BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Voetbal / topic: Breaking news: Sepp Blatter stapt op

Plaats een nieuw antwoord  
Headliner: Voetbal Nieuws
Pieter08
 Pieter08 - dinsdag 02 juni 2015 - 19:44   quote  deeplink  
Vanavond kwam dan gelukkig toch het goede nieuws dat Blatter heeft aangekondigd dat hij opstapt als voorzitter van de FIFA. Dat is erg goed nieuws voor de voetbalsport, maar de vraag is wat is nu de echte reden? Wordt Blatter binnenkort ook voor corruptie gearresteerd net zoals reeds zo vele top functionarissen van de FIFA?

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op dinsdag 02 juni 2015 door Pieter08 --
Eide
 Eide - dinsdag 02 juni 2015 - 20:25   quote  deeplink  
En dit kon hij voor die verkiezing niet zien aankomen? Wat een lul.
Eide
 Eide - dinsdag 02 juni 2015 - 20:25   quote  deeplink  
Bron
http://www.telegraaf.nl/telesport/voetbal/buitenlands/24110215/__BLATTER_STAPT_OP_BIJ_FIFA__.html
Eide
 Eide - dinsdag 02 juni 2015 - 20:30   quote  deeplink  
Overigens kan ik mij niet anders voorstellen dan dat Blatter z'n naam minimaal is gevallen en dat hij daarom onhoudbaar is geworden. De hele toplaag van de FIFA wordt verdacht behalve Blatter. Er komt gewoon een moment dat zelfs de opperbaas met de billen bloot moet.

Wel ben ik benieuwd wie zich nu dan kandidaat stellen. Of dat weel Figo, van Praag en Bin Hussein.
remco k
 remco k - dinsdag 02 juni 2015 - 20:36   quote  deeplink  
Heel bijzonder dit..

Ik denk dat het een gedwongen beslissing is...

Die man was uit zichzelf nooit vertrokken..

Maar wel erg goed nieuws dit.. Heel, heel misschien dat dit een stapje richting eerlijk voetbal kan zijn..
Eide
 Eide - dinsdag 02 juni 2015 - 22:09   quote  deeplink  
Bevestigd trouwens; de FBI doet onderzoek naar Blatter. Formeel geen verdachte maar wel nadrukkelijk op het lijstje van te onderzoeken personen.
Pieter08
 Pieter08 - dinsdag 02 juni 2015 - 22:41   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 02 juni 2015 - 22:09 schreef Eide het volgende:
Bevestigd trouwens; de FBI doet onderzoek naar Blatter. Formeel geen verdachte maar wel nadrukkelijk op het lijstje van te onderzoeken personen.
Volgens mij komt er nog veel Blatter stront naar boven en dat is de reden waarom hij nu als een dief in de nacht ervan door is gegaan.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op dinsdag 02 juni 2015 door Pieter08 --
Eide
 Eide - dinsdag 02 juni 2015 - 22:48   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 02 juni 2015 - 22:41 schreef Pieter08 het volgende:

[..]

Volgens mij komt er nog veel Blatter stront naar boven en dat is de reden waarom hij nu als een dief in de nacht ervan door is gegaan.
Dat kan bijna niet anders. Dat gelul over clubs en supporters sloeg natuurlijk nergens op. Dit kan niet anders dan damage control zijn omdat er echt een beerput open zal gaan.
remco k
 remco k - woensdag 03 juni 2015 - 08:21   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 02 juni 2015 - 22:48 schreef Eide het volgende:

[..]

Dat kan bijna niet anders. Dat gelul over clubs en supporters sloeg natuurlijk nergens op. Dit kan niet anders dan damage control zijn omdat er echt een beerput open zal gaan.
Of er is een deal gemaakt.. Jij gaat nu gewoon rustig weg, en wij laten je verder met rust..
Pieter08
 Pieter08 - woensdag 03 juni 2015 - 09:01   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 03 juni 2015 - 08:21 schreef remco k het volgende:

[..]

