BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Feyenoord / topic: Jouw Feyenoord Helden

Plaats een nieuw antwoord  
Headliner: Feyenoord Nieuws
RenatoBos
 RenatoBos - vrijdag 21 april 2017 - 11:21   quote  deeplink  
Jawel..
MightyAce
 MightyAce - maandag 24 april 2017 - 17:29   quote  deeplink  
Collin vandaag naar de kuip geweest voor de training. Hij heeft genoten!
MightyAce
 MightyAce - maandag 24 april 2017 - 17:30   quote  deeplink  
Collin vandaag naar de kuip geweest voor de training. Hij heeft genoten!
piet de paler
 piet de paler - maandag 24 april 2017 - 17:51   quote  deeplink  
Botteghin kan een feyenoord held worden, moet hij wel bijtekenen.
RenatoBos
 RenatoBos - woensdag 26 april 2017 - 06:31   quote  deeplink  
'Kampioen worden met Feyenoord is de hemel'

hvwi1v.jpg

Feyenoord heeft nog drie punten nodig om de landstitel te veroveren. De Bulgaar Andrej Jeliazkov (64), kampioen in 1984, leeft in Sofia fanatiek mee. ,,Dit geven ze natuurlijk nooit meer weg.''

Thuis in Sofia, aan de muur bij Andrej Jeliazkov hangt een enorme foto. De reclameborden in de Kuip verraden dat het een afdruk uit vervlogen tijden is. 'De echte zware van de weduwe', reclame van tabak van Van Nelle. En sparen deden ze destijds blijkbaar nog gewoon bij de Postspaarbank.

Jeliazkov wijst naar de destijds pas 18-jarige Frank Rijkaard, spelend met rugnummer 5. De Bulgaar klopt op 31 januari 1982 de rijzende ster van Ajaks in een luchtduel en kopt de 2-2 binnen. De Ajacieden Wim Kieft en Dick Schoenaker kijken toe. ,,Ik maakte beide doelpunten door Rijkaard in de lucht te verslaan'', zegt Jeliazkov. ,,Johan Cruijff speelde die wedstrijd bij Ajaks, maar zou naar ons komen'', zegt Jeliazkov. ,,Ruud Gullit en Willem van Hanegem speelden bij Feyenoord. Ja, daar heb ik allemaal bij in de kleedkamer gezeten.''

64 jaar is de Bulgaar alweer, zijn baseballpetje verhult zijn bijna kale schedel. Jeliazkov tovert een plastic tasje tevoorschijn. Hij legt twee shirts van Feyenoord op tafel, het logo van PUMA werd er toen nog op genaaid. De reclame van Gouden Gids laat al los, net als rugnummer 12.

Maradona
'Landskampioen '83-'84, bekerwinnaar '83-'84' staat op een van de twee shirts. Het is een zogenaamd 'feestshirt'. En daar was alle reden toe: de dubbel in Rotterdam. Jeliazkov lacht. ,,Feyenoord gaat kampioen worden, dat is iets wat ik je kan vertellen, hoor'', zegt hij. ,,De stad hunkert naar successen. Nu alweer zo lang, eigenlijk is het niet normaal. Dit geven ze natuurlijk niet meer weg. Dit is het seizoen van Feyenoord. En ik zal je zeggen. Ik heb op het WK 1986 tegen Maradona gespeeld. Dat was hemels, maar kampioen worden met Feyenoord is pas echt de hemel.''

In Sofia zijn niet veel mensen geïnteresseerd in de eredivisie. Maar Jeliazkov stemt wekelijks af op Feyenoord, ook straks op 7 mei voor de derby tegen Excelsior. ,,Hand in hand kameraden'', zingt hij zachtjes. ,,Als je ooit voor die club hebt gespeeld, laat het je niet meer los. Ik kwam vanuit Bulgarije naar Nederland en dat was in die tijd niet gebruikelijk. Als beloning voor mijn prestaties bij Slavia Sofia mocht ik van het communistische regime de stap over de grens maken. Dat voelde vreemd, de vrijheid die ik opeens had. En ik was onzeker, in die tijd was er veel strijd tussen het communisme en het kapitalisme.

