|
|
RenatoBos
|
|
|

Feyenoord lijkt goede papieren te hebben voor de komst van Javi López. Volgens het Spaanse Diario Vasco zijn de Rotterdammers momenteel het best gepositioneerd om de 24-jarige linksback van Real Sociedad over te nemen. Een huurconstructie met een optie tot koop ligt daarbij op tafel.
De belangstelling van Feyenoord voor López kwam vrijdagavond naar buiten. De Rotterdammers zijn vanwege de personele problemen op de linksbackpositie op zoek naar versterking en hebben daarbij hun oog laten vallen op de Spanjaard. López mag deze zomer vertrekken bij Real Sociedad.
Volgens Diario Vasco is Feyenoord inmiddels de club die de beste papieren heeft om López binnen te halen. Real Sociedad staat open voor een tijdelijk vertrek van de verdediger en zou daarbij willen inzetten op een huurdeal met een optie tot koop. De mogelijkheid om met Feyenoord in Europa uit te komen, speelt eveneens een rol in de belangstelling rond de linksback.
López maakte in 2024 voor ongeveer 6,5 miljoen euro de overstap van Deportivo Alavés naar Real Sociedad. Een vaste basisplaats wist de voormalig Spaans jeugdinternational in San Sebastián niet af te dwingen. Afgelopen seizoen werd de verdediger verhuurd aan Real Oviedo.
De linksback ligt bij Real Sociedad nog langdurig vast. Zijn huidige contract loopt tot medio 2030. Feyenoord ziet in López een mogelijke oplossing voor de problemen aan de linkerkant van de defensie.
Jordan Bos is voorlopig niet inzetbaar, terwijl Gijs Smal pas onlangs zijn eerste stappen op het trainingsveld heeft gezet. Daardoor zijn de mogelijkheden voor trainer Giovanni van Bronckhorst beperkt. De negentienjarige Thijme Wessels behoort zondag voor de uitwedstrijd tegen Sparta Rotterdam tot de wedstrijdselectie.
Met López kan Feyenoord een linksbenige verdediger toevoegen die ondanks zijn leeftijd al de nodige ervaring heeft opgedaan op het hoogste niveau in Spanje. De 24-jarige verdediger speelde eerder voor Deportivo Alavés, Real Sociedad en Real Oviedo.
https://youtu.be/zjg9B_965MA?is=4RXo0G_9LC15dtIl
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op maandag 17 augustus 2026 door RenatoBos -- |
|
|
|
|
Leon FR1908
|
|
|
|
|
|
Stylzz
|
|
|
Huur is goed. Al had ik t met Wessels aangedurfd |
|
|
|
|
Alexmem
|
|
|
| Die naam alleen bezorgt me al de bibbers |
|
|
|
|
Leon FR1908
|
|
|
J,lo Iedereen houd van J,Lo |
|
|
|
|
CobusIII
|
|
|
| Lijkt mij een goede optie, maar dan wel met optie tot koop. Smal gaat het voor de lange termijn toch niet worden (afscheid nemen). Dan wordt het Bos nummer 1 op deze positie, lopez en wessels het laten uitvechten voor plek nummer 2. |
|
|
|
|
T-FeYeN00rD
|
|
|
|
|
|
Stylzz
|
|
|
|
|
|
Leon FR1908
|
|
|
Koop optie ook niet verkeerd. 3 Spanjaarden nu ,is wel leuk |
|
|
|
|
RenatoBos
|
|
|
|
|
|
kenny
|
|
|
|
|
|
kenny
|
|
|
| in dit filmpje ziet hij er voetballend stukken beter uit , |
|
|
|
|
kenny
|
|
|
quote:Op maandag 10 augustus 2026 - 10:19 schreef CobusIII het volgende:Lijkt mij een goede optie, maar dan wel met optie tot koop. Smal gaat het voor de lange termijn toch niet worden (afscheid nemen). Dan wordt het Bos nummer 1 op deze positie, lopez en wessels het laten uitvechten voor plek nummer 2. eens |
|
|
|
|
bijft007
|
|
|
Mooi dus, zal je zien is hij uitstekend, dan goeie zaak, want kans vrij reël smal al snel geen verdere langere toekomst zal hebben gezien zn fysieke Gestel.
