BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Ajax - Manchester United, Europa League finale. (24 mei, 20.45) + Road to the final

Plaats een nieuw antwoord  
Headliner: Ajax Nieuws
Eide
 Eide - zaterdag 20 mei 2017 - 22:49   quote  deeplink  
Wie gaat er naar het museumplein?

Ik wil eigenlijk wel die kant op. Iemand zin om daar samen de pot te kijken?

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op zaterdag 20 mei 2017 door Eide --
Brandje
 Brandje - zaterdag 20 mei 2017 - 23:26   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 20 mei 2017 - 22:49 schreef Eide het volgende:
Wie gaat er naar het museumplein?

Ik wil eigenlijk wel die kant op. Iemand zin om daar samen de pot te kijken?
Ik heb zitten twijfelen maar deze oude lul is al naar Genoa en Torino(1992) geweest en Wenen en Rome maar dat massaal kijken is niks voor mij. Ik heb de kinderen dus blijf lekker thuis op het bankie
Loetje
 Loetje - zondag 21 mei 2017 - 03:30   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 20 mei 2017 - 22:49 schreef Eide het volgende:
Wie gaat er naar het museumplein?

Ik wil eigenlijk wel die kant op. Iemand zin om daar samen de pot te kijken?
Ik ben er niet helaas, anders was ik zeker gekomen. Wellicht Warrior of Apik
Jaccio
 Jaccio - zondag 21 mei 2017 - 08:59   quote  deeplink  
http://www.ad.nl/champions-league-en-europa-league/is-zlatan-toch-op-tijd-fit-voor-el-finale-tegen-ajax~a361be4f/

Zou het?
Ronald 1960
 Ronald 1960 - zondag 21 mei 2017 - 11:45   quote  deeplink  
quote:
Ja, klaar voor zijn finale rondje in het zwembad, hahaha
Jaccio
 Jaccio - zondag 21 mei 2017 - 12:20   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 21 mei 2017 - 11:45 schreef Ronald 1960 het volgende:

[..]

Ja, klaar voor zijn finale rondje in het zwembad, hahaha
Haha ik hoop het
patrickpsv15
 patrickpsv15 - zondag 21 mei 2017 - 13:29   quote  deeplink  
Wat zou het gaan worden ? Extra tijd? Maakt ajax minimaal een goal ? (Quotering 1.66). Meg die aanval en een manchester united zonder bailly zou een doelpunt toch wel moeten lukken ?? Al weet je het bij mourinho natuurlijk nooit.
Eide
 Eide - zondag 21 mei 2017 - 14:13   quote  deeplink  
Financiële klapper Ajax bij eindzege in Europa League

Ajax strijdt woensdag in de finale van de Europa League tegen Manchester United om sportief en financieel succes.

De winnaar van de Europa League plaatst zich namelijk ook rechtstreeks voor de groepsfase van de nieuwe editie van de Champions League. Dat levert de club alleen al een startpremie van ruim 12 miljoen euro op. Dat bedrag kan sterk oplopen bij goede prestaties op het hoogste Europese clubniveau.

Financieel directeur Jeroen Slop schatte onlangs dat Ajax ruim 14 miljoen euro aan de Europese prestaties van dit seizoen tot de finale in Zweden heeft overgehouden. Hij verminderde de premies van de UEFA, televisiegelden en recettes van de ArenA met de gemaakte kosten.

De winnaar van de eindstrijd van de Europa League krijgt nog eens 6,5 miljoen euro, plus dus een ticket voor de groepsfase van de Champions League (minimaal 12 miljoen euro). De verliezer van de finale in Stockholm ontvangt 3,5 miljoen euro.

Bron
remco k
 remco k - zondag 21 mei 2017 - 15:53   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 20 mei 2017 - 01:40 schreef Positieve Arrogantie het volgende:

[..]

Je kan sowieso ook naar de radio luisteren via internet
Daar neem ik geen genoegen mee. Sorry
remco k
 remco k - zondag 21 mei 2017 - 16:16   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 20 mei 2017 - 03:23 schreef Loetje het volgende:

[..]

Ik geloof dat je dan gewoon verbonden bent met het dichtstbijzijnde netwerk
Nee via vpn log je altijd in op dezelfde server.
Ajax Warrior
 Ajax Warrior - zondag 21 mei 2017 - 19:20   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 20 mei 2017 - 22:49 schreef Eide het volgende:
Wie gaat er naar het museumplein?

