BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Ajax - Sturm Graz (woensdag 25 juli 2018; 20:30 / 01 augustus 2018; 20:30): 5 - 1 (2 - 0 / 1 - 3)

Plaats een nieuw antwoord  
Headliner: Ajax Nieuws
Positieve Arrogantie
 Positieve Arrogantie - woensdag 25 juli 2018 - 22:27   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 25 juli 2018 - 22:21 schreef Loetje het volgende:
1 ding is wel zeker, Huntelaar gaat op de oude voet verder. Als die 10 jaar geleden deze kansen kreeg, telde je ze al voor de bal bij hem was.
Ja, het gevoel is er nog niet.

Terecht dat hij op het laatst gewisseld werd.
remco k
 remco k - woensdag 25 juli 2018 - 22:34   quote  deeplink  
Huntelaar voor mij vandaag toch echt een dissonant. Zoveel mogelijkheden en kansen krijgen en geen goal maken. Dat kan je ergens opbreken.

Verder gewoon een erg goed Ajax gezien. Tweede helft een paar kleine dipjes waar je iets grip verliest maar het wel snel weer terug pakt.
Positieve Arrogantie
 Positieve Arrogantie - woensdag 25 juli 2018 - 22:41   quote  deeplink  
Als je kijkt naar Tadic en Ziyech, dan kan het echt een hele leuke seizoen worden. Hopelijk blijf Ziyech wel. Ziyech wil weg maar met Tadic zorgt misschien dat hij wel wil blijven. Want zorgt wel voor fijn en leuk voetbal, leuk om te zien maar ook zelf als speler.

Wat denken jullie kan Tadic er voor zorgen dat Ziyech bij Ajax wil blijven.
Eide
 Eide - woensdag 25 juli 2018 - 23:37   quote  deeplink  
Wat trouwens ook opviel is dat Ajax plotseling weer met veel voorwaartse druk speelt. Dat had ik onder Ten Hag nog niet gezien.
Loetje
 Loetje - woensdag 25 juli 2018 - 23:49   quote  deeplink  
Toch knap! Hele rare voorbereiding gehad. En dan om het echte werk zo'n pot! Geeft een prettig gevoel!
nummer10
 nummer10 - donderdag 26 juli 2018 - 00:03   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 25 juli 2018 - 23:49 schreef Loetje het volgende:
Toch knap! Hele rare voorbereiding gehad. En dan om het echte werk zo'n pot! Geeft een prettig gevoel!
indd... ben dan ook possitief over deze eerste pot... wat een verschil met afgelopen half seizoen.. zou het dan toch temaken hebben met instromen van het half jaar en nu de duidelijkheid van hde rvc en th ?
Positieve Arrogantie
 Positieve Arrogantie - donderdag 26 juli 2018 - 00:46   quote  deeplink  
Het is sowieso lastig halverwege in te stappen, er zijn weinig voorbeelden dat het daarna beter gaat, na de trainerswissel.

Ik denk ook dat het beter is dat Nouri zijn stoel niet meer in de kleedkamer is. Zorgt er toch voor dat het lastiger word om te focussen.

Wat ook helpt is dat de concurrentie flink is toegenomen. Alleen al het middenveld is bordenvol. Waarvan 2 in de verdediging en 1 in de aanval stond.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op donderdag 26 juli 2018 door Positieve Arrogantie --
Loetje
 Loetje - donderdag 26 juli 2018 - 03:00   quote  deeplink  
Nouja, meteen de polonaise is ook echt niet nodig! Maar het is in ieder geval prettig om te zien dat we het nog kunnen.
Eide
 Eide - donderdag 26 juli 2018 - 07:59   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 26 juli 2018 - 03:00 schreef Loetje het volgende:
Nouja, meteen de polonaise is ook echt niet nodig! Maar het is in ieder geval prettig om te zien dat we het nog kunnen.
En dat dit verreweg de beste wedstrijd van Ajax onder Ten Hag was. Maar je hebt helemaal gelijk.
remco k
 remco k - donderdag 26 juli 2018 - 08:11   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 26 juli 2018 - 03:00 schreef Loetje het volgende:
Nouja, meteen de polonaise is ook echt niet nodig! Maar het is in ieder geval prettig om te zien dat we het nog kunnen.
Inderdaad. 1 zwaluw maakt nog geen zomer.
AkaS
 AkaS - donderdag 26 juli 2018 - 08:45   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 26 juli 2018 - 03:00 schreef Loetje het volgende:
Nouja, meteen de polonaise is ook echt niet nodig! Maar het is in ieder geval prettig om te zien dat we het nog kunnen.
Zeker, Ajax speelde mooi maar kreeg ook de tijd om mooi te spelen. En daarnaast gleed deze zwakke tegenstander evengoed redelijk makkelijk door ons heen richting goal. Deze keer gelukkig zonder rendement...

