BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Feyenoord / topic: Kogel door de Kuip : Arup / OMA de bouwers van het nieuwe stadion ?

Plaats een nieuw antwoord  
Headliner: Feyenoord Nieuws
freduc
 freduc - donderdag 10 april 2014 - 09:59   quote  deeplink  
dat RDK probeerd weer alles uit de kast te halen dat hun plan het beste is ,
nou is dat niet zo en daarbij wordt in verschillende poll's het rdk plan weggestemt , als 20 % van de stemmen krijgt en bam en VW de andere 80% zegt dit genoeg !!
afserveren dat RDK plan , wat ook nog eens spuug lelijk is

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op donderdag 10 april 2014 door freduc --
Bosifyable
 Bosifyable - donderdag 10 april 2014 - 10:17   quote  deeplink  
Over het uiterlijk valt te discussiëren, maar het gaat meer om de cijfers. Met deze begroting kun je concurreren met de andere topclubs. En niet zoals anderen suggereren dat je ver achter zou blijven.
neliz
 neliz - donderdag 10 april 2014 - 10:19   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 10 april 2014 - 09:52 schreef Leonidas het volgende:

[..]

De vraag lijkt mij niet of wij het spelersbudget kunnen verdubbelen maar veel meer of wij de financiele concurentie met Ajax en PSV aan kunnen.
Als je hetzelfde of een hoger spelersbudget hebt dan de huidige nummer 1 kun je de concurentie aan ja, maar dat had je ook zelf kunnen googlen.

edit: tevens vind ik RDK wel op een verbeterde versie van de Kuip lijken en het BAM plan een beetje op een nichtenstadion, met teveel wit en teveel fotos van neuzen.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op donderdag 10 april 2014 door neliz --
Stylzz
 Stylzz - donderdag 10 april 2014 - 10:38   quote  deeplink  
Ik ben een beetje voorzichtig in bepaalde varianten te veel af te branden, straks wordt het de optie en dan zit je in iets wat je eerst een nichtenstadion genoemd hebt.

Lijkt me niet een fijn idee.
freduc
 freduc - donderdag 10 april 2014 - 10:43   quote  deeplink  
inderdaad gaat het voornamelijk over de cijfers , volgens het rdk plan moet het budget voldoende zijn , het blijkt wel dat alleen rdk deze mening heeft
neliz
 neliz - donderdag 10 april 2014 - 10:43   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 10 april 2014 - 10:38 schreef Stylzz het volgende:
Ik ben een beetje voorzichtig in bepaalde varianten te veel af te branden, straks wordt het de optie en dan zit je in iets wat je eerst een nichtenstadion genoemd hebt.

Lijkt me niet een fijn idee.
Misschien groeit het gevoel ooit nog een keer bij me, maar voorlopig vind ik de BAM variant de minst mooie van de twee, en vergeef ik het ze nooit dat ze al die fotos van neuzen hebben gebruikt bij de plaatjes.
Stylzz
 Stylzz - donderdag 10 april 2014 - 10:51   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 10 april 2014 - 10:43 schreef neliz het volgende:

[..]

Misschien groeit het gevoel ooit nog een keer bij me, maar voorlopig vind ik de BAM variant de minst mooie van de twee, en vergeef ik het ze nooit dat ze al die fotos van neuzen hebben gebruikt bij de plaatjes.
nee die voelt niet fijn, dat begrijp ik, maar niet alleen die neuzen, ook al die andere shirts in de plaatjes van binnen t stadion.

Als t eenmaal staat denk ik wel dat het indrukwekkend is.
Leonidas
 Leonidas - donderdag 10 april 2014 - 10:53   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 10 april 2014 - 10:19 schreef neliz het volgende:

[..]

Als je hetzelfde of een hoger spelersbudget hebt dan de huidige nummer 1 kun je de concurentie aan ja, maar dat had je ook zelf kunnen googlen.

edit: tevens vind ik RDK wel op een verbeterde versie van de Kuip lijken en het BAM plan een beetje op een nichtenstadion, met teveel wit en teveel fotos van neuzen.
Het gaat hier over het toekomstige geschatte spelersbudget. Om dat te vergelijken met het huidige budget van onze concurrenten lijkt mij niet zo zinvol omdat die budgetten ongetwijfeld ook zullen groeien. De vraag blijft dus of wij de toekomstige concurrentie aan kunnen met de voorgestelde kuipvarianten.
Nick4F
 Nick4F - donderdag 10 april 2014 - 10:54   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 09 april 2014 - 15:11 schreef hotjumper het volgende:

[..]

Lees het stuk over het vliegwiel effect (een paar Posts hierboven) nog eens door.
Natuurlijk gaat het om het aandrijven van een vliegwiel, maar de vraag is of dat effect groter is bij nieuwbouw dan bij vernieuwbouw, of zoals jij denkt - dat het niets
uitmaakt. Ik denk dat een nieuw super hightech stadion veel meer losmaakt dan het vernieuwbouwen van een totaal verouderde accomodatie . Nieuwbouw kan 100% worden aangepast aan alle eisen van de nieuwste tijd. Bij vernieuwbouw zul je altijd moeten kiezen voor het compromis.
Leonidas
 Leonidas - donderdag 10 april 2014 - 10:57   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 10 april 2014 - 10:54 schreef Nick4F het volgende:

[..]

Natuurlijk gaat het om het aandrijven van een vliegwiel, maar de vraag is of dat effect groter is bij nieuwbouw dan bij vernieuwbouw, of zoals jij denkt - dat het niets
uitmaakt. Ik denk dat een nieuw super hightech stadion veel meer losmaakt dan het vernieuwbouwen van een totaal verouderde accomodatie . Nieuwbouw kan 100% worden aangepast aan alle eisen van de nieuwste tijd. Bij vernieuwbouw zul je altijd moeten kiezen voor het compromis.
Helemaal mee eens.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op donderdag 10 april 2014 door Leonidas --
Milo
 Milo - donderdag 10 april 2014 - 11:04   quote  deeplink  
Wat uiteindelijk ook mag gebeuren, ik sta achter mijn club! nieuwbouw? prachtig! renoveren? idem dito...! Na jaren ondernemen, wat ik overigens nog steeds doe met succes, ben ik er wel achter gekomen dat begrotingen 9 van de 10 niet worden gehaald!
hotjumper
 hotjumper - donderdag 10 april 2014 - 11:09   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 10 april 2014 - 10:54 schreef Nick4F het volgende:

[..]

Natuurlijk gaat het om het aandrijven van een vliegwiel, maar de vraag is of dat effect groter is bij nieuwbouw dan bij vernieuwbouw, of zoals jij denkt - dat het niets
uitmaakt. Ik denk dat een nieuw super hightech stadion veel meer losmaakt dan het vernieuwbouwen van een totaal verouderde accomodatie . Nieuwbouw kan 100% worden aangepast aan alle eisen van de nieuwste tijd. Bij vernieuwbouw zul je altijd moeten kiezen voor het compromis.
Aan de andere kant hou je nog een stukje binding met je rijke historie, die ook wat waard is. Een nieuw super hightech stadion kan inderdaad veel extra toevoegen maar dan moet je wel met iets komen dat werkelijk spectaculair is (in de orde van de eerste plannen, kuip in de maas e.d.) Met het budget wat er nu is (dan ga ik uit van het budget van VW) kan je weliswaar een mooi stadion neer zetten, maar je zet niet iets neer waar mensen speciaal voor naar Rotterdam komen of waarvan de beelden over de wereld gaan.
Nick4F
 Nick4F - donderdag 10 april 2014 - 11:11   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 09 april 2014 - 15:11 schreef hotjumper het volgende:

[..]

Lees het stuk over het vliegwiel effect (een paar Posts hierboven) nog eens door.
Natuurlijk gaat het over het vliegwieleffect. Daar draait alles om. De vraag is echter, of de kans op het grootst mogelijke vliegwieleffect bereikt wordt met nieuwbouw, of dat het geen moer uitmaakt t.o.v. vernieuwbouw, waar jij toe geneigd bent. Ik denk dus dat het wel degelijk uitmaakt. Een nieuw super hightech stadion kun je 100% ontwerpen naar de wensen en vragen van de huidige tijd. Over de invulling kun je iedere m2 zo logisch en effectief mogelijk op elkaar afstemmen. Bij vernieuwbouw van een hopeloos verouderd stadion zijn die mogelijkheden er juist helemaal niet. De ontwerpers ontkomen er niet aan voortdurend compromissen te moeten sluiten - daar helpt geen lief moedertje aan. Ik begrijp jouw standpunt wel - begint het hele geoudehoer weer van voren af aan - maar ik, en jij ook, wil alleen maar het allerbeste voor de club.
Stylzz
 Stylzz - donderdag 10 april 2014 - 11:14   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 10 april 2014 - 11:09 schreef hotjumper het volgende:

[..]

Aan de andere kant hou je nog een stukje binding met je rijke historie, die ook wat waard is. Een nieuw super hightech stadion kan inderdaad veel extra toevoegen maar dan moet je wel met iets komen dat werkelijk spectaculair is (in de orde van de eerste plannen, kuip in de maas e.d.) Met het budget wat er nu is (dan ga ik uit van het budget van VW) kan je weliswaar een mooi stadion neer zetten, maar je zet niet iets neer waar mensen speciaal voor naar Rotterdam komen of waarvan de beelden over de wereld gaan.
tenzij er een ingenieus stukje technologie inzit.
freduc
 freduc - donderdag 10 april 2014 - 11:15   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 10 april 2014 - 10:54 schreef Nick4F het volgende:

[..]