Ik wil eigenlijk wel die kant op. Iemand zin om daar samen de pot te kijken?
Ik ben daar wel gap, maar samen met mijn vrouw en kinderen! We gaan er een grandioos feest van maken en hopelijk met een goede afloop!
remco k
 remco k - maandag 22 mei 2017 - 08:37   quote  deeplink  
Echt een heerlijk promo filmpje dit..

Muziek hard aan en genieten/.



-- dit bericht is voor het laatst aangepast op maandag 22 mei 2017 door remco k --
Positieve Arrogantie
 Positieve Arrogantie - maandag 22 mei 2017 - 08:44   quote  deeplink  
Tjonge we moeten nog 2dagen wachten, bah!
Eide
 Eide - maandag 22 mei 2017 - 09:19   quote  deeplink  
De zenuwen beginnen bij mij nu ook te komen. Wat een week kan dit gaan worden...
Jaccio
 Jaccio - maandag 22 mei 2017 - 09:33   quote  deeplink  
Man, man, man we staan gewoon in de finale.
Dacht dat het al tot me was doorgedrongen, maar het besef hoe mooi dit is begint nu pas echt te komen.
AkaS
 AkaS - maandag 22 mei 2017 - 10:04   quote  deeplink  
Kees Jansma waarschuwt Ajax voor sluwe vos Mourinho!!! (ajax headliner)

Nou dat is geen hogere wiskunde wat mij betreft, zeker niet als Bosz met Schöne en Veltman gaat starten die allrbei volledig onder de voet gelopen zullen worden...

Het spijt mij maar ik zie woensdag slechts deceptie en uiteindelijk helemaal niets in Amsterdam. Tenzij........tenzij Bosz Tete en Donny van de Beek laat spelen, maar volgens mij is de factor politiek daarvoor te groot bij onze directie en technische staf.

Las overigens ook dat Tete wellicht al zijn laatste wedstrijd heeft gespeeld althans zo mijmert hij zelf.

Echt onvoorstelbaar dat er mensen durven te beweren dat Veltman gelijkwaardig is aan Tete als rechtsachter.

fysieke power, snelheid, positioneel, passing, lengte en kopkracht, zelfs opkomend en in om de omschakeling is Tete suprieur aan de sympathieke Veltman.

En misplaatste loyaliteit terzijde geschoven...ons als legioen wordt het beste team, de best denkbare opstelling ontnomen om deze cup te winnen. Dit in navolging van het kampioenschap.

Sorry guys sorry voor het niet meegaan in de hosanna stemming :-(
Ajax we love you
 Ajax we love you - maandag 22 mei 2017 - 10:40   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 19 mei 2017 - 15:41 schreef remco k het volgende:

[..]

Ik heb VPN via mijn werk laptop, als ik daar nou op inlog, zit ik dan op de Nederlandse server van ons bedrijf? Daar zit namelijk wel een internet explorer op..
Ja, dan zit je op de Nederlandse server en kan je gewoon kijken.Dus laptop meenemen en vergeet niet je oplader ;-)
Ajax we love you
 Ajax we love you - maandag 22 mei 2017 - 10:43   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 20 mei 2017 - 22:49 schreef Eide het volgende:
Wie gaat er naar het museumplein?

Ik wil eigenlijk wel die kant op. Iemand zin om daar samen de pot te kijken?
Lijkt me wel leuk, maar ik land om 20:10, als ik dan nog naar Museumplein moet, dan mis ik de wedstrijd.
Jaccio
 Jaccio - maandag 22 mei 2017 - 10:45   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 22 mei 2017 - 10:04 schreef AkaS het volgende:
Kees Jansma waarschuwt Ajax voor sluwe vos Mourinho!!! (ajax headliner)

Nou dat is geen hogere wiskunde wat mij betreft, zeker niet als Bosz met Schöne en Veltman gaat starten die allrbei volledig onder de voet gelopen zullen worden...

Het spijt mij maar ik zie woensdag slechts deceptie en uiteindelijk helemaal niets in Amsterdam. Tenzij........tenzij Bosz Tete en Donny van de Beek laat spelen, maar volgens mij is de factor politiek daarvoor te groot bij onze directie en technische staf.

Las overigens ook dat Tete wellicht al zijn laatste wedstrijd heeft gespeeld althans zo mijmert hij zelf.