Of er is een deal gemaakt.. Jij gaat nu gewoon rustig weg, en wij laten je verder met rust..
Dan ken je de FBI nog niet? Als die beet hebben laten ze echt niet meer los. De beerput gaat nu echt open.
Positieve Arrogantie
 Positieve Arrogantie - woensdag 03 juni 2015 - 13:36   quote  deeplink  
Het is maar de vraag of de beerput open gaat.
Dat hangt af van de mensen die ze nu vast hebben gaan praten.
De reden voor mensen om Blatter mee te nemen in hun val, zal nu wel minder zijn nu hij zelf besloten heeft om te vertrekken.

De vraag is ook wie hem gaat opvolgen, wellicht houd de beerput ook wel gesloten.
Er zijn genoeg mensen binnen de FIFA die dat graag zien gebeuren.
De mensen die boter op hun hoofd hebben zitten er nog steeds.
Denk maar aan de voorzitter van de Zambiaanse voetbal bond.
Die gaat nu niet opeens anders stemmen, nu Blatter is vertrokken.

Havelange, de voorzitter van Fifa voor Blatter, die was net zo verdacht als Blatter.
Johansson(een kandidaat bij de verkiezingen) wou openheid van zaken geven.
Blatter won verrassend.!!
Nu kan dat opnieuw gebeuren, iemand die opstaat en het systeem instant wil houden.
Mensen gaan daar wel op stemmen...
Eide
 Eide - woensdag 03 juni 2015 - 16:24   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 03 juni 2015 - 09:01 schreef Pieter08 het volgende:

[..]

Dan ken je de FBI nog niet? Als die beet hebben laten ze echt niet meer los. De beerput gaat nu echt open.
Dat is in de VS vaak afhankelijk van wie ze als de mastermind zien. Met de rest willen ze best deals maken. Als hun doel b.v. Amerikaanse staatsburgers zijn of personen met financiële belangen in de VS zou Blatter zomaar niet het hoofddoel kunnen zijn.

Nog een optie trouwens: Sponsordruk zou ook een reden kunnen zijn. Die hebben miljarden in de FIFA gestoken en misschien dat ze hun invloed nu aanwenden om Blatter te dwingen op te stappen om verdere imagoschade te voorkomen.
Nenam_tiL
 Nenam_tiL - woensdag 03 juni 2015 - 19:36   quote  deeplink  
zijn opvolger is toch al bekend...die knakker uit Koeweit....blijft dus 1 pot nat

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op woensdag 03 juni 2015 door Nenam_tiL --
Pieter08
 Pieter08 - woensdag 03 juni 2015 - 19:39   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 03 juni 2015 - 19:36 schreef Nenam_tiL het volgende:
zijn opvolger is toch al bekend...die knakker uit Koeweit....blijft dus 1 pot nat
Hopelijk schiet de FBI nog wat door. Dan komt het besef bewust of onbewust er toch wel. Van Praag zou de ideale man zijn mi.
Eide
 Eide - woensdag 03 juni 2015 - 20:19   quote  deeplink  
Ik zou liefst Figo zien met dan iemand als Van Praag als adviseur. Figo ligt goed in Europa en de Amerika's. Hij heeft wereldwijd aanzien door zijn voetbalverleden. Hij vertegenwoordigd de nieuwe garde van het voetbal en is niet verbonden met de zittende elite.
remco k
 remco k - woensdag 03 juni 2015 - 22:01   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 03 juni 2015 - 09:01 schreef Pieter08 het volgende:

[..]