Natuurlijk gaat het om het aandrijven van een vliegwiel, maar de vraag is of dat effect groter is bij nieuwbouw dan bij vernieuwbouw, of zoals jij denkt - dat het niets
uitmaakt. Ik denk dat een nieuw super hightech stadion veel meer losmaakt dan het vernieuwbouwen van een totaal verouderde accomodatie . Nieuwbouw kan 100% worden aangepast aan alle eisen van de nieuwste tijd. Bij vernieuwbouw zul je altijd moeten kiezen voor het compromis.
beter kan je het niet zeggen +1
freduc
 freduc - donderdag 10 april 2014 - 11:23   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 10 april 2014 - 11:09 schreef hotjumper het volgende:

[..]

Aan de andere kant hou je nog een stukje binding met je rijke historie, die ook wat waard is. Een nieuw super hightech stadion kan inderdaad veel extra toevoegen maar dan moet je wel met iets komen dat werkelijk spectaculair is (in de orde van de eerste plannen, kuip in de maas e.d.) Met het budget wat er nu is (dan ga ik uit van het budget van VW) kan je weliswaar een mooi stadion neer zetten, maar je zet niet iets neer waar mensen speciaal voor naar Rotterdam komen of waarvan de beelden over de wereld gaan.
ik denk dat het rdk stadion zeer zeker geen trekpleister wordt , maar zo'n VW stadion is toch wel ongekend gaaf waar je als feyenoorder of rotterdammer zeer trots op kan zijn en dan heb ik het nog niet over de omzetten van het VW stadion die toch echt veel hoger zal zijn dan het rdk stadion
en we willen toch allemaal dat we gelijk waardig worden met de top 3 van nederland en het liefst nog ff beter
Nick4F
 Nick4F - donderdag 10 april 2014 - 11:33   quote  deeplink  
Zit ik me 2x op hetzelfde stukkie te pennen omdat ik m'n 1e bericht niet zag verschijnen op dit topic! Maar goed, mijn boodschap zal nu wel duidelijk zijn. Hoe dan ook: het allermooiste concept was HNS aan de Maas! (Haha - gaan we weer.)
jjh
 jjh - donderdag 10 april 2014 - 11:48   quote  deeplink  
25 april weten we meer. Hoop dat Feyenoord daarna ook snel een besluit zal nemen.
jjh
 jjh - donderdag 10 april 2014 - 13:23   quote  deeplink  
Heb nog even navraag gedaan over de krappe zitplaatsen en of ze hier ook wat aan gaan doen. Dit is de reactie van ReddeKuip:

Beste Jakob,

Bedankt voor je bericht. Ja dit pakken we op een groot deel van de plekken aan, de 3e ring wordt overigens helemaal ingericht volgens de laatste richtlijnen.

Met vriendelijke groet,

--
Robin van Holst - Reddekuip.nl
Stylzz
 Stylzz - donderdag 10 april 2014 - 13:43   quote  deeplink  
Een groot deel.

Das gek
Nick4F
 Nick4F - donderdag 10 april 2014 - 15:02   quote  deeplink  
Ik ben geen bouwkundige, maar het lijkt mij dat een zwevende 3e ring verhoudingsgewijs veel meer kost dan een 3e ring doorbouwen op een nieuw stadion.
hotjumper
 hotjumper - donderdag 10 april 2014 - 15:12   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 10 april 2014 - 11:23 schreef freduc het volgende:

[..]

ik denk dat het rdk stadion zeer zeker geen trekpleister wordt , maar zo'n VW stadion is toch wel ongekend gaaf waar je als feyenoorder of rotterdammer zeer trots op kan zijn en dan heb ik het nog niet over de omzetten van het VW stadion die toch echt veel hoger zal zijn dan het rdk stadion
en we willen toch allemaal dat we gelijk waardig worden met de top 3 van nederland en het liefst nog ff beter
Dat vond ik juist wel meevallen, beetje het niveau van de stadions die in Polen en de Oekraïne zijn gebouwd voor het EK of de "nieuwe" Duitse stadions (oa. Van Bayern). Prima stadions maar niet (meer) bijzonder genoeg.
Leon FR1908
 Leon FR1908 - donderdag 10 april 2014 - 19:16   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 10 april 2014 - 15:02 schreef Nick4F het volgende:
Ik ben geen bouwkundige, maar het lijkt mij dat een zwevende 3e ring verhoudingsgewijs veel meer kost dan een 3e ring doorbouwen op een nieuw stadion.
Een ring is altijd zwevend...Behalve in het coluceum in Rome nick
Nick4F
 Nick4F - donderdag 10 april 2014 - 22:26   quote  deeplink  
Heb je gelijk in, maar zou er niet een extra fundering onder moeten? Het lijkt me dat de bestaande fundering niet voldoet. Maar goed, misschien zit ik er gewoon helemaal naast. Vind wel dat de club snel moet communiceren of men zich houdt aan het advies vd trojka. De argwaan is alweer gewekt.
neliz
 neliz - vrijdag 11 april 2014 - 11:40   quote  deeplink  
Jan van Merwijk weet het zeker. Supporters die met alle bouwers spraken en dagenlang alles doorrekenden? Ze zitten fouten. En de verkenners, die alle plannen minutieus doorlichtten? Die snappen er niks van. Nee, Van Merwijk weet het zeker. Alleen nieuwbouw is een optie. There is no alternative. Wat een armoede.
Het verhaal gaat dat de legendarische Feyenoord-voorzitter Leen van Zandvliet ergens begin 1931 wakker werd en het uitschreeuwde. Geen nachtmerrie, maar een prachtige droom over een groots Feyenoord-stadion, ergens op Zuid, met hangende tribunes. Of dat echt gebeurd is betwijfel ik sterk. De afgelopen weken doorzocht ik tientallen bronnen, zowel uit de tijd van de bouw van De Kuip als uit recentere tijden. En pas vanaf eind jaren tachtig komt het verhaal over De Droom in krantenartikelen, boeken en Feyenoord-propaganda voor. Het is een mooie mythe. Aannemelijker is dat de permanent uitverkochte Kromme Zandweg, waar de supporters zelfs in de bomen zaten, om verhuizing naar een groter thuis schreeuwde, wilde Feyenoord de stap maken van subtopper tot club van nationale allure. Tot dan toe was Feyenoord vooral een wereldclub in eigen stad.
Een fraai verhaal of niet, de mythe en de droom tonen wel iets dat Van Merwijk zo hard nodig heeft: visie. Misschien was Van Zandvliet echt een visionair en droomde hij echt over De Kuip, maar het lijkt erop dat hij zijn idee over een stadion met hangende tribunes ergens in 1934 opdeed, toen hij als lid van één van de twee studiecommissies van de club rondreisde door Europa en op het Highbury van Arsenal geïnspireerd raakte. Samen met zijn bestuur en de commissieleden kwam hij tot een grootse visie voor een stadion.
Had Van Merwijk maar een visie. Te vaak verzand de discussie over (ver)nieuwbouw in spreadsheetfetisjisme. Model A zegt 0,48391% groei ten opzichte van Model B, dat in de totale potentiële eventuele opbrengsten in 2045 daarentegen 1,3340% meer geld oplevert.
Sure, natuurlijk gaat de discussie over renovatie of nieuwbouw ook over cijfertjes. Daarom was ik ook zo blij dat verkenner Wim van Sluis deze week op Twitter meerdere keren inging op de kritiek van de Telegraaf die, al dan niet van 'informatie' voorzien door club en stadion, stelde dat de club met renovatie ver achter blijft bij de potentie die nieuwbouw heeft. Juist renovatie zou het spelersbudget van de club doen verhogen, stelde Van Sluis.
Maar visie vang je niet in wat Excel-bestanden of tabelletjes. Visie zit in waar je heen wilt met de club, met het stadion, met de stad. Elke discussie over De Kuip gaat per definitie over emotie en sentiment. Wie anders beweert, of stelt dat het verwerpelijk is, moet eens bij Feyenoord - Ajax op een willekeurig vak komen zitten. Of op het hoofdveld van Varkenoord gaan voetballen. De blik op de overkant, op De Kuip, inspireerde tientallen, honderden jongetjes en jongemannen. Sommigen maakten de stap daadwerkelijk, maar op allen had de aanschouwing van De Kuip een inspirerende werking.
Van Merwijk doet onterecht alsof visie iets onnodigs is, dat alleen maar afleid van wat er werkelijk moet gebeuren. Dat is onterecht, maar vooral schadelijk. Van Zandvliet begreep het wel. Visie, in combinatie met een breed gedeelde opvatting onder de leden (die het bestuur op een eerste vergadering in meerderheid een tik op de vingers gaven toen er met een Amsterdams architectenbureau gewerkt werd), over een nieuw stadion en de overtuiging dat welke optie ook (er lagen er begin jaren dertig zo'n drie) het allerbeste voor Feyenoord moest zijn - niet voor een paar individuen.
Had Van Merwijk maar iets van die overtuiging en die visie. Het zou de club en het stadion zoveel verder brengen.
Mark Lievisse Adriaanse

