BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Feyenoord / topic: Hoe zit het nu met de schuldenlast ??

Plaats een nieuw antwoord  
Headliner: Feyenoord Nieuws
lion1
 lion1 - woensdag 29 augustus 2012 - 12:22   quote  deeplink  
Ik hoorde gisteren een verslaggever zeggen dat er nog 10 miljoen schuld zou zijn .
De schuld was toch 43 miljoen ?
Nu hebben de VVF 30 binnen gehaald en is er voor 21 bruto verkocht.
Dit zou toch moeten betekenen dat we uit de schulden zijn ?

Kan iemand hier meer duidelijkheid in geven ?
MMM
 MMM - woensdag 29 augustus 2012 - 13:04   quote  deeplink  
0900-EricGudde
lion1
 lion1 - woensdag 29 augustus 2012 - 13:08   quote  deeplink  
Zo, die is leuk !!

Wil alleen aangeven dat het allemaal erg schimmig is
En het naar mijn idee niet klopt
qwerto
 qwerto - woensdag 29 augustus 2012 - 13:08   quote  deeplink  
De Schuld bedroeg volgens mij idd 45 mil, maar je moet ook doorrekenen dat van Bijna Alle transfers zo'n beetje 25% naar die vervloekte talentpools gaat en dat ook een deel van die 30 Mio an Blokland en co geen direct geld is maar Schuld omgezet in Aandelen dus indirect heb je die schuld nog wel Daarnaast is er ook circa 2 mio al uitgegeven aan spelers (Immers en Singh)
MMM
 MMM - woensdag 29 augustus 2012 - 13:09   quote  deeplink  
@Lion,

Bedankt.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op woensdag 29 augustus 2012 door MMM --
qwerto
 qwerto - woensdag 29 augustus 2012 - 13:12   quote  deeplink  
en er zullen ook vast nog wel een paar verborgen lijken gevonden zijn waardoor we nogsteeds iets van 10 mio schuld hebben vrees ik !
lion1
 lion1 - woensdag 29 augustus 2012 - 13:21   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 29 augustus 2012 - 13:08 schreef qwerto het volgende:
De Schuld bedroeg volgens mij idd 45 mil, maar je moet ook doorrekenen dat van Bijna Alle transfers zo'n beetje 25% naar die vervloekte talentpools gaat en dat ook een deel van die 30 Mio an Blokland en co geen direct geld is maar Schuld omgezet in Aandelen dus indirect heb je die schuld nog wel Daarnaast is er ook circa 2 mio al uitgegeven aan spelers (Immers en Singh)
Dank je voor je antwoord.

Mijn idee was dat van die 21 mil bruto aan transfers er ong. 14 mil overbleef na talent pool en
Belasting.

Zo zou de schuld van 43-14 =29 mil. Zelfs 1 mil overblijven na bijdrage VVF
En dan na idd die 2 mil die aan transfers is betaald zou er dus
1 mil aan schuld moeten zijn ipv 10.

Buiten dat hoopte ik dat we onderhand door het terugbrengen van de salariskosten en 2 mil
Extra aan sponsorinkomsten , ondertussen ook wel wat meer zwarte cijfers hadden waardoor de schuld ook verder zou
Verminderen
lion1
 lion1 - woensdag 29 augustus 2012 - 13:24   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 29 augustus 2012 - 13:12 schreef qwerto het volgende:
en er zullen ook vast nog wel een paar verborgen lijken gevonden zijn waardoor we nogsteeds iets van 10 mio schuld hebben vrees ik !
Als dit dan maar een keer de waarheid is , want zo blijven we nog jaren hopen op versterkingen
die er weer niet gaan komen doordat er geen geld is.
RenatoBos
 RenatoBos - woensdag 29 augustus 2012 - 13:43   quote  deeplink  
Ga er voorlopig maar vanuit dat er geen geld is..onze jeugd mag daar blij mee zijn toch..
piet
 piet - woensdag 29 augustus 2012 - 14:48   quote  deeplink  
wat ik laatst ergens hoorde via via, ligt het rond de 10 miljoen.
lion1
 lion1 - woensdag 29 augustus 2012 - 16:04   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 29 augustus 2012 - 14:48 schreef piet het volgende:
wat ik laatst ergens hoorde via via, ligt het rond de 10 miljoen.
dat hoorde ik ook .
Maar hoe kan dat als de VVF 30 mil ingelegd heeft en er voor 21mil bruto aan transfers(ca 14 mil netto?) is binnengehaald ?

Dan zouden we toch klaar moeten zijn ?
lion1
 lion1 - woensdag 29 augustus 2012 - 16:07   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 29 augustus 2012 - 13:43 schreef RenatoBos het volgende:
Ga er voorlopig maar vanuit dat er geen geld is..onze jeugd mag daar blij mee zijn toch..
Oke , jeugd eerst een kans is goed , maar vind het wel onduidelijk zo.
Hebben nu of later toch een spits nodig en wanneer kunnen ze die een keer betalen ?
over 1 of 2 of 3 jaar ?

Of die schuld was veel hoger als 43 mil. of ....?
Maar er zou wat meer eerlijkheid en duidelijk mogen zijn .
Tjabba
 Tjabba - woensdag 29 augustus 2012 - 16:10   quote  deeplink  
Je heb natuurlijk ook gewoon nog je normale kosten , stadion huur gas en licht enz. enz. die gaan natuurlijk ook gewoon door.
lion1
 lion1 - woensdag 29 augustus 2012 - 16:14   quote  deeplink  
dat snap ik maar Feyenoord schrijft zwarte cijfers dus draaien ggen verlies op de exploitatie .

Dus schuld kan niet erger worden
kuipje
 kuipje - woensdag 29 augustus 2012 - 16:15   quote  deeplink  
blabla bla.. kijk anders op een van de 100 andere topics die hier over gestart zijn..

45 miljoen werk je niet weg in 3 jaar.. dus reken er maar op dat we nog een jaar of 5 moeten aanmodderen.. Als we geluk hebben
lion1
 lion1 - woensdag 29 augustus 2012 - 16:23   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 29 augustus 2012 - 16:15 schreef kuipje het volgende:
blabla bla.. kijk anders op een van de 100 andere topics die hier over gestart zijn..

45 miljoen werk je niet weg in 3 jaar.. dus reken er maar op dat we nog een jaar of 5 moeten aanmodderen.. Als we geluk hebben
Gaat niet om bla bla,

45 miljoen - 30 VVF = 15 miljoen en er is voor 21 miljoen bruto(14 miljoen netto ong. ?) verkocht en maar voor ong. 1.5 miljoen gekocht .

Hoe kunnen we dan nog ong. 10 miljoen schuld hebben ?

Vertrouw het gewoon allemaal niet zo , en zou wel is willen weten wanneer we wel weer een keer in staat zijn om wat te halen(als er op die positie geen eigen jeugd voor handen is, Renato red.)

Misschien was de schuld wel 50 of 60 miljoen en moeten we nog jaren op de blaren zitten.
lion1
 lion1 - woensdag 29 augustus 2012 - 16:24   quote  deeplink  
Straks verkopen we De Vrij , BMI en Clasie en krijgen we weer te horen van Martin dat ie maar 4 ton voor vervangers heeft .
FR-Elmo
 FR-Elmo - woensdag 29 augustus 2012 - 16:27   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 29 augustus 2012 - 16:24 schreef lion1 het volgende:
Straks verkopen we De Vrij , BMI en Clasie en krijgen we weer te horen van Martin dat ie maar 4 ton voor vervangers heeft .
die kans is aanwezig ja.... je kunt niets anders doen dan afwachten. de huidige malaise heeft wel 1 groot voordeel opgeleverd waarvan ik hoop dat die blijvend is en dat bestuurders geen gekke dingen met geld gaan doen wanneer het weer voor handen is: de jeugd stroomt weer door!
lion1
 lion1 - woensdag 29 augustus 2012 - 16:32   quote  deeplink  
Hier geef ik je helemaal gelijk in Roel , al hebben we 50 miljoen op de bank ...
eerst eigen jeugd en aanvullen met aankopen.