Maar eerlijk is eerlijk, ik heb genoten van het spel van Ajax!
Ajax we love you
 Ajax we love you - donderdag 26 juli 2018 - 09:08   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 25 juli 2018 - 22:41 schreef Positieve Arrogantie het volgende:
Als je kijkt naar Tadic en Ziyech, dan kan het echt een hele leuke seizoen worden. Hopelijk blijf Ziyech wel. Ziyech wil weg maar met Tadic zorgt misschien dat hij wel wil blijven. Want zorgt wel voor fijn en leuk voetbal, leuk om te zien maar ook zelf als speler.

Wat denken jullie kan Tadic er voor zorgen dat Ziyech bij Ajax wil blijven.
Nee, je zag bij het doelpunt dat hij allemaal telefoontjes opnam. Onder het mom, zo nu zullen jullie wel gaan bellen allemaal... Na het slechte WK was het stil natuurlijk.

Maargoed als er geen deal komt, dan zal hij nog een seizoen moeten blijven en ik denk niet dat het een straf is met deze selectie
Ajax we love you
 Ajax we love you - donderdag 26 juli 2018 - 09:09   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 25 juli 2018 - 23:37 schreef Eide het volgende:
Wat trouwens ook opviel is dat Ajax plotseling weer met veel voorwaartse druk speelt. Dat had ik onder Ten Hag nog niet gezien.
Volgens mij was dit bij de evaluatie van vorig seizoen naar voren gekomen, dat het voetbal niet om aan te zien was en dat dit moest veranderen.
Ajax we love you
 Ajax we love you - donderdag 26 juli 2018 - 09:13   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 26 juli 2018 - 03:00 schreef Loetje het volgende:
Nouja, meteen de polonaise is ook echt niet nodig! Maar het is in ieder geval prettig om te zien dat we het nog kunnen.
Tja vergeet niet dat dit team helemaal is leeggekocht. Alle goede spelers zijn weg en alleen transfervrije spelers kwamen hiervoor terug.
Daarbij die Actie waarbij Schone in de weg liep, dat had een goal geweest voor Sturm als ze hun spits nog hadden.

Ik moet het nog maar eens zien als ze een ronde verder komen en tegen die belgen moeten, maargoed misschien is Ajax dan ook weer wat verder.
Eide
 Eide - donderdag 26 juli 2018 - 09:17   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 26 juli 2018 - 09:13 schreef Ajax we love you het volgende:

[..]

Tja vergeet niet dat dit team helemaal is leeggekocht. Alle goede spelers zijn weg en alleen transfervrije spelers kwamen hiervoor terug.
Dat is voor Ajax nog nooit een excuus geweest en dat is het voor Sturm dus ook niet. Ajax speelde tegen 11 verdedigers en deed dat hartstikke goed. Sturm heeft 2 kansen gehad, waarvan er eigenlijk maar 1 grote.
Ajax we love you
 Ajax we love you - donderdag 26 juli 2018 - 09:25   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 26 juli 2018 - 09:17 schreef Eide het volgende:

[..]

Dat is voor Ajax nog nooit een excuus geweest en dat is het voor Sturm dus ook niet. Ajax speelde tegen 11 verdedigers en deed dat hartstikke goed. Sturm heeft 2 kansen gehad, waarvan er eigenlijk maar 1 grote.
Klopt, maar je moet deze tegenstander wel in perspectief zien. Het is geen top team, maar wel lekker om tegen te beginnen om vertrouwen te tanken.

Aan de andere kant kon je ook niets zeggen over de voorbereiding van Ajax. Dat was meer een ongeregeld zooitje waar veel spelers gewoon fit werden gemaakt, maar verder kon je er niets uit op maken. Veel trainen en wedstrijd spelen, dan is alles vertekend. Die uitslagen zeiden me niet zoveel,

Maar ik heb gisteren wel genoten van het aanvallende spel onder Ten HAg!! dat heb ik nog niet eerder gezien, of was dit vanuit de spelers gekomen?

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op donderdag 26 juli 2018 door Ajax we love you --
Eide
 Eide - donderdag 26 juli 2018 - 10:31   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 26 juli 2018 - 09:25 schreef Ajax we love you het volgende:

[..]

Klopt, maar je moet deze tegenstander wel in perspectief zien. Het is geen top team, maar wel lekker om tegen te beginnen om vertrouwen te tanken.

Absoluut en helemaal mee eens hoor (ook wat niet geciteerd staat). Desondanks staat Oostenrijk hoger in de UEFA ranking dan Nederland. Het is ook niet zo dat die liga geen klote voorstelt ten opzichte van de Eredivisie.

