BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Feyenoord / topic: 12-12-12 Feyenoord en zijn Legioen

Plaats een nieuw antwoord  
Headliner: Feyenoord Nieuws
RenatoBos
 RenatoBos - woensdag 12 december 2012 - 00:11   quote  deeplink  
 Feyenoord bedankt legioen voor onvoorwaardelijke steun

20121212_121212_vk_scaled_7.jpg

Feyenoord spreekt vandaag, op 12-12-12, mede namens alle spelers die ooit het Feyenoord-shirt droegen, op dit moment dragen en degenen die dat in de toekomst nog zullen doen op unieke wijze haar dank uit aan het legioen voor de onvoorwaardelijke steun.

53vay0.jpg

Voor Feyenoord staat het getal 12 maar voor één ding: de 12e man. Nummer 12 behoort bij Feyenoord toe aan het legioen, geen speler zal ooit rugnummer 12 dragen. Het legioen betekent veel voor Feyenoord als club, maar zeker ook voor haar spelers. Zij putten kracht uit de aanmoedigingen die ze in goede, maar zeker ook in slechte tijden krijgen. Feyenoord wil daarom vandaag, op 12-12-12, het legioen op unieke wijze bedanken voor haar onvoorwaardelijke steun. 

Het legioen wordt vandaag niet alleen bedankt in paginagrote advertenties in De Telegraaf, het AD en Wegener, maar ook spreken 12 Feyenoorders in hun eigen woorden hun persoonlijke dank uit.

De bedankvideos zijn gekoppeld aan een unieke actie. Door de 12 Feyenoorders te vinden in een digitale foto die gemaakt is tijdens Feyenoord Ajaks op 28 oktober, maak je kans op een seizoenkaart voor de komende 12 jaar of een door de 12 Feyenoorders gesigneerd shirt. 

Bron:Officiële Feyenoord Clubsite

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op vrijdag 13 januari 2017 door RenatoBos --
RenatoBos
 RenatoBos - woensdag 12 december 2012 - 00:22   quote  deeplink  
Gerard Meijer:"Kippenvel toen ze mijn naam scandeerden"


-- dit bericht is voor het laatst aangepast op woensdag 12 december 2012 door RenatoBos --
T-FeYeN00rD
 T-FeYeN00rD - woensdag 12 december 2012 - 00:25   quote  deeplink  
Leuke actie!
RenatoBos
 RenatoBos - woensdag 12 december 2012 - 00:29   quote  deeplink  
Peter Houtman:"Geweldig om zoveel mensen blij te maken"

RenatoBos
 RenatoBos - woensdag 12 december 2012 - 00:29   quote  deeplink  
Mike Obiku:"Ik deed mijn shirt uit voor het Legioen"
RenatoBos
 RenatoBos - woensdag 12 december 2012 - 00:32   quote  deeplink  
Ben Wijnstekers:"Hun steun is onvoorwaardelijk"

RenatoBos
 RenatoBos - woensdag 12 december 2012 - 00:34   quote  deeplink  
Jon Dahl Tomasson:"Nog fanatieker als het slecht gaat"

RenatoBos
 RenatoBos - woensdag 12 december 2012 - 00:36   quote  deeplink  
Gaston Taument:"Duels in Duitsland voelde als thuisduels"

RenatoBos
 RenatoBos - woensdag 12 december 2012 - 00:38   quote  deeplink  
Jean-Paul van Gastel:Op de Coolsingel zag ik fans zo ver ik kon kijken"

RenatoBos
 RenatoBos - woensdag 12 december 2012 - 00:40   quote  deeplink  
Henk Schouten:"Een eer dat ik voor dit publiek heb mogen spelen"

RenatoBos
 RenatoBos - woensdag 12 december 2012 - 00:43   quote  deeplink  
Teun Heijberg:"Ik droom ervan dat ze voor mij juichen"

RenatoBos
 RenatoBos - woensdag 12 december 2012 - 00:45   quote  deeplink  
Jordy Clasie:"Zo'n groot feest als je 'slechts' tweede word"

RenatoBos
 RenatoBos - woensdag 12 december 2012 - 00:47   quote  deeplink  
Patrick Paauwe:"Ze zijn er altijd en overal"



