BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Feyenoord / topic: Kogel door de Kuip : Arup / OMA de bouwers van het nieuwe stadion ?

Plaats een nieuw antwoord  
Headliner: Feyenoord Nieuws
Bosifyable
 Bosifyable - maandag 10 december 2012 - 10:17   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 10 december 2012 - 09:54 schreef dobias het volgende:

[..]

Er zitten een hoop beperkingen aan het plan van reddekuip. dit plan is geldverspilling.
Andere activiteieten ga je niet trekken naar het renoveren van de kuip dus minder geld in het laatje.

Hoe jammer ik het ook vind maar een dak is noodzakelijk voor evenementen. En ik zou zeggen dak open laten als er gevoelbald wordt.

Maar het plan van reddekuip is kansloos. Leuk geprobeerd maan kansloos.
Zij houden in hun plannen geen rekening met evenementen, aangezien de kans vrijwel nihil is dat er concerten o.i.d. plaats zullen vinden. Alles in handen van Mojo, die liever naar de aRENa of naar het Ziggo Dome gaan..

In reactie op je tweede post, hoe is aan de tekening te zien dat de constructie niet sterk zat zal zijn? Sowieso, waarom zou een team van architecten aan een project beginnen, en geen van die gasten realiseert zich een op bepaald moment dat de constructie het niet zal kunnen dragen? Mag je wel een ingenieur zijn, maar ik als autospuiter bedenk zulke logica ook..?
Leon FR1908
 Leon FR1908 - maandag 10 december 2012 - 10:23   quote  deeplink  
sowieso moeten constructies in Nederland 2x de benodigde kracht kunnen dragen.
T-FeYeN00rD
 T-FeYeN00rD - maandag 10 december 2012 - 10:27   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 10 december 2012 - 10:17 schreef Bosifyable het volgende:

[..]

Zij houden in hun plannen geen rekening met evenementen, aangezien de kans vrijwel nihil is dat er concerten o.i.d. plaats zullen vinden. Alles in handen van Mojo, die liever naar de aRENa of naar het Ziggo Dome gaan..
Lijkt me nogal een momentopname.
dobias
 dobias - maandag 10 december 2012 - 10:42   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 10 december 2012 - 10:17 schreef Bosifyable het volgende:

[..]

Zij houden in hun plannen geen rekening met evenementen, aangezien de kans vrijwel nihil is dat er concerten o.i.d. plaats zullen vinden. Alles in handen van Mojo, die liever naar de aRENa of naar het Ziggo Dome gaan..

In reactie op je tweede post, hoe is aan de tekening te zien dat de constructie niet sterk zat zal zijn? Sowieso, waarom zou een team van architecten aan een project beginnen, en geen van die gasten realiseert zich een op bepaald moment dat de constructie het niet zal kunnen dragen? Mag je wel een ingenieur zijn, maar ik als autospuiter bedenk zulke logica ook..?
Dan heb je niet gekeken wat er in het programma van eisen staat. Dat is onderandere dat de evnementen weer terug moeten naar de kuip. En inderdaad mojo geeft nu de voorkeur aan 020 maar wat zou jij doen als je meer mensen kwijt kan en dus meer verdiend in een ander stadion?

Doordat je overhanging groter wordt en dus je arm groter wordt het moment groter en heb je dikkere profielen nodig.
Ik begrijp jouw logica maar de berekeningen voor de dragende constructie zijn echt nog niet gemaakt. Ik weet ook niet met welke mensen ze contact hebben. die zullen inderdaad ook niet achterlijk zijn maar dat was gewoon het eerste wat mij opviel.
Voor de rest weet ik er te weinig van om echt te oordelen.

Ik ben ook opgegroeit in de kuip en met pijn in mijn hart moet ik misschien afscheid nemen maar soms is het gewoon niet anders. We willen weer meetellen in nederland en misschien weer euopa maar ik zie dat niet met de gerenoveerde kuip.

Ik ben naar een buisness unit geweest bij NAC en in de Kuip dan zie je dat zelfs NAC verder is en het beter voor elkaar heeft omdat het een redelijk nieuw onderkomen heeft.
FR-Henk
 FR-Henk - maandag 10 december 2012 - 10:55   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 10 december 2012 - 10:17 schreef Bosifyable het volgende:

[..]

Zij houden in hun plannen geen rekening met evenementen, aangezien de kans vrijwel nihil is dat er concerten o.i.d. plaats zullen vinden. Alles in handen van Mojo, die liever naar de aRENa of naar het Ziggo Dome gaan..

In reactie op je tweede post, hoe is aan de tekening te zien dat de constructie niet sterk zat zal zijn? Sowieso, waarom zou een team van architecten aan een project beginnen, en geen van die gasten realiseert zich een op bepaald moment dat de constructie het niet zal kunnen dragen? Mag je wel een ingenieur zijn, maar ik als autospuiter bedenk zulke logica ook..?
mbt. evenementen: zinvol om daar onderzoek op te houden. Of is dat gedaan? Heeft een evenementenstadion in R'dam levensvatbaarheid? Voldoende achterland?
Jouw conclusie is te snel.
Ziggodome is herhaaldelijk vol/uitverkocht. Kan ook iets zeggen over de beperking van aantal plaatsen.
Bosifyable
 Bosifyable - maandag 10 december 2012 - 12:43   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 10 december 2012 - 10:55 schreef FR-Henk het volgende:

[..]

mbt. evenementen: zinvol om daar onderzoek op te houden. Of is dat gedaan? Heeft een evenementenstadion in R'dam levensvatbaarheid? Voldoende achterland?
Jouw conclusie is te snel.
Ziggodome is herhaaldelijk vol/uitverkocht. Kan ook iets zeggen over de beperking van aantal plaatsen.
Wanneer zij de keuze hebben uit 4 locaties; UFO, Ziggo Dome, HMH, Gelredome, waarom zouden ze dan nog naar Rotterdam komen? Zelfs Ahoy is geen optie meer, terwijl dat jarenlang 1 van dé plaatsen was. Wellicht zijn ze bereid naar Rotterdam te trekken wanneer er een grotere capaciteit is dan op de andere locaties, maar ze zullen niet voor niets dat Ziggo Dome hebben gebouwd, die kosten moeten ook terugverdiend worden.

Maar 1 toezegging heb je iig al, Frogert wil graag in een nieuwe 'Kuip' optreden, dus daar kun je alvast voor in de rij gaan liggen.
Bosifyable
 Bosifyable - maandag 10 december 2012 - 12:48   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 10 december 2012 - 10:42 schreef dobias het volgende:

[..]

