BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: AJAX NV: Voetbalclub of bedrijf?

Plaats een nieuw antwoord  
Headliner: Ajax Nieuws
Zapata
 Zapata - donderdag 31 augustus 2017 - 17:17   quote  deeplink  
Ajax is het helemaal kwijt en gaat het in de huidige organisatiestructuur ook nooit meer terug vinden. Waar prijzen
Winnen voor een voetbalclub het hoogste doel is gaat het bij een NV toch primair om 'shareholders value'.

In geval beide doelen met elkaar botsen regeert de RVC en gaat financieel gewin dus boven sportief belang. De ruimte, die de RVC de directie biedt, waarbinnen men volledig zelfstandig kan acteren is zo klein dat bepalende beslissingen altijd via de RVC gaan.

De huidige situatie wordt straks geëvalueerd en op papier veranderd er weer wat, wellicht dat men Keizer wipt of vd Sar. Men beloofd weer geld vrij te maken om de basis te versterken en iedereen is weer tevreden.
Brandje
 Brandje - donderdag 31 augustus 2017 - 17:54   quote  deeplink  
Het zogenaamde "gelul" met de RvC is pas na de JC revolutie begonnen daarvoor is eigenlijk nooit een issue geweest. Zie een MvB die alles mocht kopen wat los en vast zat. Een Martin Jol die met de vreemdste aankopen aankwam. Dat willen ze nu niet meer bij Ajax en terecht. Echter lijkt men nu weer tever door geslagen te zijn naar de andere kant en nu krijgt de RvC ineens de schuld van alles. Daarbij heeft Ajax, meen ik, pas een keer in al die jaren beurs dividend uitgekeerd en was iets van 3,5 ton.
De beursgang heeft in mijn ogen niks met dit warrige beleid te maken. Sterker nog ik vind heg een zeer zwak excuus.
Eide
 Eide - donderdag 31 augustus 2017 - 18:14   quote  deeplink  
Alle bedrijven en organisaties met een directie hebben een Raad van Commissarissen. De RvC is namelijk het controle orgaan op de directie. Deze bestuursvorm heeft Feyenoord ook bijvoorbeeld. Het is een hele normale bestuursvorm die los staat van de beursnotering.

Voor Cruijff was het ook al jaren een zooitje op bestuursniveau. Toen was hetbde directie veelal. Nu lijkt er sprake te zijn van verregaande spanning tussen de directie en de RvC. Dat slaat eigenlijk nergens op. De RvC bestaat op de directie te controleren op het functioneren. De RvC hoort geen invloed te hebben op directie- en beleidsbeslissingen. Ze adviseren en controleren maar zijn geen beslissingsbevoegd orgaan.

De spanning snap ik dus niet. Als de RvC vindt dat de directie niet in het belang van de Nv Ajax handeld heeft het middelen die directie daarvoor verantwoordelijk te stellen. Maar moeite met aankopen? Dat is niet de taak noch de verantwoordelijkheid van de RvC.

Ik snap heel het probleem niet.
Eide
 Eide - donderdag 31 augustus 2017 - 18:15   quote  deeplink  
Daarnaast, Ajax is sinds de jaren 70 al een circustent op bestuursniveau.
Jaccio
 Jaccio - donderdag 31 augustus 2017 - 18:18   quote  deeplink  
Om kort antwoord te geven op je vraag. Ajax is een bedrijf.
remco k
 remco k - donderdag 31 augustus 2017 - 20:08   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 31 augustus 2017 - 17:54 schreef Brandje het volgende:
Het zogenaamde "gelul" met de RvC is pas na de JC revolutie begonnen daarvoor is eigenlijk nooit een issue geweest. Zie een MvB die alles mocht kopen wat los en vast zat. Een Martin Jol die met de vreemdste aankopen aankwam. Dat willen ze nu niet meer bij Ajax en terecht. Echter lijkt men nu weer tever door geslagen te zijn naar de andere kant en nu krijgt de RvC ineens de schuld van alles. Daarbij heeft Ajax, meen ik, pas een keer in al die jaren beurs dividend uitgekeerd en was iets van 3,5 ton.
De beursgang heeft in mijn ogen niks met dit warrige beleid te maken. Sterker nog ik vind heg een zeer zwak excuus.
Dat is helemaal niet waar. Ook toen waren er al discussies over de bedrijfsstructuur. die discussie is er over Ajax al zolang ik me kan herinneren.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op donderdag 31 augustus 2017 door remco k --
nummer10
 nummer10 - donderdag 31 augustus 2017 - 20:20   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 31 augustus 2017 - 18:18 schreef Jaccio het volgende:
Om kort antwoord te geven op je vraag. Ajax is een bedrijf.
helaas niet meer de club waar ik ooit verliefd op ben geworden :(
Jaccio
 Jaccio - donderdag 31 augustus 2017 - 20:24   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 31 augustus 2017 - 20:20 schreef nummer10 het volgende:

[..]

helaas niet meer de club waar ik ooit verliefd op ben geworden :(
We kunnen het ze niet eens kwalijk nemen ook eigenlijk. Geld heeft het hele voetbal verpest, niet alleen ons cluppie
nummer10
 nummer10 - donderdag 31 augustus 2017 - 20:25   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 31 augustus 2017 - 20:24 schreef Jaccio het volgende:

[..]