,,Ik kreeg een woning in Puttershoek, een plaatsje waar ook spits Pétur Pétursson woonde. Een mooie tijd, overal waar ik kwam begonnen mensen over Feyenoord. Ik heb veel in het voetbal meegemaakt, maar de betrokkenheid van de mensen bij Feyenoord was enorm. En het is alleen nog maar meer geworden, want destijds zaten de stadions vaak bij lange na niet vol. Dat is nu wel anders.''

In 2004 was hij voor het laatst in de Kuip. Zijn voormalige ploeggenoot Ruud Gullit was trainer in Rotterdam en het Schalke 04 van Ralf Rangnick werd in de kolkende Kuip geklopt. ,,Al die mensen die zo vriendelijk waren. Net als toen ik als speler een knieblessure opliep. Lag ik in het ziekenhuis en kwam de zuster binnenlopen met een doos vol kaarten van mensen die mij beterschap wensten. Verbondenheid, dat is waar ik aan denk als het over Feyenoord gaat.''

Dat hij speelde met Gullit, Cruijff en Van Hanegem maakt hem in zijn vaderland Bulgarije een nog grotere speler dan hij al was. ,,Van Hanegem, die man kon gewoon niet verliezen'', zegt hij lachend. ,,Niet in een wedstrijd, maar ook niet op de training. Ik zat als jonge speler in de voorselectie van het Bulgaarse elftal, toen het WK 1974 eraan kwam. Ik viel helaas af, maar voor de televisie heb ik met open mond naar Johan Cruijff en Willem van Hanegem zitten kijken. Dat ik later ploeggenoot van die grootheden werd, was zo speciaal. Net als Ruud Gullit, die nog jong was toen hij naar Feyenoord kwam. Ik heb later nog scoutingswerk voor hem gedaan, toen hij trainer was in Rotterdam.''

Veel talent
Scouten deed Jeliazkov de laatste jaren ook voor Slavia Sofia, zijn grote liefde in Bulgarije. ,,Nu begeleid ik jonge spelers die willen slagen als profvoetballer'', vertelt hij. ,,En er is weer veel talent op komst in Bulgarije. Toen ik vorige maand zei dat het Nederlands elftal zou verliezen in Sofia, moesten jullie allemaal lachen, toch? Maar geloof me, in de nationale jeugdelftallen lopen grote talenten rond. Voor Feyenoord? Natuurlijk, waarom niet? Ik heb de club destijds nog getipt over Ivelin Popov, nu aanvoerder van de nationale ploeg en destijds speler van Litex Lovetsj. Maar Feyenoord had toen het geld niet.''

Zoals hij ook een bescheiden rol speelde bij de overgang van Christo Stoitsjkov naar Barcelona. ,,Cruijff is hier nog in Sofia geweest voor de afscheidswedstrijd van Christo'', zegt Jeliazkov. ,,Zijn we twee dagen met hem opgetrokken. Dat hij er niet meer is, is moeilijk te bevatten. Ook in Bulgarije waren de mensen van slag op de dag dat hij stierf. Ik heb Cruijff in het veld slechts één keer echt in de problemen gezien. In de eerste helft tegen Tottenham Hotspur in de UEFA Cup. Toen hij tegenover Glenn Hoddle stond en we halverwege 4-0 achter stonden. Na rust stond hij er weer en werd het nog 4-2.''

Jeliazkov is nog kerngezond. Wanneer hij even later in hartje Sofia poseert met een shirt van Feyenoord in zijn handen, blijven er mensen staan. ,,Het is Andrej'', fluisteren ze volgens de tolk. Jeliazkov lijkt niet te genieten van de schijnwerpers. ,,Het is allemaal snel gegaan. Dat ik tweemaal scoorde tegen Ajaks, dat deed het goed hè, bij de mensen. Ik maakte er ook nog eentje in Amsterdom, toen we met 3-3 gelijkspeelden.

Enorme doos
,,Ik denk nog vaak aan de jongens. Ivan Nielsen, die mij in de eerste maanden toen ik nog geen Nederlands sprak zo goed opving. Joop Hiele, Stanley Brard, André Stafleu, Mario Been, Bennie Wijnstekers, Peter Houtman, Peter Brunings, het waren stuk voor stuk geweldige jongens. Ja, ik weet het allemaal nog, want ik heb thuis een enorme doos staan met allerlei dingen uit mijn tijd in Rotterdam. De programmaboekjes van vrijwel alle wedstrijden. Geregeld blader ik er even doorheen. Ik heb ook nog een enorme beker, omdat ik tegen NEC de mooiste goal van het seizoen had gemaakt.''