Dan heb je niet gekeken wat er in het programma van eisen staat. Dat is onderandere dat de evnementen weer terug moeten naar de kuip. En inderdaad mojo geeft nu de voorkeur aan 020 maar wat zou jij doen als je meer mensen kwijt kan en dus meer verdiend in een ander stadion?

Doordat je overhanging groter wordt en dus je arm groter wordt het moment groter en heb je dikkere profielen nodig.
Ik begrijp jouw logica maar de berekeningen voor de dragende constructie zijn echt nog niet gemaakt. Ik weet ook niet met welke mensen ze contact hebben. die zullen inderdaad ook niet achterlijk zijn maar dat was gewoon het eerste wat mij opviel.
Voor de rest weet ik er te weinig van om echt te oordelen.

Ik ben ook opgegroeit in de kuip en met pijn in mijn hart moet ik misschien afscheid nemen maar soms is het gewoon niet anders. We willen weer meetellen in nederland en misschien weer euopa maar ik zie dat niet met de gerenoveerde kuip.

Ik ben naar een buisness unit geweest bij NAC en in de Kuip dan zie je dat zelfs NAC verder is en het beter voor elkaar heeft omdat het een redelijk nieuw onderkomen heeft.
Met een verbouwde Kuip krijg je toch ook mooiere, en betere units? Dat is onderdeel van het plan, niet alleen die 3e ring erop gooien.

Over de evenementen, ik heb gelezen dat van Merwijk de evenementen terug wil in 'zijn' stadion. Maar als daar amper/geen animo voor is, waar RedDeKuip op inspeelt, dan hoef je dat ook niet door te voeren in je plannen.

Versteviging van De Kuip komt trouwens aan bod in de plannen. Zij hebben het over een extra constructie, waardoor de oude constructie leunt op zijn eigen gewicht, dus de eerste en tweede ring, en de derde ring krijgt door middel van verstevigingen zijn eigen gewicht te dragen. Dus niet bovenop de oude constructie. Althans, dat is wat ik heb begrepen.

Als het niet anders is, dan zullen we een nieuw stadion nodig hebben. Maar tot nu zie ik geen duidelijke redenen om te verhuizen, of waarom een grote renovatie geen optie is. Tot nu voldoen ze aan alle eisen die Feyenoord stelt, en kan het 'nieuwe' stadion volgens hen nog eens 50 jaar mee. Daarmee vind ik het tot nu een beter plan dan een nieuw stadion.
dobias
 dobias - maandag 10 december 2012 - 12:51   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 10 december 2012 - 10:23 schreef Leon FR1908 het volgende:
sowieso moeten constructies in Nederland 2x de benodigde kracht kunnen dragen.
@Leon wat je daar stelt is niet helemaal waar. Er zit altijd een factor op om de veiligheid te waarborgen maar dat is Per constructie anders omdat je met verschillende omstandigheden te maken hebt. Ik weet niet wat de waarde zijn voor een stadion maar ik denk dat die nog hoger zijn. Waardoor het niet meer uit te voeren is.

Ik respecteer de inspanningen van reddekuip. Maar dit brengt ons niet verder. en dat is toch echt waar het om gaat.
En natuurlijk zijn er bedrijven die interesse hebben om dit plan te realiseren maar dat heeft meer te maken dat ze geld ruiken.
dobias
 dobias - maandag 10 december 2012 - 13:00   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 10 december 2012 - 12:48 schreef Bosifyable het volgende:

[..]

Met een verbouwde Kuip krijg je toch ook mooiere, en betere units? Dat is onderdeel van het plan, niet alleen die 3e ring erop gooien.

Over de evenementen, ik heb gelezen dat van Merwijk de evenementen terug wil in 'zijn' stadion. Maar als daar amper/geen animo voor is, waar RedDeKuip op inspeelt, dan hoef je dat ook niet door te voeren in je plannen.

Versteviging van De Kuip komt trouwens aan bod in de plannen. Zij hebben het over een extra constructie, waardoor de oude constructie leunt op zijn eigen gewicht, dus de eerste en tweede ring, en de derde ring krijgt door middel van verstevigingen zijn eigen gewicht te dragen. Dus niet bovenop de oude constructie. Althans, dat is wat ik heb begrepen.

Als het niet anders is, dan zullen we een nieuw stadion nodig hebben. Maar tot nu zie ik geen duidelijke redenen om te verhuizen, of waarom een grote renovatie geen optie is. Tot nu voldoen ze aan alle eisen die Feyenoord stelt, en kan het 'nieuwe' stadion volgens hen nog eens 50 jaar mee. Daarmee vind ik het tot nu een beter plan dan een nieuw stadion.
Nu je dit verteld vind ik het nog enger worden. Heb je enig idee wat de constructie weegt?
Wind regen sneeuw? En ik vind 50 jaar wel erg kort voor 117 miljoen euro. En 50 jaar is een schatting. En wat kost een dergelijk nieuws stadion over 50 jaar? waarschijnlik een miljard.

Dat er nu gaan animo is voor evenmenten is logisch dat hadden ze voor de Arena ook niet in 020. Maar je bent echt stom als evenement dat je niet naar een stadion gaat wat veel meer publiek kan trekken en dus veel meer geld in laatje trekt. De interesse komt vanzelf weer als het er staat. Ahoy hebben we ook al verloren die strijd moeten we deze nu ook gaan verliezen? Ahoy is ook gereneveerd en zie nu het resultaat.
dobias
 dobias - maandag 10 december 2012 - 13:31   quote  deeplink  
Filmpje een aantal keer afgespeeld maar kijk eens goed naar die constructie van die derde ring.... Ik vind het heel trickie. Echt niet alles staat er op en ik krijg het idee dat het nog niet helemaal uitgewerkt is.

Maar goed ik hoop dat ze weten wat ze aan het doen zijn.

zijn jullie het wel eens met de 10 misverstanden. Vind ik ook niet echt overtuigend.
Meeste van die argumenten zijn eigenlijk te weerleggen.

Ik ben trouwens echt niet negatief over het initiatief hoor maar ik vind het tot nu toe echt niet overtuigend allemaal en zet mijn vraagtekens bij bepaalde dingen.
Bosifyable
 Bosifyable - maandag 10 december 2012 - 14:21   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 10 december 2012 - 13:00 schreef dobias het volgende:

[..]

Nu je dit verteld vind ik het nog enger worden. Heb je enig idee wat de constructie weegt?
Wind regen sneeuw? En ik vind 50 jaar wel erg kort voor 117 miljoen euro. En 50 jaar is een schatting. En wat kost een dergelijk nieuws stadion over 50 jaar? waarschijnlik een miljard.