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op donderdag 13 augustus 2026 door bijft007 -- |
|
|
|
|
MMM
|
|
|
Huur met optie lijkt me prima.
Benieuwd naar deze jongen. Ken ‘m verder niet. |
|
|
|
|
kenny
|
|
|
youtube filmpjes zeggen niks , toch kan je wel zien dat hij rustig blijft wanneer hij achterin onder druk staat ook vind ik hem sterk aan de bal en een goede trap , vaak hebben die spanjaarden ook een prima basis techniek
het zegt niks zo'n filmpje en laten we het maar afwachten of het wat is
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op donderdag 13 augustus 2026 door kenny -- |
|
|
|
|
netsurfer
|
|
|
Welkom Javi.
Gezellig met al die Spanjolen. Ook al bij onze A'damse vrienden en de bundskootjs. Ola. |
|
|
|
|
FR-Henk
|
|
|
Spaanse infiltratie. Binnenkort Sangria-verkoop in De Kuip. |
|
|
|
|
MightyAce
|
|
|
|
|
|
van geil
|
|
|
| Bekende naam, eerder gehoord bij ons. |
|
|
|
|
FR-Henk
|
|
|
quote: Alleen als je spaanse vlag mee hebt. |
|
|
|
|
piet de paler
|
|
|
|
|
|
kenny
|
|
|
Feyenoord-doelwit Javi López: ander type back dan Jordan Bos Vandaag om 12:00 4 min Praat mee!
Sam Planting Journalist VI Met Jordan Bos en Gijs Smal in de lappenmand is Feyenoord op Spaanse bodem uitgekomen voor een nieuwe linksback. Waar Javi López (24) bij Real Sociedad niet geheel uit de verf kwam, maakte de voormalig linksachter van Jong Spanje vorig seizoen een sterke indruk op huurbasis bij Real Oviedo. Analyse van een back die Feyenoord tactisch veelzijdiger maakt op de linkerflank.
Elk nadeel heeft ook zijn voordeel. Nu hyper-aanvallende stoomtrein Jordan Bos voorlopig op de linksbackpositie ontbreekt, lijkt Givairo Read voorlopig de meest offensief ingestelde back te mogen zijn bij Feyenoord. Om het veelvuldig opschuiven van de talentvolle rechtervleugelverdediger mogelijk te maken, hebben de Rotterdammers dan ook behoefte aan een linksback die effectief kan zijn in een wat meer teruggetrokken rol tijdens het aanvallen. En aan dat tactische profiel voldoet Javi López.
Lage linksback Want de manier waarop López de linksbackpositie het voorbije La Liga-seizoen bij huurclub Real Oviedo invult, lijkt behoorlijk op hoe Mika Mármol de afgelopen weken als tijdelijke linksachter speelt bij Feyenoord. Vooral als derde opbouwer in de laatste lijn maakt López een keurige indruk als huurling in Asturië.
Wat meteen opvalt aan López' rol in de spelopbouw, is dat hij telkens weer geduldig durft te zijn. Dat de linkspoot van jongs af aan het verzorgde positiespel van de Spaanse nationale jeugdteams gewend is, valt af te zien aan zijn spel. López durft de druk uit te nodigen, door kortstondig op de bal te staan, in de wetenschap dat achter die afjagende opponent meer ruimte zal ontstaan voor een voorwaartse oplossing.
© WyScout © WyScout López bezit namelijk de technische kwaliteiten om onder hoge druk uit te komen. In een penibele situatie als in onderstaande screenshots blijft hij kalm.
© WyScout © WyScout Niet alleen met korte passes is López effectief in het omspelen van vijandelijke druk. Zijn lange passes bevatten opvallend veel touch en nauwkeurigheid.
© WyScout © WyScout Hoewel López dus niet het type back is dat continu wil pendelen in de linker buitenbaan, zorgt hij op zijn manier ook voor voorwaartse dynamiek als loper. Dit doet hij veelal door laat te doorbewegen, nadat hij zijn inspeelpass heeft afgeleverd.
