|
|
|
Loetje
|
|
|
Het is weer eens tijd voor een topic om het darts eens te gaan evalueren! 2017 is op zijn zachts gezegd een bizar jaar aan het worden en de redenen daarvan kan in 1000 meningen worden gebracht.
Michael van Gerwen Michael van Gerwen wint het WK en sluit een jaar van 25 titels af met iets waar hij 3 jaar op moest wachten, namelijk zijn 2e wereldtitel. Er lijkt geen houden aan en kort erna maakt de wereldkampioen bekend een kind te verwachten, hij raakt blijkbaar altijd de roos.
Het gevolg van hem is echter niet wat men op voorhand verwacht. Hij wint weliswaar nog The Masters, de Premier League en samen met Van Barneveld de World Cup, maar op de rest van de toernooien is het nog niet voor de helft van Van Gerwen wat het is geweest. Nou kun je daar van alles over zeggen en vooral beweren dat je daarom niet kritisch mag zijn, maar het niveau van Michael is voor hem doen sinds het WK eigenlijk bedroefd. De 6e versnelling is eigenlijk al een half jaar weg en lijkt ook even niet binnen handbereik.... De beleving is er ietwat uit. Zou dit enkel en alleen aan de kleine liggen?
Van Gerwen domineert sinds het najaar van 2012, sinds zijn zege op de World Grand Prix de PDC en lijkt ongenaakbaar. De top blijft ver achter op hem. Echter was Taylor de beste in een periode waar de spelers om hem heen bij lange na niet het niveau haalden als wat de toppers om Van Gerwen heen halen. Niks ten nadele van Taylor, maar de prestatie van Van Gerwen vind ik daarom knapper en het lijkt er dan ook op dat er weinig zullen gaan komen die de PDC in het huidige niveau nog 5 jaar echt zullen domineren. Einde tijdperk of komt de honger terug?
Taylor Dan Taylor, de 16 voudig wereldkampioen krijgt het inmiddels niet meer voor elkaar zichzelf te gedragen. Structureel wangedrag maakt het respect wat men had voor Taylor, een heel stuk brozer. Taylor die jarenlang tegenstanders vernederde en niet alleen in sportief opzicht, lijkt enkel nog de toernooien te kiezen waarop hij van te voren weet dat het publiek volledig achter hem staat. Is dit dan toch een fiasco voor een afsluiting van een grote legende of zou hij het prima vinden?
Taylor lijkt zich dan ook nog te richten op één toernooi, het WK. Hoe mooi zou een droomfinale dan zijn tussen hem en Van Gerwen? De PDC schenkt ook het hele jaar al aanzienlijk veel aandacht aan zijn afscheid, Taylor, een van de medeoprichters van de PDC krijgt vanuit de bond dan ook veel respect maar in mijn ogen gaar dit ten koste van andere prestaties van diverse darters die een uitstekend 2017 beleven.
Het gevallen talent, Adrian Lewis Dan Lewis, Van Gerwen heeft meermaals gezegd dat Lewis meer talent had dan hem. Maar inmiddels is Lewis totaal verdwenen. Waar hij altijd onder de schouder van Taylor mocht schuilen, koos hij 3 jaar geleden ervoor alleen verder te gaan. Zowel op mentaal als sportief vlak komt hij op het moment structureel tekort. Ook hier kun je de geboorte van de kleine aanhalen, echter is dit nog langer bezig. Hij haalt zelden nog 2e rondes en hetzelfde geld eigenlijk voor James Wade. De gevaarlijke outsiders voor ieder toernooi lijken ieder moment een enorme val te gaan maken op de Order of Merit. Deze is immers gebaseerd op de laatste 2 jaar qua prijzengeld. Deze zouden binnen een jaar wel eens buiten de top 16 kunnen vallen en zich zoals Whitlock eerder, helemaal opnieuw omhoog moeten gaan bouwen.