We kunnen het ze niet eens kwalijk nemen ook eigenlijk. Geld heeft het hele voetbal verpest, niet alleen ons cluppie
dat klopt.. neem het ajax ook niet kwalijk, wel de manier hoe ze er nu mee omgaan...
Jaccio
 Jaccio - donderdag 31 augustus 2017 - 20:29   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 31 augustus 2017 - 20:25 schreef nummer10 het volgende:

[..]

dat klopt.. neem het ajax ook niet kwalijk, wel de manier hoe ze er nu mee omgaan...
Wat bij ons vooral pijn doet (althans bij mij is dat zo), is dat we nog in de illusie leven dat betaald voetbal nog een spelletje is dat draait om mooi voetbal en winnen.. Terwijl het eigenlijk gewoon alleen draait om cash..

En helaas is er voor een NL club maar 1 manier om aan cash te komen..

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op donderdag 31 augustus 2017 door Jaccio --
Ajax Warrior
 Ajax Warrior - donderdag 31 augustus 2017 - 20:35   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 31 augustus 2017 - 20:29 schreef Jaccio het volgende:

[..]

Wat bij ons vooral pijn doet (althans bij mij is dat zo), is dat we nog in de illusie leven dat betaald voetbal nog een spelletje is dat draait om mooi voetbal en winnen.. Terwijl het eigenlijk gewoon alleen draait om cash..

En helaas is er voor een NL club maar 1 manier om aan cash te komen..
Die illusie heb ik al heel lang niet meer en ik heb daar jaren geleden al over gesproken met vrienden, waaronder Peter. Sommigen lachten mij uit en zeiden dat het allemaal wel mee viel. De bedragen duizelen je om de oren deze transferperiode en iedereen spreekt er wel schande van maar niemand doet er wat aan. En wijzigingen zijn zo simpel te doen!
Ajax Warrior
 Ajax Warrior - donderdag 31 augustus 2017 - 20:35   quote  deeplink  
-

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op donderdag 31 augustus 2017 door Ajax Warrior --
Zapata
 Zapata - vrijdag 01 september 2017 - 00:20   quote  deeplink  
Ajax moet met al dat geld toch eenvoudig in staat zijn afstand te nemen van PSV en nu ook Feyenoord. Waarom gebeurt dat dan niet?
nummer10
 nummer10 - vrijdag 01 september 2017 - 00:28   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 01 september 2017 - 00:20 schreef Zapata het volgende:
Ajax moet met al dat geld toch eenvoudig in staat zijn afstand te nemen van PSV en nu ook Feyenoord. Waarom gebeurt dat dan niet?
goeie vraag... ajax had allang het bayern van nl kunnen zijn
Zapata
 Zapata - vrijdag 01 september 2017 - 00:46   quote  deeplink  
Toch is de keuze om het kapitaal niet op het veld te zetten inmiddels structureel te noemen. Tis gewoon beleid.
bahbah
 bahbah - vrijdag 01 september 2017 - 00:53   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 01 september 2017 - 00:46 schreef Zapata het volgende:
Toch is de keuze om het kapitaal niet op het veld te zetten inmiddels structureel te noemen. Tis gewoon beleid.
Bod op ziyech afgeslagen 35 miljoen.
toch kapitaal op het veld.
Loetje
 Loetje - vrijdag 01 september 2017 - 04:19   quote  deeplink  
En weer een oude bekende
Eide
 Eide - vrijdag 01 september 2017 - 05:14   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 01 september 2017 - 00:46 schreef Zapata het volgende:
Toch is de keuze om het kapitaal niet op het veld te zetten inmiddels structureel te noemen. Tis gewoon beleid.
Dat is een kromee redenering. Het beleid is om zo veel mogelijk op zelf opgeleidde spelers te vertrouwen. Daarnaast is Ajax realistisch in dat veel spelers gewoon niet in de Eredivisie willen spelen. Ajax zoekt spelers die ook goed genoeg zijn voor de grote competities. Als een speler moet kiezen voor een salaris tot 1 miljoen in de Mickey Mouseliga of het dubbele in Engeland of Spanje is die keuze niet zo lastig.

Het is dus deels niet een keuze. En deels wel, maar louter zeggen dat kapitaal niet op het veld staat is veels te kort door de bocht. Ajax heeft per slote van rekening de afgelopen 5 seizoenen 60 miljoen uitgegeven aan transfers, waarvan het grootste gedeelte de afgelopen anderhalf jaar. Daarmee geeft Ajax zeker wel het signaal dat men bereid is geld uit te geven.