-- dit bericht is voor het laatst aangepast op woensdag 12 december 2012 door RenatoBos --
RenatoBos
 RenatoBos - woensdag 12 december 2012 - 00:50   quote  deeplink  
Eric Gudde:"Dit vind je nergens anders in Nederland"

RenatoBos
 RenatoBos - woensdag 12 december 2012 - 02:17   quote  deeplink  
logo_legioen.gif
Leon FR1908
 Leon FR1908 - woensdag 12 december 2012 - 06:47   quote  deeplink  
chickenskin!
Brian
 Brian - woensdag 12 december 2012 - 07:00   quote  deeplink  
Ha kan geen toeval zijn dat ik net vandaag jarig ben
3x12= idd 36 jaartjes oud :)
Bosifyable
 Bosifyable - woensdag 12 december 2012 - 07:59   quote  deeplink  
Haha, gefeliciteerd Brian ;)

En natuurlijk een mooi initiatief van Feyenoord!
Jan Tol
 Jan Tol - woensdag 12 december 2012 - 09:48   quote  deeplink  
Dit is écht gaaf van FEYENOORD, ook Bedankt !!!
muisje1966
 muisje1966 - woensdag 12 december 2012 - 10:05   quote  deeplink  
Ben trots een Feyenoorder te zijn
MMM
 MMM - woensdag 12 december 2012 - 10:10   quote  deeplink  
Mooi gebaar!
Leon FR1908
 Leon FR1908 - woensdag 12 december 2012 - 10:22   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 12 december 2012 - 07:00 schreef Brian het volgende:
Ha kan geen toeval zijn dat ik net vandaag jarig ben
3x12= idd 36 jaartjes oud :)
Gefeliciteerd Brian....!
eko-sporter
 eko-sporter - woensdag 12 december 2012 - 11:08   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 12 december 2012 - 10:10 schreef MMM het volgende:
Mooi gebaar!
Ik sluit mij hierbij aan.
RenatoBos
 RenatoBos - woensdag 12 december 2012 - 14:06   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 12 december 2012 - 07:00 schreef Brian het volgende:
Ha kan geen toeval zijn dat ik net vandaag jarig ben
3x12= idd 36 jaartjes oud :)
Gefeliciteerd maat..!!!
RenatoBos
 RenatoBos - woensdag 12 december 2012 - 14:06   quote  deeplink  
Feyenoord dankt supporters in advertentie in Ajax-krant

Feyenoord-bedankt-supporters.png

Feyenoord werd overladen met complimenten voor de prestaties dit seizoen, zelfs van Ajax Frank de Boer en vanochtend in zijn column van Johan Cruijff. En terecht natuurlijk. In die diezelfde wakkere -ik geloof niet dat ik overdrijf als ik dat zo schrijf- Amsterdamse pro-Ajax krant stond vanochtend deze verrassende advertentie; een Feyenoord Clubpagina. Waarin de Rotterdamse club de supporters bedankt voor een fantastisch seizoen. Misschien dat een soortgelijke bedank-advertentie van Feyenoord ook in het meer op Rotterdam georiënteerde AD staat vandaag, geen idee. Niet gezien, die krant. PS Dat deze advertentie in De Telegraaf staat is niet zo vreemd als het misschien lijkt. De krant is namelijk mediapartner van de Eredivisie en de deal is dat er jaarlijks clubpaginas ter beschikking worden gesteld aan clubs (zo staat er achterop Telesport vandaag ook een NAC Clubpagina, maar daar in Breda viel minder te vieren).
Bron:Reclameblog
RenatoBos
 RenatoBos - woensdag 12 december 2012 - 14:20   quote  deeplink  
Feyenoord echte supporters

feypsv2000-01007.jpg
Feyenoord-PSV (25-02-2001)

feydor%5Buc%5D2001-02028.jpg
Feyenoord-Borussia Dortmund (08-05-2002)

feyaja%5Bbe%5D2002-03010.jpg
Feyenoord-Ajaks (16-04-2003)

feyaja2003-04018.jpg
Feyenoord-Ajaks (11-04-2004

feyaja2004-05025.jpg
Feyenoord-Ajaks (17-04-2005)

feyaja2006-07026.jpg
Feyenoord-Ajaks (22-10-2006)

feyaja2007-08039.jpg
Feyenoord-Ajaks (11-11-2007)

feyrod%5Bbe%5D2007-08016.jpg
Feyenoord-Roda JC (27-04-2008)

feyaz%5Bbe%5D2009-10008.jpg
Feyenoord-AZ (22-12-2009)

feytwe%5Bbe%5D2009-10015.jpg
Feyenoord-FC Twente (24-03-2010)

feypsv2011-12026.JPG
Feyenoord-PSV (04-12-2011)

feyaja2011-12028.JPG
Feyenoord-Ajaks (29-01-2012)

