BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Jetzt geht richtig los!

Headliner: Ajax Nieuws Plaats een nieuw antwoord  
sportdwaas
 sportdwaas - vrijdag 06 juni 2008 - 17:59   quote  deeplink  
Toestanden in de nationale teams.

Toen Tonny van der Linden zijn opwachting maakte in het Nederlands Elftal kwam hij erachter dat ie de bal niet kreeg van illustere lieden als Abe Lenstra en Faas Wilkes. De 2 laatsten sloten een pact. Van recenter datum (nou ja 1974) is er de sores van het vertrek van de PSV’ers Skiete Willy en Jan van Beveren bij Oranje omdat ze niet door 1 deur konden met de Ajacieden (Cruijff dus).

Sportdwaas kan niet beoordelen of het nationale team door de houding van deze legenden prijzen is misgelopen. En wat als Robbie de Wit gezond was gebleven, Gullit was meegegaan naar de USA en van Nistelrooij tegen Portugal in de spits had gestaan tijdens het laatste WK.

Vandaag doet het er ook niet meer toe.

Feit is dat het zelden lukt de elf beste spelers op het veld te krijgen en al lukt dat wel dan is het lang niet zeker dat ze ook goed samenspelen. Dit is niet alleen een Nederlands probleem. Bij het WK 74 was er bij de Duitsers een controverse of Overath of Netzer moest spelen. Wolfgang Overath kreeg de voorkeur, maar het was wel zo dat Netzer goed meetrainde en de rol van Cruijff vervulde in de laatste training voor de finale van die Mannschaft. Bernd Schuster heeft ook zelden voor de Oosterburen gespeeld. En zo zijn er voor elk land wel voorbeelden te vinden van controverses en toestanden.

De afgelopen 20 jaar is het wonderwel gelukt het Nederlands Elftal samen te stellen uit de beste spelers. En de resultaten zijn niet slecht. Slechts onder van Gaal werd er een eindtoernooi gemist.

Met halve finaleplaatsen bij de EK’s van 2000 en 2004 en het WK 98 hebben we met Oranje weinig te klagen tijdens de toernooien. Mijn inschatting is dat er eens in de 50 jaar een grote prijs gepakt zal worden door den Ollanders.

Dat brengt mij tot een analyse van de kansen van Oranje op dit EK. Uitgezonderd Makaay, van Bommel, Seedorf, Davids, Landzaat, Wisgerhof en Wielaert lijken de beste spelers aanwezig te zijn.

De afwezigen vormen met name controlerende kracht. Dat brengt de vraag met zich mee zitten er voldoende controlerende spelers in de selectie? In mijn ogen zijn dat er slechts 2. Nigel de Jong en Demy de Zeeuw. Orlando Engelaar is meer een spelverdeler die floreert met een stofzuiger als El Ahmadi naast zich. Van der Vaart, mits in goede conditie, en Sneijder hebben ook controlerende eigenschappen maar toch meer de drang naar voren.

De verdediging van het Nederlands elftal is niet heel sterk maar ook niet zo zwak. Met de aanvallers is het eigenlijk zo dat het doel zou moeten zijn van Nistelrooij in stelling te brengen. Maar Ruud is geen Bergkamp, Wilkes, van Basten of van de Linden die hun eigen kansen konden creeren en afmaken. Maar mits goed aangespeeld binnen de 16 is van Nistelrooij zeer trefzeker.

Helaas is het zo dat de huidige aanvallers teveel voor eigen glorie gaan. Robben en Affelay zijn dynamische spelers maar kijken teveel naar beneden. Het zijn geen onzelfzuchtige types als Overmars, Ronald de Boer en Cruijff (!) die in staat waren anderen in stelling te brengen.

Een succesvol elftal met van Persie en van der Vaart lijkt niet makkelijk gezien het feit dat ze sinds de jeugd niet al te goed met elkaar overweg kunnen.

Van der Vaart heeft meer leiderschapskwaliteiten dan van Persie. Als hij (van der Vaart) fit blijft kan hij Oranje ver leiden. Maar uitgerekend in de groepsfase treft Oranje de landen met de sterkste defensies. Normaal gesproken lijkt een vertrek na de groepsfase onafwendbaar gezien de sterke tegenstanders in de groepsfase. Maar met 1 overwinning en 2 gelijke spelen ga je door dus alles is mogelijk.

Bovendien lijkt dit de laatste kans voor Ruud van Nistelrooij op een grote prijs met Oranje. Derhalve wordt het misschien een mooi begin van de zomer.

Mijn tips voor landen door naar de 2e ronde gebaseerd op hoop en gevoel

Groep A
Tsjechië en Turkije

Groep B
Kroatië en Polen (de Duitsers kunnen me niet overtuigen)

Groep C
Nederland en Roemenië (Italië en Frankrijk te oud)

Groep D
Rusland en Zweden (Zlatan staat op en Henke blijft alert)

Voor meer:

http://www.sportdwaas.blogspot.com

of

http://www.rbmb.tk (forum)

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 5158
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Ajax Nieuws Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Jetzt geht richtig los!









0.0063722