Zou het niet eens erg vinden als de schuld ipv 43 zelfs 60 miljoen was maar vind dat we als supporters wel wat meer duidelijkheid mogen krijgen.
We hebben heel veel slechte jaren gehad , waar de meesten trouw zijn gebleven.
Verdienen eerlijkheid vanuit het bestuur.
twitch
 twitch - woensdag 29 augustus 2012 - 16:58   quote  deeplink  
wat ik altijd dacht voor dat de VvF kwamen er 64 mill schuld was ong.
en die schulden constructie is iets om dronken van te worden
maar reken er maar wel op dat Feyenoord zeer maar dan ook zeer goed bezig is
ruim een half jaar eerder dan de planning was ,terug naar cat. 2
en alleen verkoop en weinig tot geen inkoop
dus ik maak me totaal niet druk
ik denk als Feyenoord nog 1 jaar zo door we in cat. 3 komen
met 1 en al eigen jeugd in het 1ste team.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op woensdag 29 augustus 2012 door twitch --
lion1
 lion1 - woensdag 29 augustus 2012 - 17:05   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 29 augustus 2012 - 16:58 schreef twitch het volgende:
wat ik altijd dacht voor dat de VvF kwamen er 64 mill schuld was ong.
en die schulden constructie is iets om dronken van te worden
maar reken er maar wel op dat Feyenoord zeer maar dan ook zeer goed bezig is
ruim een half jaar eerder dan de planning was ,terug naar cat. 2
en alleen verkoop en weinig tot geen inkoop
dus ik maak me totaal niet druk
ik denk als Feyenoord nog 1 jaar zo door we in cat. 1 komen
met 1 en al eigen jeugd in het 1ste team.
Dat zou inderdaad een hoop verklaren ,
Die 64 miljoen ipv de 43 miljoen maar dat bedrag had ik nog
Nooit gehoord
bode
 bode - woensdag 29 augustus 2012 - 17:07   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 29 augustus 2012 - 13:43 schreef RenatoBos het volgende:
Ga er voorlopig maar vanuit dat er geen geld is..onze jeugd mag daar blij mee zijn toch..
Ja maar bij de jeugd zit helaas geen sterke spits bij wel achterhoede en middenveldspelers genoeg en dat vind ik heel jammer.
Bosifyable
 Bosifyable - woensdag 29 augustus 2012 - 17:20   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 29 augustus 2012 - 16:58 schreef twitch het volgende:
wat ik altijd dacht voor dat de VvF kwamen er 64 mill schuld was ong.
en die schulden constructie is iets om dronken van te worden
maar reken er maar wel op dat Feyenoord zeer maar dan ook zeer goed bezig is
ruim een half jaar eerder dan de planning was ,terug naar cat. 2
en alleen verkoop en weinig tot geen inkoop
dus ik maak me totaal niet druk
ik denk als Feyenoord nog 1 jaar zo door we in cat. 1 komen
met 1 en al eigen jeugd in het 1ste team.
Categorie 3 dus. Als we weer terug in 1 komen, komt de licentie in gevaar. Maar het is duidelijk wat je bedoelt :')

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op woensdag 29 augustus 2012 door Bosifyable --
twitch
 twitch - woensdag 29 augustus 2012 - 17:22   quote  deeplink  
ja haha ik zag het ook net verkeerd staan sorrry
Wim2
 Wim2 - woensdag 29 augustus 2012 - 19:18   quote  deeplink  
We hebben nu nog maar 10 Miljoen schuld, ga naar Vi.nl en kijk dan in het radio gedeelte daar zegt van Geel het.
van geil
 van geil - woensdag 29 augustus 2012 - 20:01   quote  deeplink  
moeten we weer lappen?
twitch
 twitch - woensdag 29 augustus 2012 - 20:07   quote  deeplink  
frustrerend dit :in 1970 de rijkste club van Europa ,en nu moet je het over 10 miljoen schuld hebben.

maar ben blij om te horen dat het zo snel gaat
piet de paler
 piet de paler - woensdag 29 augustus 2012 - 20:19   quote  deeplink  
volgens (goede) bronnen gaat het goed en liggen we boven het uitgezette schema
dus kunnen we nu weer druk maken over de Fritz Korbach uitdrukking:
WANNEER BEGINT HET NEUKEN
lion1
 lion1 - woensdag 29 augustus 2012 - 21:17   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 29 augustus 2012 - 19:18 schreef Wim2 het volgende:
We hebben nu nog maar 10 Miljoen schuld, ga naar Vi.nl en kijk dan in het radio gedeelte daar zegt van Geel het.
Dat geef ik ook aan in mijn eerste post bovenaan maar dit komt normaal gesproken niet overeen
met de inbreng van 30 mil van VVF en 21 mil aan transfers tenzij de schuld dus vel malen hoger was als de 43 miljoen die verteld is.
Anders hadden we uit de schulden moeten zijn en hadden we nu een aantal miljoen voor een spits gehad.
dudek26-w2
 dudek26-w2 - donderdag 06 september 2012 - 11:07   quote  deeplink  
ja zo zie ik het ook 43 miljoen euro was de schuld. 30 miljoen euro vvf 21 miljoen euro aan transfers trek daar de 25% vanaf kom je op 14 miljoen euro!! sta je eingelijk op 1 miljoen euro in de +.. maar er zit een maar achter we hebben nog 10 miljoen euro schuld. de transfers van wijnaldum en fer worden in het boekjaar opgenomen jaarcijfers 2011-2012 verlies en winst volgens gudde verwacht ie 4 miljoen winst!! de transfers van el ahmadi en vlaar worden in de jaarcijfers 2012-2013 opgenomen dus die 21 miljoen ben je kwijt omdat feyenoord eingelijk niet zonder transfers rond komt op de begroting!! hadden we vorige jaar wijnaldum en fer niet verkocht waren we onze linctie kwijt!!!!!! november maakt feyenoord z'n jaarcijfers 2011-2012 bekent en zien we hoe we ervoor staan kwa schulden!! Champions league groepsfase hadt ons echt geholpen kwa financieel want je zou dan ineen keer van je schulden zijn verlost en je zou een positief eigenvermogen hebben! dus dit jaar gewoon weer champions league proberen te bereiken!! mannen wij zijn I'm Feyenoord Till I Die
RenatoBos
 RenatoBos - donderdag 06 september 2012 - 11:08   quote  deeplink  
Welkom dudek26-w2 op dit forum, ben je cht nieuw of lees je al een tijdje mee, hopelijk gaan we hier meer posts van je zien..als je wat meer van ons te weten wilt komen kun je alles van ons in het Nieuwelingentopic vinden, klik maar op onderstaande url..voor ons is het ook leuk als je jezelf daar ook voorsteld, dit is natuurlijk geen verplichting..
Als je verder vragen heb stel ze gerust..veel plezier man..
http://forum.headliner.nl/topic-22138/
Stylzz
 Stylzz - donderdag 06 september 2012 - 11:24   quote  deeplink  
Schuld Feyenoord nog 20 miljoen euro; meer bezuinigingen niet mogelijk

7 januari 2012 FR12.nl

Na alle bezuinigingen heeft Feyenoord nog een schuld van om en nabij de 20 miljoen. Tegenover VI Radio liet Eric Gudde weten dat het resterende bedrag niet meer via bezuinigingen kan worden gerealiseerd. "We hebben een omvangrijke bezuinigingsoperatie achter de rug. We hebben de salariskosten met 9 miljoen terug kunnen brengen. Dit komt door zowel ontslagen als door het vertrek van bepaalde spelers met hogere salarissen en het verkleinen van de spelersgroep. In de dagelijkse uitvoering kunnen we geen winst meer boeken. We moeten het hebben van de transfers en bovendien wil de VvF binnenkort de 30 miljoen binnen hebben. We hoeven overigens niet tot 0 terug. Als we een schuld hebben van 8 of 9 miljoen met 4% rente. Dan is dat jaarlijks gewoon op te brengen."
____________________________________________

PAS OP ZUUR BERICHT:

Feyenoord naar Categorie II
@ | Nieuws | 14-04-2012 | 13:00 | Link | 28 Reacties

Nou dat duurde even om dat feitje te laten bezinken het zat er natuurlijk al een hele tijd aan te komen, en dat wisten we; Feyenoord is naar Categorie II gepromoveerd bij de KNJB. Dat wil zeggen dat Feyenoord nu dus weer onverantwoord veel geld uit mag geven zoals dat bijvoorbeeld eerder ook al twee keer gebeurde en men van Categorie II naar Categorie I gezet werd. De laatste keer werd bij het naderen van de terugzetting op het allerlaatste moment het onverantwoord grote bedrag in Sekou Cissé. Om met de woorden van Eric Gudde te spreken; Als het nog mogelijk is, moet je dat gewoon doen. Feyenoord belande hierdoor in een gigantisch zwart gat. De schuld liep op naar maar liefst € 34.822.000 euro. Volgens insiders bij de club lag de werkelijke schuld zo rond de 40 miljoen

Feyenoord stond op de rand van de afgrond. Men betaalde via het Amerikaanse principe; de ene lening met de andere af. Sponsorcontracten werden opengebroken en aangepast van een jaarlijkse bijdrage naar een maandelijkse zodat Feyenoord in elk geval de salarissen kon blijven betalen. En toen kwamen de vrienden. Een groepje mensen onder leiding van Pim Blokland die maar wat graag in het Feyenoord Investerings Fonds was gestapt. Logisch, want de voorwaarden van dit fonds waren zo gunstig dat je wel gek was om het niet te doen (gegarandeerd je geld terug, bizar rentepercentage, altijd gratis naar de wedstrijden, gratis eten en drinken, gratis parkeren, gratis mee Europa in). Dat was dan ook de eerste keer in zijn leven dat Pim Blokland zich financieel ging bemoeien met Feyenoord. Waar andere investeerders zoals Willem van t Wout bij Feyenoord al jarenlang de broek omhoog hielden zonder daarvoor op deze manier gecompenseerd te worden, was het pas bij de FiF constructie dat de Pimmetjes van deze wereld naar voren kwamen.

Later toen bleek dat het FiF de ondergang van Feyenoord zou worden besloot men alle voordelen te behouden maar het in een veel stabielere systeem te gieten; de aandelen constructie. Hiermee zou Feyenoord op korte termijn flink van de schulden ontlast worden. Door te eisen dat er voldoende mensen in zowel het STICO als in de Raad van Commissarissen zouden komen die ook financiële belangen hebben via de aandelen constructie kunnen de Vrienden van Feyenoord nu niet alleen volledige controle uitoefenen op de club, maar ook op hun eigen geld.

