BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Young Boys - Ajax (Europa League: donderdag 18 maart 2021, 21:00); 0 - 2

Plaats een nieuw antwoord  
Headliner: Ajax Nieuws
Eide
 Eide - maandag 15 maart 2021 - 19:22   quote  deeplink  
MRF2021_AjaxvYoungBoys-1038x519.jpg

Op het kunstgras van het Wankdorf Stadion verdedigd Ajax een 3-0 voorsprong tegen Young Boys. Hoewel Ajax na de eclatante overwinning in Amsterdam een uiterst goede uitgangspositie heeft zijn Europese duels toch altijd een beetje bijzonder. Een vroege Zwitserse goal kan het duel zomaar in vuur en vlam zetten. Omgekeerd is eigenlijk elke Ajaxtreffer einde oefening aangezien de Zwitsers dan vijf maal moeten scoren. De opdracht voor Ajax is dus vrij simpel. Scoor één treffer.

ajax_v_young_boys_-_europa_league.jpeg

Historie

Ajax heeft niet vaak tegen Zwitserse ploegen gespeeld maar was wel vaak succesvol. Young Boys was drie maal eerder de tegenstander, namelijk twee maal in het Europa Cuptoernooi in 1987/88 en natuurlijk vorige week voor de Europa League. Ajax won in 1987/88 twee maal met 1-0. Vorige week boekte Ajax een aanmerkelijk grotere overwinning en droop de Zwiterse landskampioen met 3-0 af.

Young Boys

Young Boys nog altijd lijstaanvoerder in Zwitersland, maar de ploeg is sinds de knappe uitschakeling van Leverkusen ogenschijnlijk niet meer in vorm. Sinds Peter Bosz zijn waterloo vond tegen de ploeg uit Bern won Young Boys geen wedstrijd meer. Behalve de afgetekende nederlaag tegen Ajax wist Young Boys ook in de Zwitserse Super Liga niet meer te winnen. Vier gelijke spelen op rij brengt de voorsprong van de regerende Zwiterse kampioen niet in gevaar, maar toont wel een beeld van een ploeg in nood.

Tegen Ajax liet Young Boys overduidelijk zien wat de tekortkomingen van de ploeg zijn. Er is relatief weinig voetballend vermogen en het strijdplan, wat leunt op pressing, gegenpressing en werklust, komt ernstig in verlegenheid als de ploeg in de grote rondo verzeild raakt. Doordat Ajax Young Boys aanhoudend achter de bal aan liet rennen en zelf meteen druk zette op de Zwitserse opbouw waren de beruchte lange ballen van achteruit vaak noodoplossingen in plaats van gevaarlijke counters. Ajax had over 90 moeten 71% balbezit en de Zwitsers kwamen tot een Expected Goals (Xg) score van 0,1. De Zwiterse schoten één maal op doel, maar deze bal werd geblokkeerd. Feitelijk kwamen de Zwitsers niet tot kansen.

Toch zal het strijdplan aankomende donderdag niet heel anders zijn. De opstelling mogelijk wel. Young Boys opereert vanuit een hele compacte gesloten organisatie die gericht is op voreg druk zetten en het centrum potdicht houden. Dit vindt altijd plaats vanuit de organisatie waarbij het hele collectief moet meedoen. Bij balbezit wordt over het algemeen snel de lange bal gezocht op de twee aanvallers. Young Boys leunt op ijzeren discipline en gigantisch veel werk- en loopvermogen. Tegen Ajax kwamen de Zwitsers niet verder dan 29% balbezit, maar tegen Leverkusen had de ploeg ook slechts 34% balbezit. Young Boys kwam wel tot 24 doelpogingen en 6 goals. Ofwel, Ajax is huizenhoog favoriet maar de strijd is nog niet gestreden.

Young Boys doet dit steevast aan de hand van een 4-4-2 formatie met twee controleurs en twee halven die uitdrukkelijk de opdracht hebben de backs van de tegenstander te schaduwen. Deze man-tegen-man dekking vereist veel discipline en werklust, wat nu net de sterke punten van Young Boys zijn. Zodra Young Boys de bal verovert worden spitsen Nsame en Elia ingeschakeld door zo snel mogelijk de ruimte achter de verdediging van de tegenstander de zoeken. De lange spits Nsame is topscorer bij Young Boys met 12 competitiegoals in 24 duels en 4 goals in de Europa League. De reservspits Siebatcheu en linkerflankspeler Fassnach volgen met 3 goals elk. De assists komen vooral van defensief ingestelde spelers, veelal op basis van de counter.