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op woensdag 12 december 2012 door RenatoBos --
Jan Tol
 Jan Tol - woensdag 12 december 2012 - 14:50   quote  deeplink  
Er is maar één échte VOETBALCLUB in Nederland en dat is FEYENOORD.
ar
 ar - woensdag 12 december 2012 - 18:11   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 12 december 2012 - 07:00 schreef Brian het volgende:
Ha kan geen toeval zijn dat ik net vandaag jarig ben
3x12= idd 36 jaartjes oud :)
Gefeliciteerd man!
Wat een prachtige club is het toch ook.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op woensdag 12 december 2012 door ar --
FR-Henk
 FR-Henk - woensdag 12 december 2012 - 18:17   quote  deeplink  
Dat is Feyenoord, alleen maar Feyenoord.
bode
 bode - woensdag 12 december 2012 - 18:27   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 12 december 2012 - 14:20 schreef RenatoBos het volgende:
Feyenoord echte supporters

[ afbeelding ]
Feyenoord-PSV (25-02-2001)

[ afbeelding ]
Feyenoord-Borussia Dortmund (08-05-2002)

[ afbeelding ]
Feyenoord-Ajaks (16-04-2003)

[ afbeelding ]
Feyenoord-Ajaks (11-04-2004

[ afbeelding ]
Feyenoord-Ajaks (17-04-2005)

[ afbeelding ]
Feyenoord-Ajaks (22-10-2006)

[ afbeelding ]
Feyenoord-Ajaks (11-11-2007)

[ afbeelding ]
Feyenoord-Roda JC (27-04-2008)

[ afbeelding ]
Feyenoord-AZ (22-12-2009)

[ afbeelding ]
Feyenoord-FC Twente (24-03-2010)

[ afbeelding ]
Feyenoord-PSV (04-12-2011)

[ afbeelding ]
Feyenoord-Ajaks (29-01-2012)
RenatoBos: jij ook bedankt voor de mooie Foto's op de topic's in 2012 ga zo door
zondag ben ik weer in de hel van Rotterdam
borna29
 borna29 - woensdag 12 december 2012 - 18:56   quote  deeplink  
Kippevel-:P
Alexi
 Alexi - woensdag 12 december 2012 - 19:48   quote  deeplink  
In mijn hart en nieren,
groen wit groen,
Feyenoord!!!!!!!!!
sevillana
 sevillana - woensdag 12 december 2012 - 20:24   quote  deeplink  
12-12-12 19:08 Varkenoord viering 12e man
RenatoBos
 RenatoBos - woensdag 12 december 2012 - 23:29   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 12 december 2012 - 18:27 schreef bode het volgende:

[..]

RenatoBos: jij ook bedankt voor de mooie Foto's op de topic's in 2012 ga zo door
zondag ben ik weer in de hel van Rotterdam
Thanx bode..

Zondag zijn we ook van de partij..
RenatoBos
 RenatoBos - zaterdag 15 december 2012 - 17:03   quote  deeplink  
b4714277791d1407394a0702b4fdec4c.png

column_edwin_1.jpg

Afgelopen woensdag was het de dag van het Legioen. Er verscheen een advertentie in de krant. En er stonden plots 12 filmpjes op het internet.

In die filmpjes kwamen oude en nieuwe helden aan het woord. Allen spraken ze vol passie over hetzelfde Legioen. Jordy Clasie roemde de huldiging van vorig jaar, Patrick Paauwe de finale reeks in de UEFA-Cup in 2002. Beide verhalen verteld met een respect vanaf de kant van de spelers voor de altijd trouwe fans in de Kuip!

Ook Mike Obiku kwam aan het woord. De beelden van zijn sprong in de hekken werden nog eens getoond. Fantastische beelden van een fantastische cult held. Gerard Meijer sprak over zijn band met het Legioen. Hij zei nog net niet dat Feyenoord de enige club is waar een verzorger populair kan worden.