Gary Anderson De speler die het makkelijkste gooit van allemaal, lijkt evenals Taylor, maar met andere redenen zijn toernooien uit te kiezen. Het is fenomenaal goed of dramatisch slecht. Voor een nummer 2 van de wereld mag je toch wel veel meer regelmaat verwachten. Wat kan deze man nog en hoelang wil hij nog? Enkele jaren geleden gaf hij bij Arjan van der Giessen al eens aan na te denken over stoppen en soms haal je het terug in zijn spel. Ik zie Anderson eerlijk gezegd ook geen 5 jaar meer gooien. De wanprestaties op zo'n beetje alle toernooien op het WK na, lijken hier dan ook de grondslag van te zijn.
ANDERE KOPPEN WIL IK ZIEN!!! Iets waar de PDC al jaren furore mee maakt is de World Series. De top 8 van de wereld spelen in grote steden in de wereld tegen elkaar tegen de beste 8 spelers van dat land. Prestaties van de andere 8 zijn er nooit en de top 8 krijgt alle kans zich verder te ontdoen van de grote opkomende subtop. Er lopen zoveel potentieel geweldige spelers rond dat dit niet eerlijk is ten opzichte van de rest om deze mensen zoveel toernooien te geven. Juist door hier breder in te oriënteren zou het niveau kunnen gaan stijgen tot een hoogte die we nog nooit hebben gehad. Hier kan de PDC dan ook nog veel in groeien.
Do or die Waar ik eerder Adrian Lewis en James Wade al aanhaalde als de grootste invaller, zijn er meerdere die enorm in de problemen lijken te komen. Wat dachten we van een Dave Chisnall en een Robert Thornton, de laatste is al wat langer weg, maar ook Chizzy lijkt zijn rugtas te mogen gaan pakken en zich klaar te mogen maken voor een vrije val. De premier league van 2019 lijkt dan ook wel een hele verassende te kunnen gaan worden wanneer dit zo verder gaat.
Al deze heren moeten maar eens een ticket naar Melbourne gaan boeken om op visite te gaan bij Whitlock. De sympathieke Aussie lijkt het advies wel klaar te hebben voor deze heren. Namelijk bel terug te vechten. Whitlock die jarenlang een gevreesde tegenstander was voor alle darters, maakte een vrije val en leek afgeschreven. De afgelopen anderhalf jaar zien we echter steeds meer schimmen van de oude Wizard en dit heeft zelfs geleid tot een finale op de World Grand Prix. Het kan dus wel.
Opkomend talent en rasechte laatbloeiers In het stukje "andere koppen wil ik zien", geef ik aan dat ik enorm graag andere spelers zou willen zien. Dit maakt de kans groter voor andere spelers die nadrukkelijk op de deur kloppen. Zo hebben we laatbloeier Mensur Suljovic, de trage en sympathieke Oostenrijker die afgelopen maand de Champions League of darts won, lijkt ineens los en een zekerheid voor de Premier League en waar hij deze vorig jaar nog afwees, zal hij zich er nu zeker klaar voor voelen. De Oostenrijker lijkt structureel te kunnen pieken en het leven van de toppers te kunnen verzuren.
Waar inmiddels ook wat jongere talenten zoals Gerwyn Price, Christo Reyes en Benito van de Pas op de deur kloppen, lijkt de voornaamste in deze generatie Daryl Gurney te zijn. De Noord-Ier won gisteren zijn eerste grote TV toernooi. Al ruim een jaar klopte deze man op de deur en het was dan ook geen verassing meer. Ook voor de spelers die ik hierboven noem zou het zo belangrijk kunnen zijn om meer toernooien te kunnen spelen zoals de top 8 dat kan. We willen immers allemaal meer kwaliteit en meer winaars. Want je kan zeggen over Gurney wat je wilt omtrent zijn trekjes, maar het gooien op de World Series heeft hem wel versterkt en de resultaten liegen niet. Ditzelfde geld voor Kyle Anderson die een van de World Series wist te winnen tijdens de "down onder tour".