Het probleem blijft er, voor mij persoonlijk, meer een van de verwachtingen van supporters als het om de inzet van geld voor transfers gaat. Daarmee wil ik Ajax zeker niet vrijpleiten van fouten. Die zie ik zeker wel, maar niet in de inzet van geld voor transfers.
hjf
 hjf - vrijdag 01 september 2017 - 09:27   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 31 augustus 2017 - 18:18 schreef Jaccio het volgende:
Om kort antwoord te geven op je vraag. Ajax is een bedrijf.
Een zeer bedrijvige voetbalorganisatie.
Onze Ajax
 Onze Ajax - vrijdag 01 september 2017 - 09:33   quote  deeplink  
Johan Cruijff had altijd al gezegd, dat Ajax structureel en qua organisatie gezien de hele management, bestuur en directie hetzelfde moest doen als Bayern München.
Zapata
 Zapata - vrijdag 01 september 2017 - 10:26   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 01 september 2017 - 05:14 schreef Eide het volgende:

[..]

Dat is een kromee redenering. Het beleid is om zo veel mogelijk op zelf opgeleidde spelers te vertrouwen. Daarnaast is Ajax realistisch in dat veel spelers gewoon niet in de Eredivisie willen spelen. Ajax zoekt spelers die ook goed genoeg zijn voor de grote competities. Als een speler moet kiezen voor een salaris tot 1 miljoen in de Mickey Mouseliga of het dubbele in Engeland of Spanje is die keuze niet zo lastig.

Het is dus deels niet een keuze. En deels wel, maar louter zeggen dat kapitaal niet op het veld staat is veels te kort door de bocht. Ajax heeft per slote van rekening de afgelopen 5 seizoenen 60 miljoen uitgegeven aan transfers, waarvan het grootste gedeelte de afgelopen anderhalf jaar. Daarmee geeft Ajax zeker wel het signaal dat men bereid is geld uit te geven.

Het probleem blijft er, voor mij persoonlijk, meer een van de verwachtingen van supporters als het om de inzet van geld voor transfers gaat. Daarmee wil ik Ajax zeker niet vrijpleiten van fouten. Die zie ik zeker wel, maar niet in de inzet van geld voor transfers.
Tis maar waar je tevreden mee bent. Het kapitaal op het veld is een fractie van wat er beschikbaar is.
bahbah
 bahbah - vrijdag 01 september 2017 - 10:52   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 01 september 2017 - 10:26 schreef Zapata het volgende:

[..]

Tis maar waar je tevreden mee bent. Het kapitaal op het veld is een fractie van wat er beschikbaar is.
Dat is waar.
Het staat niet in verhouding.
Misschien in de toekomst als de markt instort,want dat gaat gebeuren,
Zijn we blij dat we veel eigen vermogen hebben.
Dan zal alles nivelleren,en schuiven we een heel eind op in de pikorde.
Eide
 Eide - vrijdag 01 september 2017 - 11:06   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 01 september 2017 - 10:26 schreef Zapata het volgende:

[..]

Tis maar waar je tevreden mee bent. Het kapitaal op het veld is een fractie van wat er beschikbaar is.
En dan? Dat geld uitgeven is niet zo moeilijk hoor. Er iets nuttigs mee doen is de uitdaging.
NatjosFC
 NatjosFC - vrijdag 01 september 2017 - 11:18   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 01 september 2017 - 00:28 schreef nummer10 het volgende:

[..]

goeie vraag... ajax had allang het bayern van nl kunnen zijn
Dat denk ik niet eerlijk gezegd. Bayern koopt namelijk ook vooral de concurrentie leeg. Ajax kan moeilijk spelers bij PSV en Feyenoord weghalen en vaak zijn de spelers van clubs onder de top 3 niet goed genoeg voor het Europese niveau wat Ajax ook nog een nastreeft.

Dat is ook een groot verschil tussen Ajax en Feyenoord, Feyenoord zoekt vooral na succes op nationaal niveau terwijl Ajax verplicht is om ook in Europa hoge ogen te gooien. Daarom kan Feyenoord ook spelers halen zoals Larsson die bij Ajax niet goed genoeg bevonden worden.
Onze Ajax
 Onze Ajax - vrijdag 01 september 2017 - 11:50   quote  deeplink  
En daar komt bij, dat d goede spelers in het buitenland niet naar Nederland willen komen om te spelen, mede vanwege de kunstgrasvelden. Ook de financiële plaatje speelt een rol.
JOOD
 JOOD - vrijdag 01 september 2017 - 11:59   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 01 september 2017 - 11:50 schreef Onze Ajax het volgende:
En daar komt bij, dat d goede spelers in het buitenland niet naar Nederland willen komen om te spelen, mede vanwege de kunstgrasvelden. Ook de financiële plaatje speelt een rol.
Nigel had er oren naar. Siem is teruggekomen. Hadden ze Sneijder serieus een aanbieding gedaan was hij gekomen. Huntelaar is terug.