Inmiddels is de schuld van Feyenoord bij de vrienden en bij derden opgelopen tot bijna 50 miljoen euro. Nog altijd kan de directie het bedrijf operationeel niet rond krijgen en zo leed Feyenoord afgelopen jaar bijvoorbeeld weer 6,3 miljoen euro verlies geleden. Alhoewel Eric Gudde dit een bijzonder goed resultaat vond, vinden wij dat eigenlijk een bijzonder slecht resultaat. Maarja, wij zijn dan ook Feyenoorders en hij een Ajacied. Ondanks deze operationele onkunde en men systematisch geld over de balk blijft gooien aan onzinnige dingen (afkopen van doorlopende contracten, inhuren van freelancers die je net zelf ontslagen hebt, veel geld, tijd en resources steken in projecten als Scoren op Zuid terwijl andere echt belangrijke dingen (supportersbeleid en marketingstrategie) ondersneeuwen, etc. etc. etc.) komt Feyenoord toch naar Categorie II. Dat is mooi, maar vooral mooier dan het lijkt. Door zoals eerder gezegd de poppetjes op de plaatsen te zetten kan het zijn dat Feyenoord vanaf volgend seizoen de eigen aandelen terug kan of moet gaan kopen. Het kan ook zijn dat de vrienden besluiten de aandelen te verkopen aan een Arabier en met veel geld naar de Bahamas te vertrekken. Hoe dan ook; de tijd gaat het ons leren. Als Feyenoord weer terug moet naar Categorie I binnen twee jaar (zoals de laatste twee keer) dan gaat het licht uit in het Maasgebouw. Als de vrienden hun geld gelijk terug willen, kan er de komende 10 jaar niet geïnvesteerd worden in de sportieve vooruitgang van Feyenoord. Als men de aandelen verkoopt, verkoopt men de ziel van de club maar eerlijkheidshalve kan het ook positief uitpakken: Dan kan het zo zijn dat Feyenoord alleen die 50 miljoen nog even terug moet betalen en dan kijken we gewoon weer met elkaar gezellig naar boven!

Kortom: Feyenoord is terug in Categorie 2. Das mooi. Maar die paar jaar in Categorie 1 heeft ons wel 49% van de club gekost. Dat is een (veel te) hoge prijs!
________________________________________

Plus een leuk stukje achtergrond:

Traditionele topdrie kruipt uit financieel drijfzand

By
Pieter Zwart
29/07/2012Posted in: Achtergrond, Dossier Ajax, Financiën

Het was een vertrouwd beeld om aan het eind van het afgelopen seizoen Ajax, Feyenoord en PSV weer aan de top van de ranglijst te zien. De traditionele topdrie was daarmee na acht jaar weer in ere hersteld. De jaren daarvoor hebben ze er in Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven echter een behoorlijke puinhoop van gemaakt, vooral op financieel gebied. Terwijl de concurrentie uit de provincie zich in sneltreinvaart ontwikkelde, belandden de traditionele topclubs in financieel drijfzand.

Dit seizoen lijkt er echter wat verbetering zichtbaar. Feyenoord zit niet meer in de risicogroep van de KNVB, terwijl Ajax en PSV zelfs in de veilige categorie drie zitten. Zo klimmen de topclubs voorzichtig uit het drijfzand, maar dat betekent niet dat ze er al uit zijn.

Catenaccio vergelijkt in dit artikel de jaarcijfers van Ajax, Feyenoord en PSV van de afgelopen zes seizoenen. Daarbij dient overigens aangetekend te worden dat de cijfers van het afgelopen seizoen (2011-2012) nog niet meegenomen zijn, aangezien die cijfers meestal pas rond oktober bekend worden gemaakt.

Resultaat
Operationeel-resultaat-470x284.png

Allereerst gaan we kijken naar het operationele resultaat, aangezien dat een goede graadmeter is voor de financiële stabiliteit van een club. Hierin worden namelijk geen incidentele transferinkomsten meegerekend. Dergelijke inkomsten kunnen het boekjaar van een club aanzienlijke vertekenen.

Als we focussen op het operationele resultaat, dan zien we dat PSV aanvankelijk een straatlengte voorsprong had op de concurrentie uit Amsterdam en Rotterdam. In Eindhoven had men namelijk in die tijd een abonnement op de titel en daarmee op het spelen van Champions League. De verdeelsleutel van de Market Pool, van diezelfde competitie, was destijds ook zeer gunstig, waardoor PSV alleen al aan televisiegelden twintig miljoen euro per seizoen ving uit de Champions League. In het beste boekjaar (2007-2008) kwam daar ook nog de verkoop van een parkeerterrein bovenop.

Toen PSV zijn abonnement op de titel had laten verlopen, stortte het dan ook in een diepe financiële afgrond. PSV heeft een structureel operationeel tekort van vijf miljoen euro. Algemeen directeur Tiny Sanders probeert dit te veranderen, maar zonder Champions League blijft dat een lastig verhaal.

Daar kan Feyenoord over meepraten. Ook zij hadden een structureel tekort van rond de vijf miljoen euro. De club uit Rotterdam probeerde dit tekort te verhelpen door flink te investeren in de spelersgroep, om zo de Champions League te bereiken en van alle problemen verlost te zijn. Het tegenovergestelde gebeurde echter. Feyenoord ging sportief steeds minder presteren en de tekorten werden steeds groter.

Onder leiding van algemeen directeur Eric Gudde werd de afgelopen jaren flink gesaneerd. Hoogstwaarschijnlijk heeft Feyenoord het afgelopen seizoen het magische nultekort weten te bereiken. Sterker nog; de Stadionclub lijkt zwarte cijfers te gaan schrijven.

Ajax mocht in de jaargang 2010-2011 voor het eerst in vijf jaar op operationeel gebied zwarte cijfers laten noteren. Dit was in grote mate te danken aan het bereiken van de groepsfase van de Champions League. Aangezien het afgelopen seizoen en het komende seizoen eveneens Champions League gespeeld wordt, gaat Ajax waarschijnlijk drie jaar op rij operationeel een winst draaien.

In de jaren dat Ajax Europa League speelde was echter een structureel operationeel tekort van meer dan tien miljoen euro opgebouwd. De Godenzonen hebben zichzelf een veel te grote broek aangemeten. Het bereiken van de groepsfase van de Champions League maskeert deze problemen. Wanneer Ajax daardoor vergeet te saneren, komen de problemen na een minder sportief seizoen vanzelf weer aan de oppervlakte. De zon die Champions League heet, blijft niet eeuwig schijnen. Daar kan PSV de Amsterdammers alles over vertellen.

Vergoedingssommen3-470x284.png

Aangezien transfers bij een voetbalclub toch een wezenlijk deel van het financiële plaatje uitmaken, kunnen we om deze incidentele inkomsten en uitgaven in deze beschouwing niet heen. Voor de transferpolitiek van een club is het saldo vergoedingssommen (transferinkomsten afschrijvingen op spelers) de perfecte graadmeter.

Daarin zien we dat Ajax het meest instabiel is. Het ene jaar valt het saldo enorm de goede kant uit, terwijl ditzelfde saldo het jaar daarop enorm in de min kan uitkomen. Dergelijke schommelingen zijn vaak het gevolg van een transferpolitiek die erop gebaseerd is geïncasseerd geld op de transfermarkt direct weer uit te geven. Het jaar waarin de transfers plaatsvinden houd je met deze politiek meestal een ruime plus over. De afschrijvingen worden echter uitgesmeerd over de gehele contractperiode van nieuwe aankopen, waardoor ieder jaar een grote transfer nodig is om de afschrijvingen te dekken.

Dankzij de transfers van Dirk Kuyt, Salomon Kalou en Royston Drenthe kon de aartsrivaal uit Rotterdam ook tweemaal een plus noteren. Hun vervangers waren echter behoorlijk op leeftijd en vertegenwoordigden geen transferwaarde, waardoor grote uitgaande transfers uitbleven. Vervolgens was het geld op, waardoor Feyenoord zich moest behelpen met huurspelers en goedkope, transfervrije aankopen. Daarop valt echter ook geen cent te verdienen.

De jeugdopleiding bood gelukkig uitkomst. Een groep talentvolle spelers brak door en zij vertegenwoordigden wel een aanzienlijke transferwaarde. Bovendien staan jeugdspelers niet op de balans, waardoor iedere euro die je voor een jeugdspeler pakt direct winst is. Afgelopen seizoen wist Feyenoord daardoor op de transfermarkt weer geld te verdienen voor Leroy Fer, Georgino Wijnaldum en Luc Castaignos. Hierdoor heeft Feyenoord het saldo vergoedingssommen richting de plus weten te trekken.

Bij PSV is dat niet het geval. Het afgelopen boekjaar werd waarschijnlijk een voorzichtige plus geboekt dankzij de verkoop van Balàsz Dzudzsak. Dat geld werd echter direct weer in nieuwe spelers gestoken, waardoor PSV dit seizoen opnieuw een grote transfer nodig heeft om het saldo vergoedingssommen richting nul te brengen.