http://www.feyenoordnet.nl/nieuws/feyenoord-nieuws/10813/column-wat-van-merwijk-van-van-zandvliet-kan-leren.html?utm_source=headliner.nl&utm_medium=link&utm_term=free&utm_content=textlink&utm_campaign=Headliner.nl
Nick4F
 Nick4F - vrijdag 11 april 2014 - 12:14   quote  deeplink  
Is het niet zo dat Feyenoord in de 30-er jaren voor het allerhoogst haalbare ging? En dat die lef nu is ingeruild voor "zo zuinig mogelijk"? Ik weet niet of de stad R. indertijd een rol heeft gespeeld, maar een nieuw innovatief groen stadion is de kans om Rotterdam op de wereldkaart te zetten! Maar dan moet je groot durven denken en een stadion ontwerpen en neerzetten waar iedere club in de wereld jaloers op is. Dan heb je de grootste kans om enorme financiële stappen te zetten. Misschien moet de politiek toch echt lekker gemaakt worden met een droomscenario voor de stad. Alle goede elementen uit de liggende plannen kunnen worden meegenomen (ik noem: De staantribune van VW, het dak van BAM, enz.)Zou het nog kunnen? Groot dromen, groot denken en groot doen? Ik zeg JA!!
freduc
 freduc - vrijdag 11 april 2014 - 12:46   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 11 april 2014 - 12:14 schreef Nick4F het volgende:
Is het niet zo dat Feyenoord in de 30-er jaren voor het allerhoogst haalbare ging? En dat die lef nu is ingeruild voor "zo zuinig mogelijk"? Ik weet niet of de stad R. indertijd een rol heeft gespeeld, maar een nieuw innovatief groen stadion is de kans om Rotterdam op de wereldkaart te zetten! Maar dan moet je groot durven denken en een stadion ontwerpen en neerzetten waar iedere club in de wereld jaloers op is. Dan heb je de grootste kans om enorme financiële stappen te zetten. Misschien moet de politiek toch echt lekker gemaakt worden met een droomscenario voor de stad. Alle goede elementen uit de liggende plannen kunnen worden meegenomen (ik noem: De staantribune van VW, het dak van BAM, enz.)Zou het nog kunnen? Groot dromen, groot denken en groot doen? Ik zeg JA!!
ik ook , prima verwoord
neliz
 neliz - vrijdag 11 april 2014 - 12:51   quote  deeplink  
geld is er niet, andere punten komen er vanzelf, maar dat is verre van "groot dromen"
hotjumper
 hotjumper - vrijdag 11 april 2014 - 17:09   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 11 april 2014 - 12:14 schreef Nick4F het volgende:
Is het niet zo dat Feyenoord in de 30-er jaren voor het allerhoogst haalbare ging? En dat die lef nu is ingeruild voor "zo zuinig mogelijk"? Ik weet niet of de stad R. indertijd een rol heeft gespeeld, maar een nieuw innovatief groen stadion is de kans om Rotterdam op de wereldkaart te zetten! Maar dan moet je groot durven denken en een stadion ontwerpen en neerzetten waar iedere club in de wereld jaloers op is. Dan heb je de grootste kans om enorme financiële stappen te zetten. Misschien moet de politiek toch echt lekker gemaakt worden met een droomscenario voor de stad. Alle goede elementen uit de liggende plannen kunnen worden meegenomen (ik noem: De staantribune van VW, het dak van BAM, enz.)Zou het nog kunnen? Groot dromen, groot denken en groot doen? Ik zeg JA!!
Misschien wilde ze toen eigenlijk ook een stadion voor 100.000 man maar hadden ze daar het budget niet voor. Jouw redenatie volgend hadden ze nu voor een stadion voor 80.000 man moeten gaan in de Maas. Misschien is een Verherbouwing op dit moment wel het hoogst haalbare. Zolang Feyenoord het niet zelf kan betalen hebben we te maken met andere partijen.
lijdensweg
 lijdensweg - vrijdag 11 april 2014 - 17:56   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 11 april 2014 - 11:40 schreef neliz het volgende:
Jan van Merwijk weet het zeker. Supporters die met alle bouwers spraken en dagenlang alles doorrekenden? Ze zitten fouten. En de verkenners, die alle plannen minutieus doorlichtten? Die snappen er niks van. Nee, Van Merwijk weet het zeker. Alleen nieuwbouw is een optie. There is no alternative. Wat een armoede.
Het verhaal gaat dat de legendarische Feyenoord-voorzitter Leen van Zandvliet ergens begin 1931 wakker werd en het uitschreeuwde. Geen nachtmerrie, maar een prachtige droom over een groots Feyenoord-stadion, ergens op Zuid, met hangende tribunes. Of dat echt gebeurd is betwijfel ik sterk. De afgelopen weken doorzocht ik tientallen bronnen, zowel uit de tijd van de bouw van De Kuip als uit recentere tijden. En pas vanaf eind jaren tachtig komt het verhaal over De Droom in krantenartikelen, boeken en Feyenoord-propaganda voor. Het is een mooie mythe. Aannemelijker is dat de permanent uitverkochte Kromme Zandweg, waar de supporters zelfs in de bomen zaten, om verhuizing naar een groter thuis schreeuwde, wilde Feyenoord de stap maken van subtopper tot club van nationale allure. Tot dan toe was Feyenoord vooral een wereldclub in eigen stad.
Een fraai verhaal of niet, de mythe en de droom tonen wel iets dat Van Merwijk zo hard nodig heeft: visie. Misschien was Van Zandvliet echt een visionair en droomde hij echt over De Kuip, maar het lijkt erop dat hij zijn idee over een stadion met hangende tribunes ergens in 1934 opdeed, toen hij als lid van één van de twee studiecommissies van de club rondreisde door Europa en op het Highbury van Arsenal geïnspireerd raakte. Samen met zijn bestuur en de commissieleden kwam hij tot een grootse visie voor een stadion.
Had Van Merwijk maar een visie. Te vaak verzand de discussie over (ver)nieuwbouw in spreadsheetfetisjisme. Model A zegt 0,48391% groei ten opzichte van Model B, dat in de totale potentiële eventuele opbrengsten in 2045 daarentegen 1,3340% meer geld oplevert.
Sure, natuurlijk gaat de discussie over renovatie of nieuwbouw ook over cijfertjes. Daarom was ik ook zo blij dat verkenner Wim van Sluis deze week op Twitter meerdere keren inging op de kritiek van de Telegraaf die, al dan niet van 'informatie' voorzien door club en stadion, stelde dat de club met renovatie ver achter blijft bij de potentie die nieuwbouw heeft. Juist renovatie zou het spelersbudget van de club doen verhogen, stelde Van Sluis.
Maar visie vang je niet in wat Excel-bestanden of tabelletjes. Visie zit in waar je heen wilt met de club, met het stadion, met de stad. Elke discussie over De Kuip gaat per definitie over emotie en sentiment. Wie anders beweert, of stelt dat het verwerpelijk is, moet eens bij Feyenoord - Ajax op een willekeurig vak komen zitten. Of op het hoofdveld van Varkenoord gaan voetballen. De blik op de overkant, op De Kuip, inspireerde tientallen, honderden jongetjes en jongemannen. Sommigen maakten de stap daadwerkelijk, maar op allen had de aanschouwing van De Kuip een inspirerende werking.
Van Merwijk doet onterecht alsof visie iets onnodigs is, dat alleen maar afleid van wat er werkelijk moet gebeuren. Dat is onterecht, maar vooral schadelijk. Van Zandvliet begreep het wel. Visie, in combinatie met een breed gedeelde opvatting onder de leden (die het bestuur op een eerste vergadering in meerderheid een tik op de vingers gaven toen er met een Amsterdams architectenbureau gewerkt werd), over een nieuw stadion en de overtuiging dat welke optie ook (er lagen er begin jaren dertig zo'n drie) het allerbeste voor Feyenoord moest zijn - niet voor een paar individuen.
Had Van Merwijk maar iets van die overtuiging en die visie. Het zou de club en het stadion zoveel verder brengen.
Mark Lievisse Adriaanse

http://www.feyenoordnet.nl/nieuws/feyenoord-nieuws/10813/column-wat-van-merwijk-van-van-zandvliet-kan-leren.html?utm_source=headliner.nl&utm_medium=link&utm_term=free&utm_content=textlink&utm_campaign=Headliner.nl
Als van Zandvliet er bij was geweest op dit moment dan was er zeker WEER een nieuw stadion gekomen, daar ben ik 100% van overtuigd ...
hotjumper
 hotjumper - vrijdag 11 april 2014 - 18:45   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 11 april 2014 - 17:56 schreef lijdensweg het volgende:

[..]

Als van Zandvliet er bij was geweest op dit moment dan was er zeker WEER een nieuw stadion gekomen, daar ben ik 100% van overtuigd ...
Had Gudde maar zo'n goed gevulde portemonnee als Zandvliet....
tomson
 tomson - vrijdag 11 april 2014 - 23:41   quote  deeplink  
As is verbrande turf.
Stylzz
 Stylzz - zaterdag 12 april 2014 - 07:53   quote  deeplink  
quote:

De verbouwingsplannen van Red de Kuip en BAM worden momenteel door twee onafhankelijke partijen doorrekenen. Accountantskantoor KPMG en adviesbureau Fakton buigen zich over de exploitatiecijfers en investeringsbedragen van de projecten.

