BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Groningen - Ajax (zondag 26 januari 2020, 14:30); 1-2

Plaats een nieuw antwoord  
Headliner: Ajax Nieuws
Eide
 Eide - zaterdag 25 januari 2020 - 20:01   quote  deeplink  
FC-Groningen-Ajax.jpg

Ajax zit bepaald niet in een lekkere periode. Voor de winterstop liep Ajax ongelukkig tegen uitschakeling voor de Champions League aan, werd verloren van AZ en was er een waslijst aan blessures. Na de winterstop werd het openingsduel gewonnen, maar sterspeler Hakim Ziyech moest het veld verlaten met een kuitblessure. Het wordt toch een soort examen voor Ajax om de aankomende weken zonder Ziyech goed door te komen. Zo wachten PSV en Getafe, maar eerst nog het stugge FC Groningen. De Trots van het Noorden heeft een hoog Ajaxgehalte met oud-Ajacieden Padt, Warmerdam, Zeefuik, Matusiwa en Sierhuis in de gelederen.

Ajax speelde in haar historie maar liefst 111 duels tegen FC Groningen. Daarvan won Ajax er 77 en gingen er 14 verloren. 20 Duels eindigden in een gelijk spel. De afgelopen 5 seizoenen speelde AJax 11 maal tegen Grunn. Ajax won 9 van die duels, verloor er 1 en speelde 1 keer gelijk. Het laatste puntverlies dateert uit 2017 toen Ajax bleef steken op een 1-1 gelijkspel. Wat opvalt is dat Groningen nooit verliest (of wint) met grote uitslagen. Waar Ajax tegen andere ploegen geregeld grote uitslagen heeft staan is de grootste recente uitslag tegen Groningen een 3-0 overwinning in het seizoen 2018/19. In die 11 recente duels maakte Ajax maar 20 goals en kreeg het 7 goals tegen. Kortom, Groningen is al seizoenen lang een stugge tegenstander.

Onder Danny Buis is Groningen bezig met een redelijk normaal seizoen. Zoals eigenlijk vrijwel altijd is Groningen een middenmoter die ter nauwer nood aansluiting houdt met de subtop. De Groningers hebben na AZ en Ajax de minst gepasseerde verdediging van de Eredivsie met maar 18 tegentreffers, maar scoorde ook pas 21 maal. Alleen VVV scoorde minder dan Groningen, die de een-na-laatste plaats in het doelpuntenklassement deelt met ADO en Emmen. Groningen begon de tweede seizoenshelft met een 0-0 gelijkspel tegen Twente.

Dat Groningen vooral op de verdediging leunt is te zien aan de opstelling. Buijs laat zijn ploeg normaal gesproken 4-2-3-1 spelen, maar ook geregeld in 4-4-2. Bij 4-2-3-1 speelt Groningen verdedigend feitelijk 4-6-0 en aanvallend 4-3-3 met hangende vleugelspelers. Zo is voormalig jeugdspeler van Ajax Warmerdam de linkermiddenvelder/linksbuiten terwijl hij bij Ajax echt linksback was. Het toont de hele attitude van Groningen in één speler. Waarschijnlijk zal Buijs voor de verdedigende 4-2-3-1 variant kiezen tegen Ajax.

De van Ajax gehuurde Kai Sierhuis is de topscorer bij Groningen met 5 treffers, gevolgd door Hrustic en Benschop die beide op 3 staan. De belangrijkste voorbereider is Messaoudi met 3 assists, gevolgd door wederom Hrustic en Benschop die beide op 2 staan. Groningen moet het aanvallend vooral hebben van de omschakeling, schoten van afstand en voorzetten.

Met afstand de grootste zorg bij Ajax zal het ontbreken van Ziyech zijn. Het lijkt voor de hand te liggen dan Promes of Tadic zijn plek gaat innemen op het middenveld en dat daarmee een plekje vrijkomt voor Traore. Er lijkt weinig reden te zijn om Gravenberch te passeren na zijn prima optreden tegen Sparta. Achterin kreeg midweeks Alvarez eindelijk een kans op zich als verdediger te laten zien, echter hoefde Ajax eigenlijk nauwelijks te verdedigen. Derhalve lijkt een basisplaats voor Veltman weer logisch. Verder lijken er geen verrassingen aan te komen en is de opstelling waarschijnlijk vrij eenvoudig te voorspelen.