Dat er nu gaan animo is voor evenmenten is logisch dat hadden ze voor de Arena ook niet in 020. Maar je bent echt stom als evenement dat je niet naar een stadion gaat wat veel meer publiek kan trekken en dus veel meer geld in laatje trekt. De interesse komt vanzelf weer als het er staat. Ahoy hebben we ook al verloren die strijd moeten we deze nu ook gaan verliezen? Ahoy is ook gereneveerd en zie nu het resultaat.
Wind, regen, sneeuw is uiteraard rekening mee gehouden. Ze hebben een uitschuifbaar deel van het dak wat ook de parterrevakken overdekt bij regen, maar moeten ingetrokken worden bij sneeuw, omdat die het gewicht niet kunnen dragen. Verder zullen ze uiteraard de berekeningen hebben voor het originele dak, om van daaruit te bepalen datbde constructie stevig genoeg is bij hevige sneeuwval.

De renovatie van Ahoy heeft niet opgeleverd wat ze ervan hadden verwacht, kan best kloppen. En wie weet hoe dat bij een renovatie van De Kuip loopt. Maar wie geeft de garantie dat je de evenementen wél naar een
nieuw stadion krijgt..? Als je de strijd niet aangaat, valt er ook niets te verliezen lijkt me.
detrapstaandervanvak
 detrapstaandervanvak - maandag 10 december 2012 - 14:22   quote  deeplink  
Tijd voor een nieuw stadion.
John Brielle
 John Brielle - maandag 10 december 2012 - 14:25   quote  deeplink  
Feyenoord heeft berekend dat het met een nieuw stadion naar een begroting van rond de 100 miljoen kan gaan. Mocht dit met de oude Kuip niet haarbaar zijn dan is het toch ondenkbaar dat er uit nostalgie vastgehouden wordt het opknappen van de oude meuk? De Club is maar bij een ding gebaat en dat is financiële groei!!!
BertusBadeend
 BertusBadeend - maandag 10 december 2012 - 14:50   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 09 december 2012 - 09:25 schreef lijdensweg het volgende:

[..]

Het had gewoon een voetbalvrij weekend moeten zijn hier in Nederland !!
Daar heeft de KNVB wel een kans gemist ....
Hoezo zou het een voetbalvrij weekend moeten zijn?
dobias
 dobias - maandag 10 december 2012 - 15:36   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 10 december 2012 - 14:21 schreef Bosifyable het volgende:

[..]

Wind, regen, sneeuw is uiteraard rekening mee gehouden. Ze hebben een uitschuifbaar deel van het dak wat ook de parterrevakken overdekt bij regen, maar moeten ingetrokken worden bij sneeuw, omdat die het gewicht niet kunnen dragen. Verder zullen ze uiteraard de berekeningen hebben voor het originele dak, om van daaruit te bepalen datbde constructie stevig genoeg is bij hevige sneeuwval.

De renovatie van Ahoy heeft niet opgeleverd wat ze ervan hadden verwacht, kan best kloppen. En wie weet hoe dat bij een renovatie van De Kuip loopt. Maar wie geeft de garantie dat je de evenementen wél naar een
nieuw stadion krijgt..? Als je de strijd niet aangaat, valt er ook niets te verliezen lijkt me.
Dat geeft maar weer aan hoe frigil het allemaal is. Je moet het dak inschuiven om de belasting niet te overschrijden. Ik begin nu steeds meer te twijfelen.
En wat betreft die 100 miljoen met nieuw stadion is ook een goed punt. Daar hoor ik niemand over. Uiteindelijk zijn de business unit waar het grote geld mee wordt verdient. en ik vind 88 unit niet echt veel.
Bosifyable
 Bosifyable - maandag 10 december 2012 - 15:48   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 10 december 2012 - 15:36 schreef dobias het volgende:

[..]

Dat geeft maar weer aan hoe frigil het allemaal is. Je moet het dak inschuiven om de belasting niet te overschrijden. Ik begin nu steeds meer te twijfelen.
En wat betreft die 100 miljoen met nieuw stadion is ook een goed punt. Daar hoor ik niemand over. Uiteindelijk zijn de business unit waar het grote geld mee wordt verdient. en ik vind 88 unit niet echt veel.
Voetbal is nu eenmaal een buitensport. Ik heb zelf geen enkele speler of supporter horen klagen dat het regende bij een wedstrijd. Het is blijkbaar een eis van Feyenoord, zij willen dit namelijk wel, en Reddekuip doet een concessie. Bij regen kun je droog staan, bij sneeuw krijg je een paar vlokjes in je nek. Whooptie-fucking-doo. Dus de extensie is niet sterk genoeg, de rest wel.

Business units, er is ruimte (in de originele plannen) voor 100+ van die boxen. Bovendien heb je daar de reguliere business seats bij, en de nieuwe sky lounges, waar je meer man in kwijt kan, en aangezien het nieuw is, is het ook een goed te verkopen product.
tomson
 tomson - maandag 10 december 2012 - 15:51   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 10 december 2012 - 14:22 schreef detrapstaandervanvak het volgende:
Tijd voor een nieuw stadion.
Met liften
Bosifyable
 Bosifyable - maandag 10 december 2012 - 16:23   quote  deeplink  
En warme kroketten zeker? ;)
DenBriel
 DenBriel - maandag 10 december 2012 - 17:22   quote  deeplink  
Waar het Feyenoord (en vele supporters) om gaat is dat de Club met een nieuw stadion veel meer geld kan genereren. En dat lijkt me veel belangrijker voor de toekomst van Feyenoord dan uit nostalgie vast blijven houden aan ouwe meuk. Hoe goed en gezellig etc de Kuip ook mag zijn
Bosifyable
 Bosifyable - maandag 10 december 2012 - 17:44   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 10 december 2012 - 17:22 schreef DenBriel het volgende:
Waar het Feyenoord (en vele supporters) om gaat is dat de Club met een nieuw stadion veel meer geld kan genereren. En dat lijkt me veel belangrijker voor de toekomst van Feyenoord dan uit nostalgie vast blijven houden aan ouwe meuk. Hoe goed en gezellig etc de Kuip ook mag zijn
En waaruit blijkt dat een renovatie minder geld oplevert?