In het seizoen van de dubbel, 1983-1984, scoorde hij in de eerste drie competitiewedstrijden tegen Volendam, Helmond Sport (2x) en Fortuna Sittard, maar ook tegen PSV, Roda JC (2x) en Willem II. Al was hij niet altijd meer basisspeler.

,,Die 8-2 nederlaag in Amsterdom tegen Ajaks, dat was wat, hoor. Toch werden we kampioen. Voor de wedstrijd tegen Excelsior zal ik voor de televisie zitten. En laat de fans van Feyenoord alsjeblieft weten: als die titel eenmaal binnen is, dan zal er ergens in Sofia een voormalige speler door zijn huis heen dansen. Dat zal pure blijdschap zijn. Die gasten gaan mooie dagen tegemoet. Die volle Coolsingel, dat is aan niemand uit te leggen, behalve als je ooit vanaf het bordes naar beneden hebt gekeken. Feyenoord is uniek, Feyenoord verdient een hoofdprijs.''

De shirts met Gouden Gids gaan weer de tas in. Jeliazkov lacht. ,,Ik ben er zuinig op'', zegt hij. ,,Er is al meerdere keren geld op geboden. Maar ze zijn niet te koop, ze zijn mij te dierbaar. Over mooi gesproken, Sofia is echt een schitterende stad, geniet ervan. Ik ga de shirts weer veilig opbergen.''
Alexi
 Alexi - donderdag 27 april 2017 - 22:02   quote  deeplink  
Jeliazkov. een geweldige speler in een onoverwinnelijk team destijds!!
RenatoBos
 RenatoBos - donderdag 04 mei 2017 - 13:10   quote  deeplink  
''Op de Coolsingel voelde ik me voor het eerst rijk''

a14isy.jpg

Elke Feyenoorder heeft de beelden minstens tien keer gezien. Het is 8 maart 1995, de kwartfinale van de Amstel Cup (nu de KNVB beker) en de tegenstander is aartsrivaal Ajaks. Een memorabele en beladen wedstrijd, dé wedstrijd van Nigeriaan Mike Obiku. De afloop van de wedstrijd weet iedere Feyenoorder en hierdoor is Mike Obiku een volksheld, maar het jaar 1993 was nóg mooier.

Door zijn golden goal in de tweede helft van de verlenging werd het Ajaks van 1995 verslagen. De aanvaller denkt er nog vaak aan terug. Lopend door de hoofdstad van Nederland draagt de flamboyante aanvaller met alle liefde een tas met het motto van Feyenoord afgebeeld. In de ogen van de aanvaller is er maar één man waar Obiku blij van wordt: Mike Obiku. In gesprek met Het Algemeen Dagblad praat Mike Obiku dan ook graag in de derde persoon. "It's me, Mike Obiku. Hij doet wat hij wil. I'm Mike Obiku, The King of Rotterdam".

Het voetbaljaar 1995 bracht Feyenoord de Amstel Cup dankzij de Nigeriaanse aanvaller. Maar een nog grotere prijs werd al twee jaar eerder behaald, in 1993 werd Feyenoord landskampioen. Met zeven treffers uit 21 wedstrijden had Obiku een groot aandeel in het kampioenschap van 1993. Inmiddels is het 2017 en staat Feyenoord op het punt om zich weer tot kampioen te kronen. De laatste keer was in 1999, maar Mike Obiku weet nog heel goed hoe het is om kampioen te worden met Feyenoord. "Ik zie mezelf nog staan juichen op het bordes van het stadhuis. En dan moet ik altijd weer lachen van geluk. Want als ik Mike zie, word ik blij. Ik houd van die man."