De jaarlijkse afschrijvingen waren al vijftien miljoen euro en met de nieuwe investeringen gaat dit bedrag richting de twintig miljoen. Dit moet PSV terugverdienen met de verkoop van spelers, maar het ziet er niet naar uit dat de club uit Eindhoven dit seizoen zoveel geld gaat vangen op de transfermarkt. Slechts Ola Toivonen staat namelijk nadrukkelijk op de nominatie om te vertrekken.

Als Marcel Brands er niet in slaagt om een grote uitgaande transfer te bewerkstelligen, moet PSV een operationele winst van minimaal tien miljoen euro halen, om het bedrijfsresultaat rond het nulpunt te laten uitkomen. Aangezien PSV zonder Champions League een operationeel tekort heeft van vijf miljoen, dreigt een tekort van minimaal vijftien miljoen in het komende boekjaar.

PSV is daarmee een koorddanser boven financiële afgrond. Met Dick Advocaat en Mark van Bommel heeft het gelukkig twee ervaren krachten in huis gehaald, die weten wat er nodig is om de broodnodige landstitel (en daarmee het spelen van Champions League) binnen te halen.

Vergoedingssommen4.png

Over de gehele periode is Ajax de enige club die winst wist te maken op transfers. Per seizoen is deze plus echter ook zeer minimaal. De plus heeft Ajax in grote mate te danken aan de jeugdopleiding, die enkele pareltjes wist af te leveren, die veel geld opbrachten. Feyenoord heeft ook ontdekt dat de jeugdopleiding in financieel opzicht de kip met de gouden eieren is.

PSV is ondertussen overgestapt op een transferpolitiek die gericht is op het jong kopen van talenten, die zich vervolgens in Eindhoven kunnen ontwikkelen en met winst doorverkocht worden. De clubs die een dergelijke filosofie in Europa met succes tot uitvoering brengen, zijn op de vingers van één hand te tellen. Lukt het wel, dan gaat dit vaak ten koste van het resultaat. Vraag dat maar aan Arsène Wenger.

Resultaat-na-belasting-470x284.png
Het operationele resultaat en het resultaat op de vergoedingssommen leidt uiteindelijk (na de belasting) tot het bedrijfsresultaat na belasting. De nettowinst of het nettoverlies, dus.

Voor Ajax ziet dat er niet erg rooskleurig uit. Over vier van de zes seizoenen werd verlies gemaakt. De grootste klappen vielen in het seizoen 2009-2010 toen onder algemeen directeur Rik van den Boog een megaverlies van bijna 23 miljoen euro genoteerd moest worden. Een jaar later werd er alweer winst gemaakt, al was dat in grote mate te danken aan het spelen van Champions League.

PSV wist in de eerste vier seizoenen mooie winsten te boeken, maar de laatste twee seizoenen is het droefheid troef. Er worden enorme verliezen geleden, waardoor de club moest interen op het toch al beperkte eigen vermogen. Een hulpactie van gemeente, hoofdsponsor en achterland wist de club in de zomer van 2011 nieuw leven in te plaatsen, maar daarmee zijn de problemen natuurlijk nog niet opgelost.

Champions League kan in dat geval uitkomst bieden. Daar weet Ajax alles van, maar ook in de twee komende boekjaren (2011-2012 en 2012-2013) hoeft PSV niet op de inkomsten uit de Champions League te rekenen. Er zit dus niets anders op dan de begroting sluitend te maken voor de Europa League. Daar werkt Tiny Sanders hard aan, maar gezien het feit dat de bereidheid om flink te saneren in de selectie ontbreekt, zal dit waarschijnlijk niet lukken in de komende boekjaren.

Bij Feyenoord is het grootste onheil achter de rug. Twee jaar op rij moesten er vanwege een dure selectie en slechte prestaties enorme verliezen geboekt worden, maar de kentering is ingezet. In het laatste boekjaar was het verlies al aanzienlijk minder groot en het komende boekjaar worden waarschijnlijk voor het eerst sinds tijden zwarte cijfers geschreven in het jaarverslag.

Omzet
Omzet-Feyenoord-470x283.png

Feyenoord is weinig gulzig met het geven van informatie over de omzet. In de boekjaren 2005-2006 en 2006-2007 wordt er helemaal niets gemeld over de opbouw van omzet, terwijl je in de jaren daarop de omzet zelf bij elkaar mocht puzzelen.

Het is vervelend dat Feyenoord de business-seats onder het kopje commercieel plaatst, terwijl die normaliter onder stadioninkomsten ondergebracht worden. Dat verklaart direct de enorme inkomsten van Feyenoord uit commerciële activiteiten. Dankzij verbeterde sponsordeals wist Feyenoord in het seizoen 2008-2009 overigens wel een omzetstijging op commercieel gebied te bewerkstelligen. Deze stijging is, zeker in vergelijking tot de clubs in de provincie (en Ajax in dat seizoen), echter marginaal te noemen.

Vanwege de mindere sportieve prestaties is het lastig voor de Stadionclub om een omzetstijging te bewerkstelligen. Feyenoord zat in een negatieve vicieuze cirkel. Minder geld leidde tot mindere prestaties. Mindere prestaties leidde weer tot minder aandacht van supporters en sponsoren. Dat leidde weer tot mindere prestaties. Zo leek het oneindig door te kunnen gaan. De hondstrouwe fans werden in de afgelopen jaren flink op de proef gesteld door deze vicieuze cirkel.

Onder leiding van Ronald Koeman wist Feyenoord in het afgelopen seizoen deze cirkel op sportief gebied te doorbreken. Daardoor is er weer een stijging van de omzet mogelijk. Nu de Champions League lonkt en er een sfeer van euforie rondom De Kuip hangt, mag de Feyenoord-directie laten zien wat ze op commercieel gebied waard zijn.

Een marktonderzoekuit begin juni onder Nederlandse respondenten leidde al tot de conclusie dat Feyenoord binnen Nederland als merk geen enkele ander sportclub voor zich hoeft te dulden. Het imago van Ajax liep door de interne machtsstrijd een deukje op, terwijl rond Feyenoord juist een zeer optimistische stemming hangt.

Afgelopen week was er in elk geval een eerste succes te noteren. De Vrienden van Feyenoord hebben namelijk dertig miljoen bijeen weten te krijgen, waarmee Feyenoord weer wat broodnodig vlees om de botten kan krijgen.

Omzet-Feyenoord2.png
Net als bij Ajax ligt er voor Feyenoord op het gebied van media een enorm groeigebied open. Het eerste stapje in de goede richting werd afgelopen week gezet, toen de website van de Stadionclub in het Engels werd vertaald. Om daadwerkelijk meer inkomsten uit media te halen, is er echter meer inzet nodig.

Op het gebied van stadioninkomsten valt er in de oude Kuip weinig progressie te boeken. Feyenoord kijkt dan ook nadrukkelijk na de optie om een nieuw stadion te bouwen, wat een aanzienlijke inkomstenstijging zou opleveren. Als Feyenoord de groepsfase van een Europees toernooi bereikt, levert dat ook direct enkele miljoenen aan kaartverkoop op. Wanneer de Champions League-groepsronde bereikt wordt, wat dit seizoen een utopie lijkt, liggen er ook nog lucratieve bonussen in het vooruitzicht.

Op commercieel gebied ligt er voor Feyenoord een interessante periode voor de boeg. Na dit seizoen loopt het contract met hoofdsponsor ASR namelijk af. ASR heeft reeds aangegeven een verlenging van het sponsorcontract niet te zien zitten, dus het is de taak aan Feyenoord om een sponsor te vinden, die aansluit bij het karakter van de club. ASR betaalt Feyenoord momenteel jaarlijks een bedrag tussen de vijf en zes miljoen euro.

Een mooie taak voor commercieel directeur Mark Koevermans, die tot nu toe geen grote sponsordeals wist af te sluiten. Als hij verstandig is, profiteert hij nu van de positieve sfeer rond Feyenoord om een topcontract af te sluiten. De garantie dat het komende seizoen opnieuw zon groot succes wordt, is moeilijk af te geven. Nu ligt er een grote kans en Feyenoord doet er goed aan die kans met beide handen aan te grijpen.

Proactief zijn is het devies. Een afwachtende houding kan funest zijn voor de sponsordeal. Hoe langer je wacht met het afsluiten van een contract, hoe lastiger het wordt een goede sponsor te vinden. Als Feyenoord niet oppast, speelt het volgend seizoen voor een habbekrats met Simpel.nl op het shirt. Dat zou doodzonde zijn.

Uitgaven

Salarissen-470x284.png

Voor een voetbalclub zijn de salarissen (van zowel personeel als de voetballers) de grootste kostenpost. Wil je als club niet structureel meer uitgeven dan er binnenkomt, dan is dit de post die je zeer nauwgezet in de gaten moet houden.

Dat is in Amsterdam niet of nauwelijks gebeurd. Men leefde blijkbaar in de veronderstelling dat de bomen tot in de hemel groeiden. Spelers, technische staf en directie steken absurde salarissen in hun zak. Uit angst om de boot te missen, telde Ajax keer op keer de hoofdprijs neer.