Maar als gezegd, ik ben het met je eens. Dur was een fijne verrassing. Ik wil alleen waken voor te veel positivisme. Eerst de return maar eens spelen. Het zou mij verbazen als de return net zo makkelijk gaat.
Eide
 Eide - donderdag 26 juli 2018 - 10:58   quote  deeplink  
Loetje
 Loetje - donderdag 26 juli 2018 - 13:17   quote  deeplink  
Op YouTube staat het interview met Ten Hag gisteren met Ajax TV. Ligt het nou aan mij of oogt die daar gewoon een heel stuk relaxter? Zie soms een lach, antwoord een keer normaal en lijkt een keer plezier in te zitten.
Loetje
 Loetje - donderdag 26 juli 2018 - 13:22   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 26 juli 2018 - 10:31 schreef Eide het volgende:

[..]

Absoluut en helemaal mee eens hoor (ook wat niet geciteerd staat). Desondanks staat Oostenrijk hoger in de UEFA ranking dan Nederland. Het is ook niet zo dat die liga geen klote voorstelt ten opzichte van de Eredivisie.

Maar als gezegd, ik ben het met je eens. Dur was een fijne verrassing. Ik wil alleen waken voor te veel positivisme. Eerst de return maar eens spelen. Het zou mij verbazen als de return net zo makkelijk gaat.
La Liga is minimaal gelijkwaardig. Evenals we vaak zo soft doen over België (gericht op onze mogelijk volgende tegenstander). Die hebben beide een competitie waar je vrij veel topclubs uit een land hebt en allemaal gebasseerd op het realistische moderne voetbal. Dus het zijn voor Ajax gewoon hele serieuze tegenstanders, al wil men dat niet horen.
Loetje
 Loetje - donderdag 26 juli 2018 - 13:24   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 26 juli 2018 - 08:45 schreef AkaS het volgende:

[..]

Zeker, Ajax speelde mooi maar kreeg ook de tijd om mooi te spelen. En daarnaast gleed deze zwakke tegenstander evengoed redelijk makkelijk door ons heen richting goal. Deze keer gelukkig zonder rendement...

Maar eerlijk is eerlijk, ik heb genoten van het spel van Ajax!
Nouja, als er 11 man de bus staan te parkeren, krijg je nog niet de tijd om mooi te spelen. Dat is dan juist extra moeilijk en iets waar Ajax het altijd moeilijk mee heeft. En dat hebben ze gisteren helemaal zelf afgedwongen. Dat is de winst van gisteren denk ik.
Ronald 1960
 Ronald 1960 - donderdag 26 juli 2018 - 14:58   quote  deeplink  
Ik zie hier een hoop lofuitingen voor ajax, waar ik voorheen heel veel angst bespeurde voor de tegenstander, al dan niet terecht. Oké, ajax speelde leuk, maar we hebben ook wel wat geluk gehad: als hun speler die bal wel goed raakt sta je gewoon op dat moment 1-1 (het moment van de niet gegeven penalty, overigens terecht, na dat de Ligt het standbeem van de speler onderuit gleed. De Ligt was gewoon te laat) Zo zijn er nog wel een paar momentjes geweest dat wij achterin wat geluk hadden en hun spits, Azé?, niet scherp was...

Maar bovenal, ik heb een leuk voetballend ajax gezien, ook zeker nadat Blind en Tadic waren ingevallen.....
Pietje
 Pietje - donderdag 26 juli 2018 - 15:05   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 26 juli 2018 - 14:58 schreef Ronald 1960 het volgende:
Ik zie hier een hoop lofuitingen voor ajax, waar ik voorheen heel veel angst bespeurde voor de tegenstander, al dan niet terecht. Oké, ajax speelde leuk, maar we hebben ook wel wat geluk gehad: als hun speler die bal wel goed raakt sta je gewoon op dat moment 1-1 (het moment van de niet gegeven penalty, overigens terecht, na dat de Ligt het standbeem van de speler onderuit gleed. De Ligt was gewoon te laat) Zo zijn er nog wel een paar momentjes geweest dat wij achterin wat geluk hadden en hun spits, Azé?, niet scherp was...

Maar bovenal, ik heb een leuk voetballend ajax gezien, ook zeker nadat Blind en Tadic waren ingevallen.....
Ik begrijp je heel goed hoor en je hebt ook wel een beetje gelijk, maar aan de andere kant denk ik dat Sturm Graz nog veel meer geluk heeft gehad. Want als Ajax maar van de helft van de enorme kansen slechts de helft had benut, dan waren de Oostenrijkers afgedropen met een 6-0 of 7-0 nederlaag.
Ronald 1960
 Ronald 1960 - donderdag 26 juli 2018 - 15:07   quote  deeplink  
Waar voorheen veel ktritiek was op Ten Hag, lees ik nu niet veel. Ik vind dat hij ook de lof verdient, net als het team. We hebben het meeste geld, ook op het veld en een hele goede trainer op tactisch gebied (zegt men), maar hij moet er wel een team van maken en dat lijkt aardig te lukken op dit moment. Dus Ten Hag: ook jij krijgt die lof van mij bij deze!

