BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Ajax wil De Arena kopen. Doen ?

Headliner: Ajax Nieuws Plaats een nieuw antwoord  
Onze Ajax
 Onze Ajax - zaterdag 22 mei 2021 - 21:09   quote  deeplink  
In de afgelopen twee weken is gedacht (of gezegd) dat Ajax graag De Arena wil kopen. Is dat een goed idee ?

Zelf zou ik denken van wel, omdat de investering altijd doet terugkomen met als voordeel dat het dan wel voor Ajaxzelf is.

Mogelijk dat het ook zeer goed kan zijn voor Ajax om dan voortaan bij de beste 16 (of 12) van Europa te horen. Laten we maar afwachten, ben erg benieuwd.
remco k
 remco k - zaterdag 22 mei 2021 - 21:18   quote  deeplink  
Waarom doet de investering altijd terug komen dan.
remco k
 remco k - zaterdag 22 mei 2021 - 21:20   quote  deeplink  
Je snapt dat als Ajax bij de beste 12 wil horen financieel gezien dat er dan een gat van een paar honderd miljoen overbrugd moet worden?

Heb je ook gelezen wat Eide heeft uitgezocht over de winst die de Arena nu boekt?

En hoe is het dan zo dat de investering altijd terug doet komen zoals je zegt?
Eide
 Eide - zaterdag 22 mei 2021 - 22:14   quote  deeplink  
De ArenA kopen zal Ajax echt niet mega stappen doen maken richting de Europese (sub)top. De begroting loopt dan wel fors op, maar onder de streep gaat Ajax niet veel meer overhouden om te spenderen. Wel krijgt Ajax er een enorm secundair arbeidsproces bij. Waarschijnlijk is de grootste factor het eigenaarschap van het parkeerdek. Als Ajax dat kan gaan exploiteren is dat prettig. De gemeente Amsterdam heeft met inkomsten van het parkeerdek in de eerste 10 jaar van de ArenA reeds die gemeentelijke investering terug verdiend.
Pietje
 Pietje - zondag 23 mei 2021 - 13:56   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 22 mei 2021 - 22:14 schreef Eide het volgende:
De ArenA kopen zal Ajax echt niet mega stappen doen maken richting de Europese (sub)top. De begroting loopt dan wel fors op, maar onder de streep gaat Ajax niet veel meer overhouden om te spenderen. Wel krijgt Ajax er een enorm secundair arbeidsproces bij. Waarschijnlijk is de grootste factor het eigenaarschap van het parkeerdek. Als Ajax dat kan gaan exploiteren is dat prettig. De gemeente Amsterdam heeft met inkomsten van het parkeerdek in de eerste 10 jaar van de ArenA reeds die gemeentelijke investering terug verdiend.
En dat niet alleen. Als eigenaar van het stadion zal Ajax geconfronteerd worden met onderhoudskosten, die zij als huurder kunnen neerleggen bij de eigenaar.
Supportersrellen, die het stadion "verbouwen" (slopen), worden niet gedekt door enige verzekering. Weegt dat risico op tegen de te verwachten parkeergelden en revenu uit de horeca? Verbeter me als ik het fout zie.
Eide
 Eide - zondag 23 mei 2021 - 16:40   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 23 mei 2021 - 13:56 schreef Pietje het volgende:

[..]

En dat niet alleen. Als eigenaar van het stadion zal Ajax geconfronteerd worden met onderhoudskosten, die zij als huurder kunnen neerleggen bij de eigenaar.
Supportersrellen, die het stadion "verbouwen" (slopen), worden niet gedekt door enige verzekering. Weegt dat risico op tegen de te verwachten parkeergelden en revenu uit de horeca? Verbeter me als ik het fout zie.
Ik geloof meteen dat de financiƫle afdeling van Ajax dit echt wel heeft doorgerekend, maar wat jij eigenlijk zegt ben ik het helemaal mee eens: je haalt jezelf toch wel veel werk en risico op de nek voor iets dat niet je core business is.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op zondag 23 mei 2021 door Eide --
Pietje
 Pietje - maandag 24 mei 2021 - 15:46   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 23 mei 2021 - 16:40 schreef Eide het volgende:

[..]

