BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Ajax - Benfica (Champions League, woensdag 23 februari 2022, 21:00 / dinsdag 15 maart 2022, 21:00); 2 - 2 /

Plaats een nieuw antwoord  
Headliner: Ajax Nieuws
Eide
 Eide - maandag 21 februari 2022 - 20:39   quote  deeplink  
maxresdefault.jpg

Je raakt als Ajacied bijna gewend aan Europees overwinteren, maar zo vanzefsprekend was dat vele jaren niet. Nog in 2017/18 was het nietige Rosenborg te sterk voor Ajax en strandde Ajax in de voorrondes voor Europees voetbal. Een jaar later kwam Ajax tot de halve finale van de Champions League en sindsdien overwinterde Ajax altijd. Dit seizoen won Ajax alles in de groepsfase wat een clubrecord en een zeldzame Europese prestatie opleverde. Dat alles betekent niets als Ajax in deze fase strand tegen het Portugese Benfica.

Historie

Ajax speelde in haar historie slechts 6 duels tegen Benfica. Daarvan won Ajax er 4 en ging er 1 verloren. 1 Duel eindigde in een gelijk spel. Ajax speelde in het seizoen 2018/19 ook al tegen Benfica. Ajax won destijds heel moeizaam mwt 1-0 in eigen huis en bleef in Lissabon steken op 1-1. Daarvoor moeten we terug naar begin jaren 70 toen Ajax in 71/72 voor de toenmalige Europa Cup I speelde.

Benfica

Benfica wist zich te kwalificeren voor de achtste finale, door Barcelona onder zich te houden in groep E. Een knappe prestatie hoewel het huidige Barca natuurlijk veel problemen kent. Benfica heeft het de laatste maanden lastig. In de competitie staat het op de derde plek, achter Sporting en koploper Porto. Trainer Jorge Jesus werd vlak voor de jaarwisseling ook nog eens de laan uitgestuurd na een ruzie met aanvoerder Pizzi. Het rommelt dus flink in Lissabon. Dat komt tot uiting in the resultaten in de competitie. Van de voorgaande vijf wedstrijden won Benfica er slechts twee. Het verloor ook twee maal en speelde afgelopen weekend gelijk.

Benfica speelt in verschillende systemen. Het heeft dit seizoen in 4-4-2, 5-3-2 en 4-3-3 gespeeld. Afgelopen weekend gebruikte de nieuwe trainer Verissimo een 4-4-2 formatie met sterspeler Nunez naast Ramos. Als Benfica met een diepe spits speelt is dat Yaremchuk waar Nunez dan omheen beweegt. Ik noem Darwin Nunez nu al twee maal omdat hij de absolute uitblinker is in dit Benfica. In de competitie scoorde Nunez al 18 maal in in 23 duels. In de Champions League was de Uruquaan 3 maal trefzeker in 6 duels. Hij krijgt de meeste voorzetten van collega-aanvaller Rafa die al 16 assists afleverde en bovendien zelf ook nog 7 goals maakte. De rest van Benfica verbleekt in aanvallend opzicht bij dit tweetal hoewel de linksback Grimaldo het benoemen waard is met 4 treffers en 5 assists. De diepe spits Yaremchuk speelt lang niet alles, maar heeft ook al 7 treffers op z'n naam.

De kracht van Benfica schuilt dus in het aanvallend vermogen van de ploeg. Benfica is ook de meest scorende ploeg in Portugal met 60 treffers in 23 duels. Toch presteert de ploeg wisselvallig en is het soms defensief kwetsbaar ondanks de aanwezigheid van oud-Ajacied Jan Vertonghen. Benfica is zeer sterk in de counter en maakt daarbij graag gebruik van de steekpass.

Ajax

Ajax presteert al weken optimaal en imponeert bij tijd en wijlen zelfs zonder dat de ploeg echt oogt alsof het tot het gaatje moet gaan. Dit seizoen brengt de Champions League het beste boven bij de Godenzonen. Het fundament van Ajax is de bijna onneembare defensieve vesting die stevig rust op het koppel Timber/Martinez. Beide zijn rappe jongens die het spel goed zien wat kwaliteiten zijn die Ajax hard nodig zal hebben tegen Benfica. De grote vraag bij Ajax is eigenlijk of Ten Hag voor Klaassen of Gravenberch gaat kiezen. Als Klaassen de voorkeur krijgt lijkt Gravenberch de rest van het seizoen veroordeelt tot een bijrol tenzij de resultaten nopen tot verandering. Verder lijkt er geen enkele reden te zijn voor Erik ten Hag om in te grijpen in zijn vaste elftal zolang iedereen gezond en wel blijft.