Uiteraard heb je wel een punt, maar pas wanneer alles duidelijk is, kan er een keuze gemaakt worden. Tot nu heeft renovatie mijn voorkeur. Puur vanwege de mogelijkheden die gepresenteerd zijn door RedDeKuip, en het financiële plaatje.
Eide
 Eide - maandag 10 december 2012 - 18:24   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 10 december 2012 - 10:55 schreef FR-Henk het volgende:

[..]

mbt. evenementen: zinvol om daar onderzoek op te houden.
Met het risico om als Ajacied m'n kop boven het maaiveld uit te steken op dit forum maareh:

Weet waar je om vraagt als je graag evenementen ziet in een stadion. Het grootste probleem van de ArenA is dat het het geen voetbalstadion is. Het is een multifunctioneel evenementen ding. En daarom zijn er concessies gedaan die de fans pijn doen. Je zit vrij ver van het veld. De akoestiek is een drama en het heeft jaren geduurd voordat de stadiondirectie door had dat ze de grootste klant toch echt te gemoed moesten komen.

Het is al wel wat beter in de ArenA, grotendeels trouwens door inspanningen van de supporters en de supportersverenigingen maar dat is niet zonder slag of stoot gegaan. En alleen omdat de Tina Turners van deze wereld er ook zo nodig moeten kunnen optreden.

Dat is echter wel de werkelijkheid. Wil je een evenementenbak, dan gaat dat ten koste van het voetballen. Ik zou dat in ieder geval NIET adviseren.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op maandag 10 december 2012 door Eide --
avr
 avr - dinsdag 11 december 2012 - 02:50   quote  deeplink  
red de kuip moet zich bezig houden met het redden van de kuip. Daar hoeft Feyenoord verder geen rol in te spelen. Gewoon een nieuw stadion. Voor de 3de keer de kuip renoveren ad 117 miljoen en de vorige van 100 miljoen ben je al dik op weg naar de 300 miljoen die een nieuw onderkomen moet kosten.
En geloof maar niet dat dit de laatste renovatie zal zijn. Elke renovatie zal duurder en moeilijker zijn. Zo snel mogelijk duidelijkheid omtrent het nieuwe stadion. Dan kan daar een beleid op ontwikkeld worden
lijdensweg
 lijdensweg - dinsdag 11 december 2012 - 05:05   quote  deeplink  
Jammer dat men bezig blijft met reddekuip! Misschien een leuke optie voor de korte termijn .... € 117 miljoen euro en we kunnen weer ongeveer 50 jaar verder. Plus de kosten die al eens aan een eerdere renovatie zijn uit gegeven kom je op een totale kosten plaatje van zo'n € 225 miljoen euro!! Dat is dan bijna die € 300 miljoen die een nieuw stadion moet kosten en waar je veel beter een toekomst beleid op kan richten .... Ik blijf van mening dat de enige en juiste beslissing een nieuw stadion is!! Voor de sportieve en financiële toekomst van Feyenoord ......
eko-sporter
 eko-sporter - dinsdag 11 december 2012 - 05:43   quote  deeplink  
Ik blijf herhalen wat ik al eerder heb gezegd: kun je na renovatie nog wel spreken van De Kuip?

We moeten De Kuip niet redden om alleen nostalgische redenen. We moeten kiezen voor een stadion dat de club vooruit helpt. En vooralsnog denk ik dat dit het beste kan met een nieuw stadion.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op vrijdag 28 december 2012 door eko-sporter --
Stylzz
 Stylzz - dinsdag 11 december 2012 - 07:48   quote  deeplink  
Men geeft aan dat verbouwen nu ook een serieuze optie geworden is
Beempjerotterdam
 Beempjerotterdam - dinsdag 11 december 2012 - 09:40   quote  deeplink  
Gewoon een nieuw stadion! En die lul die roept
dat we de sweer verlieze moet zijn muil houden.
Want dat ligt gewoon aan ons zelf!
En die gaat gewoon mee het nieuwe stadion.
Bosifyable
 Bosifyable - dinsdag 11 december 2012 - 10:06   quote  deeplink  
Het ligt anders toch ook wel aan de akoestiek in een gebouw/stadion.
van geil
 van geil - dinsdag 11 december 2012 - 10:11   quote  deeplink  
dit duurt te lang........
kuipje
 kuipje - dinsdag 11 december 2012 - 10:21   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 10 december 2012 - 18:24 schreef Eide het volgende:

[..]

Met het risico om als Ajacied m'n kop boven het maaiveld uit te steken op dit forum maareh:

Weet waar je om vraagt als je graag evenementen ziet in een stadion. Het grootste probleem van de ArenA is dat het het geen voetbalstadion is. Het is een multifunctioneel evenementen ding. En daarom zijn er concessies gedaan die de fans pijn doen. Je zit vrij ver van het veld. De akoestiek is een drama en het heeft jaren geduurd voordat de stadiondirectie door had dat ze de grootste klant toch echt te gemoed moesten komen.

Het is al wel wat beter in de ArenA, grotendeels trouwens door inspanningen van de supporters en de supportersverenigingen maar dat is niet zonder slag of stoot gegaan. En alleen omdat de Tina Turners van deze wereld er ook zo nodig moeten kunnen optreden.

Dat is echter wel de werkelijkheid. Wil je een evenementenbak, dan gaat dat ten koste van het voetballen. Ik zou dat in ieder geval NIET adviseren.
Ik ben 2x naar de arena geweest, een keer naar michael jackson en een keer naar tina turner inderdaad, wat dat betreft prima stationnetje hoor ;)
RenatoBos
 RenatoBos - dinsdag 11 december 2012 - 11:23   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 11 december 2012 - 10:21 schreef kuipje het volgende:

[..]

Ik ben 2x naar de arena geweest, een keer naar michael jackson en een keer naar tina turner inderdaad, wat dat betreft prima stationnetje hoor ;)
Onzin..!!
d:-)

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op dinsdag 11 december 2012 door RenatoBos --
RenatoBos
 RenatoBos - dinsdag 11 december 2012 - 11:24   quote  deeplink  
De Kuip3.0

opklikkers0000-300x174.jpg

Vandaag lanceerde Red De Kuip zijn plannen via een vernieuwde website. Dat getuigt, zo vinden wij, van openheid en transparantie. Iets waar de directie van de Feyenoord-familie nog heel wat van kan leren!

Wie de website van Red De Kuip bezoekt ziet het concept voor De Kuip 3.0 dat uit gaat van: het principe van een vrijstaande ombouwing rond en boven de bestaande monumentale tribune. De benodigde ruimte voor de naar achteren geschoven derde ring biedt mogelijkheden voor het realiseren van extra voorzieningen en capaciteit.

Het plan van Red De Kuip kan in twee zomerstops worden gerealiseerd wat betekend dat bij aanvang in 2014 De Kuip 3.0 in 2015 kan worden opgeleverd voor slechts € 117 miljoen.