Mocht Feyenoord er zondag tegen stadsgenoot in slagen om kampioen te worden, dan worden de Rotterdammers maandag gehuldigd op de Coolsingel. Dit feestje zal 'The King of the gas station' niet aan zich voorbij laten gaan. "Ik kwam als arme Afrikaan naar Europa. Daar, op die plek voelde ik me voor het eerst rijk." Maandag zal hij er staan, als supporter, maar ook voor zichzelf. Om zich voor even weer een rijk mens te voelen.
tomson
 tomson - donderdag 04 mei 2017 - 15:10   quote  deeplink  
Biek !
Stylzz
 Stylzz - donderdag 04 mei 2017 - 15:15   quote  deeplink  
Mamba!
RenatoBos
 RenatoBos - donderdag 04 mei 2017 - 15:32   quote  deeplink  
Geweldige gozer
tomson
 tomson - zondag 16 juli 2017 - 14:04   quote  deeplink  
http://www.voetbalbelgie.be/nl/article.php?id=125030
RenatoBos
 RenatoBos - donderdag 31 augustus 2017 - 18:42   quote  deeplink  
Christian Gyan tribute

(https://youtu.be/ETIbF8A8dtg)
Leon FR1908
 Leon FR1908 - vrijdag 13 september 2019 - 21:11   quote  deeplink  
Een mooi filmpje blijft dit!!!!

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op vrijdag 13 september 2019 door Leon FR1908 --
RenatoBos
 RenatoBos - zaterdag 14 september 2019 - 06:58   quote  deeplink  
Net nog ff gekeken, ja super...
Leon FR1908
 Leon FR1908 - zaterdag 14 september 2019 - 10:00   quote  deeplink  
With arms wide open ? ;)
MightyAce
 MightyAce - zaterdag 14 september 2019 - 10:07   quote  deeplink  
Philip Leonard
Leon FR1908
 Leon FR1908 - zaterdag 14 september 2019 - 11:34   quote  deeplink  
R5gmyXKSFFSdFu8C8

Zal het wel weer niet doen ,maar ik blijf oefenen.
FR-Henk
 FR-Henk - zaterdag 14 september 2019 - 11:47   quote  deeplink  
Ik vond R5gmyXKSFFSdFu8C8 ook echt een uitstekende speler.
RenatoBos
 RenatoBos - zaterdag 14 september 2019 - 11:52   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 14 september 2019 - 11:34 schreef Leon FR1908 het volgende:
[ afbeelding ]

Zal het wel weer niet doen ,maar ik blijf oefenen.
Topspeler Leonard..

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op zaterdag 14 september 2019 door RenatoBos --
FR-Henk
 FR-Henk - zaterdag 14 september 2019 - 11:54   quote  deeplink  
Zie je weer regelmatig bij Koeman op de bank.

Kees van Wonderen. UEFA Cup winnaar.
Leon FR1908
 Leon FR1908 - zaterdag 14 september 2019 - 13:19   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 14 september 2019 - 11:52 schreef RenatoBos het volgende:

[..]

Topspeler Leonard..
Als jij mijn link nou bekijkt,wat doe ik nou fout maat met plakken?
Op me pc was het altijd een makkie,maar met me mobiel is het nog nooit gelukt haha
Hotjumper had het mij vroeger allemaal geleerd die ouwe held!
Leon FR1908
 Leon FR1908 - zaterdag 14 september 2019 - 13:20   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 14 september 2019 - 11:54 schreef FR-Henk het volgende:
Zie je weer regelmatig bij Koeman op de bank.

Kees van Wonderen. UEFA Cup winnaar.
Van Wonderen is zeker een held!!
van geil
 van geil - zaterdag 14 september 2019 - 13:24   quote  deeplink  
Van Geil, ook een prima speler!
Smullen, jammer dat ze moesten cashen.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op zaterdag 14 september 2019 door van geil --
RenatoBos
 RenatoBos - zaterdag 14 september 2019 - 13:38   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 14 september 2019 - 13:19 schreef Leon FR1908 het volgende:

[..]

Als jij mijn link nou bekijkt,wat doe ik nou fout maat met plakken?
Op me pc was het altijd een makkie,maar met me mobiel is het nog nooit gelukt haha
Hotjumper had het mij vroeger allemaal geleerd die ouwe held!
Geen idee maar zodra we elkaar zien zal ik het je eens uitleggen
Leon FR1908
 Leon FR1908 - zaterdag 14 september 2019 - 13:41   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 14 september 2019 - 13:38 schreef RenatoBos het volgende:

[..]