Want dat is zo. Er is geen andere club in de wereld waar een verzorger zo immens populair kan worden als bij ons. Er is inmiddels een Gerard Meijer Tribune, en dat komt allemaal voort uit liefde. Liefde voor de club, maar vooral liefde voor mensen bij wie we dezelfde liefde zien. Wanneer ik in de Kuip zit en voel dat ik daar met 50.000 mensen zit die hetzelfde voelen als ik, ben ik thuis. En dat is waarom wij bijzonder zijn. Het gaat alleen maar om een gevoel, een passie, een hunkering. Bij Gerard Meijer was dezelfde passie te zien en dank kan je heel populair worden.

Het was een leuk gebaar van de vaak bekritiseerde leiding van onze club! Afgelopen zondag na de benutte pingel van (wel juichend) Lex Immers, waande ik me even in een kanpioenschapsroes. Als Feyenoord namelijk dit soort wedstrijden gaat winnen, kun je heel erg ver gaan komen. NAC maakte helaas nog gelijk, toch blijven we stiekem omhoog kijken.

Zondag komt ADO op bezoek in de Kuip, een nieuwe horde richting de Coolsingel! Feyenoord moet lekker gaan voetballen, net als tegen RKC twee weken terug. Dan voetbal je dit soort ploegjes simpelweg kapot! Ik heb er vertrouwen in!

Wat mij betreft daarom dit jaar geen dag van het legioen, maar het seizoen van het legioen..

Een Rotterdamse groet,

Edwin.
RenatoBos
 RenatoBos - vrijdag 18 januari 2013 - 17:03   quote  deeplink  
Winnaars actie 12-12-12 bekend

Feyenoord heeft op 12-12-2012 haar legioen bedankt. 12 Feyenoorders hebben op deze datum via Feyenoord.nl/legioenbedankt een boodschap voor Het Legioen achtergelaten. Op deze website staat ook een 360 graden FANCAM foto van de wedstrijd Feyenoord Ajax. De twaalf Feyenoorders uit de actie zaten verstopt in de foto.

Supporters die één van de Feyenoorders hadden gevonden en hun gegevens op de website hadden achtergelaten maakten kans op een seizoenkaart voor 12 jaar of één van de 12 gesigneerde shirts.

Hieronder zijn de gelukkige winnaars te lezen.

Seizoenkaart voor 12 jaar:
Siebolt van der Linde, Utrecht

Gesigneerd shirt:
A.A.Fares, Rotterdam
Angela van Lange, Nieuwegein
Arnout Ernst Kelder, Dordrecht
C.H. Rademaker, Spijkenisse
Casper Westera, Dordrecht
Danielle Koops, Bergambacht
Fernando Hooijmans, Kerkdriel
Guus Jeucken, Venlo
Inge van Vliet, Breukelen
J. van Strien, Lekkerkerk
Richard de Nooij, Veenendaal
Vincent Fiolet, Apeldoorn

De winnaars worden persoonlijk door Feyenoord op de hoogte gebracht.

Het is nog steeds mogelijk de boodschap van de spelers te bekijken op de site www.feyenoord.nl/legioenbedankt. Daarnaast is het ook mogelijk jezelf te taggen in de 360 graden FANCAM foto en deze te delen met je vrienden.
Bron:Officiële Feyenoord Clubsite
RenatoBos
 RenatoBos - woensdag 29 juli 2015 - 07:18   quote  deeplink  
Mooie woorden van Kraay over het legioen in het AD..

Met 'eerste divisie' doe je het Championship tekort," waarschuwt Hans Kraay jr echter in het Algemeen Dagblad. Hij speelde in de jaren 80 bij Brighton & Hove Albion. ''Daar voetballen echt gigantische clubs. De passie van de supporters kennen we in Nederland alleen bij Feyenoord. De hele week tellen ze de uren af, voordat ze zaterdagmiddag drie uur naar het stadion mogen."
RenatoBos
 RenatoBos - maandag 23 november 2015 - 16:01   quote  deeplink  
Het Legioen, dat ben jij

(http://youtu.be/RltOzs3kSvw)
RenatoBos
 RenatoBos - donderdag 07 april 2016 - 13:07   quote  deeplink  
Column: De geboorte van het Legioen

ddj5v5.jpg

Op het AD Sportfilmfestival Rotterdam gaat donderdagavond de documentaire 'De geboorte van het Legioen' in première. Die titel moet verhelderend werken voor de Feyenoordfan en neutrale kijker. Er wordt immers de belofte gedaan dat je aanwezig mag zijn in de kraamkamer van het Legioen. Maar als we langer stilstaan bij de titel, roept die eigenlijk meer vragen dan antwoorden op, schrijft Radio Rijnmond-medewerker en historicus Hans Koole.