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op donderdag 26 juli 2018 door Ronald 1960 --
Ronald 1960
 Ronald 1960 - donderdag 26 juli 2018 - 15:08   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 26 juli 2018 - 15:05 schreef Pietje het volgende:

[..]

Ik begrijp je heel goed hoor en je hebt ook wel een beetje gelijk, maar aan de andere kant denk ik dat Sturm Graz nog veel meer geluk heeft gehad. Want als Ajax maar van de helft van de enorme kansen slechts de helft had benut, dan waren de Oostenrijkers afgedropen met een 6-0 of 7-0 nederlaag.
Het mes snijdt aan 2 kanten Pietje -;)
Waar wij de afgelopen seizoenen geluk ontbeerden, hebben we dat nu eindelijk wel eens een beetje ;-)

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op donderdag 26 juli 2018 door Ronald 1960 --
Pietje
 Pietje - donderdag 26 juli 2018 - 15:09   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 26 juli 2018 - 15:07 schreef Ronald 1960 het volgende:
Waar voorheen veel ktritiek was op Ten Hag, lees ik nu niet veel. Ik vind dat hij ook de lof verdient, net als het team. We hebben het meeste geld, ook op het veld en een hele goede trainer op tactisch gebied (zegt men), maar hij moet er wel een team van maken en dat lijkt aardig te lukken op dit moment. Dus Te Hag: ook jij krijgt die lof van mij bij deze!
Ik durf te beweren dat ik hier één van de weinigen ben geweest die onze trainer nooit heb laten vallen. Ik was één van de weinigen die een lans voor hem brak door te zeggen dat hij een eerlijke kans verdiende :-)
Pietje
 Pietje - donderdag 26 juli 2018 - 15:09   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 26 juli 2018 - 15:08 schreef Ronald 1960 het volgende:

[..]

Het mes snijdt aan 2 kanten Pietje -;)
Haha. Zekers Ron!
Ronald 1960
 Ronald 1960 - donderdag 26 juli 2018 - 15:10   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 26 juli 2018 - 15:09 schreef Pietje het volgende:

[..]

Ik durf te beweren dat ik hier één van de weinigen ben geweest die onze trainer nooit heb laten vallen. Ik was één van de weinigen die een lans voor hem brak door te zeggen dat hij een eerlijke kans verdiende :-)
Wij waren zo een beetje de enigsten denk ik ;-)
Ajax we love you
 Ajax we love you - donderdag 26 juli 2018 - 15:10   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 26 juli 2018 - 10:31 schreef Eide het volgende:

[..]

Absoluut en helemaal mee eens hoor (ook wat niet geciteerd staat). Desondanks staat Oostenrijk hoger in de UEFA ranking dan Nederland. Het is ook niet zo dat die liga geen klote voorstelt ten opzichte van de Eredivisie.

Maar als gezegd, ik ben het met je eens. Dur was een fijne verrassing. Ik wil alleen waken voor te veel positivisme. Eerst de return maar eens spelen. Het zou mij verbazen als de return net zo makkelijk gaat.
Ja idd, ik zie dat nu ook, dat landje doet het beter dan ons in Europa. Ik denk ook echt dat we een zware dobber aan hun hadden gehad als ze hun spelers niet verkocht hadden. MAargoed laten we kijken hoe het gaat daar in Oostenrijk, ze moeten aanvallen en dat is wel lekker. Ze kunnen niet uitgaan van een 9 mans verdediging. Ik hoop op een snelle Ajax goal, dan is het zo goed als zeker voorbij
Pietje
 Pietje - donderdag 26 juli 2018 - 15:11   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 26 juli 2018 - 15:10 schreef Ronald 1960 het volgende:

[..]

Wij waren zo een beetje de enigsten denk ik ;-)
Inderdaad! Haha
Ajax we love you
 Ajax we love you - donderdag 26 juli 2018 - 15:14   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 26 juli 2018 - 15:08 schreef Ronald 1960 het volgende:

[..]

Het mes snijdt aan 2 kanten Pietje -;)
Waar wij de afgelopen seizoenen geluk ontbeerden, hebben we dat nu eindelijk wel eens een beetje ;-)
Geluk dwing je af, als je in je ooghoek zo'n beer als De ligt op je af ziet stormen, dan zou ik ook de bal verkeerd raken ;-) Hij raakte hem nadat de bal al was verspeeld, dus pingel was het zeker niet
Ronald 1960
 Ronald 1960 - donderdag 26 juli 2018 - 15:18   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 26 juli 2018 - 15:14 schreef Ajax we love you het volgende:

[..]