De beelden

Ajax speelde in het seizoen 2017/18 een tweeluik tegen een heel ander Benfica. In Amsterdam scoorde Ajax in blessuretijd door een afstandschot van Mazraoui.



In Lissabon ging Onana gruwelijk in de fout en kon Jonas makkelijk scoren. Ajax kwam op gelijke hoogte door een goal van Tadic die daarmee de eindstand op het bord bracht.



-- dit bericht is voor het laatst aangepast op woensdag 23 februari 2022 door Eide --
Jack Huntelaar
 Jack Huntelaar - maandag 21 februari 2022 - 21:11   quote  deeplink  
Geweldig weer Eide!
1-3
remco k
 remco k - maandag 21 februari 2022 - 22:13   quote  deeplink  
Ik blijf het dit seizoen erg lastig vinden om te bepalen waar Ajax staat.

Cl seizoen tot nu toe foutloos, al laten de tegenstanders die we hebben gehad tot nu toe duidelijk zien absoluut geen top seizoen te draaien.

Benfica moet voor een Ajax in topvorm te pakken zijn. Maar heeft Ajax de top vorm?
remco k
 remco k - maandag 21 februari 2022 - 22:14   quote  deeplink  
De nieuwe trainer speelt vaak 4-4-2 en dat vind Ajax vaak lastig.
Als Benfica echt druk gaat zetten en ze willen gaan voetballen zal er veel ruimte voor Ajax liggen, maar als die trainer een beetje heft opgelet gaat hij dat niet doen.
bertus bikkel
 bertus bikkel - dinsdag 22 februari 2022 - 10:16   quote  deeplink  
Prachtig stuk weer!!
Volgens alle zogenaamde kenners aan de tafels hoeft deze wedstrijd niet eens gespeeld te worden....
Zelf denk ik dat dit een taaie klus wordt, Portugezen zijn altijd lastig voor ons in Nederland en moeten we nooit onderschatten. Een gelijkspelletje uit zou al mooi zijn, ik hou het op 1-1.
nummer10
 nummer10 - dinsdag 22 februari 2022 - 12:12   quote  deeplink  
Thanks Eide! Ik heb echt geen idee qua Benfica maar als Ajax zijn cl niveau haalt zijn er weinig ploegen die Ajax kunnen af stoppen, ik heb er dan ook een goed gevoel over en ga voor 0-2
Eide
 Eide - dinsdag 22 februari 2022 - 21:14   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 22 februari 2022 - 10:16 schreef bertus bikkel het volgende:
Prachtig stuk weer!!
Volgens alle zogenaamde kenners aan de tafels hoeft deze wedstrijd niet eens gespeeld te worden....
Zelf denk ik dat dit een taaie klus wordt, Portugezen zijn altijd lastig voor ons in Nederland en moeten we nooit onderschatten. Een gelijkspelletje uit zou al mooi zijn, ik hou het op 1-1.
Eens Bertus, ik denk dat het een hele lastige ploeg wordt tegen een tegenstander die zich gaat ingraven en gaat spelen op de counter.
Jack Huntelaar
 Jack Huntelaar - dinsdag 22 februari 2022 - 21:53   quote  deeplink  
Portugezen staan bekend om hun verdedigende capaciteiten, toch is in dit geval de verdediging van Benfica niet hun sterkste kant, de aanval van hun echter wel.

Mochten we verdedigend goed staan dan moeten we deze wedstrijd goed kunnen afsluiten.
Maar dit soort wedstrijden staan op zich, zijn moeilijk in te schatten
remco k
 remco k - woensdag 23 februari 2022 - 10:35   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 22 februari 2022 - 21:53 schreef Jack Huntelaar het volgende:
Portugezen staan bekend om hun verdedigende capaciteiten, toch is in dit geval de verdediging van Benfica niet hun sterkste kant, de aanval van hun echter wel.

Mochten we verdedigend goed staan dan moeten we deze wedstrijd goed kunnen afsluiten.
Maar dit soort wedstrijden staan op zich, zijn moeilijk in te schatten
Eens hoor. Als is die defensie niet zo beroerd als de analisten doen vermoeden.

Er zijn in Portugal maar 2 clubs die minder tegengoals krijgen en in de poulefase van de cl heeft alleen Bayern München tegen ze weten te scoren en hielden ze 4x de nul.