Dan ken je de FBI nog niet? Als die beet hebben laten ze echt niet meer los. De beerput gaat nu echt open.
Whahahaha, daar gaat meer de doofpot in dan waar ok ter wereld man..
Cipolla
 Cipolla - donderdag 04 juni 2015 - 17:32   quote  deeplink  
Maar hoe kan het dat de FBI hier een onderzoek mag uitvoeren? Het kan toch niet zo zijn dat zelfs hier jurisdictie heeft? Hiervoor hebben we toch Interpol? Ik snap niet waarom de Amerikanen zich er weer in moeten mengen. Opvallend genoeg hoor je er niets over. De Zwitserse politie had een inval gedaan en dat snap ik, maar de FBI? Geen idee waarom die hier een rol in speelt? Iemand een idee?
Pieter08
 Pieter08 - donderdag 04 juni 2015 - 18:49   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 04 juni 2015 - 17:32 schreef Cipolla het volgende:
Maar hoe kan het dat de FBI hier een onderzoek mag uitvoeren? Het kan toch niet zo zijn dat zelfs hier jurisdictie heeft? Hiervoor hebben we toch Interpol? Ik snap niet waarom de Amerikanen zich er weer in moeten mengen. Opvallend genoeg hoor je er niets over. De Zwitserse politie had een inval gedaan en dat snap ik, maar de FBI? Geen idee waarom die hier een rol in speelt? Iemand een idee?
Wat maakt het uit. Blatter is van zijn troon gestoten en beerput wordt nog verder opgetrokken. Dank aan de FBI👏
Eide
 Eide - donderdag 04 juni 2015 - 19:07   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 04 juni 2015 - 17:32 schreef Cipolla het volgende:
Maar hoe kan het dat de FBI hier een onderzoek mag uitvoeren? Het kan toch niet zo zijn dat zelfs hier jurisdictie heeft? Hiervoor hebben we toch Interpol? Ik snap niet waarom de Amerikanen zich er weer in moeten mengen. Opvallend genoeg hoor je er niets over. De Zwitserse politie had een inval gedaan en dat snap ik, maar de FBI? Geen idee waarom die hier een rol in speelt? Iemand een idee?
De VS heeft Zwitserland om uitlevering gevraagd en kennelijk waren er afdoende argumenten daar aan mee te werken. De VS voert onderzoek uit in de VS naar de rol van de Amerikaanse bonden. En daar uit uitgebreid over geschreven als je de moeite neemt voorbij Nederlandse media te kijken. CNN heeft er hele dagen mee gevuld.

Daarnaast voert Zwitserland een eigen onderzoek uit welke los staat van het FBI onderzoek.
Eide
 Eide - donderdag 04 juni 2015 - 19:09   quote  deeplink  
Overigens is de FBI een federaal bureau die onderzoek doet naar criminaliteit en extremisme. Kennelijk zijn er dus in de VS federale wetten overtreden. Vermoedelijk gaat dat om corruptie wetten.
remco k
 remco k - donderdag 04 juni 2015 - 21:09   quote  deeplink  
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat het onderzoek begon naar het WK in de VS.. Dus op eigen grondgebied.. En van daaruit kan men blijkbaar verder zoeken met de juiste goedkeuringen..
Eide
 Eide - donderdag 04 juni 2015 - 22:45   quote  deeplink  
Zolang ze binnen de Amerikaanse wetgeving blijven kunnen ze zoeken wat ze willen. En als het dus is gestart over het WK in de VS en van daaruit de hele CONCAF en de hogere FIFA leiding in beeld komt kunnen ze daar gewoon onderzoek op doen. Dat is hun goed recht. En dan kan je binnen Internationale afspraken om uitlevering van verdachten vragen. Ook gewoon een normale gang van zaken. En ten slotte kan je rre2sultaten delen zodat andere landen ook kunnen ingrijpen.

Daarnaast is de impact natuurlijk enorm. Als corruptie bewezen wordt, ook al is dat slechts in de VS, worden topbestuurders onhoudbaar omdat de basis van vertrouwen weg is. Bovendien kan de VS dan ook de FIFA als organisatie aanpakken (op activiteiten binnen de VS dan). Sponsoren komen in het nauw, politieke druk wordt enorm en zo ontstaat een sneeuwbaleffect wat niet te stoppen is.

En dat alles door onderzoek van 1 land. En je kan de VS veel verwijten, maar niet dat ze passief dingen laten gebeuren.
remco k
 remco k - vrijdag 05 juni 2015 - 08:21   quote  deeplink  
Ik vind het wel een goed ding in ieder geval.. Laat die hele corruptie nu maar aan het licht komen, laat inderdaad die sponsoren zich maar terug trekken..

Misschien dat dit in het huidige voetbal wel iets te weeg kan brengen.
Pieter08
 Pieter08 - vrijdag 05 juni 2015 - 09:07   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 05 juni 2015 - 08:21 schreef remco k het volgende:
Ik vind het wel een goed ding in ieder geval.. Laat die hele corruptie nu maar aan het licht komen, laat inderdaad die sponsoren zich maar terug trekken..