Geluk dwing je af, als je in je ooghoek zo'n beer als De ligt op je af ziet stormen, dan zou ik ook de bal verkeerd raken ;-) Hij raakte hem nadat de bal al was verspeeld, dus pingel was het zeker niet
Idd terecht niet gegeven. staat er ook bij in een eerder stukje ;-)
Ronald 1960
 Ronald 1960 - donderdag 26 juli 2018 - 15:20   quote  deeplink  
Had je tegen real Madid of Man. United gespeeld, had hij hem waarschijnlijk wel op de stip gelegd....., maar dat is een "als" verhaal....
Ajax we love you
 Ajax we love you - donderdag 26 juli 2018 - 15:24   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 26 juli 2018 - 15:20 schreef Ronald 1960 het volgende:
Had je tegen real Madid of Man. United gespeeld, had hij hem waarschijnlijk wel op de stip gelegd....., maar dat is een "als" verhaal....
HAhaha, ja idd, kan me nog een wedstrijd tegen Real voor de geest halen, waar we 2x scoorden en 2x buitenspel werd gegeven. We worden in Europa wel vaak genaaid tegen andere grote namen.

Misschien had de scheids ook gezien dat ze in de eerste helft een doelpunt hebben gestolen van Ajax, die goals Van Huntelaar/Neres was gewoon een goal.
remco k
 remco k - donderdag 26 juli 2018 - 15:29   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 26 juli 2018 - 14:58 schreef Ronald 1960 het volgende:
Ik zie hier een hoop lofuitingen voor ajax, waar ik voorheen heel veel angst bespeurde voor de tegenstander, al dan niet terecht. Oké, ajax speelde leuk, maar we hebben ook wel wat geluk gehad: als hun speler die bal wel goed raakt sta je gewoon op dat moment 1-1 (het moment van de niet gegeven penalty, overigens terecht, na dat de Ligt het standbeem van de speler onderuit gleed. De Ligt was gewoon te laat) Zo zijn er nog wel een paar momentjes geweest dat wij achterin wat geluk hadden en hun spits, Azé?, niet scherp was...

Maar bovenal, ik heb een leuk voetballend ajax gezien, ook zeker nadat Blind en Tadic waren ingevallen.....
Iedere ploeg krijgt wel kansen tegen iedere tegenstander. Dat wij dus geluk hebben gehad ben ik het achteraf niet mee eens, er wordt voor ons een buitenspelgoal afgekeurd en wij hebben zelf een veelvoud aan kansen gekregen.

Natuurlijk kan die bal erin, maar datzelfde geld voor de 12 kansen die Huntelaar miste.

Volgens onderstaande is de verhouding prima.
https://www.ajaxlife.nl/updates/passmaps-voor-ten-hags-dynamische-ajax-is-433-niet-heilig-ajastu-1819?utm_source=headliner.nl&utm_medium=link&utm_term=free&utm_content=textlink&utm_campaign=Headliner.nl
Eide
 Eide - donderdag 26 juli 2018 - 16:09   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 26 juli 2018 - 15:09 schreef Pietje het volgende:

[..]

Ik durf te beweren dat ik hier één van de weinigen ben geweest die onze trainer nooit heb laten vallen. Ik was één van de weinigen die een lans voor hem brak door te zeggen dat hij een eerlijke kans verdiende :-)
Ik blijf erbij dat als je tussentijds een trainer wegstuurd je nooit over tijd gunnen kan of mag spreken. Dan moet een opvolger er staan, anders was wegsturen niet nodig geweest.
remco k
 remco k - donderdag 26 juli 2018 - 17:00   quote  deeplink  
Het is gewoon een zeer welkome start na de malaise van de afgelopen maanden. Maar meer ook niet. Een zwaluw maakt geen zoner.
Loetje
 Loetje - donderdag 26 juli 2018 - 17:39   quote  deeplink  
Vooralsnog is het gewoon enkel meer lucht wat gecreëerd is. Gaat het volgende week mis, staat de club in de brand en dit zal ook bij een eventuele uitschakeling tegen Standard, als die er komt, het geval zijn.
Ajax Warrior
 Ajax Warrior - donderdag 26 juli 2018 - 17:51   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 26 juli 2018 - 15:07 schreef Ronald 1960 het volgende:
Waar voorheen veel ktritiek was op Ten Hag, lees ik nu niet veel. Ik vind dat hij ook de lof verdient, net als het team. We hebben het meeste geld, ook op het veld en een hele goede trainer op tactisch gebied (zegt men), maar hij moet er wel een team van maken en dat lijkt aardig te lukken op dit moment. Dus Ten Hag: ook jij krijgt die lof van mij bij deze!
Van mij mag hij nog steeds opdonderen.
Ronald 1960
 Ronald 1960 - donderdag 26 juli 2018 - 18:04   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 26 juli 2018 - 17:51 schreef Ajax Warrior het volgende:

[..]