In het seizoen 2007-2008 namen de salarissen in Amsterdam een eerste vlucht, toen er in één jaar maar liefst twaalf spelers werden aangetrokken. Ondanks het Rapport Coronel dat in diezelfde periode uitkwam, deed Ajax er in de zomer van 2008 nog eens een schepje bovenop. Toen zelfs dat geen titel opleverde, leverde de directie zich uit aan Martin Jol en Mino Raiola, die hun hele persoonlijke stal in de Amsterdam Arena onderbrachten.

Zo bleven de salarissen onveranderd stijgen, terwijl de prestaties op het veld niet aantoonbaar verbeterden. De kentering lijkt echter ingezet. Deze zomer verdwenen enkele grootverdieners van de loonlijst, terwijl er geen dure vervangers werden ingekocht. Daarmee lijkt de salarispost eindelijk weer een beetje in normale proporties terug te keren.

Op het gebied van salarissen doen ze het bij PSV een stuk rustiger aan. Je kunt in Eindhoven goed verdienen, maar voor krankzinnige salarissen moet je als speler ergens anders aankloppen. Ook de huishouding rondom de ploeg verdient geen absurde salarissen, zoals in Amsterdam. De salarispost is in Eindhoven al jarenlang een bron van stabiliteit.

Bij Feyenoord ging de salarispost de lucht in toen een groep ervaren spelers de Kuip werd ingeloodst. De bedoeling was met hen het eeuwfeest extra gestalte te geven met sportieve prestaties, maar die bleven uit. De salarissen van de gearriveerde spelers moesten echter wel overgemaakt worden. Geld dat niet altijd aanwezig was overigens. Feyenoord trof met enkele spelers regelingen om het salaris pas later te betalen.

Het toont de ongezonde staat van het salarishuis van Feyenoord. De sanering die in het laatste boekjaar plaatsvond, was dan ook broodnodig. Sterker nog; om financieel echt stabiel te zijn, zullen de salarissen misschien nog wel wat verder naar beneden moeten.

[img]
http://www.catenaccio.nl/wp-content/uploads/2012/07/Personeelskostenratio-470x284.png[/img]

Absolute salarissen zonder context zeggen echter weinig, dus is het beter om uit te gaan van het personeelskostenratio. Daarin wordt de totale salarispost als percentage van de omzet genomen. De KNVB hanteert hierbij de grens van zestig procent. Als je daarboven zit, wordt dat als ongezond beoordeeld.

Ajax zat daar, gezien de waanzinnige stijging van de salarissen, natuurlijk ruimschoots boven de afgelopen jaren. Het afgelopen jaar wist Ajax dankzij het bereiken van de Champions League en de daarmee gepaarde hogere omzet het personeelskostenratio terug te brengen tot een gezond percentage. Dat is voor de Amsterdammers nog geen reden om te juichen, aangezien de salarispost zelf nog steeds toeneemt.

PSV was op dit gebied jarenlang het braafste jongetje van de klas, maar de laatste jaren zijn ook zij door de barrière van de zestig procent gegaan. Niet, zoals bij Ajax, door een enorme toename van de salarispost, maar door een enorme daling van de omzet.

PSV betaalt aan deze groep spelers, die al een paar jaar falen in de Eredivisie, ongeveer evenveel geld als het elftal dat de halve finale van de Champions League bereikte. Die discrepantie is terug te zien in het personeelskostenratio. PSV geeft weliswaar niet meer uit dan voorheen, maar als je teveel betaalt voor middelmaat, dan loop je ook vroeg of laat tegen de lamp.

Bij Feyenoord was de salarispost structureel te hoog in de afgelopen jaren. In het seizoen 2010-2011 wisten ze echter wel de barrière van de zestig procent te doorbreken. In de goede richting, wel te verstaan. De sanering is dus ingezet en daarvoor verdient het bestuur een compliment. Feyenoord had zichzelf een veel te grote broek aangemeten. Dat kon iedereen zien, maar om daadwerkelijk het mes te zetten in de salarishuishouding is vaak een ander verhaal.

Feyenoord heeft dat wel gedaan en dat dit niet per definitie ten koste hoeft te gaan, toonde het afgelopen seizoen wel aan. Ze bereikten de voorronde van de Champions League. De club die meer dan het dubbele uitgeeft aan salarissen, Ajax, werd in eigen stadion verslagen. Feyenoord besteedt minder dan voorheen aan salarissen, maar heeft een beter elftal. Armoede bevordert creativiteit en daar heeft de Stadionclub optimaal gebruik van gemaakt.

Spelerskosten-470x284.png

Wanneer we ook de afschrijvingen op spelers meerekenen, krijgen we pas echt een goed beeld van de financiële situatie van de traditionele topdrie. Deze spelerskosten (totale salarispost+afschrijvingen op spelers) worden vervolgens gedeeld door de reguliere omzet (dus transferinkomsten niet meegerekend), om een goed beeld te krijgen van de huishouding van de verschillende clubs.

Kijkend naar de bizarre cijfers van Ajax valt er bijna niets anders te concluderen dan dat de club geleid is door een suïcidaal directieteam. De club werd in sneltreinvaart naar de financiële afgrond gebracht. Dat begon in feite met het Rapport Coronel, wat de gehele leiding van Ajax de kop kostte. Uri Coronel nam het roer over en liet zich daarbij ondersteunen door Henri van der Aat en Jeroen Slop in de directie.

Zij schreven over het succesvolle boekjaar 2007-2008 miljoenen extra af op spelers, in wie de nieuwe leiding het niet meer zag zitten. Meest waanzinnige voorbeeld is Kenneth Perez. Nadat hij een halfjaar eerder was teruggehaald, werd hij in de zomer van 2008 doodleuk afgedankt. Aangezien er geen interesse voor de speler was, besloot Ajax zijn doorlopende contract maar af te kopen.

Deze grote opruiming, in combinatie met de twaalf aankopen die in het seizoen daarvoor waren gedaan, leidde ertoe dat Ajax over het boekjaar 2007-2008 een waanzinnige 110% van de omzet uitgaf aan spelerskosten. Een kind kan begrijpen dat zoiets absoluut niet kan.

Zo niet de Ajax-directie, bestaande uit Rik van den Boog, Henri van der Aat en Jeroen Slop. Ze gebruikten Ajax als een casino. Eerst gaven ze Marco van Basten een vrijbrief om meer dan dertig miljoen over de balk te smijten, om vervolgens de sleutels van de club uit handen te geven aan Mino Raiola en Martin Jol. In 2009-2010 bereikte het wanbeleid een hoogtepunt. Een verlies van bijna 23 miljoen werd genoteerd. Maar liefst 99 procent van de omzet ging richting spelerskosten.

Zelfs met de enorme inkomsten van de Champions League, zitten de spelerskosten nog steeds niet op een gezond niveau van de omzet. Ajax kan er maar beter niet aan denken wat er met de club was gebeurd, als Johan Cruijff niet in Barcelona aan de noodrem had getrokken. Overigens zitten twee van de drie verantwoordelijken voor dit kamikazebeleid nog steeds veilig op hun pluche.

De broertjes Van der Kerkhof roepen ook wel eens wat over PSV, maar om het financiële wanbeleid te stoppen, kunnen de fans beter hun hoop vestigen op de directie. De laatste twee seizoenen werd er respectievelijk 93 en 86 procent van de reguliere omzet verspild aan spelerskosten. Resultaat? Een vierde en een derde plaats in de Eredivisie

Daarmee is eigenlijk alles gezegd. PSV is financieel totaal uit balans en de kosten aan de selectie lopen de spuigaten uit. Hard saneren op spelerskosten is noodzakelijk om het schip op financieel gebied vlot te trekken. Een nultekort gaat je niet lukken, als je bijna negentig procent van je omzet spendeert aan spelerskosten.

Dat een directie met deze cijfers in het achterhoofd bedenkt om in de zomerstop circa 27 miljoen te investeren, is hoogst opmerkelijk te noemen. Als je een seizoen later met Luciano Narsingh en Przemyslaw Tyton een dikke zes miljoen uitgeeft aan transfers en daarbij ook nog Dick Advocaat en Mark van Bommel binnenhaalt voor een aanzienlijk salaris, lijkt het een utopie om de spelerskosten terug te brengen.

Je legt je lot daarmee in de handen van buitenlandse clubs, die met waanzinnige transfersommen voor de PSV-spelers dit transfersysteem overeind kunnen houden. Nu Financial Fair Play steeds dichterbij komt, zal de transfermarkt echter niet meer opbrengen wat het voorheen deed. De spelersmarkt zal niet volledig instorten, maar je kunt wel rekenen op iets meer realiteitszin.

De andere optie is het halen van de Champions League. Met de huidige selectie moet het raar lopen als je jezelf niet minimaal plaatst voor de voorronde van het kampioenenbal, maar er zijn in het verleden veel gekkere dingen gebeurd in de voetbalwereld.

Als PSV-supporter wil je niet eens denken aan de derde optie. Dat gebeurt dan ook weinig. Er is veel vertrouwen in de directie, maar als je naar de cijfers kijkt, dan kun je jezelf afvragen waar dat vertrouwen op gebaseerd is.