Misschien dat dit in het huidige voetbal wel iets te weeg kan brengen.
De beste oplossing is om een nieuwe wereld voetbalbond op te richten. Geloof maar dat er nog teveel Blattertjes rondlopen binnen de FIFA. Waarom komen de verkiezingen pas op zijn vroegst in december. Binnen de FIFA zullen wel weer landhangers naar voren geschoven worden. Vooral het stemrecht moet aangepakt worden. Dit moet naar importantie voor het voetbal. Dan komen de verhoudingen pas goed te liggen. Al die corrupte landen in Afrika ed hebben nog teveel macht.
remco k
 remco k - vrijdag 05 juni 2015 - 10:00   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 05 juni 2015 - 09:07 schreef Pieter08 het volgende:

[..]

De beste oplossing is om een nieuwe wereld voetbalbond op te richten. Geloof maar dat er nog teveel Blattertjes rondlopen binnen de FIFA. Waarom komen de verkiezingen pas op zijn vroegst in december. Binnen de FIFA zullen wel weer landhangers naar voren geschoven worden. Vooral het stemrecht moet aangepakt worden. Dit moet naar importantie voor het voetbal. Dan komen de verhoudingen pas goed te liggen. Al die corrupte landen in Afrika ed hebben nog teveel macht.
Toch is het wel lastig.

Europa is natuurlijk verui het grootste in de hele voetbal, alle grote sterren spelen hier..

Maar zou onze stem in Europa dan ook zwaarder moeten tellen??
Pieter08
 Pieter08 - vrijdag 05 juni 2015 - 16:35   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 05 juni 2015 - 10:00 schreef remco k het volgende:

[..]

Toch is het wel lastig.

Europa is natuurlijk verui het grootste in de hele voetbal, alle grote sterren spelen hier..

Maar zou onze stem in Europa dan ook zwaarder moeten tellen??
Absoluut. De stem van bijvoorbeeld Duitsland telt nu net zo zwaar als de Virgin Islands. Dat is toch belachelijk. Naast vele grote Europese voetballanden tellen Brazilië, Argentinië ed natuurlijk ook fors mee in mijn gedachte.
Eide
 Eide - vrijdag 05 juni 2015 - 19:39   quote  deeplink  
Ik denk niet dat je stemmen moet laten afhangen van relatieve kracht. Dan krijg je een situatie waar de sterken alleen maar sterker worden en de zwakker almaar zwakker. Wel moet je, denk ik, een systeem implementeren welke minder gevoelig is voor corruptie. En dat begint toch voornamelijk bij volledige en totale financiële en besluitvormende transparantie.
remco k
 remco k - vrijdag 05 juni 2015 - 20:13   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 05 juni 2015 - 16:35 schreef Pieter08 het volgende:

[..]

Absoluut. De stem van bijvoorbeeld Duitsland telt nu net zo zwaar als de Virgin Islands. Dat is toch belachelijk. Naast vele grote Europese voetballanden tellen Brazilië, Argentinië ed natuurlijk ook fors mee in mijn gedachte.
Maar dat is toch oneerlijk?

Dat is hetzelfde als hier zeggen dat de stem van vrouwen maar voor de helft telt..
Eide
 Eide - vrijdag 05 juni 2015 - 20:44   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 05 juni 2015 - 20:13 schreef remco k het volgende:

[..]

Maar dat is toch oneerlijk?

