BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Showbiz / TV / Film / Gouden Kooi / topic: Een extraatje-Het is bijna voorbij

Headliner: GoudenKooi Nieuws Plaats een nieuw antwoord  
seya@headliner
 seya@headliner - dinsdag 20 mei 2008 - 04:31   quote  deeplink  
Zoals velen het misschien ook zullen voelen?

Het is bijna voorbij……

Het is warm in de kamer en ik heb de tuindeuren opengezet. Onrustig loop ik heen en weer tussen terras en woonkamer. Af en toe een blik werpend op het scherm bij de computer.
Vier schermpjes zijn er te zien, slechts uit één komt geluid, het zijn de streams van De gouden Kooi. Al dik anderhalf jaar volg ik deze streams. De bewoners, hun gasten, het personeel ik ken ze allemaal. Het lijkt inmiddels een stukje familie geworden.

Op één van de schermpjes zie ik Jaap lopen, de grote, te dikke man, met het onschuldige gezicht van bijna een puber nog. Alleen is hij niet zo onschuldig. Het is een slimme jongen. Geen snelle jongen zoals Brian of Huub dat zijn, maar anders.

Als er iemand het Gouden Kooispel geraffineerd gespeeld heeft, dan is het Jaap wel. Jaap wandelt op het schermpje richting zijn geliefde kantoortje. Hij komt langs de paardenbak, waar Fries, het donkere paard, de vrijheid voor even heeft gekregen. Het grind knispert onder zijn voeten. Ik hoor hem mompelen. Onverstaanbaar dit keer, maar ik kan wel raden, dat hij moppert over zijn medestanders.

Ik draai mijn bureaustoel even in de rondte, maar ga niet zitten. De zon buiten lokt me wel aan. Ik zet het geluid wat harder en duik op één van mijn tuinstoelen. De zon is niet heel krachtig en er staat nog wat teveel wind, maar het is best vertoeven zo buiten. De vogels doen hun uiterste best en in de verte blaft een hond.
De even zo serene rust wordt wreed verstoord, door de geluiden uit de computer. Ik hoor een kabaal van jewelste. Ik werk mezelf weer uit de stoel en loop naar binnen. De stream, die het kabaal veroorzaakt zet ik meteen uit. En ik schakel over op een andere. Daarop is Amanda te zien, die zich in de slaapkamer ophoudt.

Het wordt tijd dat de bewoners naar huis gaan. Vooral Amanda en Brian hebben hun plekje gemaakt in de slaapkamer. Maar ook Jaap heeft een eigen plek. Huub zoekt voornamelijk de Chill-ruimte op en de piano, die daar staat. Hij oefent veel. Het is grappig te zien, dat een ieder toch een privé-plekje zoekt. Voorbereiding op het vertrek? Of gewoon een veilige stek?

Mijn onrust is ook te verklaren uit de op handenzijnde finale. Ik verwacht ieder moment, dat de streams uit de lucht worden gehaald. Alle streamers weten, dat het zal gebeuren, alleen nog niet wanneer. En dan is het avontuur over en voorbij. We krijgen dan alleen nog via televisie de bewoners te zien, waarin de eindoverwinning bekend zal worden gemaakt. Maar de streams zijn dan verleden tijd.
En dat zal heel vreemd worden voor mij en ook voor vele anderen.

Jaap heeft inmiddels een zwembroek aan en neemt een aanloopje en plonst in het zwembad. Plonst..want anders kun je het niet noemen bij Jaap. Ik verbaas me er altijd over, dat hij dat koude water zomaar induikt. Zo ontzettend warm is het toch ook nog niet. Tenminste deze week niet. Vorige week vielen de mussen nog dood van het dak. Daardoor konden we genieten van de bewoners in de grote tuin. Soms zagen we ook reigers, konijntjes en zelfs een dode rat in die tuin.
En een blote Jaap, rennend achter Rachel aan, tijdens hun zogenaamde huwelijk. We zagen zelfs een heuse bruiloft. Traantjes wegpinkende vader van de bruid op een wankel stoeltje, met naast zich een belegen, ingetogen vrouw. De moeder van de bruid dus.

Ik heb inmiddels toch maar plaatsgenomen aan het bureau en ik hang met mijn ellebogen tegen het toetsenbord aan, handen opgevouwen onder mijn wangen. Ik merk, dat ik zit te staren. Zoals ik dus vaak uren heb zitten staren naar het beeldscherm. Bijna gedachteloos en pas alert, als stemmen zich verheffen, of dat ik Huub en Brian in één ruimte zie. Urenlang heb ik zitten staren. Anderhalf jaar lang.

Soms vierde ik spijtig de feestdagen met familie. Soms ging ik spijtig boodschappen doen. Soms ging ik spijtig naar mijn werk. Zat spijtig in de auto. Heel vaak spookte in mijn gedachten: hoe zou het in de Gouden Kooi zijn? Soms mistte ik een belangrijke gebeurtenis. Dat was dan enorm balen. Maar gelukkig waren er dan de filmpjes nog op You Tube en op de forums en Hyves. Want ik was zeker niet de enige gek. Er waren meer gekken en zelfs die veel tijd hadden.
Anderhalf jaar stond in het teken van De Gouden Kooi. En dat gaat deze week ten einde komen.

