BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / PSV / topic: PSV wordt kampioen bij uitgeblust Vites. Nabeschouwing eredivisie

Headliner: PSV Nieuws Plaats een nieuw antwoord  
sportdwaas
 sportdwaas - dinsdag 22 april 2008 - 13:55   quote  deeplink  
Nabeschouwing speelronde 34 van de eredivisie.

....“Een geruststellende gedachte voor de Brabanders mag zijn dat ik er wel vaker naast heb gezeten dit jaar met mijn voorspellingen op hoop en gevoel”.. schreef Sportdwaas afgelopen zaterdagavond. Zelfkennis is de bron van succes maar ook van verdriet zullen we maar denken...

Uiteindelijk is het niet zo’n drama dat PSV kampioen werd, omdat het San Marco dan niet te makkelijk wordt gemaakt het komend jaar bij Ajax. Wat wel erg is dat het bij Vites aan inzet ontbrak er iets van te maken. Daar gaat het gemeenschapsgeld Arnhemmers: naar de afkoopsom voor Aad en naar spelers die niet tot het uiterste gaan. De stoere praat van Aad ten spijt bleef PSV makkelijk overeind. De door Sportdwaas reeds afgeschreven Lazovic stond op uit de dood en scoorde netjes de goal die het kampioenschap veilig stelde. Ik gun het Sef van harte, maar dat is dan ook de enige. Ik vind het maar een groepje huilebalken bij elkaar die PSV’ers.

Er waren nog wel meer teams die zich verstopten voor de play-offs en beker: Groningen, NAC en Roda JC. Meestal is dit geen goed voorteken.

Hier de nabeschouwing en korte karakteristiek van het reguliere seizoen per club:

Vitesse – PSV 0-1
Het was een draak van een wedstrijd. PSV heeft een sterke verdediging en middenveld die er in alle wedstrijden stonden. Goed werk van Sef.
Seizoen PSV: uitstekend. Het wegvallen van Alex is goed opgevangen
Seizoen Vites: Ik denk dat Aad de Mos het goed heeft gedaan de afgelopen 2 jaar. Ik denk dat Vites volgend jaar degradatie kandidaat zal zijn. Beide Koemannen zijn overigens beschikbaar.
Mijn tip: 4-2 voor Vites was fout

Heerenveen – Excelsior 5-0
Ondanks actie beschadiging nieuwe trainer Feyenoord ingeluid door Frits Barend had Gert Jan Verbeek zijn team scherp voor de laatste wedstrijd. Resultaat: Europees voetbal en kans op CL. En terecht. Sportdwaas heeft groot respect voor Foppe’s kunde maar zijn commentaar op GJ Verbeek was stijlloos en niet noodzakelijk. In Studio Voetbal klonk hij vrij timide en vertelde dat hij zijn excuses had aangeboden aan Verbeek. Dat lijkt mij voldoende zand erover.
Seizoen Heerenveen: Gewoon goed. Riemersma koehandelt goed gescoute spelers en de coaching was goed. Sollied komt in een gespreid bed. Als Heerenveen nu eens niet verkoopt in de loop van een seizoen zit er een kampioensschap in.
Seizoen Excelsior: Het heeft niet meegezeten. Met Bruins en Slory lukte het vorig jaar in de play-offs. Die waren er nu niet bij.
Mijn tip: 2-2 sloeg natuurlijk nergens op

Feyenoord – Roda JC 3-0
“Roda JC zal zich verstoppen”.. Als Cooky Voorn dit als de scoutingwedstrijd heeft beschouwd wordt het lastig voor Feyenoord de beker te winnen. Zonder Hofland is de verdediging nog niet zo slecht. Bert: “never change a winning team”.
Seizoen Feyenoord: Als je zoveel (oud-)internationals haalt dan verwacht je meer. Van Marwijk was met zijn hoofd bij een volgende baan. Als interim-manager verdient hij bij bekerwinst een zesje en anders een zes met een dikke min (vanwege dubieuze beslissingen van Dick Jol bij Sparta uit). Van Marwijk beschermt (pseudo-)vedetten en heeft geen teamspirit gebracht na tegenslagen. Zonde want met een beetje sjeu en mazzel had er best een dubbele trip naar de Coolsingel ingezeten. Feyenoord heeft met het contracteren van ervaring (Makaay,Landzaat en van Bronckhorst) gemikt op snel succes in het jubileumjaar. Nu maar hopen dat de salarissen van deze jongens niet te zwaar gaan wegen. Volgend jaar is Feyenoord kandidaat voor de top 5.
Seizoen Roda: Na de carnaval was het min of meer over. Bekerwinst is zeker mogelijk en in de playoffs is Roda uit natuurlijk lastig. Roda lijkt in een neerwaartse spiraal te zitten
Mijn tip: 4-2 voor Feyenoord gaf de winnaar