Dat is hetzelfde als hier zeggen dat de stem van vrouwen maar voor de helft telt..
Precies.
Pieter08
 Pieter08 - vrijdag 05 juni 2015 - 21:58   quote  deeplink  
Effe serieus heren. Die bananenrepublieken hebben het op die manier voor het zeggen terwijl ze geen noot weten te raken.
Eide
 Eide - vrijdag 05 juni 2015 - 21:59   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 05 juni 2015 - 21:58 schreef Pieter08 het volgende:
Effe serieus heren. Die bananenrepublieken hebben het op die manier voor het zeggen terwijl ze geen noot weten te raken.
Ja dus? Dat betekent nog niet dat ze minder waard zijn als de grote voetballanden toch?
remco k
 remco k - vrijdag 05 juni 2015 - 22:25   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 05 juni 2015 - 21:58 schreef Pieter08 het volgende:
Effe serieus heren. Die bananenrepublieken hebben het op die manier voor het zeggen terwijl ze geen noot weten te raken.
Zonder de spelers uit al die kleine landen zou het Europese voetbal er heel anders uitzien..
Eide
 Eide - vrijdag 05 juni 2015 - 22:42   quote  deeplink  
En daarnaast, je moet de verhoudingen gezond houden. Wat wij kleine landen vinden zijn soms wel landen die hoog staan op de FIFA ranking. En om een analogie te gebruiken: als die systematiek in Europa gehanteerd zou worden zouden we allemaal naar de pijpen van de Engelsen en Spanjaarden moeten dansen. Wees nu eerlijk, dat wil toch niemand?

En daarom dus transparantie. Over stemmen, over financiën, over correspondentie met bonden, over scheidsrechter beoordelingen... Gewoon transparantie. Als je niets te verbergen hebt kan je dus alles openbaar maken.
Pieter08
 Pieter08 - vrijdag 05 juni 2015 - 23:18   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 05 juni 2015 - 22:42 schreef Eide het volgende:
En daarnaast, je moet de verhoudingen gezond houden. Wat wij kleine landen vinden zijn soms wel landen die hoog staan op de FIFA ranking. En om een analogie te gebruiken: als die systematiek in Europa gehanteerd zou worden zouden we allemaal naar de pijpen van de Engelsen en Spanjaarden moeten dansen. Wees nu eerlijk, dat wil toch niemand?

En daarom dus transparantie. Over stemmen, over financiën, over correspondentie met bonden, over scheidsrechter beoordelingen... Gewoon transparantie. Als je niets te verbergen hebt kan je dus alles openbaar maken.
Het is mi belachelijk dat die bananenrepublieken zoveel macht gezamenlijk krijgen. Dat betekent overigens niet dat de macht bij een handvol landen moet liggen. Hopelijk hebben we geleerd van de corruptie en samenzweringen van die bananenrepublieken.
Eide
 Eide - vrijdag 05 juni 2015 - 23:29   quote  deeplink  
Ik raad je aan eens te kijken hoe hoog sommige van die "bananenrepublieken" op de FIFA ranking staan. Het enige continent dat echt gevoelig is voor dat argument is Azië. En al is Azië nog zo groot, als al die andere tegen zouden zijn kunnen Aziatische landen echt geen verschil maken hoor.
Pieter08
 Pieter08 - zaterdag 06 juni 2015 - 10:33   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 05 juni 2015 - 23:29 schreef Eide het volgende:
Ik raad je aan eens te kijken hoe hoog sommige van die "bananenrepublieken" op de FIFA ranking staan. Het enige continent dat echt gevoelig is voor dat argument is Azië. En al is Azië nog zo groot, als al die andere tegen zouden zijn kunnen Aziatische landen echt geen verschil maken hoor.
Waarom heeft Blatter dan zo zijn best gedaan om al die ministaatjes te bezoeken? Voor het mooie weer?
remco k
 remco k - zaterdag 06 juni 2015 - 10:36   quote  deeplink  
Die landen zijn gevoelig voor corruptie. Maar dat mag je nooit aanpakken door hun stemrecht te ontnemen.
Eide
 Eide - zaterdag 06 juni 2015 - 10:41   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 06 juni 2015 - 10:33 schreef Pieter08 het volgende:

[..]

Waarom heeft Blatter dan zo zijn best gedaan om al die ministaatjes te bezoeken? Voor het mooie weer?
Frankrijk, Spanje en Rusland stemden bijvoorbeeld ook "gewoon" op Blatter. Dus had jou voorstel dan zo heel veel uitgehaald? En wat Remco zegt ben ik het ook mee eens. Pak de corruptie aan, niet de basis van gelijkwaardigheid.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op zaterdag 06 juni 2015 door Eide --
Pieter08
 Pieter08 - zaterdag 06 juni 2015 - 12:35   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 06 juni 2015 - 10:36 schreef remco k het volgende:
Die landen zijn gevoelig voor corruptie. Maar dat mag je nooit aanpakken door hun stemrecht te ontnemen.
Ik heb het ook niet over het ontnemen van stemrecht. Wel over beperken van macht door stemrecht.
Pieter08
 Pieter08 - zaterdag 06 juni 2015 - 12:36   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 06 juni 2015 - 10:41 schreef Eide het volgende:

[..]