Eerder dit seizoen werd het 2-0 voor Ajax door goals van Groningen en Huntelaar.



-- dit bericht is voor het laatst aangepast op zondag 26 januari 2020 door Eide --
nummer10
 nummer10 - zaterdag 25 januari 2020 - 22:02   quote  deeplink  
mooi stuk om te lezen eide, ik verwacht echt een hele lastige pot en vrees een gelijk spelletje...
Loetje
 Loetje - zondag 26 januari 2020 - 11:00   quote  deeplink  
Traditioneel hele lastige pot. Winnen er de laatste 2 jaar nipt, maar 2x met meer geluk dan wijsheid. Groningen in een 4-4-2, dat ligt ons sowieso nooit.

Groningen scoort lastig, maar krijgen ook niet gauw veel tegengoals en wij missen een speler die je zo nodig hebt in dit soort potten.

1-1
p111
 p111 - zondag 26 januari 2020 - 11:40   quote  deeplink  
kleine overwinning tegen het lastige Groningen
p111
 p111 - zondag 26 januari 2020 - 11:46   quote  deeplink  
Padt altijd top tegen zijn oude club.
Loetje
 Loetje - zondag 26 januari 2020 - 13:17   quote  deeplink  
Siem de Jong en Varela in de basis...
Loetje
 Loetje - zondag 26 januari 2020 - 13:19   quote  deeplink  
Opstelling Ajax: Varela; Dest, Veltman, Martinez, Tagliafico, van de Beek, Gravenberch, De Jong; Tadic, Babel, Promes.
Hasjkoph
 Hasjkoph - zondag 26 januari 2020 - 13:20   quote  deeplink  
Vreemde opstelling. Onana geblesseerd? Geen Traoré?
Loetje
 Loetje - zondag 26 januari 2020 - 13:27   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 26 januari 2020 - 13:20 schreef Hasjkoph het volgende:
Vreemde opstelling. Onana geblesseerd? Geen Traoré?
Traore zou ik wel willen zien, maar verwachte ik ook niet. Maar Siem de Jong vind ik heel raar.

En dan Varela. Waarschijnlijk Onana geblesseerd en zo ja, hoe lang mis je hem...

Inmiddels mis je met Onana, Blind en Ziyech je beste spelers, plus die hele voorhoede constant plat.

Los van de redenen, lijkt het me tijd om de medische staf eens door te gaan lichten. Worden er teveel risico's genomen, wordt er genoeg gerust en veel meer van dat soort dingen.

Maar wat haat ik de tactische keuzes van Ten Hag toch
Loetje
 Loetje - zondag 26 januari 2020 - 13:29   quote  deeplink  
Mike Verweij zegt dat het een schouderblessure is van Onana en deze meevalt. Maar zou pas 1 dag hebben meegetraind.
Hasjkoph
 Hasjkoph - zondag 26 januari 2020 - 13:37   quote  deeplink  
Had ook eerder Eiting verwacht tov Siem. Met Van de Beek en De Jong heb je meer van hetzelfde rondlopen op je middenveld. Eiting kan toch voor wat meer creativiteit zorgen.
Hasjkoph
 Hasjkoph - zondag 26 januari 2020 - 13:38   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 26 januari 2020 - 13:27 schreef Loetje het volgende:

[..]

Traore zou ik wel willen zien, maar verwachte ik ook niet. Maar Siem de Jong vind ik heel raar.

En dan Varela. Waarschijnlijk Onana geblesseerd en zo ja, hoe lang mis je hem...

Inmiddels mis je met Onana, Blind en Ziyech je beste spelers, plus die hele voorhoede constant plat.

Los van de redenen, lijkt het me tijd om de medische staf eens door te gaan lichten. Worden er teveel risico's genomen, wordt er genoeg gerust en veel meer van dat soort dingen.

Maar wat haat ik de tactische keuzes van Ten Hag toch
Ik voorzie een hele pittige middag. Denk dat de aansluiting vandaag met dit middenveld helemaal ruk gaat zijn en tegen één van de meest stugge ploegen van de Eredivisie zie ik Ajax niet winnen.
Loetje
 Loetje - zondag 26 januari 2020 - 13:44   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 26 januari 2020 - 13:38 schreef Hasjkoph het volgende:

[..]