Bij Feyenoord liep het al net zo uit de klauwen. Structureel gaf de Stadionclub rond de 85% van de reguliere omzet uit aan spelerskosten. De top lag in 2008-2009 bij de 92%. Hiervoor draagt Peter Bosz, die van 2006 tot 2009 technisch manager was, veel verantwoordelijkheid. Hij haalde de peperdure oudere garde binnen in de zomer van 2007.

De problemen waren er echter voor die tijd al. De droevige erfenis van Mark Wotte, die vele miljoenen door de Rotterdamse wc spoelde. Bovendien kwam er in zijn tijd ook nog geld binnen voor transfers. Helaas maakte ook Bosz de denkfout dat je dit geld dan ook wel weer kunt uitgeven. Er komt namelijk altijd een zomer waarin de miljoenen niet meer binnenstromen. Zeker als je gaat werken met een oudere selectie. Op dat moment zijn de afschrijvingen niet meer op te hoesten.

Na hem wist Leo Beenhakker samen met Mario Been het tij echter ook niet bepaald te keren. Het werd zelfs alleen maar erger. Ze wilden dolgraag de sanering combineren met sportieve prestaties, maar dat leidde ertoe dat ze slechts gingen investeren in middelmaat. De kosten namen toe, maar de kwaliteit niet. Pas toen de jeugd de kans kreeg, kwamen er voorzichtig zonnestralen door.

Het bleek dus erg lastig om dit percentage omlaag te brengen, maar in het seizoen 2010-2011 is dat eindelijk gelukt. Feyenoord geeft nu nog 68 procent uit aan spelerskosten. Dat is nog steeds wat aan de hoge kant, maar het is wel acceptabel. Inmiddels is Feyenoord op dat gebied zelfs de meest gezonde van de traditionele topclubs. Daarmee gloort er ook eindelijk weer wat sportief succes aan de horizon. Als PSV en Ajax doorzetten met hun zeer expensieve transferpolitiek, dan komen er kansen voor Feyenoord om weer aan te haken.

Exploitatiekosten-470x57.png

Bij de overige kosten (samengevat onder de noemer exploitatiekosten) houden ze bij Ajax en PSV natuurlijk ook niet de hand op de knip. Ajax spant wat dat betreft opnieuw de kroon. Van 2005 tot 2008 bleven de exploitatiekosten stabiel, maar onder de suïcidale directie van Van den Boog gingen de kosten met meer dan veertig procent de lucht in. Bij PSV stegen diezelfde kosten met 33%.

Feyenoord is opnieuw het lichtend voorbeeld voor hoe het ook kan. In eerste instantie namen ook bij Feyenoord de exploitatiekosten toe, maar ze wisten deze kosten ook weer omlaag te brengen met bijna vijf miljoen. Hierdoor is de totale stijging beperkt gebleven tot acht procent.

Activa

Vergoedingssommen-470x284.png

Alweer die vermaledijde vergoedingssommen? Tja, we kunnen er in dit verband vrij lastig omheen. Uit deze post blijkt namelijk voor hoeveel de spelers van de verschillende clubs op de balans staan. Dit wordt heel simpel berekend. Je neemt het aankoopbedrag en smeert dat uit over het aantal contractjaren.

Neem bijvoorbeeld Jeremain Lens. PSV kocht hem in de zomer van 2010 voor een bedrag rond de zes miljoen. Hij tekende een contract voor vijf jaar, dus ieder jaar wordt er 1,2 miljoen euro op hem afgeschreven. Nu, twee seizoenen later, staat hij dus nog voor 3,6 miljoen op de balans van PSV.

Ajax staat opnieuw bovenaan, wat betekent dat ze het meeste geld neerleggen voor transfersommen. Jeugdspelers mogen immers niet op de balans staan. De post ging enorm de lucht in toen Ajax in de zomer van 2008 meer dan dertig miljoen euro op de transfermarkt uitgaf.

Bij Feyenoord nam de post een enorme vlucht in de dramatische zomer van 2007, waarin Kevin Hofland, Tim de Cler, Roy Makaay, Chun-Soo Lee en Giovani van Bronckhorst naar Rotterdam werden gehaald. Een halfjaar later volgde ook nog Danny Landzaat. In de zomer van 2008 werd er nog een aanzienlijke transfersom betaald voor Karim El Ahmadi. Een jaar later volgde Sekou Cissé. De laatste grote aankoop van Feyenoord, dat ook deze post omlaag wist te brengen.

Datzelfde gold voor PSV, maar door de aankopen in zomer van 2011 zal deze post toch weer de lucht in gaan vliegen. Dat gebeurde eerder al eens in de zomer van 2007. Destijds was er een hele leegloop bij het succesvolle PSV. De vervangers waren bijna even duur, maar kwalitatief een stuk minder. Vooral voor Danny Koevermans en Danko Lazovic legde de club uit Eindhoven veel te veel geld neer.

Een seizoen later betaalde PSV opnieuw veel geld voor middelmatige spelers, in de ijdele hoop om opnieuw de Champions League te bereiken. Daarna matigde PSV zijn uitgaven op de transfermarkt en werden er een aantal spelers van de hand gedaan, die voor veel geld op de balans stonden.

Vergoedingssommen2-470x284.png

De absolute getallen zeggen echter opnieuw niet zoveel. Het is beter om de vergoedingssommen in een percentage van het balans totaal uit te drukken. De post vergoedingssommen is instabiel en wanneer deze post meer dan 35 procent van het balanstotaal uitmaakt, dan is je gehele balans tamelijk instabiel. Het gaat namelijk niet om de actuele waarde van je selectie (hoewel er soms vroegtijdig wordt afgeschreven), maar om de aankoopwaarde van je selectie minus de afschrijvingen die op het aankoopbedrag gedaan zijn.

PSV hoeft zich op dit punt geen zorgen te maken. Dat heeft het opnieuw te danken aan het stadion, dat voor vele miljoenen op de balans staat en waarop voorheen een langlopende hypotheek was afgesloten. Het stadion is in tegenstelling tot spelers waardevast en PSV heeft daarmee een stevig fundament om op te bouwen.

Dat geldt niet voor Ajax en Feyenoord. Bij Ajax zorgden de waanzinnige investeringen in 2008 en 2009 voor een onverantwoorde stijging van de balanspost. Bij Feyenoord ging het zelfs zo ver dat in 2008-2009 bijna de helft van de balans werd ingenomen door de selectie. Ondertussen werd dit waardevolle elftal zesde in de Eredivisie. Ook op deze post is echter de kentering ingezet, doordat de hand in Rotterdam nu stevig op de knip wordt gehouden.

Liquide-middelen-470x282.png

Voor een club zijn liquide middelen (geld in kas) van fundamenteel belang. Al heb je nog zon goede kredietpositie, als er geen liquide middelen aanwezig zijn, dan kun je geen rode cent uitgeven en heb je als club gewoon een probleem.

Bij Feyenoord is er al jarenlang geen geld in kas. Dankzij een aantal grote transfers ging het kassaldo enigszins de lucht in, maar inmiddels is het alweer wat naar beneden gegaan. Dankzij de verkoop van Karim El Ahmadi, Leroy Fer, Luc Castaignos, Ron Vlaar en Georgino Wijnaldum zal er bij Feyenoord eindelijk weer wat geld in kas zijn. Daarmee kan het zijn lopende kosten betalen en deze zomer werd er zelfs weer geld besteed op de transfermarkt.

Bij Ajax gaat de tendens de tegenovergestelde kant op. Ajax was lange tijd de ongekroonde koning van de liquide middelen, maar dat geld is zorgvuldig verdampt. Opnieuw zijn Rik van den Boog, Henri van der Aat en Jeroen Slop hiervoor verantwoordelijk. Het ging zelfs zover dat Ajax zijn trouwe sponsor ABN Amro moest smeken om hen krediet te verstrekken, omdat het anders niet aan zijn verplichtingen kon voldoen. Uiteindelijk bleek het krediet niet nodig, maar het tekent de situatie waarin Ajax beland was.

De supporters kunnen wel van Ajax verlangen dat ze deze zomer een grote transfer presenteren, maar de feitelijke situatie leert dat dit geld helemaal niet in kas is. De voorgaande zomer (2011-2012) werd namelijk opnieuw flink geïnvesteerd in transfers, wat de liquide middelen niet ten goede zal zijn gekomen.

Bij PSV is deze post ook alarmerend. In 2010-2011 wist het de post nog omhoog te krijgen, maar een pijnlijk boekjaar later, was er nog weinig van de liquide middelen over. Een stevige herstructurering in de zomer gaf PSV weer wat financiële armslag. Momenteel is PSV op het gebied van liquiditeit verreweg de sterkste club van Nederland. Het is dan ook niet verwonderlijk dat PSV op het gebied van transfersommen de concurrentie keer op keer kan aftroeven.

Quick-Ratio-470x284.png

Ook hier moeten we niet de fout maken ons blind te staren op de absolute cijfers. Om de gezondheid van een club op het gebied van voldoen aan schuldeisers op de korte termijn te meten, is de Quick Ratio ((vlottende activa-voorraden)/(kort vreemd vermogen)) een makkelijke maatstaf. Wanneer dit kerncijfer boven de één zit, ben je veilig. Daaronder loop je het risico om op een bepaald moment niet aan je schulden te kunnen voldoen.