Frank, Spanje en Rusland stemden bijvoorbeeld ook "gewoon" op Blatter. Dus had jou voorstel dan zo heel veel uitgehaald? En wat Remco zegt ben ik het ook mee eens. Pak de corruptie aan, niet de basis van gelijkwaardigheid.
Tja, Frankrijk vind ik werkelijk het toppunt. Dat land kunnen we niet meer serieus nemen. Wat vindt Platini hiervan?
Eide
 Eide - zaterdag 06 juni 2015 - 13:54   quote  deeplink  
Ik ga er van uit dat Platini zich niet erg gesteund voelt door z'n eigen bond. Maar goed, de Franse bond hoeft de UEFA niet te volgen.
Pieter08
 Pieter08 - zaterdag 06 juni 2015 - 14:19   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 06 juni 2015 - 13:54 schreef Eide het volgende:
Ik ga er van uit dat Platini zich niet erg gesteund voelt door z'n eigen bond. Maar goed, de Franse bond hoeft de UEFA niet te volgen.
Zo zie maar. Frankrijk is een mooi land, alleen jammer dat er Fransen wonen.
Eide
 Eide - zaterdag 06 juni 2015 - 15:06   quote  deeplink  
Anyway.

equality-vs-justice.jpg

Beetje het manco van democratie. Het streeft naar gelijkheid, niet noodzakelijk naar gerechtigheid. Kijk maar naar de Nederlandse politiek en welke waanideeën daar ongestraft de ronde doen. Leugens, halve waarheden, items die totaal niet bijdragen aan het belang van alle Nederlanders. En toch maken dergelijke groepen en ideeën deel uit van onze regering. Want iedereen heeft een stem. Idem met een groep als de FIFA.

Bovendien is het heel aantrekkelijk om de hele wereld door onze Europese/Angelsaksische bril te bekijken. Noord-Amerika (VS & Canada eigenlijk) en Europa samen is echter slechts een kleine 1 miljard inwoners. En zelfs Europa is lang niet eenduidig. En die andere 6 miljard zien de wereld echt heel anders dan dat wij dat doen. In grote delen van de wereld is corruptie bijvoorbeeld helemaal geen taboe en vinden mensen dat zelfs heel gewoon. Wij hebben daar een mening over maar het goed om je te realiseren dat dat slechts onze westerse mening is.

Daarmee wil ik dergelijke voorbeelden niet goedpraten. Ik keur het persoonlijk ook niet goed. Maar het is wel goed je te beseffen dat onze blik op de wereld gekleurd wordt door onze perceptie, ons beeld van wat goed en slecht is. En in heel veel andere landen denkt men daar radicaal anders over. Corruptie is overigens niet het allerbeste voorbeeld omdat echt wel evident is dat corruptie vrijwel altijd een negatief effect heeft op een gemeenschap. Maar het is wel een voorbeeld van iets waarover zeer verschillende beelden bestaan.

Het is niet reëel of eerlijk om de hele wereld als ons te laten denken. For better or worse; de mening van een ander is evenveel waard als die van jou of mij. En dan is gelijkwaardigheid in ieder geval een uitgangspositie van waaruit je kan streven naar gerechtigheid. Heb je die basis niet wordt het resultaat ook niets. Crap in = crap out. Daarom denk ik dus dat we vooral niet moeten morrelen met die basis van gelijkwaardigheid. Iedereen dezelfde waarde.

Maar van daaruit moet je vervolgens streven naar gerechtigheid. En dat kan op verschillende manieren. Om het plaatje te gebruiken; je kan de kleintjes een opstap geven, je kan het hek verlagen of je haalt het hek helemaal weg. Zo ook met een eerlijke FIFA. Je kan op basis van gelijkwaardigheid nog altijd werken aan rechtvaardigheid. En ik denk dat je dan initieel moet denken aan transparantie. Dat werkt namelijk 2 kanten op. iedereen kan zien wat de FIFA doet, maar je kan ook zien want de onderliggende bonden doen richting de FIFA. En als die transparantie bestaat kan je door bijvoorbeeld bonden te straffen of belonen werken aan rechtvaardigheid. En binnen de FIFA kan je werken aan de machtsbalans en transparantie van die balans.