Over het (constructieve) toekomstperspectief van de huidige Kuip hoeven we ons echter geen zorgen te maken. Volgens het TNO rapport uit 2005 is een beschouwing van de vermoeiing van de constructieonderdelen gemaakt. Hieruit is geconcludeerd dat er sprake is van een een niet maatgevende vermoeiingslevensduur. Ook kan worden geconcludeerd dat de constructieonderdelen in relatief goede staat verkeren. De onderhoudsbehoefte voor deze onderdelen is beperkt tot het periodieke onderhoud dat normaliter van dergelijke constructieonderdelen verwacht mag worden.

Het onderhoud aan het stadion wordt regelmatig en effectief uitgevoerd. Dit betekent dat de levensduurverwachting van de constructieonderdelen niet gelimiteerd is en dus minimaal 50 jaar bedraagt. Er kan dus worden geconcludeerd dat uitbreiding en renovatie van De Kuip wel degelijk mogelijk zijn. Er wordt door TNO wel geadviseerd om de staat van onderhoud zo veel als mogelijk terug te brengen naar een optimale  nul situatie door middel van groot onderhoud.

totaalbeeld.png

Afijn, modernisering is met € 117 miljoen vele malen goedkoper dan de ca. € 300 miljoen euro voor nieuwbouw. Bij modernisering zijn de kosten beheersbaar en kan het project deels gefaseerd worden uitgevoerd. Bij modernisering hoeft geen kostbare grond te worden verworven, geen compleet amateursportcomplex te worden verplaatst. Bij modernisering hoeft geen nieuwe infrastructuur te worden aangelegd en blijft de goede bereikbaarheid per trein, tram en auto gehandhaafd. Bij modernisering worden de kosten niet afgewenteld op de gemeenschap via subsidies of rentevrije leningen.

De Kuip 3.0 voldoet aan alle, door Feyenoord gestelde eisen. Maar bovenal blijft Feyenoord spelen op heilige grond en dus in De Kuip. Daar waar spelers en supporters elkaar versterken met sportieve prestaties als resultaat. De Kuip is immers uniek! Een stadion wat we met zn allen moeten koesteren en bewaken!

opklikkers0006.jpg

opklikkers0001.jpg

opklikkers0004.jpg
bron:Lunaticnews
Leon FR1908
 Leon FR1908 - dinsdag 11 december 2012 - 13:27   quote  deeplink  
prachtige site en een nog mooier plan!
Kunnen sommige no een puntje aan zuigen..
typisch gevalletje geen woorden maar daden..
lijdensweg
 lijdensweg - dinsdag 11 december 2012 - 20:56   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 11 december 2012 - 11:24 schreef RenatoBos het volgende:
De Kuip3.0

[ afbeelding ]

Vandaag lanceerde Red De Kuip zijn plannen via een vernieuwde website. Dat getuigt, zo vinden wij, van openheid en transparantie. Iets waar de directie van de Feyenoord-familie nog heel wat van kan leren!

Wie de website van Red De Kuip bezoekt ziet het concept voor De Kuip 3.0 dat uit gaat van: het principe van een vrijstaande ombouwing rond en boven de bestaande monumentale tribune. De benodigde ruimte voor de naar achteren geschoven derde ring biedt mogelijkheden voor het realiseren van extra voorzieningen en capaciteit.

Het plan van Red De Kuip kan in twee zomerstops worden gerealiseerd wat betekend dat bij aanvang in 2014 De Kuip 3.0 in 2015 kan worden opgeleverd voor slechts € 117 miljoen.

Over het (constructieve) toekomstperspectief van de huidige Kuip hoeven we ons echter geen zorgen te maken. Volgens het TNO rapport uit 2005 is een beschouwing van de vermoeiing van de constructieonderdelen gemaakt. Hieruit is geconcludeerd dat er sprake is van een een niet maatgevende vermoeiingslevensduur. Ook kan worden geconcludeerd dat de constructieonderdelen in relatief goede staat verkeren. De onderhoudsbehoefte voor deze onderdelen is beperkt tot het periodieke onderhoud dat normaliter van dergelijke constructieonderdelen verwacht mag worden.

Het onderhoud aan het stadion wordt regelmatig en effectief uitgevoerd. Dit betekent dat de levensduurverwachting van de constructieonderdelen niet gelimiteerd is en dus minimaal 50 jaar bedraagt. Er kan dus worden geconcludeerd dat uitbreiding en renovatie van De Kuip wel degelijk mogelijk zijn. Er wordt door TNO wel geadviseerd om de staat van onderhoud zo veel als mogelijk terug te brengen naar een optimale  nul situatie door middel van groot onderhoud.

[ afbeelding ]

Afijn, modernisering is met € 117 miljoen vele malen goedkoper dan de ca. € 300 miljoen euro voor nieuwbouw. Bij modernisering zijn de kosten beheersbaar en kan het project deels gefaseerd worden uitgevoerd. Bij modernisering hoeft geen kostbare grond te worden verworven, geen compleet amateursportcomplex te worden verplaatst. Bij modernisering hoeft geen nieuwe infrastructuur te worden aangelegd en blijft de goede bereikbaarheid per trein, tram en auto gehandhaafd. Bij modernisering worden de kosten niet afgewenteld op de gemeenschap via subsidies of rentevrije leningen.

De Kuip 3.0 voldoet aan alle, door Feyenoord gestelde eisen. Maar bovenal blijft Feyenoord spelen op heilige grond en dus in De Kuip. Daar waar spelers en supporters elkaar versterken met sportieve prestaties als resultaat. De Kuip is immers uniek! Een stadion wat we met zn allen moeten koesteren en bewaken!

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
bron:Lunaticnews
Het ziet er goed uit! Dat zal ik eerlijk toe geven. Nu ben ik dan ook zeer benieuwd naar de rest en de plannen voor dat nieuwe stadion. Dan kan ik appels met appels vergelijken.
Bosifyable
 Bosifyable - dinsdag 11 december 2012 - 20:59   quote  deeplink  
Dat zelfs jij nog overstag zou kunnen gaan ;)
tomson
 tomson - dinsdag 11 december 2012 - 21:13   quote  deeplink  
Wordt steeds overtuigender !
Alexi
 Alexi - dinsdag 11 december 2012 - 21:14   quote  deeplink  
We moeten nu echt de concurrentie weer eens het nakijken geven!
Doelend op het noorden des lands,we worden al een beetje te lang te kijk gezet en daarom moeten we nu het woord bij de daad voegen en handelen,dat is toch al jaren ons motto?! Mouwen opstropen en aanpakken!
FR-Henk
 FR-Henk - dinsdag 11 december 2012 - 22:45   quote  deeplink  
Ziet er goed uit en op detail.
Daarmee wordt het een serieus vraagstuk: oude of nieuwe Kuip.
En moet de keuze op echte argumentatie worden gebaseerd.
RenatoBos
 RenatoBos - woensdag 12 december 2012 - 01:34   quote  deeplink  
Modernisering van de Kuip

In de Nieuw Rotterdamsche (?) Coutant van deze week wordt in het item Het Grote Verhaal aandacht besteed aan Red de Kuip. In het betreffende artikel de gang van zaken de laatste maanden en een toelichting op de plannen die ReddeKuip hebben ingediend bij Feyenoord en de gemeente Rotterdam.