Ze proberen het niet verdomme! Nu komt naar buiten dat Overmars Youness niet wilde laten gaan. Zeker ook een bod voor Veltman afgeslagen? Tijd voor een hele grote schoonmaak. Directie eruit en het TH eruit. Van Gaal technisch directeur, een goede ervaren algemeen directeur en een ervaren trainer om Keizer erbovenop te helpen, Advocaat of Co bijvoorbeeld.
nummer10
 nummer10 - vrijdag 01 september 2017 - 12:00   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 01 september 2017 - 11:18 schreef NatjosFC het volgende:

[..]

Dat denk ik niet eerlijk gezegd. Bayern koopt namelijk ook vooral de concurrentie leeg. Ajax kan moeilijk spelers bij PSV en Feyenoord weghalen en vaak zijn de spelers van clubs onder de top 3 niet goed genoeg voor het Europese niveau wat Ajax ook nog een nastreeft.

Dat is ook een groot verschil tussen Ajax en Feyenoord, Feyenoord zoekt vooral na succes op nationaal niveau terwijl Ajax verplicht is om ook in Europa hoge ogen te gooien. Daarom kan Feyenoord ook spelers halen zoals Larsson die bij Ajax niet goed genoeg bevonden worden.
nee maar wel een siem goed genoeg bevinden die al 3 jaar niks laat zien.. heeft het europees ook geweldig gedaan.. vooral ook in engeland dingen laten zien..
nummer10
 nummer10 - vrijdag 01 september 2017 - 12:01   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 01 september 2017 - 11:59 schreef JOOD het volgende:

[..]

Nigel had er oren naar. Siem is teruggekomen. Hadden ze Sneijder serieus een aanbieding gedaan was hij gekomen. Huntelaar is terug.

Ze proberen het niet verdomme! Nu komt naar buiten dat Overmars Youness niet wilde laten gaan. Zeker ook een bod voor Veltman afgeslagen? Tijd voor een hele grote schoonmaak. Directie eruit en het TH eruit. Van Gaal technisch directeur, een goede ervaren algemeen directeur en een ervaren trainer om Keizer erbovenop te helpen, Advocaat of Co bijvoorbeeld.
goed idee... behalve advocaat..
remco k
 remco k - vrijdag 01 september 2017 - 12:01   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 01 september 2017 - 09:33 schreef Onze Ajax het volgende:
Johan Cruijff had altijd al gezegd, dat Ajax structureel en qua organisatie gezien de hele management, bestuur en directie hetzelfde moest doen als Bayern München.
Ja en zo zit onze structuut nu ook in elkaar..
remco k
 remco k - vrijdag 01 september 2017 - 12:02   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 01 september 2017 - 11:59 schreef JOOD het volgende:

[..]

Nigel had er oren naar. Siem is teruggekomen. Hadden ze Sneijder serieus een aanbieding gedaan was hij gekomen. Huntelaar is terug.

Ze proberen het niet verdomme! Nu komt naar buiten dat Overmars Youness niet wilde laten gaan. Zeker ook een bod voor Veltman afgeslagen? Tijd voor een hele grote schoonmaak. Directie eruit en het TH eruit. Van Gaal technisch directeur, een goede ervaren algemeen directeur en een ervaren trainer om Keizer erbovenop te helpen, Advocaat of Co bijvoorbeeld.
Hij heeft het over de goede spelers uit het buitenland, ik vermoed niet dat ie daarmee Siem en Nigel bedoelt..
NatjosFC
 NatjosFC - vrijdag 01 september 2017 - 12:40   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 01 september 2017 - 12:00 schreef nummer10 het volgende:

[..]

nee maar wel een siem goed genoeg bevinden die al 3 jaar niks laat zien.. heeft het europees ook geweldig gedaan.. vooral ook in engeland dingen laten zien..
Heeft al laten zien meer dan goed genoeg te zijn voor Ajax en was van de beste spelers tijdens de 4 kampioenschappen. Plus dat hij vooral voor de breedte is gehaald lijkt het me een meer dan prima versterking. Die ook nog eens brengt wat Ajax op andere positie niet heeft, namelijk (belangrijke) doelpunten. En die gaan hard nodig zijn met deze buitenspelers, die gemiddeld in ongeveer 1 op 8 potjes een doelpunt maken.
JOOD
 JOOD - vrijdag 01 september 2017 - 12:48   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 01 september 2017 - 12:02 schreef remco k het volgende:

[..]

Hij heeft het over de goede spelers uit het buitenland, ik vermoed niet dat ie daarmee Siem en Nigel bedoelt..
Richarlison en Lozano bijvoorbeeld? PSV heeft een superspeler en Ajax was te gierig om vol voor Richarlison te gaan. Kansen genoeg, altijd dat eeuwige gelul over ze willen niet. Bullshit. Vermaelen zelfde verhaal. Al speelt hij niet, heeft veel en veel meer ervaring dan Wöber. Wöber lijkt me prima, maar heeft geen ervaring. Mag hij Sanchez op gaan vullen, ja daag.
JOOD
 JOOD - vrijdag 01 september 2017 - 12:49   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 01 september 2017 - 12:02 schreef remco k het volgende:

[..]