Ajax

Ajax is niet belast met schorsingen maar kent wel een aantal blessuregevallen en een viertal spelers dat op scherp staat. Perr Schuurs, Daley Blind en David Neres en Nicolás Tagliafico staan op scherp en zijn geschorst bij een gele kaart. De wedstrijd komt nog te vroeg voor Mazraoui. De rechtsback is op de weg terug maar is nog niet aan een wedstrijd toe. Jurriën Timber (ziekte), Daley Blind (blessure) en David Neres (blessure) zijn vraagtekens voor het duel in Bern. Ondanks de schorsingen is de Ajaxselectie ruimschoots breed genoeg om de geblesseerden op te vangen en zal donderdag vooral in het teken staan van een zekere en professionele wedstrijd afleveren.

Nog even genieten

Puur genieten. Anders kan ik het niet noemen. Ajax speelde in de thuiswedstrijd de beste wedstrijd van het seizoen. Zitten, kijken en genieten.



-- dit bericht is voor het laatst aangepast op donderdag 18 maart 2021 door Eide --
remco k
 remco k - maandag 15 maart 2021 - 19:47   quote  deeplink  
Dit mag natuurlijk nooit meer worden weggegeven.

Toch ben ik er niet helemaal zeker op.

Geen idee waarom eigenlijk. Misschien wel gewoon gezonde spanning.
bertus bikkel
 bertus bikkel - maandag 15 maart 2021 - 20:20   quote  deeplink  
Ik snap dat gevoel wel. We moeten eigenlijk gewoon 1x scoren daar en dan geloven die Zwitsers het verder wel. Op voorsprong komen zou helemaal mooi zijn maar die goal mag ook gewoon later vallen, mochten we op achterstand staan. We hebben dus eigenlijk 90 minuten om 1x te scoren....moet kunnen toch? We krijgen altijd en overal kansen. Ik hou het op 1-1.
Onze Ajax
 Onze Ajax - maandag 15 maart 2021 - 21:06   quote  deeplink  
Ik ga ervan uit, dat wij de wedstrijd goed doen controleren, en dat we daardoor de volgende ronde behaald wordt.

Een (mogelijke) 2 - 2 kan aanwezig zijn.
Ronald 1960
 Ronald 1960 - maandag 15 maart 2021 - 21:26   quote  deeplink  
Dit gaan we niet meer weggeven. Je zou dan miminaal met 4-0 moeten verliezen. Nee, daar geloof ik niet in.
Ik ga voor een kleine 1-2 overwinning
nummer10
 nummer10 - maandag 15 maart 2021 - 22:05   quote  deeplink  
0-2
Loetje
 Loetje - maandag 15 maart 2021 - 22:19   quote  deeplink  
1-0
Hummel10
 Hummel10 - dinsdag 16 maart 2021 - 08:16   quote  deeplink  
Gewoon balbezit spelen en die gasten laten komen. Houden ze niet van.
Stort het na een uurtje in. 1-2
AkaS
 AkaS - dinsdag 16 maart 2021 - 08:44   quote  deeplink  
Hopelijk geeft het kunstgras geen fysieke ongemakken.
Snel uitdoelpunt zou lekker zijn.

1 - 2
Ajax we love you
 Ajax we love you - dinsdag 16 maart 2021 - 20:14   quote  deeplink  
YB gaan erop knallen en dan ineens BAM!! Neres 0-1 en dan gaat het hard.. denk 1-4
jodocus
 jodocus - woensdag 17 maart 2021 - 09:27   quote  deeplink  
1-2
Loetje
 Loetje - woensdag 17 maart 2021 - 13:01   quote  deeplink  
Ajax zonder Timber en waarschijnlijk ook nog zonder Blind.

Duimen en hopen dat ze gauw terug zijn!
Loetje
 Loetje - woensdag 17 maart 2021 - 13:07   quote  deeplink  
Correctie, Blind is meegegaan in het vliegtuig
bertus bikkel
 bertus bikkel - woensdag 17 maart 2021 - 13:17   quote  deeplink  
Ik hoop niet dat we nu met Schuurs gaan spelen centraal tegen die hardlopers...Hoop op Alvarez/ Martinez centraal en Blind op middenveld ?
Eide
 Eide - woensdag 17 maart 2021 - 13:26   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 17 maart 2021 - 13:17 schreef bertus bikkel het volgende:
Ik hoop niet dat we nu met Schuurs gaan spelen centraal tegen die hardlopers...Hoop op Alvarez/ Martinez centraal en Blind op middenveld ?
Veel andere opties rechts achterin heb je niet, tenzij Alvarez een linie naar achter gaat en Blind op het middenveld komt te spelen.
remco k
 remco k - woensdag 17 maart 2021 - 13:52   quote  deeplink  
Schuurs zal wel gewoon spelen lijkt me.
Eide
 Eide - woensdag 17 maart 2021 - 14:18   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 17 maart 2021 - 13:52 schreef remco k het volgende:
Schuurs zal wel gewoon spelen lijkt me.
Ik vind een variant met Alvarez als RCV en Blind als CVM anders ook heel aantrekkelijk klinken. Met Rensch en Tagliafico heb je de boel defensief dan ook wel weer heel aardig staan.
AkaS
 AkaS - woensdag 17 maart 2021 - 14:21   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 16 maart 2021 - 20:14 schreef Ajax we love you het volgende:
YB gaan erop knallen en dan ineens BAM!! Neres 0-1 en dan gaat het hard.. denk 1-4
Hasjkoph
 Hasjkoph - woensdag 17 maart 2021 - 14:26   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 17 maart 2021 - 13:52 schreef remco k het volgende:
Schuurs zal wel gewoon spelen lijkt me.
Mocht Blind direct kunnen spelen, verwacht ik eigenlijk eerder Alvarez centraal achterin en Blind op het middenveld.
Loetje
 Loetje - woensdag 17 maart 2021 - 15:18   quote  deeplink  
Ik denk Alvarez en Martinez centraal en Blind naar het midden. Mits die fit genoeg is.