NRC-101212-01.jpg
NRC-101212-03-416x1024.jpg
bron:Lunaticnews
RenatoBos
 RenatoBos - donderdag 13 december 2012 - 00:04   quote  deeplink  
Ruim 17.000 mensen hebben petitie reddekuip ondertekend

nieuwe_kuip_1.png

Meer dan 17.000 mensen hebben al de internetpetitie (http://www.reddekuip.nl) ondertekend om de Kuip in Rotterdam te redden. De petitie, een initiatief van de initiatiefgroep Stichting ReddeKuip, vraagt het Rotterdamse gemeentebestuur en de directie van Stadion Feijenoord, zoals De Kuip officieel heet, het stadion waar Feyenoord zijn thuiswedstrijden speelt, te behouden en te moderniseren.

De vernieuwing is een alternatief voor de bouw van een nieuw stadion voor 63.000 toeschouwers van 300 miljoen euro dat in 2018 pal naast de Kuip moet staan. Een paar maanden geleden ontvouwde de directie van Stadion Feijenoord hiervoor plannen. Vandaag biedt ReddeKuip aan de Rotterdamse wethouder Laan en directeur Jan van Merwijk een vernieuwingsplan van de Kuip aan. Dat gaat ongeveer 117 miljoen euro kosten afhankelijk van nog te maken keuzes.

De Kuip is meer dan een schitterend stadion met een geweldige sfeer, zegt architect Joris Molenaar, lid van Stichting ReddeKuip. Het is het colosseum van de moderniteit en net als de Erasmusbrug een symbool voor Rotterdam. Alleen al daarom moet de Kuip in functie blijven.

De Kuip werd in 1937 gebouwd, naar een ontwerp van Brinkman en Van der Vlugt, het Rotterdamse architectenbureau dat ook de Van Nellefabriek in Rotterdam heeft ontworpen. Net als de Van Nellefabriek is de Kuip een van de belangrijkste monumenten van het Nieuwe Bouwen in Nederland. De Kuip is een toonbeeld van functionaliteit en constructivisme, zegt Molenaar, die onlangs een monografie over Brinkman & Van der Vlugt publiceerde en eerder enkele villas van dit bureau restaureerde. Het is een uitzonderlijk slimme en lichte constructie, met tribunes vlakbij het veld en plaatsen die vanaf de twee tribunes allemaal goed zicht hebben.
In 1994 werd De Kuip al verbouwd door architecten Van den Broek en Bakema en Zwarts & Jansma. Het stadion kreeg toen een dak boven de tribunes dat rust op ronde stalen kolommen die vlak voor de ranke staanders van het oorspronkelijke stadion zijn geplaatst. Ook kreeg het stadion toen 42 business units waar Rotterdamse zakenlui hun relaties naar Feyenoord kunnen laten kijken en het losstaande Maasgebouw met commerciële voorzieningen.

Nog geen twintig jaar later wil de directie nog 50 business units extra, een aantal lounges en andere ruimtes waar congressen en andere commerciële activiteiten kunnen plaatsvinden. Bovendien moet het aantal plaatsen in het stadion worden verhoogd, van 51.137 naar 63.000. Ook wil men het stadion volledig overdekt hebben. Volgens de directie van Stadion Feijenoord kan alleen een nieuw stadion voldoen aan deze en andere eisen die de internationale voetbalbonden, UEFA en FIFA, stellen aan stadions waar interlands worden gespeeld. Maar ReddeKuip heeft volgens Molenaar nu een ontwerp voor de modernisering van de Kuip uitgewerkt dat ook aan alle 21ste-eeuwse eisen voldoet. Ook nu is De Kuip overigens nog altijd een vijfsterrenstadion volgens de criteria van de UEFA, zegt Molenaar. Ook ons vernieuwingsplan voorziet in de uitbreiding van het aantal zitplaatsen tot 63.000. Dit komt doordat we boven de tweede ring De Kuip naar buiten toe uitbreiden met een derde ring. Het bestaande dak moet hiervoor worden opgekrikt. Dak en derde ring komen te rusten op een staalconstructie van kolommen en boven die, net als het huidige dak, los staat van het stadion. Onder de derde ring kunnen op acht plaatsen, naar wens allerlei ruimtes, voor bijvoorbeeld lounges en horeca, worden gebouwd. En het aantal businessruimtes kan zonder problemen worden uitgebreid naar de gewenste 90 of zelfs meer.
Het verbouwingsplan van ReddeKuip is gemaakt door architect Joris Molenaar met constructeur Arie Krijgsman, voormalig directeur van ABT die in 1994 al was betrokken bij de bouw van het dak. Het plan is op kosten doorgerekend door ingenieursbureau IOB. We zitten nog steeds op het nieveau van 117 miljoen euro netto bouwkosten, zegt Molenaar. De verbouwing kan worden uitgevoerd in fasen, in een 16 maanden lange periode met twee zomerstops waarbij Feyenoord tijdens de bouw in de Kuip kan blijven spelen.

Grote vraag is wat er overblijft van de oude Kuip, als de derde ring erop wordt gezet, en de bogen voor de oorspronkelijke minimale constructie staan. Om te beginnen blijft de prachtige unieke curve van de tribunes met goed zicht op het veld onveranderd, zegt Molenaar. Het stadion wordt alleen wat hoger met de derde ring. En aan de buitenkant staat de nieuwe constructie helemaal los van de oorspronkelijke. De karakteristieke, geknikte spanten van Brinkman en Van der Vlugt blijven zichtbaar onder de nieuwe bogen door. Ook de 22 oorspronkelijke rood-witte trappenhuizen blijven zichtbaar in functie. De trappen naar de derde ring worden daar bovenop gezet. Het oude stadion, inclusief de monumentale zalen en hoofdentree, wordt als het ware opgenomen in het nieuwe.