In '63 haalt Feyenoord als eerste Nederlandse club de halve finale van de Europacup I. Het hele vaderland leeft mee met Feyenoord als het tegen Benfica moet aantreden. Tijdens de heenwedstrijd in De Kuip zit het stadion propvol en kruipt de rest van Nederland gespannen voor de radio of televisie.

Voor de terugwedstrijd in Portugal haalt dagblad Het Vrije Volk een stunt vanjewelste uit. Het chartert twee boten waardoor 1500 fans de oversteek richting Lissabon kunnen maken. Het wordt een groot feest op de Groote Beer en Waterman.

Eerst worden ze door tienduizenden uitgezwaaid en aan boord is plezier voor twee met de vele aanwezige VARA-artiesten.
De pers noemt de Feyenoordaanhang na de onvergetelijke bootreis steeds vaker 'het Legioen'. De media doelen op de supporters die hondstrouw hun team (inter)nationaal waar dan ook steunen.

En doordat het supporterslied 'Geen woorden maar daden' nationale bekendheid krijgt, weet het Legioen zich daarmee op unieke wijze te onderscheiden. Op zich niet vreemd dat de filmmakers de broederlijke fans uit '63 als de Founding Fathers van het Legioen beschouwen.

Amsterdommers en het grootkapitaal
Maar laten we eens kijken naar de samenstelling van de opvarenden die in '63 naar Lissabon voeren. Er zitten veel Amsterdommers aan boord, en lieden die uit de buurt van de hoofdstad komen. Daarnaast bezoeken velen van hen regelmatig een wedstrijd van Ajaks.

Hoewel dit in '63 aan boord helemaal niet tot problemen leidt, roept dit wel de vraag op: wie behoren in essentie tot het Legioen? Zijn dit alleen fans die hun gehele hart verpand hebben aan Feyenoord? Een cynicus kan beweren dat de 'geboorte' van het Legioen mede mogelijk werd gemaakt door Ajacieden, Amsterdommers en zogenoemde gloryhunters.

Feyenoord propageert de club te zijn van het volk. Het soort dat na een dag noeste arbeid met een afgebeuld lichaam en het zwart onder de nagels thuiskomt. In '63 is 'het volk' zeker aanwezig tijdens de zeereis, maar net zo goed zijn leden van de gegoede burgerij aan boord.

Maar wat wil je als een gemiddeld ticket omgerekend ongeveer 800 euro per persoon kost, dat binnen twee weken betaald moest worden? Veel arbeiders met gezinnen kunnen dat bedrag binnen zo'n kort tijdsbestek niet ophoesten.

Decennialange trouw
Als in '63 het geboorte van het Legioen is, hoe moeten we dan mensenmassa's noemen die Feyenoord die tijd daarvoor door dik en dun hebben gesteund? Staat het immers niet eerder zwart van de toeschouwers langs de Kromme Zandweg en kun je later niet over de koppen lopen in De Kuip?

En wat te denken van de beslissingswedstrijd die Feyenoord op 12 december 1962 in Antwerpen speelt? Twee rondes voordat het Benfica treft, moet eerst in de Hel van Deurne afgerekend worden met Vasas Budapest.

Ruim 30.000 Nederlanders reizen met auto's, bussen en brommers de Rotterdammers achterna en schreeuwen Feyenoord naar de overwinning. Ook toen al klonk uit duizenden kelen het geuzenlied 'Geen woorden maar daden'.

Het lijden omarmen
Verwijzen naar een geboorte kan tevens impliceren dat er een poging wordt gedaan om een huidig fenomeen te verklaren. Maar is het Legioen van vandaag niet geheel anders dan de supportersschare van ruim vijftig jaar geleden?