Naar verwachting zal het spelersbudget van Feyenoord in het vernieuwde stadion verdubbelen tot 24 miljoen euro op de korte termijn. 'En op termijn mikken we zelfs op een verdrievoudiging', laat Wim van Sluis, woordvoerder van het verkennerstrio, optekenen in het Rotterdams Dagblad.

Nieuwbouw of 'slim verbouwen' is om het even wat betreft opbrengsten voor de club, meent Van Sluis. 'Er gaat hetzelfde aantal mensen in, evenveel business-units, daar zit niet veel verschil in. Alleen heb je met een verbouwd stadion veel minder af te schrijven en af te lossen.'

Waar het spelersbudget snel zal verdubbelen, gaat de begroting omhoog tot 70 à 80 miljoen euro. Eind deze maand komt de Feyenoord-trojka met haar eindadvies.
http://www.headlines.nl/nieuws/12/1311327/
Nick4F
 Nick4F - zaterdag 12 april 2014 - 08:23   quote  deeplink  
Weet iemand een site waarop de totale begrotingen en apart de spelersbudgetten van alle eredivisieclubs voor 2013/2014 staan? De enige die ik kan vinden is er 1 die ajax op 62 miljoen zet. Ik meen uit andere bronnen dat die begroting al boven de 100 miljoen is.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op zaterdag 12 april 2014 door Nick4F --
neliz
 neliz - zaterdag 12 april 2014 - 09:30   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 12 april 2014 - 08:23 schreef Nick4F het volgende:
Weet iemand een site waarop de totale begrotingen en apart de spelersbudgetten van alle eredivisieclubs voor 2013/2014 staan? De enige die ik kan vinden is er 1 die ajax op 62 miljoen zet. Ik meen uit andere bronnen dat die begroting al boven de 100 miljoen is.
Er is geen overzicht van salarissen en budgetten omdat dit niet allemaal publiek verhandelde bedrijven zijn, dus zul je in jaarverslagen moeten pluizen.

Begrotingen van dit jaar:

http://plazilla.com/page/4295058378/begrotingen-clubs-eredivise-2013-2014-ajax-hoogste-begroting-cambuur-de-laagste

quote:
Club Begroting (miljoen euro) Verschil vorig jaar
1 Ajax Amsterdam 65 miljoen +3 miljoen (begroting: 62)
2 PSV Eindhoven 62 miljoen +2 miljoen (begroting: 60)
3 FC Twente 46 miljoen
4 Feyenoord Rotterdam 35 miljoen
5 Vitesse 30 miljoen
6 AZ 26 miljoen -2 miljoen (begroting: 28)
7 SC Heerenveen 22 miljoen -0,5 miljoen (begroting 22,5)
8 FC Groningen 17 miljoen -1 miljoen (begroting 18)
9 FC Utrecht 17 miljoen +3,5 miljoen (begroting: 13,5)
10 ADO Den-Haag 12 miljoen +/- 0 (begroting: 13,6)
11 NAC Breda 13,6 miljoen -2 miljoen
12 N.E.C. 11,5 miljoen nog niet bekend
13 Roda JC Kerkrade 11 miljoen nog niet bekend
14 PEC Zwolle 9 miljoen +1,9 miljoen
15 Heracles Almelo 8,5 miljoen nog niet bekend
16 Go Ahead Eagles 5,2 miljoen +2,2 miljoen
17 RKC Waalwijk 4,7 miljoen -0,2 miljoen
18 Cambuur Leeuwarden 4,0 miljoen +0,2 miljoen
En nu de huidige stand van eredivisie:

1 Ajax Amsterdam 65 miljoen
2 Feyenoord Rotterdam 35 miljoen
3 FC Twente 46 miljoen
4 Vitesse 30 miljoen
5 PSV Eindhoven 62 miljoen
6 SC Heerenveen 22 miljoen
7 AZ 26 miljoen
8 FC Groningen 17 miljoen
9 PEC Zwolle 9 miljoen
10 ADO Den-Haag 12 miljoen
11 Go Ahead Eagles 5,2 miljoen
12 Cambuur Leeuwarden 4,0 miljoen
13 Heracles Almelo 8,5 miljoen
14 FC Utrecht 17 miljoen
15 NAC Breda 13,6 miljoen
16 RKC Waalwijk 4,7 miljoen
17 N.E.C. 11,5 miljoen
18 Roda JC Kerkrade 11 miljoen

Salariskosten van de Eredivisie zijn vaak niet openbaar omdat het niet allemaal publieke bedrijven zijn.
Hier een overzicht van 2011:
http://www.nrc.nl/nieuws/2011/12/01/salarissen-spelers-eredivisie-fors-lager-gekte-is-uit-de-markt/
kosten-ere.gif

Bekende spelersbudgetten van 2013 zijn:

PEC : 2.9 Miljoen
RKC : 3 Miljoen
NAC : 3.8 Miljoen (volgend jaar 3.6)

totaal salarisbudget:
Feyenoord : 20 Miljoen (150 werknemers)
020 : 47 Miljoen (340 werknemers)
lampies: 33 Miljoen (171 werknemers)
AZ: 17 Miljoen (175 werknemers)
Vitesse: 20 Miljoen (102 werknemers)
FC Twente: 30 Miljoen (203 werknemers)

Vlot overzichtje laat zien dat Vitesse en PSV over het algemeen wat duurdere werknemers/spelers hebben, repsectiefelijk 20 meer voor €10M en 50 minder met hetzelfde budget!

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op zaterdag 12 april 2014 door neliz --
Bosifyable
 Bosifyable - zaterdag 12 april 2014 - 14:23   quote  deeplink  
Interview Wouter van Yperen

Op 2 april heeft het Feyenoord driemanschap, ook wel de Trojka genoemd, haar voorkeur uitgesproken voor vernieuwbouw van De Kuip. De plannen van FFC (BAM) en stichting Red de Kuip zijn de overgebleven finalisten in deze strijd. Maar hoe komt een dergelijk advies tot stand? Wat was de inbreng van supporters hierin? En hoe stonden zij erin?
Wij Zijn Feyenoord kreeg de mogelijkheid om afgelopen weekend te spreken met Wouter van Yperen. Wouter zit, samen met bestuursleden van de FSV en Vereeniging De Feijenoorder, in de supportersdelegatie. Zij spraken meerdere keren met de Trojka en met verschillende bouwconsortia.

De drie heren, Wim van Sluis, Hans Vervat en Jos van der Vegt, die samen de Trojka vormen, hebben alle relevante stakeholders gesproken: bouwbedrijven, architecten, banken, politici én supporters. Met deze partijen zijn vele gesprekken gevoerd. Over haalbaarheid, de eisen van club en stadion, draagvlak, politieke betrokkenheid, over zowel een nieuw als een vernieuwbouwd stadion. Wij zijn benieuwd naar de rol van supporters gedurende dit traject? Wouter kon ons globaal daarover het volgende vertellen:


Laat ik beginnen te vertellen dat wij vanaf het moment dat wij als supportersdelegatie in dit traject zijn gestapt, onze emoties zoveel mogelijk opzij hebben gezet. Alles is ingegeven vanuit één gedachte: wat is het beste voor Feyenoord? Wij hadden en hebben geen voorkeur voor nieuwbouw of een verbouwd stadion, ook niet voor een bepaald plan. We hechten uiteraard aan de Kuip en gevoelsmatig blijven we daar natuurlijk ook het liefst. Maar het belang van de toekomst van de club hebben we laten prevaleren boven die sentimenten. En daarmee bedoelen we dat onze voorkeur uitgaat naar een plan waarmee de omzet van de BVO zoveel mogelijk kan groeien, tegen acceptabele risicos.

Onze rol was en is het inhoudelijk en procesmatig monitoren van het verkenningstraject zodat er straks een plan ligt dat draagvlak kan krijgen onder supporters. Als supporters zelf hebben kunnen zien dat het een eerlijk en transparant proces is geweest en dat het gekozen plan écht het beste plan is voor de toekomst van de club, dan draagt dit enorm bij aan steun vanuit de gehele achterban.

Wij zitten echter niet op de driver seat, dat zijn de verkenners. Zij hebben dan ook de filtering aangebracht op de dertien plannen die zijn ingediend. Wij als supporters geven input op wat een bezoek aan Feyenoord en/of de Kuip uniek maakt, zodat deze elementen zoveel als mogelijk terug komen in een nieuw of vernieuwd onderkomen.
Daarnaast verdiepen wij ons in de plannen om ons er mening over te kunnen vormen. Gedurende de verkenning hebben we met zo veel mogelijk partijen om tafel gezeten om een zo compleet mogelijk beeld van de plannen te krijgen. Deze partijen waren de verkenners en de bouwconsortia, maar ook andere supporters of vertegenwoordigers van de aandeelhouders van het stadion. Daarnaast kregen we, onder geheimhouding, inzage in de achtergrondinformatie van alle plannen.

Het is ook voor ons een drukke periode. Twee of drie afspraken in de week, nog los van onze fulltime banen én het wedstrijdbezoek, is een behoorlijke aanslag op je privéleven. Daar klagen we overigens niet over. We doen het graag voor onze club.