Snakebite Tsja, Peter Wright.... Is het nu een topper of gewoon een stabiele darter zoals James Wade dat was? In 2017 won hij bij afwezigheid van Van Gerwen de UK Open. Jacques Nieuwlaat noemde het als iets wat hem echt los kan maken. Echter op de Premier League herhaald de tragedie zich weer, Wright kan niet winnen van toppers in finales, evenals op de World Matchplay. Wright os met uitzondering op de laatste maand zelden te betrappen op mindere wedstrijden maar het echte pieken wil niet lukken. De echte toppers blijven altijd een maatje te groot in de grote wedstrijden. De Schot verslapt overigens zelf nooit en komt net als Van Gerwen altijd wel ver. Dat valt te prijzen, maar hoe goed is hij nu echt? Ik noem het een redelijk goede speler, niks meer en niks minder.
Wat nu? De laatste 2 spelers die ik nog wil benoemen zijn Raymond van Barneveld en Christof Ratasjki. Van Barneveld maakte enkele maanden geleden de overstap naar target en wil nog zo graag die ene grote titel, het WK! De World Grand Prix was het moment om te pieken, alle grote spelers deden of niet mee of lagen er vroeg uit. Van Barneveld laat hier echter ook het probleem zien. Hij kan nog altijd van iedereen winnen maar kan niet structureel pieken. Altijd is er wel weer een potje waarin het niet loopt en dan is het weer klaar. Ik denk dat ook Van Barneveld, ondanks zijn top 8 ranking, ook moet gaan overwegen te stoppen. Vallende legendes zijn meer waard dan dit. Ik zie hem geen grote toernooien meer winnen. Teveel wisselvalligheid, mentaal te zwak. Toch ben ik hem dankbaar voor alles wat hij gedaan heeft voor onze dartsport. Een uitnodiging voor de Premier League lijkt dan ook wel weer zeker voor komend jaar. Taylor stopt en Van Barneveld is toch een van de meest geliefde spelers. Marketing is immers belangrijk voor de PDC en zeker in de Premier League die komend jaar opnieuw in Ahoy zal neerstrijken.
Namen die in mijn ogen zeker zullen zijn komend jaar; 1. Van Gerwen 2. Anderson 3. Van Barneveld 4. Wright 5. Suljovic 6. Gurney
De rest is niet zeker want Lewis blijft op deze manier zeker niet in de top 4 waardoor deelname zeker is.
Tot slot nog Ratasjki, de Pool die bij de BDO de Winmau World Masters won de afgelopen maand en op de Euro Tour geweldig speelt, lijkt de man om in de gaten te gaan houden. Komend jaar hoop ik deze man vaker te kunnen zien op nog grotere toernooien want darten kan die! Hij zal op de Grand Slam al te zien zijn!
Tot slot Taylor zal afscheid nemen op het WK en mooi voor hem was zijn 16e titel op de World Matchplay. Echter ben ik door zijn trekjes blij dat we van hem af zijn. Vergeten zullen we hem echter nooit! Vaarwel!
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op zondag 08 oktober 2017 door Loetje -- |
|
|
|
|
Loetje
|
|
|
|
|
|
Loetje
|
|
|
Toch weer een toernooi gewonnen, maar constant is het zeker nog niet. Hulde voor Rob Cross ook die zijn talent goed tot uiting brengt. |
|
|
|
|
Loetje
|
|
|
Het beloofd een indrukwekkende Premier League te gaan worden.
Van Gerwen, Wright, Anderson en Gurney zijn zeker. Om Suljovic en Cross kan de PDC niet meer heen. Van Barneveld zal er ook bij zijn. Ondanks de vrije val van Lewis denk ik dat hij nog een kans krijgt. En de overige 2 zullen gaan tussen Chisnall, Wade, Whitlock en Smith. De laatste 2 zijn enorm aan het terugkomen. Ik verwacht dat Wade niet wordt gekozen aangezien hij niet populair is. Ik denk een laatste kans voor Chizzy en een nieuwe voor Whitlock. |
|
|
|
|
|