Er valt heel wat voor te zeggen dat de supporters in de jaren zestig tot half jaren zeventig trouw waren aan de club vanwege de vele successen. Maar in de jaren tachtig is het Legioen in De Kuip als sneeuw voor de zon verdwenen wanneer Feyenoord een rol in de marge speelt. Een seizoensgemiddelde van een schamele 20.000 toeschouwers is dan geen uitzondering.

Het lijden verdeelt het Legioen, maar deze pijn lijkt juist met name de laatste vijftien jaar een onderlinge band te scheppen. De hoofdprijzen zijn op één hand te tellen. De Kuip zit wél om de twee weken vol. Op sportief vlak vaak tegen beter weten in. Maar goed, een Feyenoorder ben je niet voor je lol.

Heroïsche voorouders
Het Legioen is al voor 1963 geboren. Sterker nog: het bestaan van het Legioen was een scheppende voorwaarde waardoor de overzeese reis kon plaatsvinden en gaf het Legioen een herkenbaar gezicht. Maar wie behoren exact tot het Legioen en wat kenmerkt hem of haar? Daar kan eindeloos over gediscussieerd worden.

Valt het de makers van de documentaire dan te verwijten dat zij hun productie een gemankeerde titel hebben gegeven en een gladgestreken verhaal presenteren? Nee, niets menselijks is hen vreemd. We willen toch allemaal afstammen van heroïsche voorouders?

Niet zozeer het Legioen vaart in '63 de geschiedenis in, maar de makers van De geboorte van het Legioen loodsen haar de geschiedschrijving in.

Hans Koole is medewerker van Radio Rijnmond. Hij studeerde Geschiedenis aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en schreef zijn afstudeerscriptie over de supportersreis naar Lissabon.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op donderdag 07 april 2016 door RenatoBos --
Stylzz
 Stylzz - donderdag 07 april 2016 - 13:08   quote  deeplink  
Zit wat in.

Zie veel doemdenkers al trouwens uitkijken naar het vervolg 'De dood van het legioen'.
RenatoBos
 RenatoBos - donderdag 07 april 2016 - 13:11   quote  deeplink  
Nee joh..
Stylzz
 Stylzz - donderdag 07 april 2016 - 13:13   quote  deeplink  
Lees bijvoorbeeld FR12
10.000 seizoenskaarten verlengd ipv 15.000 etc.

T is wel waar, er zal een verrassing moeten komen om meer supporters te gaan bewegen.
Leon FR1908
 Leon FR1908 - donderdag 07 april 2016 - 13:22   quote  deeplink  
Ik kan er al 3 die weekend diensten gaan draaien en daarom niet meer gaan.
En 5 omdat het om verschillende redenen te duur is geworden.
Stylzz
 Stylzz - donderdag 07 april 2016 - 13:24   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 07 april 2016 - 13:22 schreef Leon FR1908 het volgende:
Ik kan er al 3 die weekend diensten gaan draaien en daarom niet meer gaan.
En 5 omdat het om verschillende redenen te duur is geworden.
Dat zijn legitieme redenen.
Ik vind t zelf nog wel wat vroeg hoor, ondanks dat er vorig jaar al meer verkocht waren.
Ik gok dat Feyenoord toch zo'n beetje op hetzelfde uit gaat komen als de jaren er voor.
RenatoBos
 RenatoBos - donderdag 07 april 2016 - 13:51   quote  deeplink  
Denk ik ook hoor. Er zijn ook nog geen geruchten wat transfers betreft, vorig jaar wisten we al dat Dirk kwam bijvoorbeeld, dat trekt al extra mensen..
Leon FR1908
 Leon FR1908 - donderdag 07 april 2016 - 15:37   quote  deeplink  
Kreeg zojuist het bericht dat er nu 13.000 verkocht zijn..Gaat snel in 2 dagen.
Komt goed!
nr 10
 nr 10 - donderdag 07 april 2016 - 19:03   quote  deeplink  
Mooi dat de gloryhufters wegblijven
RenatoBos
 RenatoBos - vrijdag 08 april 2016 - 11:12   quote  deeplink  
Feyenoorders genieten van première 'De geboorte van het legioen'

25691dc.jpg

Een delegatie van zon twintig oud-spelers van Feyenoord heeft donderdagavond tijdens het Sportfilmfestival Rotterdam de première van de film De geboorte van het legioen bijgewoond. In bioscoop Cinerama genoten ze een uur lang van de documentaire over de reis die 1.500 supporters in 1963 met de boten de Groote Beer en de Waterman maakten naar de uitwedstrijd tegen Benfica.