Van mij mag hij nog steeds opdonderen.
En wie ga je dan voor de groep zetten?
Brandje
 Brandje - donderdag 26 juli 2018 - 19:46   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 25 juli 2018 - 22:22 schreef Ronald 1960 het volgende:
Lekker, verdient gewonnen. Ook wel het geluk aan onze zijde gehad. Maar gewoon terecht gewonnen!!
Volgende week graag afmaken in Oostenrijk!!
Waarom hebben we geluk gehad want vond het eerder andersom.
Ronald 1960
 Ronald 1960 - donderdag 26 juli 2018 - 20:00   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 26 juli 2018 - 19:46 schreef Brandje het volgende:

[..]

Waarom hebben we geluk gehad want vond het eerder andersom.
Is ook zo, maar als je mijn posts terug leest, ,zie je wt ik precies bedoel ;-)
p111
 p111 - donderdag 26 juli 2018 - 20:04   quote  deeplink  
Ik denk als wij geluk hadden gehad,dan had het minimaal 5-0 geweest,zie onterecht afgekeurde doelpunt 100 procent kans v/d Ligt twee tot drie 100 procent kansen Klaas,bal op de paal,en slechts 1 kans weg gegeven door fout Schone met Neres.Dus ik vind het niet echt een gelukkige wedstrijd van Ajax maar gewoon het klasse verschil.
Ronald 1960
 Ronald 1960 - donderdag 26 juli 2018 - 20:22   quote  deeplink  
Waar het mij om ging is dat als een tegenstander bij onze goal in de buurt kwam, vaak een doelpunt werd. Ook in de voorbereiding. Nu is dat een keer niet zo en dat noem ik dat beetje geluk dat we al een tijd ontbeerden en nu dus wel eindelijk eens meezit.

Het zat ons vaak tegen, maar nu een keer mee. Misschien met wat veel woorden, maar dat is wat ik bedoel.
Hummel10
 Hummel10 - donderdag 26 juli 2018 - 20:42   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 26 juli 2018 - 18:04 schreef Ronald 1960 het volgende:

[..]

En wie ga je dan voor de groep zetten?
Weer een nieuwe
Ronald 1960
 Ronald 1960 - donderdag 26 juli 2018 - 21:03   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 26 juli 2018 - 20:42 schreef Hummel10 het volgende:

[..]

Weer een nieuwe
Oké, ,en doorrrrrr ;-)

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op donderdag 26 juli 2018 door Ronald 1960 --
Eide
 Eide - donderdag 26 juli 2018 - 21:29   quote  deeplink  
Vier elementen die bijdragen aan frisse start Ajax-seizoen

Ajax heeft tegen Sturm Graz met overtuigend voetbal een 2-0 overwinning geboekt in de tweede kwalificatieronde voor de Champions League. Een analyse van de vier elementen die een bijdrage hebben geleverd aan de frisse start van de ploeg van trainer Erik ten Hag.

1. HAKIM ZIYECH
Het is eind juni als Erik ten Hag in een interview met VI een voorschot neemt op het vertrek van Hakim Ziyech. ‘Ik ga hem missen. Ten eerste als mens, want hij is echt een fijne jongen om mee te werken. En natuurlijk ook als speler. Ik moet oppassen dat ik niet te veel in superlatieven praat, maar het is gewoon een feit dat er van een voetballer met zijn kwaliteiten, niet nog een loopt in Nederland. Nogmaals, ik had hem graag gehouden, maar de afspraken tussen hem en de club liggen er. Het enige dat ik kan doen, is hem veel succes wensen bij zijn nieuwe club.’

Een maand later schittert Ziyech tegen Sturm Graz toch weer in het Ajax-shirt. In praktisch iedere actie van de spelmaker schemert zijn extra klasse door. Dat heeft mede te maken met zijn positie op het veld. Ziyech blinkt uit omdat Ajax hem kan bereiken tussen de linies. Hij krijgt vooral de bal met zijn gezicht naar het doel, in de zone waar hij de tegenstander pijn kan doen. Dat doet Ziyech in de vijftiende minuut ook daadwerkelijk door na een individuele actie van buiten het strafschopgebied raak te schieten met zijn zwakke rechterbeen.

ziyech_steekpass.png
Typerend beeld: Hakim Ziyech krijgt de bal tussen de linies met zijn gezicht naar het doel, waardoor hij direct beslissend kan zijn.

De Ziyech die tegen Sturm Graz beslissend is, contrasteert met de Ziyech die vorig seizoen in sommige duels zichtbaar is geweest. In zijn mindere wedstrijden zakt de Marokkaan vaak ver in, om vervolgens vanuit deze teruggetrokken positie alsnog te zoeken naar beslissende passes. Veel balverlies is daarvan in dergelijke potjes het gevolg.