Hij heeft het over de goede spelers uit het buitenland, ik vermoed niet dat ie daarmee Siem en Nigel bedoelt..
En het tweede gedeelte van mijn post, ook een mening over?
nummer10
 nummer10 - vrijdag 01 september 2017 - 12:52   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 01 september 2017 - 12:40 schreef NatjosFC het volgende:

[..]

Heeft al laten zien meer dan goed genoeg te zijn voor Ajax en was van de beste spelers tijdens de 4 kampioenschappen. Plus dat hij vooral voor de breedte is gehaald lijkt het me een meer dan prima versterking. Die ook nog eens brengt wat Ajax op andere positie niet heeft, namelijk (belangrijke) doelpunten. En die gaan hard nodig zijn met deze buitenspelers, die gemiddeld in ongeveer 1 op 8 potjes een doelpunt maken.
dejong 1 van de betere ? die was goed door spelers als eriksen vertonghen alderweireld poulsen anita etc om hem heen en pikte zijn doelpunten mee... maar individueel goed ? nee sorry
JOOD
 JOOD - vrijdag 01 september 2017 - 12:52   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 01 september 2017 - 12:01 schreef nummer10 het volgende:

[..]

goed idee... behalve advocaat..
Juist wel. Geeft nu ook duidelijk aan dat de spelers van het NL elftal kwaliteit missen. Internationale coach van wereldklasse. Die wijst zo, binnen 2 weken aan waar de problemen zitten binnen de selectie.

Vergelijk hem even met Keizer aub.

Altijd dat gemis aan ervaring. Weet je wat voor mij de definitie van dom is?
Niet het maken van fouten, daar leer je alleen maar van. Maar het twee of vaker maken van dezelfde fout, dat is dom.
JOOD
 JOOD - vrijdag 01 september 2017 - 12:56   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 01 september 2017 - 12:52 schreef nummer10 het volgende:

[..]

dejong 1 van de betere ? die was goed door spelers als eriksen vertonghen alderweireld poulsen anita etc om hem heen en pikte zijn doelpunten mee... maar individueel goed ? nee sorry
Hier verschillen de meningen over. Hij weet in ieder geval de weg, heeft geloof ik meer dan 200 wedstrijden voor Ajax gespeeld en heeft veel geleerd van zijn avontuur in Engeland. Dat hij nu, op 28 jarige leeftijd (meest ideale leeftijd voor een profvoetballer) terugkomt om alles te geven wat hij heeft voor onze mooie club zegt voor mij genoeg. Liever een Siem die constant een 7 speelt, dan een Ziyech die de ene keer een 8 en de andere keer een 4 speelt.
Eide
 Eide - vrijdag 01 september 2017 - 12:57   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 01 september 2017 - 11:59 schreef JOOD het volgende:

[..]

Nigel had er oren naar. Siem is teruggekomen. Hadden ze Sneijder serieus een aanbieding gedaan was hij gekomen. Huntelaar is terug.
Sneijder was financieel niet haalbaar. Dat hebben verschillende bronnen duidelijk aangegeven. Siem en Nigel komen niet terug uit luxe, beide zitten in een slechte fase van hun carrière. Ook een Kishna komt niet naar ADO omdat hij het goed doet in italie maar toch eigenlijk vreselijk graag Eredivisie wil spelen. KJH heeft altijd aangegeven z'n carrière in Nederland af te willen sluiten. Hij is een goede aanwinst voor Ajax maar toch ook niet representatief voor wat Ajax met transfers kan bewerkstelligen.

Er bestaat nog steeds het idee (denk ik) dat als Ajax, bij wijze van, 20 miljoen had geboden voor een Richarlison dat die nu wel bij Ajax had gespeeld. Alsof dat Ajax zich op de transfermarkt serieus kan meten met Engelse, Duitse en Spaanse middenmoters. Dat is gewoon niet. Al kan je de vraagprijs voor de speler betalen (wat Ajax echt wel kan veelal) loop je alsnog tegen persoonlijke eisen aan. In Nederland is het, door het belastingklimaat, het financieel en maatschappelijk draagvlak voor profvoetbal en de inkomsten van de clubs niet te doen spelers 2, 3 of meer miljoenen per jaar aan salaris te betalen. Dat zijn de bedragen die clubs uit de grote competities wel kunnen ophoesten.

Je kan alleen concurreren door jonge spelers de kans te geven vroeg door te breken en zich vroeg in de kijker te laten spelen. Die jonge spelers zijn gewoon goedkoper want bij het ontbreken van aantoonbare prestaties ligt de marktwaarde lager. Ook loop je met dergelijke gasten het risico dat ze toch uiteindelijk het niveau niet aankunnen. Je vist in een vijver met onbewezen spelers.