FC Twente – Willem II 2-0
Rutten is een goede trainer en Willem II deed zijn best maar kon niet beter.
Seizoen Twente was niet spectaculair maar wel degelijk. Kunnen voor een verrassing zorgen in de play-offs. Verwacht een terugval volgend jaar.
Seizoen Willem II: de schier eindeloze verkopen aan AZ hebben de bodem bijna weggevaagd onder de club. Volgend jaar weer degradatie kandidaat. Andries Jonker doet het natuurlijk wel goed.
Mijn tip: 2-2 was fout

VVV – de Graafschap 3-0
Na 1-0 achter te snel in paniek. Jammer. Geef VVV met hun snelle aanvallers meer kans in play-offs dan de Graafschap.
Seizoen VVV: Netjes gedaan. Punten gepakt op het juiste moment. Kijken of ze door de slopende play-offs komen.
Seizoen De Graafschap: Jan de Jonge is teveel gaan rekenen na de winterstop. Het verlies van Powell telde zwaar. Verwacht geen handhaving via de play-offs.
Mijn Tip: 2-0 voor de Graafschap was fout

Ajax – Heracles 5-1
De winst viel lager uit dan verwacht en dankzij de resultaten op de andere velden handhaaft Heracles zich direct.
Seizoen Ajax: Dramatisch. Dankzij impulsen van Bruno Silva en Lindgren na de winterstop en de slechts door Sportdwaas herkende wederopstanding van Davids leek het nog wat. Het was, is en blijft sinds de beursgang hommeles bij Ajax voor wat betreft het behalen van ‘grote prijzen’. Met van Basten’s flirts met AC Milan en Arsenal wordt het nepotisme alleen nog maar groter. De miljoenen voor Heitinga en Huntelaar zullen als sneeuw voor de zon verdwijnen. Heitinga nam al afscheid van het publiek, terwijl er nog play-offs op het programma staan. Sportdwaas vraagt zich dus af: worden die wedstrijden zonder publiek gespeeld? Doet Heitinga niet meer mee dan? Of worden die wedstrijden alleen bezocht door personeelsleden van de nieuwe sponsor? Volgend jaar gaat Ajax voor het kampioenschap.
Seizoen Heracles: Goed gedaan. Thuis schier onverslaanbaar op het kunstgras. Misschien dan toch een blijvertje.
Mijn tip: 9-0 voor Ajax gaf de winnaar

FC Utrecht – FC Groningen 1-0
Uitstekende winst voor Utrecht. Groningen was met hoofd al bij de play-offs.
Seizoen FC Utrecht: Uitstekend gedaan. Play-offs gehaald. Met dezelfde technische staf volgend jaar geen probleem om bij de eerste negen te eindigen.
Seizoen FC Groningen: Na het verlies van Suarez in de voorbereiding raakte Groningen ook Nevland, da Silva en Lindgren kwijt. Dus kun je stellen dat er goed werk geleverd is. Een plaats bij de eerste negen lijkt ook volgend jaar haalbaar.
Mijn tip: 2-0 voor FC Groningen was fout

AZ – Sparta 1-0
Van Gaal was een spits aan het bekijken. Dat is inderdaad wat AZ nodig heeft. Men had voor het seizoen hoge verwachtingen van Pelle en Ari. Van Gaal is nooit een goede scout geweest dus ik verwacht er niet veel van.
Seizoen AZ: de verwachtingen waren hoog. Ik denk dat AZ volgend jaar bij de 1e negen zal eindigen maar ik zie er vooralsnog geen titelkandidaat in.
Sparta: Werd op cruciale momenten goed geholpen door de leidsmannen. Met Foeke Booy is een vakman binnen gehaald. Plaats bij eerste 10 lijkt haalbaar volgend jaar.
Mijn Tip: 3-1 voor DSB 1 gaf winnaar