Ik voorzie een hele pittige middag. Denk dat de aansluiting vandaag met dit middenveld helemaal ruk gaat zijn en tegen één van de meest stugge ploegen van de Eredivisie zie ik Ajax niet winnen.
Ik verwacht ook geen winst. Die verwachte ik sowieso al niet.

Had de opstelling ook totaal anders neergezet. Lekker Schuurs en Veltman centraal, ging tegen AZ eigenlijk heel goed en je hebt er een die dan kan indribbelen, wat goed is tegen een 4-4-2. Martinez en Gravenberch op 6 en Van de Beek ervoor en Tadic de spits in. Promes en Babel flanken en probleem opgelost.
Eide
 Eide - zondag 26 januari 2020 - 13:48   quote  deeplink  
EPNQDBiW4AsFDTI?format=jpg&name=large
Eide
 Eide - zondag 26 januari 2020 - 13:49   quote  deeplink  
Siem de Jong op het middenveld en dus niet Traore in de spits. Toch wel verrassend.
Eide
 Eide - zondag 26 januari 2020 - 13:50   quote  deeplink  
En Varela kan wel wat wedstrijdritme gebruiken, die staat tegen Getafe ook onder de lat vanwege een schorsing voor Onana.
Loetje
 Loetje - zondag 26 januari 2020 - 13:51   quote  deeplink  
Het voelt echt alsof je van een Ferrari naar een versleten Ford Ka gaat
p111
 p111 - zondag 26 januari 2020 - 14:20   quote  deeplink  
Mijn god Siem ,met al die talenten die we hebben.
nummer10
 nummer10 - zondag 26 januari 2020 - 14:31   quote  deeplink  
tjongejongejonge
nummer10
 nummer10 - zondag 26 januari 2020 - 14:31   quote  deeplink  
lekker creatief middenveld
Loetje
 Loetje - zondag 26 januari 2020 - 14:31   quote  deeplink  
Waar slaat die aftrap op?
Loetje
 Loetje - zondag 26 januari 2020 - 14:33   quote  deeplink  
En dat was meteen geel
Onze Ajax
 Onze Ajax - zondag 26 januari 2020 - 14:35   quote  deeplink  
Ondanks dat Onana niet meespeelt, denk ik aan een 1 -2 / 1 - 3 overwinning.
Onze Ajax
 Onze Ajax - zondag 26 januari 2020 - 14:46   quote  deeplink  
Toch wel een slordig begin van beide clubs in de eerste kwartier.

Kan dat door de kwaliteit / conditie van het veld te maken hebben,
waar ik een beetje aan denk ?
remco k
 remco k - zondag 26 januari 2020 - 14:47   quote  deeplink  
Martinez echt gewoon nog heel slecht als cv. Loopt half mee coached duidelijk niet glijd weg en is te laat.
Loetje
 Loetje - zondag 26 januari 2020 - 14:48   quote  deeplink  
Exact wat Groningen wil. In de duels, zo'n goal en Ajax een drama aan de bal
Onze Ajax
 Onze Ajax - zondag 26 januari 2020 - 14:49   quote  deeplink  
Kan nog een hele zware dobber voor ons worden.
Loetje
 Loetje - zondag 26 januari 2020 - 14:51   quote  deeplink  
Deze voorhoede werkt voor geen ene meter, al vanaf het eerste moment niet. Totaal geen enkele chemie tussen Tadic, Promes en Babel.
pth
 pth - zondag 26 januari 2020 - 14:51   quote  deeplink  
Prima keuze van ons wonder coachje:’Rollator Siem op het middenveld.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op zondag 26 januari 2020 door pth --
remco k
 remco k - zondag 26 januari 2020 - 14:53   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 26 januari 2020 - 14:51 schreef pth het volgende:
Prima keuze van ons wonder coachje:’Rollator Siem op het middenveld.
Ja echt zijn schuld dat die goal gemaakt wordt.
pth
 pth - zondag 26 januari 2020 - 14:54   quote  deeplink  
Met die kale mafklapper heb je je eigen tegenstander al in huis.
Hasjkoph
 Hasjkoph - zondag 26 januari 2020 - 14:55   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 26 januari 2020 - 14:51 schreef pth het volgende:
Prima keuze van ons wonder coachje:’Rollator Siem op het middenveld.
Niet dat ik voor hem had gekozen, maar Siem speelt gewoon prima.
remco k
 remco k - zondag 26 januari 2020 - 14:55   quote  deeplink  
Hele middenveld is een drama. Siem voegt aan de bal niks toe. Gravenberg nog niks goed gedaan en van de Beek speelt verstoppertje.
remco k
 remco k - zondag 26 januari 2020 - 14:56   quote  deeplink  
En daar weer. Hele middenveld overlopen.
pth
 pth - zondag 26 januari 2020 - 14:56   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 26 januari 2020 - 14:53 schreef remco k het volgende:

[..]

Ja echt zijn schuld dat die goal gemaakt wordt.
Oogjes ff uitspoelen en dan waarnemen dat Rollatortje vanaf de helft van Groningen een beetje er achteraan hobbelt en geen enkele moeite doet om mee te verdedigen. Heb je o.a. Editing op de bank en speelt deze natte krant
Hasjkoph
 Hasjkoph - zondag 26 januari 2020 - 14:58   quote  deeplink  
Schuurs en Traoré erin, Gravenberch en Siem eruit, Martinez en Tadic/Promes naar het middenveld
Loetje
 Loetje - zondag 26 januari 2020 - 14:58   quote  deeplink  
Groningen 3x over de middenlijn en 3 kansen. Wij ploeteren maar wat aan
remco k
 remco k - zondag 26 januari 2020 - 14:59   quote  deeplink  
En dan moet Martinez die vrije bal gaan nemen?
pth
 pth - zondag 26 januari 2020 - 14:59   quote  deeplink  
Olmo naar Leipzig voor 20 miljoen en Ajax lost de problemen wel op met een speler die volledig over de hill is (verder alle respect voor zijn bijdrage in het verleden, maar dat is al weer heel lang terug).
pth
 pth - zondag 26 januari 2020 - 15:01   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 26 januari 2020 - 14:58 schreef Hasjkoph het volgende:
Schuurs en Traoré erin, Gravenberch en Siem eruit, Martinez en Tadic/Promes naar het middenveld
Misschien in minuut 80, eerder gaat die kale klootviool vast niet handelen ☹️
pth
 pth - zondag 26 januari 2020 - 15:03   quote  deeplink  
Wat een kut vertoning tot nu toe
Loetje
 Loetje - zondag 26 januari 2020 - 15:07   quote  deeplink  
Babel.... De tering!
Hasjkoph
 Hasjkoph - zondag 26 januari 2020 - 15:07   quote  deeplink  
Pfff, Babel.. Hoe kun je die missen.
pth
 pth - zondag 26 januari 2020 - 15:09   quote  deeplink  
En nu wel geel?
Loetje
 Loetje - zondag 26 januari 2020 - 15:15   quote  deeplink  
Die Zeefuik die hier zo vergruisd werd, is inmiddels beter als Dest en Mazraoui bij elkaar.
pth
 pth - zondag 26 januari 2020 - 15:16   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 26 januari 2020 - 15:15 schreef Loetje het volgende:
Die Zeefuik die hier zo vergruisd werd, is inmiddels beter als Dest en Mazraoui bij elkaar.
Mwah, vooral een blinde houthakker
remco k
 remco k - zondag 26 januari 2020 - 15:17   quote  deeplink  
Wat is martinez aan het doen joh.
pth
 pth - zondag 26 januari 2020 - 15:17   quote  deeplink  
Ze creëren ook gewoon helemaal geen klote
Onze Ajax
 Onze Ajax - zondag 26 januari 2020 - 15:18   quote  deeplink  
Voorlopig zijn we niet lekker aan het ballen,
omdat we (nog steeds) achter de feiten blijven lopen.

Wel balen dat Babel de doelpunt niet kon maken op 1 - 1.

In de tweede helft moeten we alles uit de kast halen,
(denkelijk) inclusief de (wél) zeer goede wissels en veel meer felheid.
pth
 pth - zondag 26 januari 2020 - 15:20   quote  deeplink  
Schaam je kapot

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 3145
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Ajax Nieuws
Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Groningen - Ajax (zondag 26 januari 2020, 14:30); 1-2









0.0094070