Alleen maar geld uitgeven is niet de oplossing voor Ajax. Je blind staren op de liquide middelen en dan zeggen dat Ajax dat "geld op het veld" moet zetten is aantoonbaar kortzichtig. Laten we die focus op de bankrekening alsjeblieft loslaten. Feit is dat Ajax de financiële ruimte heeft om elke realistische afkoopsom te betalen. Nou prima, blij mee zijn maar laten we dat dan niet op beleid gaan projecteren want dat is een uitzichtloze beleidsrichting.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op vrijdag 01 september 2017 door Eide --
JOOD
 JOOD - vrijdag 01 september 2017 - 13:09   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 01 september 2017 - 12:57 schreef Eide het volgende:

[..]

Sneijder was financieel niet haalbaar. Dat hebben verschillende bronnen duidelijk aangegeven. Siem en Nigel komen niet terug uit luxe, beide zitten in een slechte fase van hun carrière. Ook een Kishna komt niet naar ADO omdat hij het goed doet in italie maar toch eigenlijk vreselijk graag Eredivisie wil spelen. KJH heeft altijd aangegeven z'n carrière in Nederland af te willen sluiten. Hij is een goede aanwinst voor Ajax maar toch ook niet representatief voor wat Ajax met transfers kan bewerkstelligen.

Er bestaat nog steeds het idee (denk ik) dat als Ajax, bij wijze van, 20 miljoen had geboden voor een Richarlison dat die nu wel bij Ajax had gespeeld. Alsof dat Ajax zich op de transfermarkt serieus kan meten met Engelse, Duitse en Spaanse middenmoters. Dat is gewoon niet. Al kan je de vraagprijs voor de speler betalen (wat Ajax echt wel kan veelal) loop je alsnog tegen persoonlijke eisen aan. In Nederland is het, door het belastingklimaat, het financieel en maatschappelijk draagvlak voor profvoetbal en de inkomsten van de clubs niet te doen spelers 2, 3 of meer miljoenen per jaar aan salaris te betalen. Dat zijn de bedragen die clubs uit de grote competities wel kunnen ophoesten.

Je kan alleen concurreren door jonge spelers de kans te geven vroeg door te breken en zich vroeg in de kijker te laten spelen. Die jonge spelers zijn gewoon goedkoper want bij het ontbreken van aantoonbare prestaties ligt de marktwaarde lager. Ook loop je met dergelijke gasten het risico dat ze toch uiteindelijk het niveau niet aankunnen. Je vist in een vijver met onbewezen spelers.

Alleen maar geld uitgeven is niet de oplossing voor Ajax. Je blind staren op de liquide middelen en dan zeggen dat Ajax dat "geld op het veld" moet zetten is aantoonbaar kortzichtig. Laten we die focus op de bankrekening alsjeblieft loslaten. Feit is dat Ajax de financiële ruimte heeft om elke realistische afkoopsom te betalen. Nou prima, blij mee zijn maar laten we dat dan niet op beleid gaan projecteren want dat is een uitzichtloze beleidsrichting.
Ik snap wat je bedoeld. Maar wat is het waard om uit de CL geknikkerd te worden, en om de blamage helemaal compleet te maken weet je je ook nog niet te plaatsen voor de Europa League. Wat is dat waard in geld? -40, -50 miljoen?

Ik kan me bijvoorbeeld een zeker Leon Bailey herrinneren vorig jaar. Alles was al zo goed als in kannen en kruiken. Rostov, BAM! We vliegen er dik uit en de speler wil niet meer komen. Wat is dat waard? -10, -20 miljoen?

Geef gewoon die paar miljoen meer uit en haal spelers op zoals Lozano en Richarlison. Sneijder idem. Betaal hem gewoon 3 miljoen per jaar. Kunnen we toch makkelijk missen op de begroting? Als we dan CL gehaald hadden, wat was dat waard? Al die miljoenen ongeveer, 30, 40 miljoen. Dan verkoop je deze zoner ook nog Sanchez en Klaassen voor gruwelijke bedragen. Tete en Riedewald (ideale links en rechtsback geweest dit seizoen!) voor een kleine 10-15 miljoen. Staat je totaal op plus 60-80 miljoen en speel je ook nog fucking CL. Zonder goede spelers en een goede coach is Ajax niks meer dan een lege huls vol met bobo's die geilen op organigrammen en beleidsstructuren. Ajax is een voetbalclub, zet dat weer voorop aub.
Eide
 Eide - vrijdag 01 september 2017 - 13:18   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 01 september 2017 - 13:09 schreef JOOD het volgende:

[..]

Kunnen we toch makkelijk missen op de begroting?
Nee, niet dus. De begroting van Ajax is op basis van het huidige salarishuis sluitend. Als je een nieuwe speler plots 3 miljoen gaat betalen hou je dus een fors gat in de begroting over. Als je die gaten dan gaat vullen met incidentele inkomsten van transfers zijn we echt terug bij af en lopen we straks weer tegen verliezen van 22+ miljoen aan zoals in 2009/2010.