Hoe ziet het beoordelen van dergelijke plannen er in grote lijnen uit? Op welke punten wordt er zoal gelet?
De plannen zijn tot in detail besproken en vergelijkbaar gemaakt met een meetlat. Dit is gedaan om een eerste schifting te kunnen maken op gelijke gronden. Het gaat te ver om alle onderdelen van de meetlat afzonderlijk te benoemen, maar op de meetlat stonden zachte indicatoren als draagvlak, social return en emotie. Maar nog belangrijker zijn harde indicatoren met onderwerpen als financiën, bouw, infrastructuur, gebouwoppervlakte, aantal plaatsen en exploitatie.

Het opstellen van de meetlat en het samen met de partijen invullen van de meetlat heeft de verkenners best wat tijd gekost. Maar dit was de enige manier om een helder beeld te kunnen krijgen over hoe de plannen tot elkaar in verhouding zouden staan. Bij het invullen hebben wij overigens geen actieve rol gespeeld, wel bij het opstellen ervan.

De vragen Wat kost het plan?, Is het financierbaar? en Wat levert het uiteindelijk op voor de club?, zijn daarbij de meest essentiële die beantwoord moeten worden.

Je liet het net al kort vallen, de kosten en opbrengsten zijn enorm belangrijk in zon voortraject. Is er al iets meer duidelijk over de diverse plannen, naast het feit dat de kosten voor zowel FFC als voor Red de Kuip rond de 200 miljoen euro uit zullen gaan komen?
De verkenners hebben een gewogen besluit genomen. Zij vinden dat als je de investering, risicos en opbrengst tegen elkaar afweegt, deze twee plannen het beste zijn voor Feyenoord. Beide plannen voldoen overigens aan de belangrijkste eisen van Feyenoord.

Om tot deze conclusie te komen hebben zij gesproken met politici ten aanzien van een bijdrage van de gemeente en met bankiers om de bereidheid bij banken te peilen. De politiek is best bereid om te helpen en banken zijn bereid om krediet te verlenen, maar niet in de mate waarin eerder met HNS werd voorgesteld. Kortom, je kunt 100 miljoen meer willen investeren, maar dan moet daar wel draagvlak voor zijn bij de genoemde partijen. Daarvoor moet het nóg meer renderen om deze extra investering terug te verdienen, bovenop de extra rente die je moet gaan betalen. Daar waren bij HNS twijfels over en ook nu geven de verkenners aan dat een dergelijke investering niet voor een significant hoger rendement zorgt dan de plannen van Red de Kuip en FFC. Zo zijn de verkenners tot hun conclusie gekomen.

Wordt de Gemeente Rotterdam nu wel of niet benaderd om een bijdrage te leveren?
Een gemeente speelt altijd een rol in de aanpassingen die moeten worden gedaan aan de infrastructuur rondom het stadion. Daarnaast gaat de gemeente aanpassingen doen aan het gebied rondom het stadion. De gemeente zou ook een bijdrage kunnen leveren aan de multifunctionele aspecten van het stadion. Of natuurlijk een, in vergelijking tot HNS, kleine garantstelling. Het geven van een garantstelling van de gemeente kan namelijk een extra zekerheid zijn voor een bank om ook in dit plan te stappen. Dat zorgt niet alleen voor een gunstiger rentepercentage, maar is ook een signaal naar banken dat er maatschappelijk draagvlak is voor het plan. Maar of er sprake van is dat dit allemaal gebeurt, daar heb ik op dit moment geen beeld van.

Afgelopen week is er naar buiten gebracht dat er twee plannen liggen die de voorkeur hebben van de verkenners. Hoe zit het traject er vanaf nu verder uit?
Op dit moment worden de plannen van Red de Kuip en FFC verder onderzocht. Ook wordt de haalbaarheid ten aanzien van bouw, financiering en ingeschatte exploitatie onderzocht door externe partijen. Zodra er uiteindelijk één overgebleven plan is, dan wordt dit voorgelegd aan de opdrachtgever van de verkenning: de Centrale Stichting 1 Feyenoord. Zij moeten het advies opvolgen of negeren. Aangezien de verkenning heel breed is opgezet, bijvoorbeeld inclusief het betrekken van de lokale politiek, gaan we uit van dat eerste. Er staat overigens geen termijn voor de beslissing het advies al dan niet te accepteren.

En dan volgt nog heel een traject van verder uittekenen van de plannen met de formele opdrachtgever. Want één ding is duidelijk: de tekeningen zoals deze tot op heden gepubliceerd zijn betreft uitgebreide schetsen, maar de gedetailleerde uitwerking is nog niet gedaan. Dat vinden wij niet vreemd en biedt mogelijkheden wensen en eisen van club, stadion en stakeholders te verwerken in een definitief plan.

Wij kunnen ons voorstellen dat mensen nog vol zitten met vragen over de plannen in het bijzonder, of juist met vragen aan jullie als supportersdelegatie. Is er een mogelijkheid om deze vragen kwijt te kunnen?
Wij als supportersdelegatie zijn altijd bereid om vragen te beantwoorden of het gesprek aan te gaan. Op dit moment hebben we op de website van de FSV een hoekje waar we iedereen in grote lijnen proberen te informeren over wat we doen en waar we mee bezig zijn. Dit is te vinden via http://www.feyenoordnet.nl/uitleg-visie.html. Indien mensen vragen, suggesties of andere gedachten hebben die ze daar niet beantwoord krijgen, hopen wij dat men die per e-mail aan ons voor willen leggen, zodat we hier alsnog verder op in kunnen gaan. Dit is mogelijk via bestuur@feyenoordnet.nl. Wij reageren hier zo snel mogelijk op.

Bron: http://wijzijnfey.nl/2014/04/12/interview-wouter-van-yperen/
Bosifyable
 Bosifyable - zondag 13 april 2014 - 12:39   quote  deeplink  
Van Merwijk en Gudde staan toekomst Feyenoord in de weg

Het verhaal van de nieuwe Kuip is een verhaal over bestuurders die vooral hun eigen plan willen verwezenlijken. Burgemeester, wethouder, directeur club en stadion hebben partij gekozen. Het belang van Feyenoord lijkt in de kwestie rond het nieuwe stadion van ondergeschikt belang. Gudde en Van Merwijk hebben altijd alleen hun eigen optie voor ogen gehad.

Het nieuwe onderkomen van betaald voetbalclub Feyenoord is wellicht het meest besproken onderwerp afgelopen tien jaar in de Rotterdamse kroegen. Doelbewust koerste de club een kleine tien jaar geleden aan op een nieuw stadion. Tijdens het aanstellen van Dick van Well (2006) als president-commissaris was zijn ervaring in de bouwsector één van de beslissende factoren. Een jaar later werd Eric Gudde (2007) aangesteld met het argument dat hij door zijn ambtelijke ervaring een positieve rol zou moeten spelen bij het creëren van politiek draagvlak voor de bouw van het nieuwe stadion. Op lijstje van Gudde staat de bouw van de nieuwe Kuip bovenaan. Die moet er komen, aldus Van Well. Hun opdracht is kraakhelder: er moet een nieuw Feyenoord-paleis te verrijzen. Nu nieuwbouw van de baan is, rest er niets dan onwil om andere plannen serieus te belichten.

De opdracht die Van Well Gudde meegaf was eigenlijk schier onmogelijk: de fans willen geen nieuw stadion. Na twee pogingen om een nieuwe Kuip er doorheen te drukken, zouden Gudde en Van Merwijk (directeur stadion) hun verlies moeten pakken en de opdracht tot verbouw aan anderen moeten laten. Ze zijn te veel van hun eigen plan gaan houden en proberen dit koste wat kost te realiseren. Het is een verhaal van bestuurders die vooral hun eigen plan willen verwezenlijken, ondanks meermaals ander advies.

2002 2006: Urgentie nieuw stadion

Het sportieve en financiële verval van Feyenoord, na de fenomenale UEFA-Cup winst op Borussia Dortmund, heeft de ogen doen openen in het Maasgebouw. Voorzitter Jorien van den Herik was volgens de supporters in eerste instantie de schuldige van deze neerwaartse spiraal. In een open brief werd hem gevraagd op te stappen. Het was hem na al die jaren niet gelukt om Feyenoord daar te brengen waar het hoorde: aan de top van Nederland.

De hoop dat de havenbaronnen, die zogenaamd weg zouden blijven omdat Van den Herik aan het roer zat, de club een financiële impuls zouden geven bleek onterecht. In het Maasgebouw wist men maar al te goed dat een wisseling van de wacht niet dé oplossing was voor de problemen in Rotterdam-Zuid. Vandaar dat er bij het zoeken van een nieuwe voorzitter van de Raad van Commissarissen specifiek gezocht werd naar iemand die op een andere manier voor een sterkere financiële positie van de club zou kunnen zorgen. Dick van Well, voorzitter van de raad van bestuur van Dura Vermeer, werd aangesteld met slechts een kerntaak: op de achtergrond de nieuwe Kuip initiëren en uiteindelijk ook realiseren.

2007-2008: Creëren van euforie en hoop

Tijdens zijn aanstelling ging Feyenoord door één van de diepste dalen van haar bestaan. Feyenoord presteerde in zijn eerste seizoen naar vermogen, door zevende te worden. De fans pikten dit niet. Van Well gaf zijn interim-directeur Vogelzang en technisch manager Peter Bosz toestemming om dure en onverkoopbare topspelers (Van Bronckhorst, Makaay, Hofland) te contracteren, in de hoop dat in het jubileumseizoen de melancholische Champions League hymne van Tony Britten zou klinken in de Kuip. Het zou zichzelf terugbetalen via inkomsten uit de lucratieve Champions League. Bovendien vielen die paar miljoen in het niet bij de plannen voor het nieuwe stadion, die toen op de achtergrond langzaam vorm kregen. Met clichés als de kost gaat voor de baat uit, werden deze investeringen aan het publiek uitgelegd.