Bayern scoorde dan weliswaar 9 x tegen ze.
Jack Huntelaar
 Jack Huntelaar - woensdag 23 februari 2022 - 19:17   quote  deeplink  
De vraag is of hij speelt met Gravenbergh of met Berghuis op zijn positie.
Gravenbergh is defensief sterker dan Berghuis heb ik het idee.
Eide
 Eide - woensdag 23 februari 2022 - 19:19   quote  deeplink  
FMQAigeX0AEGf2h?format=jpg&name=small
remco k
 remco k - woensdag 23 februari 2022 - 19:51   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 23 februari 2022 - 19:17 schreef Jack Huntelaar het volgende:
De vraag is of hij speelt met Gravenbergh of met Berghuis op zijn positie.
Gravenbergh is defensief sterker dan Berghuis heb ik het idee.
Gravenberg of Berghuis is nooit de vraag geweest toch, Klaassen kwam voor Gravenberg.

Helaas moet Klaassen nu weer banken.
Eide
 Eide - woensdag 23 februari 2022 - 19:55   quote  deeplink  
FMTWig_X0AYzdYM?format=jpg&name=small
Eide
 Eide - woensdag 23 februari 2022 - 19:55   quote  deeplink  
Gravenberch voor Klaassen. Ten Hag zou voor de defensieve stabiliteit van Gravenberch hebben gekozen.
remco k
 remco k - woensdag 23 februari 2022 - 19:59   quote  deeplink  
Ik heb er een slecht gevoel over.

Iedereen roept maar even dat we Benfica gaan oprollen.

Ik geloof er niks van.
Jack Huntelaar
 Jack Huntelaar - woensdag 23 februari 2022 - 20:12   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 23 februari 2022 - 19:55 schreef Eide het volgende:
Gravenberch voor Klaassen. Ten Hag zou voor de defensieve stabiliteit van Gravenberch hebben gekozen.
Misschien niet verkeerd, hij kan altijd nog wisselen
Jack Huntelaar
 Jack Huntelaar - woensdag 23 februari 2022 - 20:13   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 23 februari 2022 - 19:59 schreef remco k het volgende:
Ik heb er een slecht gevoel over.

Iedereen roept maar even dat we Benfica gaan oprollen.

Ik geloof er niks van.
Ben al blij met een gelijkspel, al hoop ik stiekem op een kleine overwinning
Jack Huntelaar
 Jack Huntelaar - woensdag 23 februari 2022 - 20:30   quote  deeplink  
Had Klaassen ook heel graag gezien
Jack Huntelaar
 Jack Huntelaar - woensdag 23 februari 2022 - 21:07   quote  deeplink  
Ze komen er met veel Portugezen snel uit
Eide
 Eide - woensdag 23 februari 2022 - 21:18   quote  deeplink  
Antony en Tadic. Helden.
Eide
 Eide - woensdag 23 februari 2022 - 21:18   quote  deeplink  
Nou vooruit, Mazraoui en Tadic.
Jack Huntelaar
 Jack Huntelaar - woensdag 23 februari 2022 - 21:21   quote  deeplink  
GEWELDIG mooie goal van Tadic
Eide
 Eide - woensdag 23 februari 2022 - 21:25   quote  deeplink  
Goed gepakt door Pasveer zeg.
Eide
 Eide - woensdag 23 februari 2022 - 21:26   quote  deeplink  
En dan zo'n klotemoment.
remco k
 remco k - woensdag 23 februari 2022 - 21:26   quote  deeplink  
Mazraoui heel snel wisselen. Doet alles verkeerd en gaat straks rood pakken.

Wat is dit onnodig zeg.
remco k
 remco k - woensdag 23 februari 2022 - 21:27   quote  deeplink  
Ajax doet dit zichzelf aan. Met al dat balverlies van Benfica in die fase had je er al gewoon twee moeten maken.

Nu help je ze echt zelf in het zadel.
Eide
 Eide - woensdag 23 februari 2022 - 21:27   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 23 februari 2022 - 21:26 schreef remco k het volgende:
Mazraoui heel snel wisselen. Doet alles verkeerd en gaat straks rood pakken.
Die voorzet was anders vrij aardig.
Jack Huntelaar
 Jack Huntelaar - woensdag 23 februari 2022 - 21:27   quote  deeplink  
Eens
remco k
 remco k - woensdag 23 februari 2022 - 21:29   quote  deeplink  
O zo lekker dit. O wat heerlijk.
remco k
 remco k - woensdag 23 februari 2022 - 21:29   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 23 februari 2022 - 21:27 schreef Eide het volgende:

[..]

Die voorzet was anders vrij aardig.
Ja dat klopt helemaal.
remco k
 remco k - woensdag 23 februari 2022 - 21:30   quote  deeplink  
Pff. En weer zo makkelijk een corner weggeven zeg.
remco k
 remco k - woensdag 23 februari 2022 - 21:30   quote  deeplink  
Benfica echt gevaarlijk met de corners.
Eide
 Eide - woensdag 23 februari 2022 - 21:30   quote  deeplink  
Timber speelt nog voor Alvarez. Als Mazraoui dan ook steeds diep gata heb je alleen Martinez en Blind achterin. Je ziet dat die rappe spitsen te snel zijn voor Martinez en Blind. Dat moet echt op orde komen.