© WyScout © WyScout Waar Jordy Bos zowat de definitie vormt van een stoomtrein-back, die keer op keer op hoge snelheid de achterlijn haalt, is López op zijn best als strateeg die veelal achterin blijft hangen. Goed nieuws voor Read, die hierdoor op rechts zijn handen vrij krijgt om telkens weer mee naar voren te trekken.
Drukback Dat López op de radar van Feyenoord is verschenen, kan niet los gezien worden van zijn kwaliteiten in het drukzetten. Hoewel het bescheiden Real Oviedo vorig seizoen stijf laatste eindigt in La Liga, kiezen de Asturiërs in het merendeel van de competitieduels voor consistent hoog afjagen. In de wedstrijden waar López de aangewezen man is om back-op-back door te jagen, maakt hij indruk met zijn intensiteit en uithoudingsvermogen.
Ondersteunend beeld bij het artikel© Screenshot WyScout Vooral de volharding waarmee López zijn pressietaakjes aanvliegt, valt op. Zo weet de Spanjaard dat effectief afjagen niet alleen een voorwaartse bezigheid is. Zodra zijn directe tegenstander de diepte zoekt, zit hij die even intensief op de hielen.
© WyScout © WyScout López toont een sterk ruimtelijk bewustzijn bij het vastzetten van zijn mannetje. Hij is zich zichtbaar bewust van het feit dat meestal niet de eerste inspanning, maar de tweede of derde inspanning een balverovering oplevert. Vandaar dat hij langdurig de gunstige kant voor zijn directe opponent probeert te blokkeren.
Ondersteunend beeld bij het artikel© Screenshot WyScout We beginnen een trend te zien in de transfer-targets van nieuwe Feyenoord-td Dévy Rigaux. Net als centrumverdediger Mika Mármol, controleur Charles Vanhoutte en jonge spits Nacho Ferri is Javi López een pressiespeler. Flinke intensiteit bij het drukzetten lijkt dus een prioriteit te zijn bij nieuwe aankopen in Rotterdam.
Twijfelpunt Waar Real Sociedad in de zomer van 2024 nog liefst 6,5 miljoen euro aan provinciegenoot Alavés voor hem betaalt, weet López in de Baskische kuststad geen basisplek af te dwingen. Dat na Real Oviedo nu Feyenoord de back mag huren van La Real, lijkt vooral het gevolg van zijn defensieve kwetsbaarheden op eigen helft.
In pure één-op-één duels met wendbare, explosieve dribbelaars is López namelijk ook bij Real Oviedo geen defensieve held. Op verdedigend vlak is hij een stuk dominanter in proactieve situaties (zoals voorwaarts afjagen), dan wanneer López rap moet reageren op de improvisaties van zijn directe tegenstander.
Ook is López het voorbije seizoen bij Real Oviedo nog weleens te betrappen op wat passiviteit in de mandekking op eigen helft. In de duels waar hij gaandeweg de tweede helft wordt gewisseld, heeft er meestal een situatie als onderstaande plaatsgevonden. Waarbij López net wat te vrijblijvend uitstapt op een voorzetgever, waarna een grote kans of tegengoal volgt.
© WyScout © WyScout Bij Feyenoord krijgt López vaker de kans om met zijn neus vooruit te verdedigen. In het merendeel van de Eredivisieduels willen de Rotterdammers de opponent diep op de vijandelijke helft vastpinnen en opjagen. Maar in de wedstrijden waar meer werk aan de winkel is rondom de eigen zestien, moet López zich als Champions League-waardige linksback nog wel bewijzen. |
|
|
|
|
netsurfer
|
|
|
Tsja, we gaan het zien. Geen overbodige luxe op die positie wat mij betreft.
Ben je op de fiets? Nee Lopez. |
|
|
|
|
FR-Henk
|
|
|
|
|
|
MMM
|
|
|
Snap zijn komst wel gezien Bos en Smal.