Waar ze in slaagden was dat er rust gecreëerd was rond de club. Door de massale euforie en hoop rond Feyenoord in de zomer van 2007 verwachtten ze dat het makkelijker was om in het jubileumjaar 2008 draagvlak te krijgen voor een peperduur megalomaan stadion. Om dit te bewijzen werd zes maanden na deze klapper op de transfermarkt Eric Gudde aangesteld als algemeen directeur. Hij kende als geen ander de gemeentelijke wegen en kon zodoende een belangrijke rol spelen bij het voorbewerken van het stadsbestuur.

2008-2009: Haast met presenteren plannen

Het dure elftal presteerde, ondanks de winst van de KNVB-beker, met een 6e plaats zwaar ondermaats. Zodoende werd er een zomer later een peperdure investering gedaan door niet te saneren, maar El Ahmadi en Tomasson naar de Kuip te halen. De euforie moest kostte wat kost vastgehouden worden, zodat de megalomane nieuwe Kuip te rechtvaardigen was aan de hand van vraag naar tickets en seizoenskaarten. Stadion-directeur van Merwijk was minder overtuigd van deze visie en waarschuwde de club in 2008 voor het ruime huishoudboekje. Feyenoord moet durven zeggen dat het even geen topclub meer is, adviseerde hij zijn collega Gudde.

Het voetbalseizoen was nog geen drie maanden onderweg toen Gudde (een jaar na zijn aanstelling) samen met diezelfde Van Merwijk het plan voor nieuwbouw presenteerde. Het stadion aan de Maas kreeg applaus uit alle geledingen ook van de meeste (niet-gehoorde) supporters. Met haar futuristische uitstraling en 80.000 zitplaatsen (met flexibele uitbreiding tot 100.000), zou de Maasvariant ook tijdens het WK Voetbal en de Olympische Spelen een prominente rol moeten gaan spelen. Als er dan tóch een stadion moet komen, dan moet het ook een symbool voor de stad worden. Rotterdams groots, was de algehele tendens onder de supporters. Deze variant, die tussen de 400 en 500 miljoen euro zou gaan kosten, voldeed aan dat plaatje.

Gudde speelde zijn rol goed en kreeg draagvlak voor het plan bij de wethouder. Een maand later, december 2008, werd een akkoord gegeven door het college van B en W. Kosten inmiddels: ongeveer een half miljard. Het stadsbestuur stemde in met een algemeen plan, waar geen concrete getallen of tekeningen aan ten grondslag lagen. Daar kwam bij dat de geplande locatie (het enige dat wel vast stond) op verzet stuitte.

Een periode van relatieve radiostilte volgde. Zaken, zoals de toewijzing van het WK Voetbal en de Olympische Spelen, werden afgewacht door club en stadsbestuur. In de tussentijd raakte het geld van de club in rap tempo op. Het vertrouwen zakte weg, ook onder de supporters, die wisten dat de selectie veel te duur was. Dit kreeg ook zijn weerslag op de plannen rondom de nieuwe Kuip. De gemeente wordt via de media om een bijdrage gevraagd voor het nieuwe stadion, waarop deze reageert door te stellen dat het onderkomen gedeeld zou moeten worden met stadsconcurrent Sparta. Ook komt er onduidelijkheid over de exploitatie van het stadion aan het licht.

Inherent aan de onduidelijkheid komt er langzaam ook verdeeldheid in de Rotterdamse raad over het plan. Zes maanden na de presentatie van het plan bij het stadsbestuur, zijn de geschatte kosten 100 miljoen hoger (tussen 500 en 600 miljoen). Een motie tegen enige vorm van gemeentelijke financiering bij het stadion haalt het weliswaar niet, toch is het een duidelijk signaal. De meeste raadsleden zijn huiverig om harde toezeggingen te doen over een gemeentelijke garantstelling of bijdrage. Feyenoord strikt in de tussentijd boegbeelden om de kritiek in de ban te doen.

2009-2010: Doorrekenen en afwachten

De communicatie verloopt met name via achterkamertjes en speldenprikjes in de media. Supporters horen alleen wat Gudde en Van Merwijk willen dat ze horen. In oktober van 2009 is de raad tijdens een vergadering nog steeds niet op de hoogte van de precieze plannen en business-case. De onvrede en onwil in de raad groeit, mede ook ingegeven door het intensiveren van de financiële crisis. Ze sporen Feyenoord aan om haast te maken met het voorstel, ook gezien de uitgestelde herindeling van de wijken rondom het stadion.

Een maand later, in november 2009, is het zo ver en presenteert Feyenoord haar plannen. Feyenoord vraagt een lening van 200 miljoen euro aan de gemeente (totaalprijs inmiddels gestegen tot 600 miljoen euro). Toch blijft de kritiek niet alleen beperkt tot het financiële plaatje. Via verschillende kanten komt de vraag of het 80.000 plaatsen tellende stadion wel vol gaat komen als RKC Waalwijk op bezoek komt. In april 2010 beslist het nieuwe college PvdA, VVD, D66 en CDA dat ze voor stemmen. Onder de voorwaarden dat het WK in Nederland plaats zal vinden en er cofinanciering van het rijk mogelijk blijkt.

2010-2011: Mislopen WK Voetbal schiet bres in plannen Maasvariant

De plannen liggen praktisch stil in de periode na het college-akkoord. De eventuele komst van het WK Voetbal beheerst het gehele plan. In de media wordt door Van Merwijk en Gudde spanning opgebouwd door telkens plannen te droppen. Het stadion zou volledig energie-neutraal zijn door gebruik te maken van het water in de Maas, Het veld zou uitschuifbaar zijn en ook het dak zou open en dicht kunnen. Een dag voor D-Day worden er potentiële naamgevers voor het stadion naar buiten gebracht, alles om de raad alvast in een positieve flow te krijgen. Uiteraard tevergeefs. Op 2 december in 2010 maakt de FIFA bekend dat het WK Voetbal naar Rusland gaat. Vrijwel direct wordt de bouw met twee jaar uitgesteld en ook het raadsbesluit een half jaar verzet.

2011-2012: Bestuurlijke impasse, politieke vertraging

Gudde en Van Merwijk lijken verrast en uit het veld geslagen door de besluitvorming. In de eerstvolgende raadsvergaderingen (eerst in de zomer 2011 en vervolgens de uitgestelde vergadering in december) kon Gudde met zijn team nog geen gedegen plan voorleggen aan de Rotterdamse raad. De onzekerheid onder de supporters neemt toe, omdat de ideale Maas-variant langzaam van de baan lijkt, en Feyenoord de optie om de huidige Kuip te renoveren niet heel serieus neemt.

In januari 2012 wordt de angst van de supporters waarheid als Gudde en Van Merwijk inderdaad een (kleinere) optie tot nieuwbouw voorleggen naast de huidige Kuip. De onvrede over het handelen van de directie neemt toe. Fans zijn nooit betrokken in de besluitvorming, terwijl het over hun heilige onderkomen gaat. Voor deze mindere variant willen de meeste supporters De Kuip niet verlaten. Toch stuurt Van Merwijk, directeur van het stadion, via de clubwebsite langzaam aan op deze niet gewilde optie. Dit voorstel tot nieuwbouw (werknaam: Het Nieuwe Stadion, HNS) zou volgens de club ongeveer 300 miljoen euro gaan kosten. De helft van de eerdere Maasvariant. Via een ondoorzichtig proces hebben Gudde en Van Merwijk de variant van bouwconsortium Volkerwessels, met een groot risico dat het eigenaarschap van het stadion voor het overgrote deel bij commerciële partijen komt te liggen, boven een plan van BAM verkozen. Fans tasten in het duister op welke gronden dit besluit genomen is, aangezien er even later die dag naar buiten wordt gebracht dat er nog geen enkele tekening is gemaakt.

2012-2013: Doordrukken van HNS

De ogenschijnlijk definitieve keuze voor de bouw van het nieuwe stadion (HNS) valt in verkeerde aarde bij sommige supporters. Zij verenigen zich en beginnen een protestbeweging genaamd Red de Kuip. Feyenoord reageert echter laconiek en krijgt net als de wethouder eerder in het proces te horen dat er helemaal in het begin van het traject al onderzocht is of renovatie van de huidige Kuip mogelijk zou zijn. Red de Kuip wordt totaal niet serieus genomen en naar eigen zeggen weggezet als amateurs, door de directie van de stadionclub. Wij hopen dat ze mee willen denken over de toekomst van de Kuip als monument, als er niet meer wordt gevoetbald, is de veelzeggende reactie van stadiondirecteur Van Merwijk op de renovatieplannen. Toch moet hij van de raad de plannen serieus doorlichten, ondanks dat hij zijn keuze al gemaakt heeft.

Feyenoord merkt dat het plan van Red de Kuip meer en meer draagvlak krijgt. Als tegenoffensief worden onder meer de KNVB, de spelers en de voorzitter van de amateurclub ingeschakeld om te pleiten vóór nieuwbouw. Langzaam begint het op een prestigeproject van de directie te lijken. Het is dan ook logisch dat de directie zich zichtbaar ergert aan het advies van clubicoon Van Hanegem in het AD en op televisie om de renovatieplannen van Red de Kuip serieus te nemen.