Feyenoord zit wat dat betreft in een kritische positie. Het is voor hen tamelijk lastig om het kort vreemd vermogen af te betalen met de vlottende activa. PSV was wat dat betreft een stuk gezonder, maar de Quick Ratio is daar enorm gekelderd. In 2007-2008 bedroeg die nog 0,8. Drie jaar later was daar niet eens meer de helft van over. Bij Ajax gebeurde hetzelfde. In 2007-2008 stond Ajax er heel erg goed op met een Quick Ratio van 1,49, maar drie jaar later was daar met 0,68 nog minder dan de helft van over. De stap naar ABN Amro toonde aan dat de problemen daadwerkelijk acuut waren in Amsterdam.

Passiva
Eigen-vermogen-470x284.png

Waar de liquiditeit een goede graadmeter is van de gezondheid van de onderneming op de korte termijn, is het eigen vermogen dat op de lange termijn. Hoe hoger het eigen vermogen, hoe meer bezittingen zijn gefinancierd met eigen middelen.

Op dit gebied heeft Ajax veel, zo niet alles, te danken aan de beursnotering, die bij de lancering een aanzienlijk eigen vermogen opleverde. Van den Boog, Van der Aat en Slop manifesteerden zich op dit gebied echter ook als een stel houtwormen. Ze tastten het houten fundament van de club van binnenuit aan en brachten het eigen vermogen terug tot onder de veertig miljoen euro.

PSV zat wat dit betreft juist in de lift. Onder Harry van Raaij groeiden de bomen bij PSV tot in de hemel, wat behalve goede prestaties op het veld ook een negatief eigen vermogen veroorzaakte. Jan Reker probeerde te saneren en door de verkoop van het parkeerterrein, wist PSV onder zijn leiding weer een positief eigen vermogen te krijgen. Doordat er twee boekjaren met een flink verlies werden afgesloten, was daar in de zomer van 2011 nog weinig van over. De fundamentele herstructurering die zomer kwam dan ook geen seconde te vroeg voor de club uit Eindhoven.

Bij Feyenoord is het eigen vermogen al jaren zeer negatief, maar daar probeert de club nu een einde aan te maken. De Vrienden van Feyenoord spelen daarin een grote rol. Zij hebben 49 procent van de aandelen van de club overgenomen, waardoor Feyenoord weer in staat werd gesteld om een eigen vermogen op te bouwen. Die kunstmatige ingreep alleen zou er echter niet voor zorgen dat Feyenoord zijn hoofd boven water kan houden.

Langlopende-schulden-470x284.png

Op het terrein van langlopende schulden had PSV lange tijd een grote voorsprong op Ajax en Feyenoord. Dit is in grote mate te wijten aan de hypotheek, die bij PSV op het stadion rustte. Dankzij de herstructurering in de zomer van 2011 is dit echter niet langer het geval, wat PSV in slechte tijden een flinke appel voor de dorst geeft.

Wanneer PSV financieel in de problemen komt, hoeft het namelijk niet eens direct het stadion te verkopen om extra vlees om de botten te krijgen. Ze kunnen namelijk in eerste instantie gewoon opnieuw een hypotheek afsluiten op het stadion, dat een stevig onderpand is. Mocht dat niet voldoende helpen, dan kan het stadion altijd nog van de hand gedaan worden. Aangezien de intrinsieke waarde van het stadion hoger is dan de boekwaarde, zal dit opnieuw een flinke financiële meevaller zijn.

Ajax heeft nauwelijks langlopende schulden. Dat is een groot voordeel, aangezien je dan niet zoveel hoeft af te lossen op jaarbasis. Geld dat je betaalt aan de rente en aflossing van langlopende schulden, belandt namelijk in een bodemloze put. Je bent het geld kwijt, maar je krijgt er niets voor terug waar je als club wijzer van wordt.

Bij Feyenoord namen de schulden aanvankelijk flink toe, maar het afgelopen boekjaar lukte het de Stadionclub om een aanzienlijk deel van de langlopende schuld af te lossen, waarmee Feyenoord de jaarlijkse vaste lasten omlaag brengt. Dit verschaft de Rotterdammers weer wat ademruimte.

Kortlopende-schulden-470x284.png

Kortlopende schulden zijn een ander verhaal. Iedere club doet wel eens dingen op afbetaling (bijvoorbeeld transfers) en dat valt vervolgens onder de kortlopende schulden. Het is niet verwonderlijk dat deze post bij Ajax sinds het boekjaar 2007-2008 een enorme vlucht heeft genomen.

PSV wist aanvankelijk de kortlopende schulden omlaag te brengen, maar de stijging van de kortlopende schulden in het afgelopen jaar was zeer fors. Dit had in grote mate te maken met het omzetten van de langlopende leningen en de herstructurering van het gehele financiële plaatje. Dit neemt echter niet weg dat deze kleine 92 miljoen in het boekjaar 2011-2012 wel afgetikt moest worden. Voor een club met een reguliere omzet rond de zestig miljoen is dat een hele forse kostenpost.

Opnieuw dient de vraag gesteld worden of het met een kortlopende schuld van meer dan negentig miljoen (op een omzet van zestig miljoen) verstandig is om bijna dertig miljoen euro te spenderen aan transfers. De herstructurering bracht weliswaar weer wat geld in het laatje, maar of het verstandig is dit geld meteen te spenderen, dat is zeer de vraag.

Schulden-van-Balanstotaal-470x284.png

Ook schulden zeggen als absoluut cijfer vrij weinig. Daarom is het verstandig de schulden af te zetten als een percentage van het balanstotaal.

Daarin valt direct de zeer penibele situatie van Feyenoord op. Normaal gesproken neem je het kerncijfer solvabiliteit om de verhouding tussen eigen en vreemd vermogen te meten, maar Feyenoord heeft, hoe opmerkelijk ook, een negatieve solvabiliteit. Een kind kan begrijpen dat wanneer de opgetelde schulden 249 procent van je balanstotaal uitmaken, er een aanzienlijk probleem is. Het afgelopen boekjaar daalde dit cijfer tot onder de tweehonderd procent, maar daarmee ben je nog lang niet gezond.

Bij een normaal bedrijf gaat men ervan uit dat de schulden maximaal circa vijftig procent van het balanstotaal mogen uitmaken. Om het even in perspectief te zetten. Bij Ajax ging dit lange tijd goed, maar door het verdampen van het eigen vermogen, komt Ajax inmiddels ook in de kritieke zone.

Bij PSV ging dit percentage aanvankelijk de goede kant op, maar het afgelopen boekjaar lijkt er een kentering zichtbaar te zijn. De schulden maken namelijk een kleine negentig procent uit van het balanstotaal. Dat is geen aanbeveling, maar om daadwerkelijk een oordeel hierover te kunnen vormen, moeten we wachten op de jaarcijfers van 2011-2012, waaruit zal blijken hoe de herstructurering van de financiën op dit gebied heeft uitgepakt.

Conclusie

Als je kijkt naar deze cijfers, dan begrijp je pas echt hoe penibel de traditionele topdrie er op financieel gebied voor stond. Het boekjaar 2009-2010 vormde daarbij een absoluut dieptepunt. Ajax, Feyenoord en PSV moesten daarin allemaal flinke verliezen lijden en zagen overal de alarmlichten afgaan.

Bij Feyenoord werd er door de KNVB aan de noodrem getrokken, waardoor de club verplicht werd om een sanering door te voeren. Dit kostte echter flink wat tijd en het geduld van de hondstrouwe fans werd daarbij op de proef gesteld, doordat de sportieve prestaties ook achteruit holden.

De grootste ellende lijkt echter achter de rug. De lijn omhoog is omgezet en het lijkt erop dat Feyenoord eindelijk weer eens zwarte cijfers kan gaan schrijven. De Vrienden van Feyenoord zorgen er ook nog eens voor, dat het eigen vermogen weer hersteld kan worden. Dat de sportieve prestaties daarbij ook nog eens verbeteren, is een geschenk uit de hemel. Daardoor is het namelijk mogelijk de omzet aanzienlijk te gaan verhogen.

Feyenoord moet zich echter niet laten verleiden om, nu ze niet meer onder strikt toezicht van de KNVB staan, onverantwoorde uitgaven te gaan doen. De weg omhoog is ingezet, maar de top van de berg is nog lang niet bereikt. Als Feyenoord overmoedig wordt, kan het alsnog de diepe afgrond in storten.

Ajax werd van een financiële catastrofe gered door Cruijff, die vanuit Barcelona het structurele wanbeleid een halt toeriep. Hij zag op tijd dat zijn club richting de financiële afgrond gleed. Hij voerde een felle oppositie tegen het gevoerde beleid. Destijds waren er nog mensen die beweerden dat het allemaal best goed ging allemaal, maar dat valt met de kennis van nu lastig vol te houden. Mensen recht in hun gezicht vertellen dat ze er een klerezooi van maken, is misschien niet sympathiek, maar het was wel de keiharde waarheid.