Denk allemaal dat hem dat gaat worden.

Stekelenburg,
Rensch, Alvarez, Martinez, Tagliafico,
Blind, Klaassen, Gravenberch,
Antony, Tadic, Neres.
p111
 p111 - woensdag 17 maart 2021 - 16:18   quote  deeplink  
Als Blind nog niet fit is,graag de volgende opstelling.
Steek
Rensch-Alvarez-Martinez-Nico
Kudus-Klaasen-Gravenberch
Antony-Tadic-Neres.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op woensdag 17 maart 2021 door p111 --
remco k
 remco k - woensdag 17 maart 2021 - 19:17   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 17 maart 2021 - 14:18 schreef Eide het volgende:

[..]

Ik vind een variant met Alvarez als RCV en Blind als CVM anders ook heel aantrekkelijk klinken. Met Rensch en Tagliafico heb je de boel defensief dan ook wel weer heel aardig staan.
Tsja ik wil Blind eigenlijk altijd graag op het middenveld zien. Dus eens.
Onze Ajax
 Onze Ajax - woensdag 17 maart 2021 - 20:35   quote  deeplink  
Ook ik heb de voorkeur met de aanwezigheid van Blind.
Mocht hij niet spelen, dan nog horen we te winnen.
Jack Huntelaar
 Jack Huntelaar - donderdag 18 maart 2021 - 12:58   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 17 maart 2021 - 15:18 schreef Loetje het volgende:
Ik denk Alvarez en Martinez centraal en Blind naar het midden. Mits die fit genoeg is.

Denk allemaal dat hem dat gaat worden.

Stekelenburg,
Rensch, Alvarez, Martinez, Tagliafico,
Blind, Klaassen, Gravenberch,
Antony, Tadic, Neres.
Een beste opstelling!
Jammer dat Timber niet speelt hij is mijn favoriete verdediger
Eide
 Eide - donderdag 18 maart 2021 - 16:35   quote  deeplink  
Het tenue voor vanavond

shirtsybaja.jpg?anchor=center&width=540&quality=85
Eide
 Eide - donderdag 18 maart 2021 - 16:35   quote  deeplink  
Klaassen in de EL

klaassen-stats-el-def.png?anchor=center&width=540&quality=85
Eide
 Eide - donderdag 18 maart 2021 - 19:50   quote  deeplink  
EwyE8DPWgAUU5aD?format=jpg&name=small
Eide
 Eide - donderdag 18 maart 2021 - 19:50   quote  deeplink  
Martinez en Alvarez dus achterin met Blind op het middenveld.
Onze Ajax
 Onze Ajax - donderdag 18 maart 2021 - 20:49   quote  deeplink  
Fijn te horen dat Daley meedoet in de basis.
Zal toch rust in de tent brengen.
Loetje
 Loetje - donderdag 18 maart 2021 - 20:51   quote  deeplink  
Ajax zal niet anders gaan spelen, dus ook geen voorsprong verdedigen. De vraag is, wat doet Young Boys.

Ben benieuwd
remco k
 remco k - donderdag 18 maart 2021 - 21:00   quote  deeplink  
Ik ben ook benieuwd. Deze ploeg is echt beter dan ze vorige week lieten zien.

Toch gewoon weer spannend.
Loetje
 Loetje - donderdag 18 maart 2021 - 21:06   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 18 maart 2021 - 21:00 schreef remco k het volgende:
Ik ben ook benieuwd. Deze ploeg is echt beter dan ze vorige week lieten zien.

Toch gewoon weer spannend.
Yep, staan wij met deze cijfers, praat je ook over hoop. Hoop op een snelle goal etc.