2. VIERKANT MIDDENVELD
Dat Hakim Ziyech tegen Sturm Graz dicht in de buurt van het doel van de tegenstander kan spelen, hangt samen met de tactische variant waar Erik ten Hag mee aantreedt. Op papier voetbalt Ajax tegen de Oostenrijkers in een reguliere 4-3-3, maar aanvallend verandert dat al snel in een 3-2-4-1. Een tactiek waar Ten Hag aan het einde van het vorige Eredivisie-seizoen al mee heeft geëxperimenteerd.

ajax_tactiek.png
De tactische formaties van Ajax en Sturm Graz in de eerste helft.

Ajax bereikt die veldbezetting door Hakim Ziyech van de rechterflank naar binnen te laten komen. Samen met Donny van de Beek probeert hij zich daar aanspeelbaar te maken achter de centrale middenvelders van de tegenstander. Lasse Schöne en Carel Eiting bewaken achter hen de balans, waardoor een vierkant op het middenveld ontstaat. David Neres is de linksbuiten, terwijl de opkomende vleugelverdediger Noussair Mazraoui de rechterflank bestrijkt.

ziyech_goal.png
Het vierkant op het Ajax-middenveld voor de openingstreffer van Hakim Ziyech.

In de eerste helft moet Sturm Graz een antwoord schuldig blijven op dit strijdplan van Ajax. Dat wordt mede veroorzaakt door het zwakke meeverdedigen van Petr Zulj als linker centrale middenvelder. Aan de bal is hij met afstand de beste speler van de Oostenrijkers, maar verdedigend voert hij zijn taken weinig gedisciplineerd uit. Veel gevaar van Ajax voor rust ontstaat uit aanvallen waarbij de Amsterdammers iemand vrijspelen in de rug van Zulj. De openingstreffer van Ziyech is daar een voorbeeld van. Zulj beweegt in die situatie richting Schöne, waardoor voor Mazraoui de passlijn naar Ziyech open ligt.

Heiko Vogel probeert dit tactische probleem in de tweede helft op te lossen door te schakelen naar een viermansverdediging en met Sandi Lovric een pure controleur in te brengen. Hierdoor kan Zulj wat verder naar voren gaan spelen en heeft Sturm Graz andere spelers die Ziyech opvangen in de zone.

3. VEEL DYNAMIEK
Het pleit voor Ajax dat het lukt om na de omzettingen van Sturm Graz elders op het veld de ruimtes te vinden. Dat valt samen met de beweging die in dit elftal zit. Waar Ajax op papier vanuit een 4-3-3 steeds terecht komt in een 3-2-4-1, zijn in de praktijk veel meer variaties zichtbaar. Soms komt Nicolás Tagliafico op, waardoor David Neres naar het centrum kan komen. Op andere momenten wijkt Hakim Ziyech uit naar de rechtervleugel of dribbelt Frenkie de Jong van achteruit in met de bal aan zijn voet.

Het feit dat Ajax door de vele veelzijdige spelers in het elftal veel dynamiek in het spel heeft, maakt de Amsterdammers lastig te verdedigen. Daarvoor verdienen Lasse Schöne en Carel Eiting credits. Doordat deze twee controlerende middenvelders balvast zijn en altijd oog hebben voor de balans, kunnen de spelers om hen heen meer intuïtief op zoek gaan naar de ruimtes op het veld. Met twee centrale verdedigers, één back die blijft hangen en twee middenvelders is de organisatie achter de bal immers bijna altijd op orde. Dit lijkt een tactische basis waar Ajax de komende weken verder op kan bouwen.

4. WEG MET HOLLANDITIS
Even dreigt Ajax in de 56ste minuut te gaan kiezen voor het balbezit om het balbezit wanneer Nicolás Tagliafico terugspeelt op Matthijs de Ligt. Dat is het beeld dat we de afgelopen jaren vaak gezien hebben van Nederlandse teams in Europa: rondspelen zonder daadwerkelijk progressie te maken op het veld en tegenstanders uit te spelen. Pas wanneer De Ligt de bal naar Lasse Schöne brengt, wordt duidelijk dat dit Ajax hele andere intenties heeft. De Deense middenvelder richt direct zijn blik naar voren, constateert de vooractie van Hakim Ziyech en speelt hard over de grond in. Tussen de twee voorste pionnen van Sturm Graz door. Ziyech heeft de situatie dan al gescand en brengt de bal met één fraaie voetbeweging bij Donny van de Beek. Eigenlijk is het een aanval uit het boekje: door snel diepte te zoeken, overspeelt Ajax met twee passes liefst zes tegenstanders.

diepte_20.png

Daarna komt Van de Beek tussen de linies vrij met zijn gezicht naar het doel. Voor hem staan met David Neres en Klaas-Jan Huntelaar twee aanvallers die diepte maken zonder bal. Van de Beek besluit precies op het juiste moment om mee te geven op Neres, die daarna slim een strafschop versiert. Deze wordt in twee instanties binnengeschoten door Schöne.

