BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Politiek / Binnenlandse Politiek / topic: Bepaalde visie

Headliner: Politiek Nieuws Plaats een nieuw antwoord  
IdemDito
 IdemDito - dinsdag 02 juni 2015 - 11:40   quote  deeplink  
Hoe vaak spreken we wel niet onze afschuw uit over bijvoorbeeld fundamentalistische groeperingen uit verre landen? Natuurlijk walgen we van de afgehakte hoofden, de doorgesneden kelen, extreem gedachtegoed en onrecht die deze groeperingen zo kenmerken en die zo haaks staan op het moraal van de moderne en democratische maatschappij genaamd en afgebakend als de ivoren toren; het ontastbare en intellectuele Nederland.
Volkomen logisch toch?
Deze praktijken zouden nooit in Nederland kunnen gebeuren want zo zijn wij als Nederlanse mens met bijhorende moraal niet, per definitie. Voor mij is dit heilige geloof in een contiuüm van onveranderbare en onweerlegbare moraal een verontrustende maar vooral naïeve gedachte.
Het kader mens blijkt juist te bestaan uit een vloeibaar, een kneedbaar en niet een definitief vastgelegd spectrum waarin de meest gruwelijke, ondenkbare, afgrijselijke gebeurtenissen vanuit de mens ofwel homo sapiens zijn voortgekomen, zo heeft de geschiedenis altijd uitgewezen. Daarom is het naïef om te denken dat dit bij ons zomaar verdwenen is.
Als Nederlanders zijn we niet op onze mond gevallen en hebben overal een mening over, zelfs als dat ten koste gaat van de complexe aard die aan conflictsituaties in verre landen ten grondslag ligt. Sociale media zijn inmiddels het ideale platform geworden waarop we deze walging over onmenselijke praktijken in die verre landen uitspreken.
Ons geloof dat dit alleen in verre landen met oude gebruiken of in de geschiedenis is gebeurt en geen bestaansgrond heeft in ons veilige Nederland wordt voor mij nog minder geloofwaardig wanneer ik bijvoorbeeld Facebook bekijk en reacties op nieuwsberichten lees waavan ik spontaan braakneigingen krijg. Het lijkt wel alsof we blind zijn voor onze eigen extreme en enge gedachten maar tegelijkertijd die van anderen uit verre landen veroordelen, ook weer op dat platform van sociale media.
Een mooi recent voorbeeld hiervan is een Nederlandse vader van een mogelijk misbruikte dochter die het recht in eigen hand heeft genomen en de verdachte met meerdere messteken om het leven heeft gebracht. Deze acties toegejuicht en gesteund door het grootste gedeelte van reagerende Facebookgebruikers die er nog een schepje bovenop doen en ook wel vinden dat de verdachte ook zonder proces- gecastreerd, verbrand of voor medische experimenten gebruikt zou mogen worden. Dit is minstens zo onmenselijk en onrechtvaardig als de afgesneden hoofden en afgehakte ledematen in verre landen waar wij zo onze afschuw over uitspreken.
Het lijkt me duidelijk dat extreem gedachtegoed van alle tijden en alle culturen is en zeker niet is verbannen uit de zogenaamde intellectuele moderne samenleving genaamd Nederland.

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 6015
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Politiek Nieuws Plaats een nieuw antwoord  

Index / Politiek / Binnenlandse Politiek / topic: Bepaalde visie









0.0113050