In de tussentijd is ook de raad langzaam de plannen aan het downgraden. De sportcampus, een metrolijn en de ijsbaan worden geschrapt uit het masterplan voor de omgeving rondom de Kuip. Toch is Gudde niet van zijn voetstuk te brengen. Tijdens de nieuwjaarsreceptie van 2013 daagt hij iedereen uit om in 2013 tot de bouw van HNS over te gaan. Wederom wordt er geen woord gerept over alternatieven, zoals het supportersinitiatief Red de Kuip, dat rap aan draagvlak wint. In tegenstelling tot de stadion en de directie grijpen de initiatiefnemers iedere iedere gelegenheid aan om hun verhaal aan supporters te presenteren en in discussie te gaan over de toekomst van hun Feyenoord. Verschillende steekproeven (RDK, EénVandaag) wijzen uit dat de supporters helemaal niet zitten te wachten op HNS.

Ondanks de kritiek en het weinige draagvlak onder de supporters gaan Gudde en Van Merwijk verder met hun missie. Niemand minder dan de burgemeester wordt betrokken om HNS door de raad te krijgen. Ondanks zijn onafhankelijke positie stelde hij dat een nieuwe Kuip onmisbaar zou zijn voor Rotterdam. Het college koos partij voor HNS en de garantstelling van 165 miljoen euro werd toegezegd, waarop Gudde en Van Merwijk de KNVB inschakelden om een euforische reactie op hun website te plaatsen. Er werd een voorschot op de besluitvorming genomen, die uiteindelijk in de raad plaats zou vinden.

De supportersvereniging van Feyenoord reageerde met een brandbrief op de als waarheid gepresenteerde plannen van HNS. Er waren nog te veel onzekerheden en vaagheden aan het plan, die nooit beantwoord werden. Zo was het ten zeerste de vraag of HNS de profclub meer geld op zou leveren dan de huidige Kuip. Op mooie beloftes kan het FSV-bestuur niet varen, stellen ze in die reactie. In een laatste poging om draagvlak te krijgen bij de raadsleden werd hoofdtrainer Koeman nog ingeschakeld om te pleiten voor nieuwbouw en werd er een sporteconoom bij Radio Rijnmond uitgenodigd die vóór het plan was, om samen met Gudde in debat te gaan over HNS. Columnisten waaronder ikzelf tasten in het duister en gaan onterecht uit van gegevens, zoals ze door stadion- en clubdirecteur werden gepresenteerd . Van een open discussie met critici of fans is nooit sprake geweest. De wethouder, Gudde en Van Merwijk weigerden het plan op de beslissende avond te verdedigen, waardoor er gestemd werd meer vragen dan antwoorden.

Door het gebrek aan informatie, en wellicht ook door electoraal gewin, besluit collegepartner D66 op het laatste moment net als Leefbaar Rotterdam om tegen HNS te stemmen. Enkele supporters vieren uitbundig feest op het Stadionplein, maar de directie van club en stadion, staan voor een onmogelijke opgave. Gezichtsverlies voor beide heren, die hun naam gekoppeld hadden aan het plan van Volkerwessels. Toch zijn ze ondanks gering draagvlak bij raad en supporters verbeten om een nieuw stadion neer te zetten. In een eerste reactie noemen ze wederom de optie tot verbouw van de huidige Kuip niet. Koste wat kost willen de bestuurders voorkomen dat ze de plannen omtrent renovatie gedegen zouden moeten onderzoeken. In de tussentijd bracht Stadion Feijenoord NV via de jaarcijfers naar buiten dat de plannen voor HNS, gemaakt door Volkerwessels, 2.228.000 euro gekost hebben, terwijl de andere opties kosteloos doorgerekend zijn. De club Feyenoord heeft de helft moeten betalen, het stadion de andere helft. En dat terwijl er geen rode cent in kas was.

Twee weken later trekken Van Merwijk en Gudde zich terug uit het project en schuiven drie vertegenwoordigers naar voor die de voorstellen tot huisvesting gaan inventariseren. Ook voorstellen tot renovatie of verbouw worden hierin meegewogen. Het draagvlak onder de fans is in tegenstelling tot bij HNS een zwaarwegend onderdeel.

2013-2014: Verbouw, maar niet van harte

Inmiddels is het initiatief van goedwillende supporters Red de Kuip uitgegroeid tot een gedegen plan. Er zou een derde ring op het stadion moeten komen, waardoor zowel de business seats, als de gewone zitplaatsen in aantal zouden toenemen. Enkele architecten, investeerders en potentiële sponsoren hebben hun naam verbonden aan de verregaande renovatie van het stadion dat in totaal 141 miljoen euro zal gaan kosten. Adviesbureau Hypercube rekende gratis het hele plan door. De begroting zou door kunnen groeien naar 80 miljoen euro per jaar, genoeg om jaarlijks voor de titel te strijden. Ondanks de professionele aanpak weigert zowel Feyenoord als de Kuip nog steeds om commentaar te geven op het plan. Commissaris van het stadion, Carlo de Swart, reageert wel positief op het ontvouwde plan. Uiteindelijk krijgt de in de ogen van supporters redelijk objectieve - driemansformatie (Trojka) in december 2013 een officiële opdracht om de voorstellen te doorgronden op draagvlak en haalbaarheid.

Wederom speelt het college van B en W een dubieuze rol door vier maanden voor de uitkomst van het onderzoek in het Topsport Magazine te stellen dat er toch écht een nieuw stadion moet komen. Wethouder Laan noemt het niet doorgaan van HNS de grootste gemiste kans van 2013. Ook zet ze de initiatiefnemers van Red de Kuip in de hoek. Het kan niet zo zijn dat een kleine groep fans de stad gijzelt, omdat ze gevoelsmatig tegen de bouw van het nieuwe stadion zijn.

Bij de varianten die doorgerekend zijn door de Trojka is er een relatief kleine rol voor de gemeentelijke overheid weggelegd. De strijd om het prestigieuze project wordt nu open en bloot gevoerd. Iedereen ziet nu hoe het spel wordt gespeeld. Zo moet dat, laat ze maar met elkaar concurreren, zegt Leefbaar-voorzitter Ronald Schneider, daarmee suggererend dat de eerdere drie-eenheid stadsbestuur, club en stadion rondom HNS een schimmenstrijd heeft gevoerd.

Een groep vrijwillige supporters zorgt er met tomeloze inzet en overtuigingskracht voor dat de Rotterdamse raad en uiteindelijk de Trojka zijn gaan staan voor hun plannen. Bij de presentatie van de conclusies van de driemansformatie is nieuwbouw in zijn geheel van tafel geveegd. Een goede en stabiele toekomst voor Feyenoord is met Red de Kuip en een verbouwplan van BAM gegarandeerd, zo stellen de onderzoekers. Toch zijn de club en stadion nu al tegen aan het stribbelen. Het ego van burgemeester, wethouder, maar vooral van Gudde en Van Merwijk staan de uitvoering van de plannen in de weg. Denken in clubbelang is blijkbaar alleen weggelegd voor échte fans. Ik zie slechts één oplossing als de duurzame toekomst van Feyenoord geborgd moet zijn: Gudde & Van Merwijk, maak plaats!

Bron: Catenaccio
neliz
 neliz - zondag 13 april 2014 - 13:36   quote  deeplink  
Leuk, zo'n bevestiging van mijn standpunt. Tijd voor een echte voorzitter.
Nick4F
 Nick4F - zondag 13 april 2014 - 14:17   quote  deeplink  
De fans willen geen nieuw stadion? Als dat beter voor de club zou uitpakken, dan wil iedere fan een nieuw stadion!
neliz
 neliz - zondag 13 april 2014 - 14:26   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 13 april 2014 - 14:17 schreef Nick4F het volgende:
De fans willen geen nieuw stadion? Als dat beter voor de club zou uitpakken, dan wil iedere fan een nieuw stadion!
Als je het leest zie je wel dat ze een nieuw stadion willen, maar HNS zoals door Gudde gedragen is is het beste voorbeeld ooit van oe je een nieuwe stadion NIET brengt en dat hebben de fans niet gepikt.

Met andere woorden, HNS had geen draagvlak onder de fans, in tegenstelling tot de huidige voorstellen.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op zondag 13 april 2014 door neliz --
Stylzz
 Stylzz - zondag 13 april 2014 - 14:39   quote  deeplink  
Gudde blijft ook niet zo lang meer
hotjumper
 hotjumper - zondag 13 april 2014 - 17:31   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 13 april 2014 - 14:17 schreef Nick4F het volgende:
De fans willen geen nieuw stadion? Als dat beter voor de club zou uitpakken, dan wil iedere fan een nieuw stadion!
Oh ja? Ook als het in Ridderkerk komt te staan?
neliz
 neliz - maandag 14 april 2014 - 22:16   quote  deeplink  
Één van de hoofdpunten bij de aanstelling van Gudde was de eenwording van Feyenoord.
Aangezien die volgevreten (portemonee) baal hooi er niets van bakt is SC Feyenoord hier nu de dupe van. Omdat die lambal met z'n "goede banden met de gemeente" er eerder al verantwoordelijk voor was dat ons trainingsveld verdween (was onder van den Herik niet gebeurt namelijk) is er dankzij zijn slechte werk nog meer slecht nieuws op komst, de Sportcampus komt deels op Varkenoord te liggen en dit gaat een aantal velden kosten.