diepte_20_tweedebeeld.png

Erik ten Hag zal dit doelpunt met veel tevredenheid bekeken hebben. In mei benadrukt de trainer in een uitgebreid interview met VI namelijk dat hij dit aspect wil veranderen in het Ajax-spel. ‘Ook bij FC Utrecht maakte ik het mee, de Hollanditis. Als we de bal wonnen, om dan een beetje achterin rond te gaan spelen. Van centrale verdediger naar centrale verdediger. Volgens mij is er geen land ter wereld waarin centrale verdedigers zo vaak de bal naar elkaar spelen. We hebben de bal, we halen ’m uit, en we gaan spelen op balbezit. Maar balbezit wordt dan het doel, in plaats van dat het een middel moet zijn. Met oefenvormen moet je dat veranderen, het erin slijpen. Bijvoorbeeld met veel beweging. Niet alleen waar de bal is, maar ook aan de contrakant, zodat je direct verrassend vooruit kan voetballen.’

CONCLUSIE
Hoewel Ajax qua resultaten een zwakke voorbereiding heeft gehad, zijn tegen Sturm Graz een aantal elementen naar voren gekomen die bij hebben gedragen aan het frivole spel. Door twee defensieve middenvelders op te stellen, is het Erik ten Hag gelukt om een fundament neer te zetten dat kansen biedt voor veel dynamiek en diepgang. Op die manier is het Ajax gelukt om een 5-4-1-organisatie kapot te voetballen, iets waar Nederlandse clubs de afgelopen jaren in Europa lang niet altijd in geslaagd zijn.

ajax_442.png
Ajax verdedigt in een 4-4-2.

Het grootste punt van zorg voor Ten Hag en consorten zal de verdedigende organisatie zijn. Tegen Sturm Graz oogt die bij vlagen chaotisch. Ajax probeert te verdedigen vanuit een 4-4-2, maar tussen deze verdedigende veldbezetting en de aanvallende veldbezetting zit een flink verschil. Dat brengt in deze fase van het seizoen in de uitvoering logischerwijs nog onzekerheid met zich mee. De Oostenrijkers hebben niet de kwaliteit getoond om dat af te straffen, maar dat kan in komende wedstrijden zomaar anders zijn.

tadic_blind.png
De veldbezetting van Ajax na het inbrengen van Daley Blind en Dusan Tadic.

Een tweede vraagstuk voor Ten Hag zal zijn hoe hij miljoenenaankopen Daley Blind en Dusan Tadic in kan passen in zijn elftal. Tegen Sturm Graz doet hij dat door te schakelen naar een 4-2-3-1, met Blind als controlerende middenvelder naast Van de Beek. Tadic voetbalt in die fase als linksbuiten, Neres als rechtsvoor en Ziyech als nummer 10. Het valt niet uit te sluiten dat Ajax in de return tegen Sturm Graz op deze manier gaat starten en dat de variant met het vierkant op het middenveld in de ijskast gaat tot de volgende wedstrijd tegen een ingravende tegenstander.

Bron

Dit is een gratis artikel van VI Pro door Pieter Zwart. Doe Pieter een lol en klik op de link.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op donderdag 26 juli 2018 door Eide --
Ajax Warrior
 Ajax Warrior - donderdag 26 juli 2018 - 22:25   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 26 juli 2018 - 21:29 schreef Eide het volgende:


Dit is een gratis artikel van VI Pro door Pieter Zwart. Doe Pieter een lol en klik op de link.
Die gozer bedoelde ik Syl!!!
Ajax Warrior
 Ajax Warrior - donderdag 26 juli 2018 - 22:27   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 26 juli 2018 - 18:04 schreef Ronald 1960 het volgende:

[..]

En wie ga je dan voor de groep zetten?
Ben ik bestuurder??? Boeit me werkelijk niets, en het spel wat Ajax nu speelt kan elke trainer voor zorgen. Heb gewoon niets met Ten Hag.
remco k
 remco k - donderdag 26 juli 2018 - 22:38   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 26 juli 2018 - 22:27 schreef Ajax Warrior het volgende:

[..]

Ben ik bestuurder??? Boeit me werkelijk niets, en het spel wat Ajax nu speelt kan elke trainer voor zorgen. Heb gewoon niets met Ten Hag.
Dit is flauw. Ik ben ook lang niet overtuigd van ten Hag. Maar als je het stukje van Eide leest zie je wel duidelijk dat het komt door beslissingen van ten Hag. Zeggen dat iedere trainer dit zou kunnen is gewoon raar. Want waarom lukt bijna niemand dat dan?

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 3143
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Ajax Nieuws
Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Ajax - Sturm Graz (woensdag 25 juli 2018; 20:30 / 01 augustus 2018; 20:30): 5 - 1 (2 - 0 / 1 - 3)









0.0096168