Mijn zorgen vallen pas weg als Ajax scoort.

En net als in Lille, speelde Ajax de heenwedstrijd goed, maar weten we dat de tegenstander veel meer kan.

Je kunt niet zomaar van Juve, Milan en Leverkusen winnen
remco k
 remco k - donderdag 18 maart 2021 - 21:09   quote  deeplink  
Ajax heel onrustig.
remco k
 remco k - donderdag 18 maart 2021 - 21:14   quote  deeplink  
Man man man. Dit lijkt helemaal nergens op.
remco k
 remco k - donderdag 18 maart 2021 - 21:15   quote  deeplink  
Gravenberg en Blind doen beiden voetballend niet mee en komen niet aan de bal.
remco k
 remco k - donderdag 18 maart 2021 - 21:16   quote  deeplink  
Ajax ook
Bezig met tijdrekken en niet met het eigen spel.
Loetje
 Loetje - donderdag 18 maart 2021 - 21:17   quote  deeplink  
Tegen Lille vond ik Lille in de return, behoudens dat Ajax minder was, ook een heel tuk beter spelen.

Dat YB vind ik allemaal niet zo geweldig of beter spelen, maar dit doet Ajax in mijn optiek helemaal zelf.

Toch net de kansen op de beslissing
remco k
 remco k - donderdag 18 maart 2021 - 21:17   quote  deeplink  
Nu je de herhaling ziet. Dat is toch gewoon een penalty.
remco k
 remco k - donderdag 18 maart 2021 - 21:19   quote  deeplink  
Neres echt dramatisch begonnen. Lijkt wel of die staat te slapen.
remco k
 remco k - donderdag 18 maart 2021 - 21:20   quote  deeplink  
Hoppppppppaaaa.
Loetje
 Loetje - donderdag 18 maart 2021 - 21:20   quote  deeplink  
Jaaaaaaa

Kwartfinale!!!
Jack Huntelaar
 Jack Huntelaar - donderdag 18 maart 2021 - 21:20   quote  deeplink  
Jaaaaaaaaaaaaaa jaaaaaaaaaaa
Onze Ajax
 Onze Ajax - donderdag 18 maart 2021 - 21:20   quote  deeplink  
De eerste 10 minuten was toch aftasten van elkaar. Dat was ook te zien door de lichte aanwezige nervositeit met de daarbij twee kleine foutjes bij ons in de verdediging maar gelukkig zonder problemen.

Verder is het zichtbaar dat we toch wel last hebben van dat kunstgras, iets waar we vooral daar niet graag op spelen en mogelijk dat we het daardoor toch moeilijker lijken te hebben.

Dat was ook twee keer terug te zien bij de twee aanvallen van Yong Boys in een kwartier tijd. Het is wel goed zichtbaar dat Yong Boys sterker speelt dan verleden week bij ons, ook door de kunstgras wat zij heel erg goed gewend zijn.

Door de kunstgras hebben wij de bal ook minder goed onder controle, een gegeven dat bij ons wel bekend is. Deze 0 - 1 is nu een zeer grote stap naar de volgende ronde.
Eide
 Eide - donderdag 18 maart 2021 - 21:21   quote  deeplink  
Lekkerrrrrrrrrrrr
Loetje
 Loetje - donderdag 18 maart 2021 - 21:21   quote  deeplink  
Denk niet dat ze het volhouden, maar kijk Zagreb - Spurs eens...
Jack Huntelaar
 Jack Huntelaar - donderdag 18 maart 2021 - 21:21   quote  deeplink  
Met zijn linker voet vanaf linksssssss yesssss
remco k
 remco k - donderdag 18 maart 2021 - 21:22   quote  deeplink  
Daar was Gravenberg wel even een hele grote meneer.
remco k
 remco k - donderdag 18 maart 2021 - 21:24   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 18 maart 2021 - 21:21 schreef Jack Huntelaar het volgende:
Met zijn linker voet vanaf linksssssss yesssss
Hahaha. Ben je nu je gelijk aan het halen?
Loetje
 Loetje - donderdag 18 maart 2021 - 21:26   quote  deeplink  
Spurs eruit!!

Zagreb maakt een 2-0 achterstand goed en wint met 3-0!!!

Ofwel, alleen United acht ik kwalitatief een stuk sterker dan Ajax. De rest kan Ajax in een goede pot echt hebben. Ondanks sommige heel zwaar zijn.
remco k
 remco k - donderdag 18 maart 2021 - 21:37   quote  deeplink  
Die gaat er vaak zat gewoon op de stip.

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 5986
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Ajax Nieuws
Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Young Boys - Ajax (Europa League: donderdag 18 maart 2021, 21:00); 0 - 2









0.0089089