Lang verhaal misschien maar vond het de moeite waard eens wat langer hierop in te gaan.
remco k
 remco k - zaterdag 06 juni 2015 - 16:12   quote  deeplink  
Een prima verhaal. En ik sluit me volledig bij je aan Eide..
Pieter08
 Pieter08 - zaterdag 06 juni 2015 - 19:21   quote  deeplink  
Knap verhaal hoor. Echter hoe kun je landen die nauwelijks kunnen voetballen en voor spek en bonen meedoen evenveel macht geven als de toplanden? Bij voetbal heb je toch ook verschillende klassen. De amateurs hebben ook weinig tot niets. Te vertellen over de profliga.
Eide
 Eide - zaterdag 06 juni 2015 - 20:43   quote  deeplink  
Dat is een scheve vergelijking natuurlijk. De relatie tussen de KNVB en de clubs en de FIFA en onderliggende bonden is onvergelijkbaar.

Jij ziet kennelijk gelijkwaardigheid als gelijke macht. Ik heb daar toch wel een afwijkende mening over.
Pieter08
 Pieter08 - zaterdag 06 juni 2015 - 23:11   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 06 juni 2015 - 20:43 schreef Eide het volgende:
Dat is een scheve vergelijking natuurlijk. De relatie tussen de KNVB en de clubs en de FIFA en onderliggende bonden is onvergelijkbaar.

Jij ziet kennelijk gelijkwaardigheid als gelijke macht. Ik heb daar toch wel een afwijkende mening over.
Dat mag. Als je alles met volledige gelijkheid verder laat gaan, is het 100% zeker dat er een nieuw Blattertje komt. En dat kan toch niet de bedoeling zijn.
Eide
 Eide - zaterdag 06 juni 2015 - 23:16   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 06 juni 2015 - 23:11 schreef Pieter08 het volgende:

[..]

Dat mag. Als je alles met volledige gelijkheid verder laat gaan, is het 100% zeker dat er een nieuw Blattertje komt. En dat kan toch niet de bedoeling zijn.
Welke aanleiding bestaat daar dan voor? Zie jij Al Hussein, Figo of Van Praag als een "nieuw Balettertje"?
Pieter08
 Pieter08 - zaterdag 06 juni 2015 - 23:42   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 06 juni 2015 - 23:16 schreef Eide het volgende:

[..]

Welke aanleiding bestaat daar dan voor? Zie jij Al Hussein, Figo of Van Praag als een "nieuw Balettertje"?
Bij de eerste heb ik mijn twijfels, die komt nl al uit die stal. Maar los daarvan, waarom zijn de verkiezingen pas op zijn vroegst in december? Dan heeft de FIFA voldoende tijd om binnen de FIFA een nieuw Blattertje te zoeken. Dit zodat niet alle huisjes omvallen, die de FBI vergeet, en men weer op de oude voet verder kan.
Pieter08
 Pieter08 - zaterdag 06 juni 2015 - 23:44   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 06 juni 2015 - 23:42 schreef Pieter08 het volgende:

[..]

Bij de eerste heb ik mijn twijfels, die komt nl al uit die stal. Maar los daarvan, waarom zijn de verkiezingen pas op zijn vroegst in december? Dan heeft de FIFA voldoende tijd om binnen de FIFA een nieuw Blattertje te zoeken. Dit zodat niet alle huisjes omvallen, die de FBI vergeet, en men weer op de oude voet verder kan.
Van Praag zou een zege zijn voor het voetbal. Maar gezien bovenstaande waarschijnlijk en helaas niet realistisch. Dat is ook de reden waarom Van Praag twijfelt om zich verkiesbaar te stellen.

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 3097
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Voetbal Nieuws
Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Voetbal / topic: Breaking news: Sepp Blatter stapt op









0.0113718