INZET:

ReddeKuip (http://www.reddekuip.nl) werd een jaar geleden opgericht door de Rotterdamse IT-ondernemer Erwin Eekelaar en architect Joris Molenaar. Eekelaar is eigenaar van villa Boevé, die is ontworpen door de architecten van De Kuip, Brinkman en Van der Vlugt.

Toen de directie van Stadion Feijenoord begin september 2011 het plan voor een nieuw stadion van 300 miljoen euro bekend maakte, stelde ReddeKuip daar een scenario voor de uitbreiding en modernisatie van De Kuip tegenover. Dit werd toen onmiddellijk terzijde geschoven door de directie van Stadion Feijenoord. Nostalgisch noemde directeur Jan van Merwijk het plan dat volgens hem ook te duur was: Als alle wensen die er zijn, worden ingewilligd, zullen de kosten veel hoger uitvallen.
In september liet Van Merwijk al weten dat het bouwbedrijf VolkerWessels het nieuwe stadion zal bouwen. Onlangs werd ook de architect van de nieuwbouw bekend: het Amsterdamse bureau Meyer en Van Schooten, ontwerpers van de Poenschoen of Kruimeldief, het glazen hoofdkantoor van ING Bank langs de A10 ringweg in Amsterdam. Wat er met de Kuip moet gebeuren als het nieuwe Feyenoordstadion er komt, is niet bestudeerd.

In de tussentijd heeft ReddeKuip het scenario voor het moderniseren van de Kuip verder uitgewerkt. Nog altijd ligt de raming voor de verbouwing op het niveau rond 117 miljoen euro. Kritiek op het eerste plan van ReddeKuip is ontzenuwd. Zo zijn, anders dan werd beweerd, de zichtlijnen voor 63.000 plaatsen ook in het verbouwde stadion goed genoeg voor de Fifa norm. En de helling van de derde ring wordt niet te steil. Die wordt 37 graden, zegt Joris Molenaar, de architect van ReddeKuip. Net als de tweede ring van de ArenA in Amsterdam.

Anders dan de directie van Stadion Feijenoord nam de gemeente Rotterdam, die de nieuwbouwplannen deels moet financieren, de verbouwingsplannen van ReddeKuip van begin af aan wel serieus. Een meerderheid van de gemeenteraad wil het alternatief van ReddeKuip goed onderzocht hebben. Na de aanbieding vandaag van het ontwerp voor de verbouwing van de Kuip aan wethouder Laan en de directie van Stadion Feijenoord, buigt een onafhankelijke commissie zich over de plannen. Die brengt naar verwachting eind januari verslag uit aan de Rotterdamse gemeenteraad die vermoedelijk begin februari een besluit neemt over De Kuip.
Bron:FRFanatic
van geil
 van geil - donderdag 13 december 2012 - 11:26   quote  deeplink  
misschien n stomme vraag....?

is de oude Kuip meegenomen in de kosten van een nieuwe Kuip?
RenatoBos
 RenatoBos - donderdag 20 december 2012 - 15:42   quote  deeplink  
Sportcampus Rotterdam

Naast de bekerwedstrijd in Heerenveen, werd er in de Van Zandvlietzaal van Stadion Feijenoord op gisterenavond gelijktijdig (je verzint het niet) de Algemene Ledenvergadering van Aandeelhouders georganiseerd. Op de agenda stonden o.a. de jaarstukken, stand van zaken met betrekking tot de exploitatie lopend boekjaar en de stand van zaken rondom Het Nieuwe Stadion.

Hoe toevallig presenteerde vanochtend het Algemeen Dagblad de stand van zaken van het Masterplan, met de contouren van een mogelijk nieuw stadion als onderdeel van Sportcampus Rotterdam.

AD_20121220_01.jpg
AD_20121220_02.jpg
bron:Lunaticnews
tomson
 tomson - vrijdag 21 december 2012 - 00:17   quote  deeplink  
Waar blijft het ontwerp, waar ze tegen red de kuip zo over zaten te drammen ? En waar denken ze bijvoorbeeld die concerten vandaan te halen, nu Mojo zo ongeveer een exclusief contract met ziggodome heeft ?
infamous psv
 infamous psv - vrijdag 21 december 2012 - 00:26   quote  deeplink  
wordt t toch n mega bruin-cafe
lijdensweg
 lijdensweg - vrijdag 21 december 2012 - 13:08   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 21 december 2012 - 00:17 schreef tomson het volgende:
Waar blijft het ontwerp, waar ze tegen red de kuip zo over zaten te drammen ? En waar denken ze bijvoorbeeld die concerten vandaan te halen, nu Mojo zo ongeveer een exclusief contract met ziggodome heeft ?
Valt iedereen die zingt dan onder Mojo??
tomson
 tomson - vrijdag 21 december 2012 - 13:22   quote  deeplink  
De grote acts voor 80% wel ja...
Eide
 Eide - vrijdag 21 december 2012 - 13:28   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 21 december 2012 - 13:22 schreef tomson het volgende:
De grote acts voor 80% wel ja...
Bovendien is de Ziggo dome specifiek gericht om concerten en evenementen en zal een concert/evenement in een stadion altijd een compromis zijn wat ten koste gaat van zowel het stadion als een concert/evenement.

Ik zeg het nog maar is.
In een voetbalstadion moet je voetballen. En geen andere onzin.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op vrijdag 21 december 2012 door Eide --
RenatoBos
 RenatoBos - vrijdag 21 december 2012 - 22:43   quote  deeplink  
2686a9b14df36ff72f801d2cc4cbde6c.png

nieuwe_kuip_1.png

Op 10 december was het D-Day voor de Stichting Reddekuip. U weet wel, de groep van enthousiastelingen die menen dat het 75 jaar oude Feyenoordstadion niet verlaten moet worden voor een nieuw stadion, maar in gebruik moet blijven na een modernisering. Op die dag werd het ontwerp De Kuip 3.0 als uitgewerkt concept door architect Joris Molenaar gepresenteerd aan de NV Stadion Feyenoord en aan de Gemeente Rotterdam.

En alles klopte. Alle tegenwerpingen waren ontzenuwd, op een positieve manier beantwoord en in het concept verwerkt. Er zijn 63.000 zitplaatsen die alle de kwalificatie goed of beter hebben volgens de normen van de FIFA en UEFA. En Arie Krijgsman (1934), de ontwerper van het tribunedak uit 1994, had het briljante idee om het huidige dak in één geheel 10 meter hoog te liften, goed uitgewerkt tot een jongensdroom. Old soldiers never die . Er komen vrijstaande nieuwe ronde kolommen aan de buitenzijde van het stadion, die verbonden worden met huidige dakkolommen. De kolommen worden gekoppeld. Een horizontale betonvloer op hoogte van de derde tribune wordt aangebracht voor de horizontale stijfheid van de evenwichtsconstructie. Er worden verticale boemerangs geplaatst op de top van de nieuwe kolommen en vanuit de toppen ervan wordt het dak in één gang en geheel als compleet dak omhoog gehesen.