Helden

Nadat ze eerst gezamenlijk hadden gedineerd in De Kuip, vertrok het gezelschap oud-Feyenoorders donderdagavond met de spelersbus naar Cinerama, waar ze op de groene loper als helden werden onthaald. Met onder meer Eddy Pieters Graafland, Reinier Kreijermaat, Gerard Kerkum, Frans Bouwmeester, Cor van der Gijp en Pummy Bergholtz was een groot aantal spelers aanwezig van het team dat het in 1963 in de halve finale van de Europacup I opnam tegen Benfica. Na een 0-0 gelijkspel in De Kuip maakten 1.500 supporters per boot de oversteek naar Lissabon voor de return, die Feyenoord met 3-1 verloor.

Dat was iets ongelooflijks. Het was voor het eerst dat zoveel mensen per boot naar een uitwedstrijd gingen, herinnert Eddy Pieters Graafland zich. Die supporters werden langs de Nieuwe Waterweg door duizenden mensen uitgezwaaid. Wij gingen met het vliegtuig en waren al in Lissabon toen de boten daar aankwamen. Als spelersgroep hebben we de supporters toen binnengehaald, waarbij sommigen het niet droog hielden.

Grote eer

Een deel van het materiaal dat Pieters Graafland destijds met zijn eigen camera filmde, is gebruikt in de documentaire, die is gemaakt door Andere Tijden Sport. De voormalig doelman en Kreijermaat keerden bovendien met een cameraploeg van dat programma terug naar Lissabon, waar ze onder andere hun voormalige tegenstanders ontmoetten. Het is een prachtige film geworden, die heel goed weergeeft hoe uniek die reis destijds was, concludeerde Pieters Graafland na de voorstelling. Ik vond het een grote eer om hier aan mee te werken en alles meer dan vijftig jaar later opnieuw te beleven.

De geboorte van het legioen is ook vrijdag (20:00 uur) en zaterdag (16:00, 16:30 en 20:00 uur) nog te zien tijdens het Sportfilmfestival Rotterdam. Op zondag 15 mei wordt de documentaire uitgezonden op televisie (NPO1).
RenatoBos
 RenatoBos - maandag 25 april 2016 - 16:10   quote  deeplink  
''Ik ben dolblij hoe de fans van Feyenoord zich hebben gedragen. Hulde.'' Dat zijn de woorden van burgemeester Ahmed Aboutaleb na de succesvolle bekerfinale én de daaropvolgende huldiging van maandagochtend.

''Het is fantastisch. Ik was rond 09.15 uur in het stadhuis en toen stonden de eerste supporters al op de Coolsingel'', glundert Aboutaleb tegenover Metro. ''Sparta is de liefste club van Nederland, zeg ik altijd. Feyenoord is de beste club van het land, als ze hun best doen. Soms vallen ze wat terug, maar nu krabbelt de ploeg weer omhoog. Dat is goed voor de moraal van de stad.''
RenatoBos
 RenatoBos - maandag 09 mei 2016 - 13:50   quote  deeplink  
Feyenoord heeft trouwste uitsupporters

2hevd3c.jpg

Over het afgelopen seizoen heeft Feyenoord gemiddeld gezien het hoogste aantal uitsupporters gehad van de gehele Eredivisie. Als de ploeg van Van Bronckhorst een wedstrijd buiten de Kuip speelde, dan zaten er gemiddeld 803 Feyenoord supporters op de tribune. In dit overzicht van AwaydaysNL is rekening gehouden met uitsupportersverboden en boycots.

In het overzicht staat de nummer 2 van de Eredivisie, Ajaks, wederom op de tweede plaats met gemiddeld 739 uitsupporters. De landskampioen PSV (614) maakt de top 3 compleet. Helemaal onderaan staat stadsgenoot Excelsior met gemiddeld 86 supporters bij een uitduel in de Eredivisie.
301lmbb.jpg

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 5946
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Feyenoord Nieuws
Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Feyenoord / topic: 12-12-12 Feyenoord en zijn Legioen









0.0071849