Ajax boekt prachtige winsten omdat het spelers gratis of voor weinig geld haalt en ze later voor forse bedragen verkoopt. Dat is inherent aan het beleid van Ajax. Je kan echter geen huishoudboekje bouwen op de mogelijkheid dat een speler voor een mooi bedrag verkocht gaat worden. Dat gaar gewoon niet. Dat is zowel PSV als Feyenoord bijna op een faillissement komen te staan en Ajax heeft ook een verleden om dergelijke onacceptabele risico's.
MBB
 MBB - vrijdag 01 september 2017 - 14:06   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 01 september 2017 - 13:18 schreef Eide het volgende:

[..]

Nee, niet dus. De begroting van Ajax is op basis van het huidige salarishuis sluitend. Als je een nieuwe speler plots 3 miljoen gaat betalen hou je dus een fors gat in de begroting over. Als je die gaten dan gaat vullen met incidentele inkomsten van transfers zijn we echt terug bij af en lopen we straks weer tegen verliezen van 22+ miljoen aan zoals in 2009/2010.

Ajax boekt prachtige winsten omdat het spelers gratis of voor weinig geld haalt en ze later voor forse bedragen verkoopt. Dat is inherent aan het beleid van Ajax. Je kan echter geen huishoudboekje bouwen op de mogelijkheid dat een speler voor een mooi bedrag verkocht gaat worden. Dat gaar gewoon niet. Dat is zowel PSV als Feyenoord bijna op een faillissement komen te staan en Ajax heeft ook een verleden om dergelijke onacceptabele risico's.
Je hebt helemaal gelijk. Maar om de 150 miljoen op je bankrekening te laten staan. Dat is eeuwig zonde.

Het valt me alleen zo tegen dat de directie zo weinig informatie geeft naar buiten wat het beleid écht is. Waarom ze zoveel geld oppotten. Door uit de doeken te doen wat ze ermee gaan doen, kan je een hoop frustratie wegnemen bij de supporters denk ik.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op vrijdag 01 september 2017 door MBB --
Onze Ajax
 Onze Ajax - vrijdag 01 september 2017 - 14:30   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 01 september 2017 - 12:02 schreef remco k het volgende:

[..]

Hij heeft het over de goede spelers uit het buitenland, ik vermoed niet dat ie daarmee Siem en Nigel bedoelt..
Dat bedoelde ik inderdaad. Buitenlandse topspelers van 24 a 26 jaar oud met een buitenlandse nationaliteit. Dus geen Nederlandse spelers die in het buitenland hebben gespeeld, en op bejaarde leeftijd weer naar Nederland terugkomen.
remco k
 remco k - vrijdag 01 september 2017 - 14:33   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 01 september 2017 - 12:48 schreef JOOD het volgende:

[..]

Richarlison en Lozano bijvoorbeeld? PSV heeft een superspeler en Ajax was te gierig om vol voor Richarlison te gaan. Kansen genoeg, altijd dat eeuwige gelul over ze willen niet. Bullshit. Vermaelen zelfde verhaal. Al speelt hij niet, heeft veel en veel meer ervaring dan Wöber. Wöber lijkt me prima, maar heeft geen ervaring. Mag hij Sanchez op gaan vullen, ja daag.
Superspeler? Op basis waarvan? 2 goals? Perreiro werd vorig jaar ook als een wereldspeler binnengehaald, scoorde in het begin ook een aantal goals en zat toen op de bank..

Weet je wat die jongen trouwens is gaan verdienen bij Watford?? bijna 5 miljoen als ik het goed lees, heeft daarnaast 15 miljoen gekost..Ajax had het rond met de speler voor 1.5 miljoen en bijna rond met de club voor 12 miljoen.

Dat betekend niet gierig, maar gewoon 20,5 miljoen euro extra uitgeven op een deal die al in kannen en kruiken zou zijn.

Wober speelde op zijn leeftijd ongeveer evenveel wedstrijden als Sanchez tot dat moment, dus wat ervaring betreft valt dat wel mee..
remco k
 remco k - vrijdag 01 september 2017 - 14:33   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 01 september 2017 - 12:49 schreef JOOD het volgende:

[..]

En het tweede gedeelte van mijn post, ook een mening over?
Die heb ik al 1000 x gegeven..
remco k
 remco k - vrijdag 01 september 2017 - 14:34   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 01 september 2017 - 12:52 schreef nummer10 het volgende:

[..]

dejong 1 van de betere ? die was goed door spelers als eriksen vertonghen alderweireld poulsen anita etc om hem heen en pikte zijn doelpunten mee... maar individueel goed ? nee sorry
En sinds wanneer is voetbal een individuele sport?
remco k
 remco k - vrijdag 01 september 2017 - 14:35   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 01 september 2017 - 12:52 schreef JOOD het volgende:

[..]

Juist wel. Geeft nu ook duidelijk aan dat de spelers van het NL elftal kwaliteit missen. Internationale coach van wereldklasse. Die wijst zo, binnen 2 weken aan waar de problemen zitten binnen de selectie.