Dat wordt een Rotterdamse feestweek, enerverend als een raketlancering. Nadat het dak is opgehesen, worden de tribunes van de derde ring eronder geplaatst en wordt het stadion bouwkundig aangevuld. Tenslotte wordt er een regenjas omheen gespannen. Dat alles geschiedt in operaties van steeds tien werkdagen, want op de tweewekelijkse thuiswedstrijden mag de bouwplaats geheel geen hinder geven. De bouw zal in een geforceerd tempo van twee zomerstops en één speelseizoen uitgevoerd worden. Het verkrijgen van de bouwvergunning duurt waarschijnlijk veel langer.

Het stadion blijft een openluchtstadion, maar de commerciële ruimten, de business units en lobbys zullen uiteraard wel een comfortabel binnenklimaat hebben. En, exact volgens de schatting van twee maanden geleden, gaat die gehele modernisering van optoppen, renoveren en upgraden naar berekeningen van ingenieursbureau IOB 117 miljoen euro kosten, aanzienlijk minder dan de 300 miljoen waarop een nieuw stadion is begroot. Het ontwerpen van De Kuip 3.0 was een genoegen.

Cobouw-Mick Eekhout
bron:FRFanatic
Leon FR1908
 Leon FR1908 - vrijdag 21 december 2012 - 22:52   quote  deeplink  
mooi plan hoor..
Maar ik ga hopelijk in de toekomst een ring omhoog ..
RenatoBos
 RenatoBos - maandag 24 december 2012 - 14:28   quote  deeplink  
Red de Kuip schat kansen in op 50 procent

600x400-1iopf.jpg

Een terugblik op opmerkelijke regionale gebeurtenissen uit 2012 met de hoofdpersonen. De initiatiefgroep ReddeKuip presenteerde eind augustus in deze krant haar renovatieplan voor het stadion van Feyenoord. De mensen achter het initiatief werden overdonderd door de vloedgolf aan reacties.

Ze wisten niet wat ze meemaakten. Eind augustus bracht ReddeKuip, een groep van Feyenoord-supporters, architecten, bouwkundigen en andere deskundigen, het plan naar buiten dat de Kuip een nieuw leven zou moeten geven. Volgens het gezelschap kan het monumentale complex uit 1937 nog zeker vijftig jaar mee, daar waar Feyenoord en Kuip op Varkenoord een nieuw stadion willen bouwen.

,,Ons plan kwam eerder uit dan we wilden,'' blikt initiatiefnemer Erwin Eekelaar na vier dolle maanden terug. Na de publicatie van ReddeKuip in deze krant kreeg de ict-ondernemer een 'vloedgolf' aan reacties. ,,Het begon met de krant, radio en tv. Iedereen wilde iets van ons. Ook op de website liep het storm.''

De digitale bijval voor behoud van het Rotterdamse icoon was zo groot dat de computerserver eruit vloog. ReddeKuip haalde in korte tijd 17.500 steunbetuigingen binnen. Er waren dagen bij dat de site 30.000 keer werd aangeklikt.

Ook in de Kuip zelf was er openlijke steun voor de plannen. Tijdens de competitiewedstrijd Feyenoord-NEC werd een metershoog spandoek van ReddeKuip onthuld. ,,Allemaal spontane acties. Men zei: zie je wel, het kan wel.'' Ook de gemeenteraad van Rotterdam omarmde het voorstel. ,,Ze zagen dit als een welkom alternatief voor nieuwbouw.''

Kuip-directeur Jan van Merwijk was minder te spreken over het initiatief, waarachter ook architecten als Joris Molenaar en Adriaan Geuze en constructieprofessor Arie Krijgsman zich hadden geschaard.,,We zijn afgeschilderd als een stelletje amateurs,'' blikt Molenaar terug. ,,Nu zijn amateurs ook liefhebbers, die doen iets met hun hart. Ik denk dat we inmiddels wel duidelijk hebben gemaakt dat we meer zijn dan een protestgroep.''

Aan tafel
Uiteindelijk kwam ReddeKuip toch bij stadionbaas Van Merwijk en een ambtelijke delegatie van de gemeente Rotterdam aan tafel. ,,We hebben ons verhaal kunnen doen,'' zegt Eekelaar. ,,Het plan wordt nu door een onafhankelijke partij bekeken. Dan is het aan de gemeenteraad hoe het verder gaat.''

Eekelaar geeft toe te zijn overvallen door de jongste plannen van de gemeente Rotterdam die op sportpark Varkenoord een sportcampus wil maken. Daarin staat op het hoofdveld van de Feyenoord-amateurs een nieuw stadion ingetekend. ,,In ons plan blijft op Varkenoord meer ruimte over voor de breedtesport,'' geeft Molenaar aan.

Hij onderstreept dat de plannen van ReddeKuip, die 117 miljoen euro moeten kosten, technisch haalbaar zijn. De huidige Kuip blijft behouden, er komt met behulp van vijzeltechniek een derde ring op en het aantal zakelijke bezoekers kan stijgen. De capaciteit neemt toe naar 63.000 stoeltjes, er is aan een schuifluifel gedacht boven de veldtribune.

Dat het allemaal zo ver zou komen had Erwin Eekelaar nooit durven dromen. Samen met Joris Molenaar stond hij anderhalf jaar geleden aan de wieg van ReddeKuip dat uitgroeide tot een organisatie van dertig mensen die vrijwillig strijden voor behoud van het stadion.

,,Het jaar van de waarheid,'' kijkt hij alvast vooruit naar 2013. In januari of februari worden mogelijk knopen doorgehakt. ,,Ik schat onze kansen nu in op vijftig procent. Dat stond eerst op nul.''
bron:FR12
BertusBadeend
 BertusBadeend - maandag 24 december 2012 - 22:33   quote  deeplink  
Ik vind dit een heel mooi stadion. Modern, maar toch authentiek de Kuip. Meer zakelijke mogelijkheden voor bobo's, maar een BETERE accoutiek met een extra ring vol supporters ;)

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 3143
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Feyenoord Nieuws
Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Feyenoord / topic: Kogel door de Kuip : Arup / OMA de bouwers van het nieuwe stadion ?









0.0200600