Afwachten of het wat is |
|
|
|
|
FR-Henk
|
|
|
Defensief kennelijk nog verbeteren, te snel uitstappen, moeite met dribbelaars en passief in de mandekking. Oef. Dat is geen kattepis. |
|
|
|
|
Stylzz
|
|
|
Laat dan Wessels staan Spaar je geld uit |
|
|
|
|
MightyAce
|
|
|
quote: Maar dat is toch een cv? |
|
|
|
|
Stylzz
|
|
|
quote: Klopt. Alleen doet t naar behoren op de back Net als Marmol. Als je dan weer zo’n projectje haalt, doe t dan niet |
|
|
|
|
netsurfer
|
|
|
| Is Wessels niet wat ielig voor een cv? |
|
|
|
|
Stylzz
|
|
|
quote: Vond n ook wat klein |
|
|
|
|
MMM
|
|
|
Marmol moet gewoon centraal staan.
Stoppen met dat rare geschuif.
Dan heb je met alleen Wessels wel heel weinig opties als linksback. |
|
|
|
|
FR-Henk
|
|
|
Wessels in een CL. Dat lijkt me een maatje te fors vooralsnog. En ook week na week in de Eredivisie.
We hebben Lotomba nog..... |
|
|
|
|
Leon FR1908
|
|
|
quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 - 15:13 schreef MMM het volgende:Marmol moet gewoon centraal staan. Stoppen met dat rare geschuif. Dan heb je met alleen Wessels wel heel weinig opties als linksback. Je heb Watanabe en Kraaijenveld die ook redelijk centraal uit de voeten kunnen . Dan heb je Marmol Tijme en toch ook Lotomba nog die linksback uit de voeten kunnen. Ik ben wel blij denk ik dat Javi er is maar echt noodzakelijk lijkt het mij ook niet .
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op vrijdag 14 augustus 2026 door Leon FR1908 -- |
|
|
|
|
Stylzz
|
|
|
quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 - 15:14 schreef FR-Henk het volgende:Wessels in een CL. Dat lijkt me een maatje te fors vooralsnog. En ook week na week in de Eredivisie. We hebben Lotomba nog..... Javi Lopez die een hele waslijst te leren heeft in de CL is dan wel oké? Middelmaat boven eigen jeugd ontwikkeling.
We gaan gewoon verder op de oude voet zo. |
|
|
|
|
FR-Henk
|
|
|
quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 - 15:31 schreef Stylzz het volgende:[..] Javi Lopez die een hele waslijst te leren heeft in de CL is dan wel oké? Middelmaat boven eigen jeugd ontwikkeling. We gaan gewoon verder op de oude voet zo. De minpunten van lopez vind ik een behoorlijk ding, als eerder gezegd. Wessels wedstrijd na wedstrijd laten spelen: denk dat staf dat ook een risico vindt. Zuinig brengen. Marmol vooral en Lotomba, daar heb je ook nog keuzes mee. |
|
|
|
|
Stylzz
|
|
|
quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 - 15:37 schreef FR-Henk het volgende:[..] De minpunten van lopez vind ik een behoorlijk ding, als eerder gezegd. Wessels wedstrijd na wedstrijd laten spelen: denk dat staf dat ook een risico vindt. Zuinig brengen. Marmol vooral en Lotomba, daar heb je ook nog keuzes mee. Je hebt tig opties in t centrum. Marmol en Wessels kunnen prima afwisselen.