Jaap is nog steeds in het water en drijft op zijn rug. Amanda’s schorre schaterlach klinkt door de tuin. Wáár zit zij dan? Ik kan het even niet ontdekken. De zenuwen hebben behoorlijk toegeslagen bij de bewoners. Maar ook bij mij en andere streamers.

Nog even en dan is het voorbij.

Een ander fenomeen staat ons te wachten. Nederland zal weer oranje kleuren. Als mijn tuindeuren dan openstaan, kan ik de televisies horen en het gebrul van thuiszittende supporters. Op gezette tijden dan. Ik persoonlijk heb er niets mee. Ook nooit gehad. Van huis uit wel een beetje, maar ik distantieerde me er toen al van. Het zegt me niets het EK voetbal.

Dus dan…moet ik het normale leven weer oppakken.

Het ontstane schema van de afgelopen anderhalf jaar, zal ik plotsklaps moeten opgeven. Ik kijk naar buiten. De tuin kan best weleens onder handen genomen worden. Grasmaaien, waar staat dat ding ook alweer? Plantjes kopen in het tuincentrum…De keuken moet ook eens nodig gesopt en gewit…Ik hield het huis schoon, tijdens de uren dat Palma er was. Maar de heftige klussen zijn er weleens bij ingeschoten.
Ik moet nodig eens naar mijn vriendin…Even ongeforceerd kletsen over van alles..Er staan inmiddels een aantal boeken in de kast, het cellofaan zit er nog omheen..Evenals een flink aantal DVD’s trouwens..

Het zonnetje bereikt nu mijn bureau en het wordt lekker warm. Ik doe mijn ogen even dicht. De zomerperiode breekt bijna aan. Zonder Gouden Kooi dit keer. Terrasjes pikken…Schuur opruimen…Filmpje kijken…Tijd genoeg.

Ik schrik wakker van muziek. Brian staat met de koptelefoon op, muziek te draaien. Amanda zit verdiept in een magazine op de bank.

Nog drie dagen..of nog eerder de streams eruit. Lekker eens uitgebreid koken misschien?.....

Ik pak mijn mobiele telefoon en tik een naam in en de cijfers: 5656….

@Seya
Caroline
 Caroline - dinsdag 20 mei 2008 - 05:53   quote  deeplink  
Wow Seya, dit klinkt echt als een verslaving, hoor. Leuk geschreven, weer!
lisbeth
 lisbeth - dinsdag 20 mei 2008 - 07:15   quote  deeplink  
20 mei www.3fm.nl bovenaan de site webcam, en dan ben je in de studio.
lisbeth
 lisbeth - dinsdag 20 mei 2008 - 07:40   quote  deeplink  
en dat onderkruipsel heeft weer het hoogste woord.
Jacqueline_
 Jacqueline_ - dinsdag 20 mei 2008 - 07:45   quote  deeplink  
wat een mooi verslag want voor mij geld het zelfde top geschreven
lisbeth
 lisbeth - dinsdag 20 mei 2008 - 08:22   quote  deeplink  
Chiel Beelen van 3fm heeft net bekent gemaakt dat er een pool is waar Huub met 53 % bovenaan staat. Daarom ALLEMAAL STEMMEN 5656 Brian,Jaap en/of Amanda.
G.R.i
 G.R.i - dinsdag 20 mei 2008 - 08:33   quote  deeplink  
Vele zullen met een "kater" verder moeten na DGK.
Seya, wat schrijf je boeiend; duidelijk neergezet,
kan met je meevoelen. Maar er is een leven na DGK
echt, het gaat je lukken,
draakje
 draakje - dinsdag 20 mei 2008 - 13:11   quote  deeplink  
Huub gaat niet winnen. Zo dom is zelfs JdM niet.
Asrael
 Asrael - dinsdag 20 mei 2008 - 13:51   quote  deeplink  
Smurfhuubje is een verliezer. En de vele verliezers herkennen zichzelf in hem. Kijk maar op het nolive forum daar zijn ze het helemaal met hem eens. De titel nolive kunnen ze trouwens na de finale aanhouden, forum voor mensen zonder leven. Gezellie!!
berec
 berec - dinsdag 20 mei 2008 - 13:56   quote  deeplink  
@ seya,
ik voel het helemaal het zelfde. tranen biggelen over me wangen terwijl ik het mooi stuk van je lees, belachelijk natuurlijk want we konden leven zonder dgk en onze favoos. maar kijk er heel erg tegen op werelijk waar. heb al dagen een steen op me maag. maar ja tis niet anders natuurlijk. en uit het oog is zeker niet uit ons hart. en via hyves of dergelijke kunnen we het mischien nog een beetje volgen,maar tis toch niet hetzelfe... **knuf**
Caroline
 Caroline - dinsdag 20 mei 2008 - 13:59   quote  deeplink  
Seya, ik begrijp je heel goed. Ik hoop dat je toch terug komt. Ik zag de foto te laat maar ik heb hem weggehaald juist omdat dit zo gevoelig ligt.

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 5983
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: GoudenKooi Nieuws Plaats een nieuw antwoord  

Index / Showbiz / TV / Film / Gouden Kooi / topic: Een extraatje-Het is bijna voorbij









0.0092511