel dat als je het zo graag wilt testen dat je het ook toepasbaar moet maken in die test.
2 jaar testen zonder dat je fouten die gemaakt worden door de scheidsrechter recht kan trekken. Schiet niets op dan.
remco k
 remco k - dinsdag 30 juli 2013 - 19:25   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 30 juli 2013 - 16:35 schreef Peterhs het volgende:
Goede uitkomst. Ik vind alleen wel dat als je het zo graag wilt testen dat je het ook toepasbaar moet maken in die test.
2 jaar testen zonder dat je fouten die gemaakt worden door de scheidsrechter recht kan trekken. Schiet niets op dan.
Dat ben ik niet met je eens. Er wordt gekeken of de beslissing van de "nieuwe scheidsrechter" wel of niet goed zijn, of dat direct in de praktijk toegepast wordt is niet zo relevant..
Peterhs
 Peterhs - dinsdag 30 juli 2013 - 20:43   quote  deeplink  
Ik denk dat je de verkeerde conclusie trekt.
De video scheidsrechter is ervoor om eventueel in te kunnen grijpen als hij iets constateerd wat de scheids zelf niet meekrijgt op dat moment.
Of ingrijpt dat het een goal zou zijn of niet dmv van die doellijn technologie.

Zoals jij het zegt is het net andersom. Althans zo komt het op mij over.
remco k
 remco k - dinsdag 30 juli 2013 - 21:41   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 30 juli 2013 - 20:43 schreef Peterhs het volgende:
Ik denk dat je de verkeerde conclusie trekt.
De video scheidsrechter is ervoor om eventueel in te kunnen grijpen als hij iets constateerd wat de scheids zelf niet meekrijgt op dat moment.
Of ingrijpt dat het een goal zou zijn of niet dmv van die doellijn technologie.

Zoals jij het zegt is het net andersom. Althans zo komt het op mij over.
De test is om te kijken of die beslissingen kloppen, dus kan je hem simpelweg nog niet volledig inzetten tijdens een wedstrijd. Er is nog geen zekerheid of de computerbeslissingen foutloos zullen zijn.

En precies dat is dus de reden dat ze hem niet volledig kunnen inzetten en twee jaar gaan testen..

Dus nee, ik trek geen verkeerde conclusie..
Peterhs
 Peterhs - dinsdag 30 juli 2013 - 21:50   quote  deeplink  
Als je het zo zegt, dan ok. Al vind ik wel dat ze dmv dat gewoon beelden kunnen terug kijken en dat ze dan dus bv een doelpunt kunnen geven als deze onterecht was afgekeurd. Twee jaar vind ik bijzonder lang. Zoiets heb je na een paar maanden wel door of het werkt of niet.
remco k
 remco k - dinsdag 30 juli 2013 - 23:44   quote  deeplink  
Ook dat klop niet. Het wordt namelijk in die twee jaar voortdurend aangepast om het over twee jaar perfect werkend te hebben. Die twee jaar is dus echt niet uit de lucht gegrepen. Persoonlijk denk ik niet eens dat ze dat gaan halen. Ik kan namelijk nergens teug i den of dit prototype al elders is getest. En nieuwe technologieën duren qua ontwikkeling echt vaak langer dan 2 jaar.
Eide
 Eide - woensdag 31 juli 2013 - 18:37   quote  deeplink  
Toch denk ik wel dat het goed is tijdens deze periode momenten in te bouwen dat de inbreng van de video scheidsrechter praktisch toegepast gaat worden. Dat je op basis van beelden snel uitsluitsel kan geven is wel bekend, het gaat toch voornamelijk over hoe je heet implementeerd.

Dus technoligie testen zonder praktische inbrneg lijkt mij prima, maar misschien volgend seizoen in de beker bijvoorbeeld toch met praktische inbreng gaan doen. Dan heeft de KNVB nog een heel jaar richtlijnen en afspraken te maken.
VVout
 VVout - woensdag 31 juli 2013 - 19:34   quote  deeplink  
Er zullen gewoon momenten zijn dat het systeem 100% duidelijkheid gaat brengen, ook tijdens deze 2 jaar. Ik zie hier niet in waarom je het dan niet zou gebruiken.
Eide
 Eide - woensdag 31 juli 2013 - 19:56   quote  deeplink  
Nou, ik zie niet waarom men zou wachten met een praktische test. Je zal op enig moment moeten bepalen hoe vaak, wanneer, waarom de door wie die video scheid mag worden ingeschakeld en hoe je dat dan gaat afhandelen. Er zitten echt grote verschillen in de methodes die in verschillende sporten worden gebruikt.

Als je technologie werkt, waarom dan niet met clubs, trainers en aanvoerders aan tafel en een stap verder gaan? Hoeft niet dit jaar, maar als je 2 jaar gaat testen kan je in dat 2e jaar toch een stapje erbij zetten?

Over die diversiteit: Kijk maar ens hoe verschillend het werkt bij rugby, tennis en hockey. Gebruiken het allemaal, maar doen het ook allemaal op een afwijkende manier.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op woensdag 31 juli 2013 door Eide --
remco k
 remco k - woensdag 31 juli 2013 - 21:19   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 31 juli 2013 - 18:37 schreef Eide het volgende:
Toch denk ik wel dat het goed is tijdens deze periode momenten in te bouwen dat de inbreng van de video scheidsrechter praktisch toegepast gaat worden. Dat je op basis van beelden snel uitsluitsel kan geven is wel bekend, het gaat toch voornamelijk over hoe je heet implementeerd.

Dus technoligie testen zonder praktische inbrneg lijkt mij prima, maar misschien volgend seizoen in de beker bijvoorbeeld toch met praktische inbreng gaan doen. Dan heeft de KNVB nog een heel jaar richtlijnen en afspraken te maken.
Ik zeg ook niet dat ze het niet direct zouden moeten gaan toepassen, echter snap ik de logica wel dat dat ze dit niet doen.
remco k
 remco k - woensdag 31 juli 2013 - 21:19   quote  deeplink  
Denk ook dat het met een stukje regelgeving te maken heeft
Eide
 Eide - woensdag 31 juli 2013 - 21:55   quote  deeplink  
Ach, het is ook een beetje de wens der gedachte. Zo ben ik ook voorstander van zuivere speeltijd. Oprotten met zogenaamde kramp, keepers die 2 minuten over een intrap doen en meer van die crap.

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 3165
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Voetbal Nieuws Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Voetbal / topic: Video scheidsrechter









0.0095069