Maar goed. We zien t wel. |
|
|
|
|
FR-Henk
|
|
|
quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 - 15:42 schreef Stylzz het volgende:[..] Je hebt tig opties in t centrum. Marmol en Wessels kunnen prima afwisselen. Maar goed. We zien t wel. Zo is dat. |
|
|
|
|
kenny
|
|
|
quote: vind ik ook , linksbuiten is meer cruciaal , als er geen geld is verval dan niet in DtK aankopen waar je het maar weer van af moet wachten aan de andere kant je huurt hem en smal(pfff) heeft weer terugslag ,en met wessels de CL in lijkt mij ook geen goede keuze |
|
|
|
|
kenny
|
|
|
quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 - 15:13 schreef MMM het volgende:Marmol moet gewoon centraal staan. Stoppen met dat rare geschuif. Dan heb je met alleen Wessels wel heel weinig opties als linksback. ook eens |
|
|
|
|
T-FeYeN00rD
|
|
|
| Gio verklaart (mogelijke) komst López. Bos pas terug rond de winterstop. Smal traint nog altijd niet voluit. Marmol en Wessels zijn eigenlijk centrale verdedigers. |
|
|
|
|
MMM
|
|
|
quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 - 15:22 schreef Leon FR1908 het volgende:[..] Je heb Watanabe en Kraaijenveld die ook redelijk centraal uit de voeten kunnen . Dan heb je Marmol Tijme en toch ook Lotomba nog die linksback uit de voeten kunnen. Ik ben wel blij denk ik dat Javi er is maar echt noodzakelijk lijkt het mij ook niet . Marmol is een centrale. Lotomba rechtspoot, die wil je niet daar. Die heeft het op rechts al moeilijk zat. |
|
|
|
|
Stylzz
|
|
|
| Komende week.jaartje geld verspillen vind ik. |
|
|
|
|
MMM
|
|
|
Centraal heb je alleen: Watanabe Marmol St. Juste Kraaijeveld
Beelen nog lang niet terug. Ahmedhodzic misschien een transfer. Kasanwirjo gaat ook vast weg. Als je dan met Marmol moet gaan schuiven.. Je wilt in het centrum ook vastigheid gaan creëren.
Volkomen logisch om een linksback toe te voegen, huur is verstandig. Alleen ken ik hem niet dus kwalitatief is het afwachten. |
|
|
|
|
Leon FR1908
|
|
|
quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 - 18:44 schreef MMM het volgende:[..] Marmol is een centrale. Lotomba rechtspoot, die wil je niet daar. Die heeft het op rechts al moeilijk zat. Weet ik maar Lotomba deed het vorig seizoen in een aantal wedstrijden op links beter als op zijn vaste plek. Wata was gehaald vorig seizoen want die kon ook gemakkelijk links centraal Kraaijeveld kan daar ook Wessels kan daar ook. En Marmol kan daar ook ,alleen die 2 kunnen ook als linksback dus dan heb je toch een overvloed aan mogelijkheden? En begrijp me niet verkeerd ik vind het oke dat die Javi er is maar echt nodig lijkt het me niet. |
|
|
|
|
Stylzz
|
|
|
quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 - 09:51 schreef MMM het volgende:Centraal heb je alleen: Watanabe Marmol St. Juste Kraaijeveld Beelen nog lang niet terug. Ahmedhodzic misschien een transfer. Kasanwirjo gaat ook vast weg. Als je dan met Marmol moet gaan schuiven.. Je wilt in het centrum ook vastigheid gaan creëren. Volkomen logisch om een linksback toe te voegen, huur is verstandig. Alleen ken ik hem niet dus kwalitatief is het afwachten. Geld verspilling je kunt er maar 2 opstellen. Plus daarachter is nog jeugd Maar nee. Er moet weer geld uit aan middelmaat DtK juicht dit toe.
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op zaterdag 15 augustus 2026 door Stylzz -- |
|
|
|
|
MMM
|
|
|
quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 - 10:00 schreef Stylzz het volgende:[..] Geld verspilling je kunt er maar 2 opstellen. Plus daarachter is nog jeugd Maar nee. Er moet weer geld uit aan middelmaat DtK juicht dit toe. Haha tering. Voor 2 centrale hoor je gewoon 2 back-up spelers voor te hebben.
Maar prima. Jij wilt bij een schorsing en een blessure met Giersthove of Agboluaje uit naar PSV of Porto. |
|
|
|
|
bijft007
|
|
|
Gewoon goeie keus vind ik, want je praat over half seizoen (en waarschijnlijk wel langer+-herstel bos) zonder linksback die daar gewend is
En waarschijnlijk maar sporadisch smal erbij zou zitten gezien zn blessures, dus bijna of gehele Europese campagne+veel wedstrijden comp met marmol op links of Wessels links, of verder geschuif
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op zaterdag 15 augustus 2026 door bijft007 -- |
|
|
|
|
piet de paler
|
|
|
| Op papier goede keuze,maar ja afwachten maar |
|
|
|