Hele knappe goal van Haller trouwens. De man is in dat soort situaties echt heel goed.
remco k
 remco k - woensdag 23 februari 2022 - 21:32   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 23 februari 2022 - 21:30 schreef Eide het volgende:
Timber speelt nog voor Alvarez. Als Mazraoui dan ook steeds diep gata heb je alleen Martinez en Blind achterin. Je ziet dat die rappe spitsen te snel zijn voor Martinez en Blind. Dat moet echt op orde komen.

Hele knappe goal van Haller trouwens. De man is in dat soort situaties echt heel goed.
Dat valt inderdaad op. Heel apart dat timber dat hier ook doet. Dat is de snelste van allemaal defensief.

Die twee centrale van ons moeten gewoon blijven. De backs om en om inschuiven en Alvarez het absolute slot op de deur aangezien Gravenberg ook dieper speelt dan anders.
remco k
 remco k - woensdag 23 februari 2022 - 21:35   quote  deeplink  
Dat is wel heel goed van Mazraoui. Maar ook wel op het randje hoor.
Jack Huntelaar
 Jack Huntelaar - woensdag 23 februari 2022 - 21:35   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 23 februari 2022 - 21:35 schreef remco k het volgende:
Dat is wel heel goed van Mazraoui. Maar ook wel op het randje hoor.
Moet idd uitkijken
remco k
 remco k - woensdag 23 februari 2022 - 21:36   quote  deeplink  
Ga je dat risico nemen met Martinez.

Die kan je eigenlijk niet missen.
Eide
 Eide - woensdag 23 februari 2022 - 21:36   quote  deeplink  
Hopelijk kan Martinez door, maar zoals hij beweegt lijkt dat niet top.
remco k
 remco k - woensdag 23 februari 2022 - 21:44   quote  deeplink  
Pff. De paal.

Jammer van Haller. Daar kan hij echt niets aan doen.

Toch moet je hier echt al 1-3 voor staan.
Jack Huntelaar
 Jack Huntelaar - woensdag 23 februari 2022 - 21:45   quote  deeplink  
Pffff wat een gemiste kans, hoe ongelukkig
Eide
 Eide - woensdag 23 februari 2022 - 21:49   quote  deeplink  
Best een goede eerste helft van Ajax Die rappe, handige aanvallers zijn twee handen vol met werk maar Ajax heeft het behoudens een paar momenten vrij goed voor elkaar. Ajax is echt wel de betere partij maar er ligt ook zomaar een deceptie op de loer.
remco k
 remco k - woensdag 23 februari 2022 - 21:49   quote  deeplink  
Ik vind Gravenberg en berghuis gewoon niet goed spelen. Gravenberg 1 goede actie en verder niet gezien.

Ik zou Klaassen voor Berghuis brengen om de gele kaart en misschien ook al wel Rensch om de gele kaart van Mazraoui.
Eide
 Eide - woensdag 23 februari 2022 - 22:11   quote  deeplink  
Berghuis speelt prima. Hij speelt meer als spelverdeler dan als 10, maar dat doet hij prima. Gravenberch is eigenlijk ook niet heel slecht. Ik zie eigenlijk geen redenen om te wisselen, of het moet vanwege de kaart van Mazraoui zijn.
Eide
 Eide - woensdag 23 februari 2022 - 22:13   quote  deeplink  
Goed van Haller daar zeg. Echt heel goed gedaan.
remco k
 remco k - woensdag 23 februari 2022 - 22:16   quote  deeplink  
Ajax niet scherp begonnen aan de tweedenhelft en Benfica wel.
Jack Huntelaar
 Jack Huntelaar - woensdag 23 februari 2022 - 22:16   quote  deeplink  
Tjee wat kwamen we daar goed weg
remco k
 remco k - woensdag 23 februari 2022 - 22:17   quote  deeplink  
Pff. Als Gravenberg die bal naar Tadic had gekregen was het een goal geweest.
remco k
 remco k - woensdag 23 februari 2022 - 22:18   quote  deeplink  
Ook dit weer super slecht uitgespeeld.
Jack Huntelaar
 Jack Huntelaar - woensdag 23 februari 2022 - 22:18   quote  deeplink  
Zegt dat wel
Eide
 Eide - woensdag 23 februari 2022 - 22:18   quote  deeplink  
Slechte aanname van Gravenberch zeg.

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 5907
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Ajax Nieuws
Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Ajax - Benfica (Champions League, woensdag 23 februari 2022, 21:00 / dinsdag 15 maart 2022, 21:00); 2 - 2 /









0.0074360