|
|
RenatoBos
|
|
|
|
|
|
RenatoBos
|
|
|
|
|
|
Leon FR1908
|
|
|
Zit hier nog geen slot op? Eind volgend seizoen een groot deksel op de neus terug |
|
|
|
|
RenatoBos
|
|
|
tuurlijk zit hier geen slot op.. |
|
|
|
|
RenatoBos
|
|
|
|
|
|
Leon FR1908
|
|
|
|
|
|
VVout
|
|
|
|
|
|
Leon FR1908
|
|
|
|
|
|
VVout
|
|
|
|
|
|
JanM
|
|
|
Een van de mooiste topics dit :-) |
|
|
|
|
Nenam_tiL
|
|
|
quote: Omdat Renato het opende....kan ik wel om lachen |
|
|
|
|
RenatoBos
|
|
|
|
|
|
VVout
|
|
|
|
|
|
tomson
|
|
|
Begint wel een beetje een karma topic te worden hier 😴 |
|
|
|
|
MMM
|
|
|
Als we hier al vrolijk van worden, een oefenpot die ze verliezen |
|
|
|
|
Gerard_FR
|
|
|
Is Liefering zo goed, of is 020 zo slecht? |
|
|
|
|
Stylzz
|
|
|
quote: Dan is dat de gezonde rivaliteit zoals we t altijd gewend zijn? Je had ze moeten lezen op de social media, toen wij 1-0 achter kwamen gisteren. |
|
|
|
|
Leon FR1908
|
|
|
Maar je moet je niet verlagen tot hun niveau.. Of je moet het fijn vinden om naar poep te ruiken hahaha |
|
|
|
|
Stylzz
|
|
|
Je hoeft geen poep aan te raken, maar je mag er best naar wijzen :) |
|
|
|
|
Leon FR1908
|
|
|
Op gepaste afstand dan haha |
|
|
|
|
MMM
|
|
|
quote:Op zondag 10 juli 2016 - 12:09 schreef Stylzz het volgende:[..] Dan is dat de gezonde rivaliteit zoals we t altijd gewend zijn? Je had ze moeten lezen op de social media, toen wij 1-0 achter kwamen gisteren. Kan me er niet druk om maken in een oefenpotje
2e heb ik dan gemist. |
|
|
|
|
RenatoBos
|
|
|
quote: Kun je nagaan hoe vrolijk we worden als ze straks competitienederlagen krijgen, ik voorzie een trendy topic maat😜 |
|
|
|
|
Leon FR1908
|
|
|
Maar ook bewust dat dit ook het lachertje van het totale forum kan worden? |
|
|
|
|
RenatoBos
|
|
|
Ik kijk nu al uit naar hun volgende oefenpot..😬 |
|
|
|
|
VVout
|
|
|
|
|
|
RenatoBos
|
|
|
|
|
|
Stylzz
|
|
|
quote:Op zondag 10 juli 2016 - 16:30 schreef Leon FR1908 het volgende:Maar ook bewust dat dit ook het lachertje van het totale forum kan worden? Alles kan |
|
|
|
|
Leon FR1908
|
|
|
Ik haat bezoek van feestneuzen. |
|
|
|
|
RenatoBos
|
|
|
|
|
|
Leon FR1908
|
|
|
Schrik niet als zoon- of dochterlief straks 'tfoe' roept als je vraagt om de kamer op te ruimen. Steeds meer Vlaamse jongeren gebruiken Arabische krachttermen die ze leerden van hun Marokkaanse vrienden. TomChristiaens
Wanneer Marokkaanse jongens elkaar begroeten, zeggen ze vaak sahbi, wat vriend betekent. Meisjes die de avances van de jongens afwijzen, krijgen soms kahba of hoer naar het hoofd geslingerd. Maar vandaag kleurt het Arabisch ook de omgangstaal van heel wat Vlaamse jongeren. 'Twee jaar geleden hoorde ik alleen Marokkaanse leerlingen Arabisch spreken op de speelplaats. Vandaag komt het ook uit de mond van hun Vlaamse vrienden', zegt Björn Lapeire (27), leraar Nederlands aan Spes Nostra in Heule, bij Kortrijk. 'Tijdens een les over jongerentaal leerden ze me dat tfoe een populaire uitdrukking is.'
'Tfoe zeg je als je ergens niet mee akkoord gaat', vertaalt leerlinge Fran De Baerdemaeker (18). 'Al moet ik toegeven dat ik dat vroeger zei zonder te beseffen wat het betekent.' Tfoe, neri, kahba, wollah, waher: ook klasgenoot Maarten Haeck (19) spreekt een mondje Arabisch, 'maar alleen als ik bij Marokkaanse vrienden ben'.
De tieners spreken onder elkaar een nieuw mengtaaltje van West-Vlaams dialect, doorspekt met Franse en Arabische woorden. 'Vooral krachttermen', zegt hun leerkracht. 'En niemand van ons begrijpt er iets van.'
Arabisch is stoer
Reinhild Vandekerckhove, professor Nederlandse taalkunde en sociolinguïstiek aan de Universiteit Antwerpen, deed onderzoek naar jongerentaal en kent het fenomeen uit Nederlands onderzoek. 'Nederlandse jongeren uit grootsteden vinden het cool om Murks te spreken, een samentrekking van Marokkaans en Turks. Tieners zijn zeer gevoelig voor groepsdruk en om erbij te horen, kopiëren ze de kledij én de taal van hun vrienden. Ze spelen graag met taal en adopteren voortdurend nieuwe woorden om het plezant te houden. Veel volwassenen kennen intussen Engels, dus schakelen jongeren over naar woorden die alleen zij begrijpen, zoals het Arabisch van hun kameraden. Daarmee zetten ze zich af tegen hun ouders of leerkrachten. Het is hun codetaal.'
'Vlaamse gasten spreken het vooral om stoer te doen', beweert Hamza Assine (19), een Marokkaanse Belg. 'Al zeggen ze soms tweemaal hetzelfde omdat ze de uitdrukking niet begrijpen.' |
|
|
|
|
RenatoBos
|
|
|
|
|
|
Barabas
|
|
|
|
|
|
Stylzz
|
|
|
Ik zeg al eeuwen Tfoe. Ik rockte ook het t-shirt.
|
|
|
|
|
tomson
|
|
|
|
|
|
Stylzz
|
|
|
|
|
|
tomson
|
|
|
Haha zag t al.. heeft toch nog eens geposeerd als Mohammed B ? |
|
|
|
|
RenatoBos
|
|
|
|
|
|
Stylzz
|
|
|
quote: Nee men verwarde hem er altijd mee, wel geinig. |
|
|
|
|
Leon FR1908
|
|
|
|
|
|
Leon FR1908
|
|
|
|
|
|
RenatoBos
|
|
|
|
|
|
Leon FR1908
|
|
|
|
|
|
RenatoBos
|
|
|
|
|
|
VVout
|
|
|
Het Bos effect, nou vlieg je wel heel hoog zenne. |
|
|
|
|
RenatoBos
|
|
|
Ik ga me sloef ff pakken.. |
|
|
|
|
VVout
|
|
|
Gooi maar zo hard als je kan, verder dan Limburg kom je op zekers niet :) |
|
|
|
|
RenatoBos
|
|
|
Wij gooien niet wij droppen ..
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op zondag 10 juli 2016 door RenatoBos -- |
|
|
|
|
VVout
|
|
|
|
|
|
RenatoBos