Hier beroerde beelden van de beoogde nieuwe spits van het bedrijfselftal van DSB (of gaat de goede man naar Bristol of Newcastle?).:
http://www.youtube.com/watch?v=xLG05_U2YxM

Noad Advendo Combinatie (NAC) Aangenaam door Vermaak en Nuttig door Ontspanning Combinatie – Nijmegen Eendracht Combinatie (NEC) 1-3
NEC had de punten nog nodig.
Seizoen NAC: Als er ergens succes is dan eisen velen dat op. Brandts is een goede trainer maar te nuttig en te weinig vermaak (zie clubnaam). NAC was goed ingespeeld dit seizoen en de verdediging was ijzersterk. Een herhaling in 08/09 lijkt mij moeilijk maar een plaats bij de 1e 10 lijkt haalbaar.
NEC: Mario Been geeft spelers vertrouwen en dat zie je uiteindelijk terug in de resultaten. Had ook nu al prima naar Feyenoord gekund. Volgend jaar kan weleens moeilijk worden voor NEC
Mijn tip: 2-1 vor NEC gaf winnaar

In ander nieuws:
Ondanks de bekerzege is Ronald Koeman ontslagen. De vorige trainer van Valencia werd ontslagen na slechte prestaties in de CL. Vermoedelijk had Koeman zich met de club wel gehandhaafd in de Primera Division maar dat geduld had men niet meer. Koeman had in korte tijd teveel vijanden gemaakt. Bij Valencia is er in ieder geval sprake van wanbeleid dit jaar.

Conjuntureel gesproken heeft elke club wel eens een minder jaar. De normaal te verwachten prestatie per club is makkelijk te berekenen. Een voorbeeld: Feyenoord bestaat 100 jaar en daarin heeft het 14 landskampioensschappen behaald, 10 bekers, 2 UEFA cups, de Europa Cup en de wereldbeker. Dat zijn dus 28 prijzen. 1 per 3.5 jaar. De laatste aansprekende prijs van Feyenoord dateert uit 2002. Statistisch gezien had de club dus in 2006 een prijs moeten pakken. Dat seizoen werd Ajax 2x verslagen in het reguliere seizoen. Daar werd een DVD van uitgegeven dus beschouwd als een prijs. Er zou in Rotterdam geen enkele reden tot paniek moeten zijn.

Volgens deze berekening kun je een coach van Feyenoord afrekenen na 3.5 jaar. Van Marwijk heeft tot nu toe 1 prijs gepakt in 5 jaar bij Feyenoord (en niet de minste) en misschien komt daar nog een prijs bij. Pakt Feyenoord de beker dan heeft Bert het goed gedaan maar niet uitzonderlijk.

Trainers die met Feyenoord een landstitel pakken zijn misschien geen goede trainers maar leveren een uitzonderlijke prestatie want dat gebeurt maar eens in de 7 seizoenen. Dan heb je het in de moderne tijd over Happel, Libregts, van Hanegem en Beenhakker. Omdat Happel dergelijke resultaten ook met andere clubs heeft behaald is hij in mijn ogen de beste trainer die ik ooit gekend heb.

Bij Ajax moet er statistisch gesproken eens in de 2 jaar een prijs gepakt worden. Ten Cate heeft het daarom goed gedaan maar niet uitzonderlijk. De continue paniek bij Ajax is derhalve overdreven.

De Jupiler League
Mijn tips voor de eerste playoff wedstrijden:

Go Ahead Eagles – ADO den Haag 2-1
Top Oss – Helmond Sport 3-0

Nieuws uit de districten:
Tivoli kon de opgaande lijn niet voortzetten er werd thuis met 4-1 verloren

www.sportdwaas.blogspot.com (met fotoos en filmpjes)

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 3162
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: PSV Nieuws Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / PSV / topic: PSV wordt kampioen bij uitgeblust Vites. Nabeschouwing eredivisie









0.0135450