Geen idee maar zodra we elkaar zien zal ik het je eens uitleggen
Is goed gozert !
Leon FR1908
 Leon FR1908 - zaterdag 14 september 2019 - 13:42   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 14 september 2019 - 13:24 schreef van geil het volgende:
Van Geil, ook een prima speler!
Smullen, jammer dat ze moesten cashen.
Maakte in de Geleenstraat ooit een hatrick met z'n derde been.
van geil
 van geil - zaterdag 14 september 2019 - 13:44   quote  deeplink  
Hahahaha
van geil
 van geil - zondag 15 september 2019 - 22:01   quote  deeplink  
Senesi
Stylzz
 Stylzz - zondag 15 september 2019 - 22:04   quote  deeplink  
Tapia
van geil
 van geil - vrijdag 27 september 2019 - 20:21   quote  deeplink  
Vilhena
Positivo
 Positivo - vrijdag 27 september 2019 - 22:08   quote  deeplink  
Beetje recent Cruz , Bosvelt , Ono, Kuyt , Gio
tomson
 tomson - dinsdag 11 februari 2020 - 19:27   quote  deeplink  
Carlo de Leeuw veel sterkte. Gaat naar verluidt hard achteruit.
Vuile kutziekte :(
VVout
 VVout - dinsdag 11 februari 2020 - 22:25   quote  deeplink  
Bah, hoop dat ze er ooit eens wat op vinden.
Vincent1970
 Vincent1970 - donderdag 13 februari 2020 - 10:04   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 11 februari 2020 - 19:27 schreef tomson het volgende:
Carlo de Leeuw veel sterkte. Gaat naar verluidt hard achteruit.
Vuile kutziekte :(
Rust zacht held
tomson
 tomson - donderdag 13 februari 2020 - 10:38   quote  deeplink  
+1
VVout
 VVout - donderdag 13 februari 2020 - 11:06   quote  deeplink  
RIP.
RenatoBos
 RenatoBos - donderdag 13 februari 2020 - 11:25   quote  deeplink  
Rust in vrede..
RenatoBos
 RenatoBos - donderdag 13 februari 2020 - 11:28   quote  deeplink  
MightyAce
 MightyAce - donderdag 13 februari 2020 - 11:59   quote  deeplink  
RIP.
Cruzcontrol
 Cruzcontrol - donderdag 13 februari 2020 - 12:32   quote  deeplink  
RIP kameraad!
MMM
 MMM - donderdag 13 februari 2020 - 12:38   quote  deeplink  
Rust in vrede.
T-FeYeN00rD
 T-FeYeN00rD - donderdag 13 februari 2020 - 13:11   quote  deeplink  
Rust in vrede Carlo. Veel sterkte voor familie en andere nabestaanden.
Milo
 Milo - donderdag 13 februari 2020 - 17:05   quote  deeplink  
YNWA RIP!
Leon FR1908
 Leon FR1908 - donderdag 13 februari 2020 - 17:26   quote  deeplink  
Rust in vrede kameraad.
FR-Henk
 FR-Henk - donderdag 13 februari 2020 - 18:08   quote  deeplink  
Rust vredig, Carlo.
FR-Henk
 FR-Henk - donderdag 13 februari 2020 - 18:29   quote  deeplink  
https://www.vi.nl/nieuws/de-kleine-dingen-maakten-carlo-de-leeuw-een-groot-mens

Prachtig In Memoriam.
tomson
 tomson - donderdag 13 februari 2020 - 21:06   quote  deeplink  
Op het veld en de tribune in Heerenveen ook een mooi eerbetoon..
tomson
 tomson - woensdag 29 april 2020 - 06:57   quote  deeplink  
Eddy PG overleden. Keeper in het allergrootste Feyenoord ooit Sterkte voor familie en vrienden
RenatoBos
 RenatoBos - woensdag 29 april 2020 - 08:20   quote  deeplink  
Triest...rip..
VVout
 VVout - woensdag 29 april 2020 - 08:32   quote  deeplink  
RIP, 86 jaar. Sterkte aan iedereen die hem nabij stond.

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 3096
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Feyenoord Nieuws
Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Feyenoord / topic: Jouw Feyenoord Helden









0.0153498