Ik geloof meteen dat de financiƫle afdeling van Ajax dit echt wel heeft doorgerekend, maar wat jij eigenlijk zegt ben ik het helemaal mee eens: je haalt jezelf toch wel veel werk en risico op de nek voor iets dat niet je core business is.
Dat laatste is absoluut waar. De eventuele schade aan de ArenA door supporters is volgens mij niet te verzekeren en loopt al gauw in de tonnen/miljoenen. Zo'n bedrag kun je beter spenderen aan je selectie. Ik zie eigenlijk geen enkel voordeel om eigenaar te worden van het stadion.
p111
 p111 - maandag 24 mei 2021 - 17:20   quote  deeplink  
Er zit naturlijk veel meer in de Arena als voetbal.Bij een goede econ/leiding kan je zeker veel verdienen/omzetten enz .o.a Concerten/Vergaderzalen/ bedrijfsuitjes/rondleidingen de horeca verpachten,int/wedstrijden voor ned/team enz.Ook uiteraard geen huur voor Ajax,die eco/mannen van Ajax zijn natuurlijk geen pipo.s daar is natuurlijk wel een beetje studie aan vooruit gegaan.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op maandag 24 mei 2021 door p111 --
Eide
 Eide - maandag 24 mei 2021 - 17:30   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 24 mei 2021 - 17:20 schreef p111 het volgende:
Er zit naturlijk veel meer in de Arena als voetbal.Bij een goede econ/leiding kan je zeker veel verdienen/omzetten enz .o.a Concerten/Vergaderzalen/ bedrijfsuitjes/rondleidingen de horeca verpachten,int/wedstrijden voor ned/team enz.Ook uiteraard geen huur voor Ajax,die eco/mannen van Ajax zijn natuurlijk geen pipo.s daar is wel een beetje studie vooruit gegaan.
Op basis waarvan zeg je dit dan? Want sinds het stadion is gebouwd is de winst marginaal. Of er zit dus al 25 jaar incompetente (zakelijke) leiding op het stadion, of the potentiele winstmarge op een kolosaal gebouw met relatief lage bezettingsgraad is gewoon niet zo groot.

Dat Ajax er echt wel over na heeft gedacht heeft iedereen, inclusief ik zelf, al gezegd in dit topic. De vraag is echter niet of Ajax er wel goed over na heeft gedacht, maar wat de potentiele beweegredenen zijn aangezien; 1. de winstmarge van de ArenA al 25 jaar minimaal is, 2. als gevolg van punt 1 de financiele bonus voor Ajax derhalve afhangt van de exploitatie van de parkeergarage, 3. er grote risico's aan kleven en 4. het een fors secundair arbeidsproces opleverd.

Met de bovenstaande punten in het achterhoofd is de keuze om nu toch de aankoop van het stadion te verkennen voor de buitenstaander niet evident. Dat hoeft ook niet, maar het is natuurlijk interessant discussievoer. Helaas lijkt de oneliner (meer) "winst" namelijk niet een hele logische.
p111
 p111 - maandag 24 mei 2021 - 18:22   quote  deeplink  
Wat ik zeg is niet op cijfers maar op de mogelijkheden die je hebt,en daar zijn die toppers van Ajax zeker ook van op de hoogte.En inderdaad als de marge zo minimaal is dan zou je moeten gaan kijken of het management van de Arena wel oke was.
AkaS
 AkaS - dinsdag 25 mei 2021 - 01:47   quote  deeplink  
Baas in eigen huis...
Ajax we love you
 Ajax we love you - dinsdag 25 mei 2021 - 17:10   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 24 mei 2021 - 17:30 schreef Eide het volgende:

[..]

Op basis waarvan zeg je dit dan? Want sinds het stadion is gebouwd is de winst marginaal. Of er zit dus al 25 jaar incompetente (zakelijke) leiding op het stadion, of the potentiele winstmarge op een kolosaal gebouw met relatief lage bezettingsgraad is gewoon niet zo groot.

Dat Ajax er echt wel over na heeft gedacht heeft iedereen, inclusief ik zelf, al gezegd in dit topic. De vraag is echter niet of Ajax er wel goed over na heeft gedacht, maar wat de potentiele beweegredenen zijn aangezien; 1. de winstmarge van de ArenA al 25 jaar minimaal is, 2. als gevolg van punt 1 de financiele bonus voor Ajax derhalve afhangt van de exploitatie van de parkeergarage, 3. er grote risico's aan kleven en 4. het een fors secundair arbeidsproces opleverd.

Met de bovenstaande punten in het achterhoofd is de keuze om nu toch de aankoop van het stadion te verkennen voor de buitenstaander niet evident. Dat hoeft ook niet, maar het is natuurlijk interessant discussievoer. Helaas lijkt de oneliner (meer) "winst" namelijk niet een hele logische.
Ik heb ook de jaarcijfers even bekeken Eide van 2016/2017, was idd het enige dat ik terug kon vinden, maar ik zie daar wel degelijk mogelijkheden. Idd lopen die cijfers misschien niet heel erg in de miljoenen winst, maar wat ik wel zie is dat ze een afschrijving hebben van rond de 7 a 8 miljoen. Wetende dat de Arena met een boekwaarde van 111 miljoen (in 2016) in de boeken staat, dan kan je toch in 15 jaar die afschrijvingen erg naar beneden brengen en die 6a 7 miljoen zijn dan echt extra inkomsten. Dan praat je toch over zo'n 10 miljoen netto erbij, dan heb ik nog niet de parkeerinkomsten meegerekend en de extra sponosrgelden. Al zouden ze de afschrijving op de Arena over 30 jaar spreiden, dan nog heb je 5 a 6 miljoen extra. IK zie daar best wel mogelijkheden, zeker als je ook nog eens een sponso voor de aankomende 10 jaar op plakt die 2 a 3 miljoen per jaar betaald en dan de Horeca en parkeergelden. Ik zie de 15m netto extra inkomsten wel terugkomen.

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 5967
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Ajax Nieuws Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Ajax wil De Arena kopen. Doen ?









0.0053751