Slechte voorzitter, oogkleppen op (er kan alleen maar een nieuw stadion komen!), en maar lekker brallen dat Feyenoord in Categorie 3 zit maar de club en haar cultuur worden achter de gordijnen professioneel de nek om gedraaid.

----------------------------------

Het bezwaar dat Sportclub Feyenoord heeft ingediend tegen de plannen van de gemeente Rotterdam voor een sportcampus op Varkenoord is niet-ontvankelijk verklaard.

Dit houdt in dat het bezwaar niet inhoudelijk behandeld wordt. Het protest van de Sportclub heeft weinig succes gehad.

De club had in januari een bezwaarschrift ingediend tegen het besluit dat de gemeenteraad in november heeft genomen. Het gebied van Varkenoord en Park De Twee Heuvels wordt daarin ontwikkeld tot een zogeheten sportcampus, waar voetbal-, rugby- en korfbalverenigingen worden gehuisvest.

Bovendien moet er een atletiekbaan en een indoorsportcentrum komen. Dit zou betekenen dat er velden van Sportclub Feyenoord moeten verdwijnen en de club daarvoor naar omliggende verenigingen moet uitwijken. Om niet het kind van de rekening te worden, diende de club op advies van een advocaat een bezwaarschrift in.

Die klacht heeft dus niets uitgehaald, waardoor het er alle schijn van heeft dat er in 2015 wordt begonnen met de bouw van 61 miljoen kostende campus.

http://www.fr-fanatic.com/bezwaar-sportclub-feyenoord-tegen-sportcampus-geen-succes/?utm_source=headliner.nl&utm_medium=link&utm_term=free&utm_content=textlink&utm_campaign=Headliner.nl

Iedereen die alleen maar kijkt naar de "positieve jaarcijfers" van Feyenoord en vergeet dat het een voetbalclub is dient gewoon een nekschot te krijgen.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op maandag 14 april 2014 door neliz --
lijdensweg
 lijdensweg - maandag 14 april 2014 - 22:23   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 14 april 2014 - 22:16 schreef neliz het volgende:
Één van de hoofdpunten bij de aanstelling van Gudde was de eenwording van Feyenoord.
Aangezien die volgevreten (portemonee) baal hooi er niets van bakt is SC Feyenoord hier nu de dupe van. Omdat die lambal met z'n "goede banden met de gemeente" er eerder al verantwoordelijk voor was dat ons trainingsveld verdween (was onder van den Herik niet gebeurt namelijk) is er dankzij zijn slechte werk nog meer slecht nieuws op komst, de Sportcampus komt deels op Varkenoord te liggen en dit gaat een aantal velden kosten.

Slechte voorzitter, oogkleppen op (er kan alleen maar een nieuw stadion komen!), en maar lekker brallen dat Feyenoord in Categorie 3 zit maar de club en haar cultuur worden achter de gordijnen professioneel de nek om gedraaid.

----------------------------------

Het bezwaar dat Sportclub Feyenoord heeft ingediend tegen de plannen van de gemeente Rotterdam voor een sportcampus op Varkenoord is niet-ontvankelijk verklaard.

Dit houdt in dat het bezwaar niet inhoudelijk behandeld wordt. Het protest van de Sportclub heeft weinig succes gehad.

De club had in januari een bezwaarschrift ingediend tegen het besluit dat de gemeenteraad in november heeft genomen. Het gebied van Varkenoord en Park De Twee Heuvels wordt daarin ontwikkeld tot een zogeheten sportcampus, waar voetbal-, rugby- en korfbalverenigingen worden gehuisvest.

Bovendien moet er een atletiekbaan en een indoorsportcentrum komen. Dit zou betekenen dat er velden van Sportclub Feyenoord moeten verdwijnen en de club daarvoor naar omliggende verenigingen moet uitwijken. Om niet het kind van de rekening te worden, diende de club op advies van een advocaat een bezwaarschrift in.

Die klacht heeft dus niets uitgehaald, waardoor het er alle schijn van heeft dat er in 2015 wordt begonnen met de bouw van 61 miljoen kostende campus.

http://www.fr-fanatic.com/bezwaar-sportclub-feyenoord-tegen-sportcampus-geen-succes/?utm_source=headliner.nl&utm_medium=link&utm_term=free&utm_content=textlink&utm_campaign=Headliner.nl

Iedereen die alleen maar kijkt naar de "positieve jaarcijfers" van Feyenoord en vergeet dat het een voetbalclub is dient gewoon een nekschot te krijgen.
Zou dat alleen maar aan Eric Gudde liggen?
Die houthakkers van Sc Feyenoord kunnen er ook wat van hoor! Die liggen al 20 jaar dwars als het om de eenwording gaat, ik hoop al tien jaar dat die amateurtak een keer dood bloed.
Dat zou ten goede aan Feyenoord komen ...
lijdensweg
 lijdensweg - maandag 14 april 2014 - 22:23   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 13 april 2014 - 17:31 schreef hotjumper het volgende:

[..]

Oh ja? Ook als het in Ridderkerk komt te staan?
Nee, het moet wel in R'dam blijven ...
RenatoBos
 RenatoBos - maandag 14 april 2014 - 22:23   quote  deeplink  
En toch verdien jij een nekschot..
neliz
 neliz - maandag 14 april 2014 - 22:25   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 14 april 2014 - 22:23 schreef RenatoBos het volgende:
En toch verdien jij een nekschot..
We kunnen een kickstarter beginnen voor een goedkope joegoslaaf
RenatoBos
 RenatoBos - maandag 14 april 2014 - 22:27   quote  deeplink  
Waar kan ik doneren..
FR-Henk
 FR-Henk - maandag 14 april 2014 - 22:35   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 14 april 2014 - 22:16 schreef neliz het volgende:
Één van de hoofdpunten bij de aanstelling van Gudde was de eenwording van Feyenoord.
Aangezien die volgevreten (portemonee) baal hooi er niets van bakt is SC Feyenoord hier nu de dupe van. Omdat die lambal met z'n "goede banden met de gemeente" er eerder al verantwoordelijk voor was dat ons trainingsveld verdween (was onder van den Herik niet gebeurt namelijk) is er dankzij zijn slechte werk nog meer slecht nieuws op komst, de Sportcampus komt deels op Varkenoord te liggen en dit gaat een aantal velden kosten.

Slechte voorzitter, oogkleppen op (er kan alleen maar een nieuw stadion komen!), en maar lekker brallen dat Feyenoord in Categorie 3 zit maar de club en haar cultuur worden achter de gordijnen professioneel de nek om gedraaid.

----------------------------------

Het bezwaar dat Sportclub Feyenoord heeft ingediend tegen de plannen van de gemeente Rotterdam voor een sportcampus op Varkenoord is niet-ontvankelijk verklaard.

Dit houdt in dat het bezwaar niet inhoudelijk behandeld wordt. Het protest van de Sportclub heeft weinig succes gehad.

De club had in januari een bezwaarschrift ingediend tegen het besluit dat de gemeenteraad in november heeft genomen. Het gebied van Varkenoord en Park De Twee Heuvels wordt daarin ontwikkeld tot een zogeheten sportcampus, waar voetbal-, rugby- en korfbalverenigingen worden gehuisvest.

Bovendien moet er een atletiekbaan en een indoorsportcentrum komen. Dit zou betekenen dat er velden van Sportclub Feyenoord moeten verdwijnen en de club daarvoor naar omliggende verenigingen moet uitwijken. Om niet het kind van de rekening te worden, diende de club op advies van een advocaat een bezwaarschrift in.

Die klacht heeft dus niets uitgehaald, waardoor het er alle schijn van heeft dat er in 2015 wordt begonnen met de bouw van 61 miljoen kostende campus.

http://www.fr-fanatic.com/bezwaar-sportclub-feyenoord-tegen-sportcampus-geen-succes/?utm_source=headliner.nl&utm_medium=link&utm_term=free&utm_content=textlink&utm_campaign=Headliner.nl

Iedereen die alleen maar kijkt naar de "positieve jaarcijfers" van Feyenoord en vergeet dat het een voetbalclub is dient gewoon een nekschot te krijgen.
Kijk jij nou maar uit voor treinen.
Gudde heeft gesaneerd. Daar ging het om. Je holmaat van den Herik heeft Feyenoord natuurlijk geweldig achter gelaten.
neliz
 neliz - woensdag 16 april 2014 - 00:17   quote  deeplink  
Nieuwe impressie van RDK: https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/t1.0-9/q71/s720x720/1888588_825406590820403_2375118170661031722_n.jpg

Had deze video ook nog niet gezien..
https://www.youtube.com/watch?v=zkxUxpUcF6w#t=26

edit: lichtmasten blijven dus maar zijn niet genoeg om het complete veld te verlichten, vandaar de lichtbakken onder de kap die je na ongeveer één minuut ziet.
Zelfde led-video constructie als BAM.
Tevens ook vrije hoeken zichtbaar, jammer maar dat zal wel met veiligheidsvoorschriften te maken hebben.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op woensdag 16 april 2014 door neliz --

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 3168
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Feyenoord Nieuws
Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Feyenoord / topic: Kogel door de Kuip : Arup / OMA de bouwers van het nieuwe stadion ?









0.0585780