Van de zijkant roepen hoe het beter kan, is één ding, maar de zaken ook daadwerkelijk verbeteren, is een tweede. Cruijff vindt dat zijn tijd geweest is en vindt het tijd voor een nieuwe generatie, die nu dankzij hem bij Ajax de touwtjes in handen heeft. De eerste transferperiode onder leiding van de nieuwe beleidsbepalers oogt tot nu toe bemoedigend. Ajax moet echter wel oppassen dat het niet doorslaat in extremisme. Met ieder seizoen één of twee gerichte diepte-investeringen in de selectie doen, is helemaal niets mis, namelijk. Zolang de transfersommen en salarissen maar verantwoord zijn.

Ajax wil namelijk naar de Europese top en dat gaat met zelf opgeleide spelers niet lukken. Je zult ook altijd wat spelers van buitenaf moeten halen, die de posities invullen, die niet vanuit de eigen jeugd worden opgepakt. Daarbij is het overigens essentieel dat juist de succesvolle jeugdspelers wat langer in Amsterdam blijven hangen. Als een speler niet tot zijn 21e, maar tot zijn 24e bij Ajax blijft, maakt dat al een aanzienlijk verschil.

Daartoe dient de club een tweesporenbeleid te volgen. Enerzijds moet de post afschrijvingen omlaag gebracht worden tot een peil waarop de club niet meer genoodzaakt is ieder jaar een grote uitgaande transfer te hebben. Tien miljoen lijkt hiervoor een reëel bedrag, maar daarvoor moet wel de post gehalveerd worden. Anderzijds moet de omzet opgekrikt worden, om meer financiële armslag te krijgen. Dat dit met de huidige directie gaat gebeuren, lijkt echter een utopie.

Bij Ajax en Feyenoord werd aan de noodrem getrokken, maar bij PSV maakte niemand zich druk tot de zomer van 2011. Toen bleken plots de problemen groter dan gedacht, maar Sanders wist een lucratieve deal te sluiten met de gemeente, sponsoren en achterland, waardoor problemen op de korte termijn afgewend werden.

Het grootste voordeel van de deal was dat PSV niet genoodzaakt werd te beknibbelen op sportieve ambities op de korte termijn. Toch zou je verwachten dat na dit huzarenstukje op de rand van de financiële afgrond, lessen geleerd zouden worden uit het recente verleden. Dat gebeurde echter slechts voor een deel. Op kantoor werd er flink bezuinigd en in het salarishuis werd een salarisplafond ingesteld.

Dat is echter niet voldoende om de uit de klauwen gelopen spelerskosten (86 procent van de omzet!) weer binnen de perken te krijgen. Zeker niet als je ook nog eens aanzienlijke investeringen in de spelersgroep doet. Die uitgaven werden voor een deel gedekt door transferinkomsten, maar dat dit niet alles zegt, weten ze bij Feyenoord als geen ander. Je afschrijvingen lopen namelijk nog een paar jaar door en de zekerheid dat in die jaren eveneens goed verdiend wordt op transfers, heb je nooit.

PSV probeert die problemen te tackelen door jonge spelers langlopende contracten aan te bieden. Daar valt veel voor te zeggen. Je kunt dan namelijk de afschrijvingen over een lange periode uitsmeren en wanneer de spelers goed presteren, kun je gezien het lange contract een aanzienlijke transfersom vangen. Blijven die prestaties achter, dan zit je echter met een probleem, waarvan de omvang momenteel nauwelijks te overzien valt.

Om zichzelf wat ademruimte te verschaffen om de begroting in orde te krijgen, zal het spelen van Champions League een geschenk uit de hemel zijn. Als PSV dit seizoen kampioen wordt en het jaar daarop Champions League speelt, dan kan de financiële malaise als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Lukt dit niet, dan zal er alsnog flink in het eigen vlees gesneden moeten worden. De pijnlijke beslissingen die in 2011 nog afgewend konden worden, moeten dan alsnog genomen worden. PSV is momenteel een gezonde club, maar ook een club met ernstige gezondheidsrisicos. Het hartinfarct van 2011 is overleefd, maar als een nieuwe aanval volgt, voordat de defibrillator definitief is geïnstalleerd, is PSV alsnog ver van huis.
craven
 craven - donderdag 06 september 2012 - 11:26   quote  deeplink  
samengevat??? hehehe
Bosifyable
 Bosifyable - donderdag 06 september 2012 - 11:27   quote  deeplink  
Dat je de moeite hebt genomen. De mensen die om de haverklap vragen hoeveel schuld er is, lezen het wss toch niet.
Stylzz
 Stylzz - donderdag 06 september 2012 - 11:29   quote  deeplink  
heb je iets om naar te verwijzen.
Dit is de laatst achterhaalbare status op t net.
RenatoBos
 RenatoBos - donderdag 06 september 2012 - 11:33   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 06 september 2012 - 11:27 schreef Bosifyable het volgende:
Dat je de moeite hebt genomen. De mensen die om de haverklap vragen hoeveel schuld er is, lezen het wss toch niet.
Ghehe deja vu..????
Bosifyable
 Bosifyable - donderdag 06 september 2012 - 11:37   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 06 september 2012 - 11:33 schreef RenatoBos het volgende:

[..]

Ghehe deja vu..????
Standaard verhaal.
tomson
 tomson - donderdag 06 september 2012 - 17:56   quote  deeplink  
Krijg er huilbuien van.
kuipje
 kuipje - donderdag 06 september 2012 - 18:40   quote  deeplink  
Wel typisch. De topicstarter. Mr. Onedayfly Lion is allang opgedonderd
van geil
 van geil - donderdag 06 september 2012 - 20:01   quote  deeplink  
iets wat 3 decennia lang afgebroken is bouw je niet in 5 jaar weer op....

het gaat snel....complimenten....maar het einde is nog niet in zicht..

dat moet iedere Feyenoorder toch wel begrijpen..

vindt wel dat er weer niet te vlug van alles binnengehaald moet worden...

is eigenlijk al n beetje gebeurt....

de parels zitten in de jeugd,,,,sportief en financieel,,en de enige manier!
tomson
 tomson - donderdag 06 september 2012 - 20:36   quote  deeplink  
+1 !
piet de paler
 piet de paler - donderdag 06 september 2012 - 20:58   quote  deeplink  
tja ja ja een even denken hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm Spaanse clubs itaiaanse clubs Griekse clubs heel veel schulden betalen wij indirect aan mee................Feyenoord 10 miljoen ik ben er uit we moeten gewoon uit Europa stappen hebben we 10 miljard terug en gaan we ook kopen kopen kopen staan we weer te boek als Europese topclub,En gaan we macho autorijden en dure zonne brillen kopen.

moraal 10 miljoen is in onze ogen veel maar zakelijk valt het mee,
STS
 STS - donderdag 06 september 2012 - 21:01   quote  deeplink  
Maar in Spanje, Griekenland enz.. kijkt er geen KNVB/J mee met de clubs en worden er geen licenties ingetrokken. Scheelt ook een kleine slok op een borrel wellicht.
piet de paler
 piet de paler - donderdag 06 september 2012 - 21:03   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 06 september 2012 - 21:01 schreef STS het volgende:
Maar in Spanje, Griekenland enz.. kijkt er geen KNVB/J mee met de clubs en worden er geen licenties ingetrokken. Scheelt ook een kleine slok op een borrel wellicht.
Dus Eufa FiFA en Europa geldverslindende monsters
nokken met de BOBOOS en gewoon geef het voetbal terug aan de man met de pet
STS
 STS - donderdag 06 september 2012 - 21:07   quote  deeplink  
Tja, waarom wij altijd het braafste jongetje van de klas moeten zijn?
Dat Real, Barce en ManU een giga schuld hebben is nog enigszins af te zetten tegen de enorme bedragen die in die clubs omgaan mbt sponsorgelden, tv-inkomsten en merchandise, maar of dat ook zo is voor Panathinaikos, Fenerbahce en noem ze maar op?
rich Arnhem
 rich Arnhem - donderdag 06 september 2012 - 21:12   quote  deeplink  
Ik heb vandaag even wat telefoontjes gepleegd met Pim Blokland en Eric Gudde en heb van hen duidelijk gekregen wat de schuldenlast op dit moment is.

De schuldenlast op dit moment is:

twee keer de helft!!!!!!

Mooier kunnen we het niet maken! ;p
RenatoBos
 RenatoBos - donderdag 06 september 2012 - 22:05   quote  deeplink  
Kijk aan jouw hebben we wat, is iedereen is weer op de hoogte..
FR-Henk
 FR-Henk - vrijdag 07 september 2012 - 08:53   quote  deeplink  
Lang en lastig stuk voor niet-ingewijden in de financiële wereld (zoals ik).
Maar wel toegankelijk genoeg om te begrijpen en te bevestigen wat we al langer weten: Gudde cs. zijn verstandig aan het werk.
En wat we ook al wisten: we zijn er nog lang niet om financieel de status TOPCLUB waar te maken in klinkende munt.
don43
 don43 - vrijdag 07 september 2012 - 09:30   quote  deeplink  
Je moet altijd schulden hebben voor de belastingen anders moet je betalen en dan komen de belastingen als eerste om de hoek kijken.
don43
 don43 - vrijdag 07 september 2012 - 09:31   quote  deeplink  
1+1 is 3

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 5985
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Feyenoord Nieuws
Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Feyenoord / topic: Hoe zit het nu met de schuldenlast ??









0.0085060