Vergelijk hem even met Keizer aub.

Altijd dat gemis aan ervaring. Weet je wat voor mij de definitie van dom is?
Niet het maken van fouten, daar leer je alleen maar van. Maar het twee of vaker maken van dezelfde fout, dat is dom.
van Wereldklasse? Een middelmatige internationale coach die 1 leuke prijs heeft gewonnen, geen herkenbare speelstijl heeft en gister liet zien hopeloos te falen..

De niks presterende van Persie terughalen,, Whahahaha
Onze Ajax
 Onze Ajax - vrijdag 01 september 2017 - 14:43   quote  deeplink  
Het was dramatisch om te zien, hoe wij tegen Frankrijk gespeeld hadden.
Echt om te janken ! ! ! !
JOOD
 JOOD - vrijdag 01 september 2017 - 14:46   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 01 september 2017 - 14:35 schreef remco k het volgende:

[..]

van Wereldklasse? Een middelmatige internationale coach die 1 leuke prijs heeft gewonnen, geen herkenbare speelstijl heeft en gister liet zien hopeloos te falen..

De niks presterende van Persie terughalen,, Whahahaha
Het enige wat jij tegenwoordig heel erg goed kunt is het kraken van andermans mening. Geen respect voor de ander, jouw mening is waarheid. Nooit kom je eens met een verbieuwende oplossing of iets dergelijks. Altijd maar afvallen van anderen en verwijzen naar je illustere posts die ergens op het forum rondzweven.

Ik ben gewoon helemaal klaar met deze malaise bij onze mooie club! Gooi er miljoenen tegen, schop de hele directie buiten, slachtoffer de onbekwame trainer, neem onze aanvoerder de band af, ontsla de directie, ga van de beurs... weet ik veel! Maar doe iets! Dit is echt schande en zolang we maar doorsukkelen zal het inderdaad nooit veranderen en krijg je iedere keer gelijk. Zoethouders, slappe hap, te laat anticiperen en een sporadisch goed seizoen (met veel geluk) praat alles weer goed. Mannen, klaar voor de komende 5 jaar van kutbeleid en kutvoetbal?
nummer10
 nummer10 - vrijdag 01 september 2017 - 14:47   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 01 september 2017 - 14:34 schreef remco k het volgende:

[..]

En sinds wanneer is voetbal een individuele sport?
niet.. maar dejong was niet 1 van de beste individuele spelers heel simpel.. kon renderen door een goeie cvm die we nu dus niet hebben, en een eriksen...
hjf
 hjf - vrijdag 01 september 2017 - 14:57   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 01 september 2017 - 14:46 schreef JOOD het volgende:

[..]

Het enige wat jij tegenwoordig heel erg goed kunt is het kraken van andermans mening. Geen respect voor de ander, jouw mening is waarheid. Nooit kom je eens met een verbieuwende oplossing of iets dergelijks. Altijd maar afvallen van anderen en verwijzen naar je illustere posts die ergens op het forum rondzweven.

Ik ben gewoon helemaal klaar met deze malaise bij onze mooie club! Gooi er miljoenen tegen, schop de hele directie buiten, slachtoffer de onbekwame trainer, neem onze aanvoerder de band af, ontsla de directie, ga van de beurs... weet ik veel! Maar doe iets! Dit is echt schande en zolang we maar doorsukkelen zal het inderdaad nooit veranderen en krijg je iedere keer gelijk. Zoethouders, slappe hap, te laat anticiperen en een sporadisch goed seizoen (met veel geluk) praat alles weer goed. Mannen, klaar voor de komende 5 jaar van kutbeleid en kutvoetbal?
Ik respecteer jouw mening wel hoor! Maar lees de posts van Eide nog eens goed. Hij raakt veel de kern van de zaak. Maar dat er eens duidelijkheid moet gaan komen wat we met de vele miljoenen op de bank gaan doen, vind ik zeker een punt (stadion kopen? van de beurs?).
JOOD
 JOOD - vrijdag 01 september 2017 - 15:28   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 01 september 2017 - 14:57 schreef hjf het volgende:

[..]

Ik respecteer jouw mening wel hoor! Maar lees de posts van Eide nog eens goed. Hij raakt veel de kern van de zaak. Maar dat er eens duidelijkheid moet gaan komen wat we met de vele miljoenen op de bank gaan doen, vind ik zeker een punt (stadion kopen? van de beurs?).
Zijn post klopt zeker. Maar dat is het cirkeldenken wat we dus al veel en veel te lang doen. We moeten juist uit die cirkel raken. Mijn mening is dat je daar vorig jaar met Bosz uit had kunnen raken. Team bij elkaar houden, geen uitzonderingen en 3-4 directe versterkingen. Boem! Cirkel doorbroken.

Maarja daarvoor moet je risico nemen en ballen tonen. Iets waar het gruwelijk aan ontbreekt op dit moment.

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 3164
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Ajax Nieuws
Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: AJAX NV: Voetbalclub of bedrijf?









0.0120527