Echt onvoorstelbaar dat er mensen durven te beweren dat Veltman gelijkwaardig is aan Tete als rechtsachter.

fysieke power, snelheid, positioneel, passing, lengte en kopkracht, zelfs opkomend en in om de omschakeling is Tete suprieur aan de sympathieke Veltman.

En misplaatste loyaliteit terzijde geschoven...ons als legioen wordt het beste team, de best denkbare opstelling ontnomen om deze cup te winnen. Dit in navolging van het kampioenschap.

Sorry guys sorry voor het niet meegaan in de hosanna stemming :-(
Je hebt ook wel gelijk. Wat betreft Tete vs Veltman 100%. Onbegrijpelijk blijf ik dat vinden. Denk dat Veltman het gewoon af gaat leggen tegen Lingaard en/of Martial.
Schone komt flink tekort als de tegenstander gaat stormen, dan gaat het allemaal te snel. Ik verwacht alleen niet dat ManU zo naïef gaat stormen, denk dat die heel rustig en behouden gaan spelen. Tegen het saaie aan. Dan heb je aan Schone wel een goeie.

Mourinho is natuurlijk een geniale galbak, maar begin me wel te ergeren aan het feit dat men hem maar aan het ophemelen is. Hij heeft goede dingen gedaan bij andere clubs, maar het is toch wel duidelijk dat hij het een klein beetje kwijt is. ManU speelt absoluut (nog) niet het spelletje dat hij graag wilt, zoals een Inter en Real dat wel deden. Hij had daar de volledige controle over zijn spelers, dat is nu absoluut niet het geval.

Wat betreft Bosz, tja.. Hij is minder ervaren, heeft nog nooit zulke wedstrijden gespeeld, dus daar kan een gevaar in schuilen. Ik heb echter het hele seizoen aan hem getwijfeld en hij heeft mijn ongelijk gewoon bewezen.. Kijk waar hij staat..
Voor mij het ideale moment om gewoon achter hem te gaan staan en erop te vertrouwen dat hij weet wat hij doet.

Mijn conclusie is dat we echt niet kansloos zijn. Het is 50/50
jodocus
 jodocus - maandag 22 mei 2017 - 12:00   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 22 mei 2017 - 09:19 schreef Eide het volgende:
De zenuwen beginnen bij mij nu ook te komen. Wat een week kan dit gaan worden...
ja of niet
remco k
 remco k - maandag 22 mei 2017 - 12:05   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 22 mei 2017 - 10:40 schreef Ajax we love you het volgende:

[..]

Ja, dan zit je op de Nederlandse server en kan je gewoon kijken.Dus laptop meenemen en vergeet niet je oplader ;-)
Vet
AkaS
 AkaS - maandag 22 mei 2017 - 12:44   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 22 mei 2017 - 10:45 schreef Jaccio het volgende:

[..]

Je hebt ook wel gelijk. Wat betreft Tete vs Veltman 100%. Onbegrijpelijk blijf ik dat vinden. Denk dat Veltman het gewoon af gaat leggen tegen Lingaard en/of Martial.
Schone komt flink tekort als de tegenstander gaat stormen, dan gaat het allemaal te snel. Ik verwacht alleen niet dat ManU zo naïef gaat stormen, denk dat die heel rustig en behouden gaan spelen. Tegen het saaie aan. Dan heb je aan Schone wel een goeie.

Mourinho is natuurlijk een geniale galbak, maar begin me wel te ergeren aan het feit dat men hem maar aan het ophemelen is. Hij heeft goede dingen gedaan bij andere clubs, maar het is toch wel duidelijk dat hij het een klein beetje kwijt is. ManU speelt absoluut (nog) niet het spelletje dat hij graag wilt, zoals een Inter en Real dat wel deden. Hij had daar de volledige controle over zijn spelers, dat is nu absoluut niet het geval.

Wat betreft Bosz, tja.. Hij is minder ervaren, heeft nog nooit zulke wedstrijden gespeeld, dus daar kan een gevaar in schuilen. Ik heb echter het hele seizoen aan hem getwijfeld en hij heeft mijn ongelijk gewoon bewezen.. Kijk waar hij staat..
Voor mij het ideale moment om gewoon achter hem te gaan staan en erop te vertrouwen dat hij weet wat hij doet.

Mijn conclusie is dat we echt niet kansloos zijn. Het is 50/50
helemaal mee eens, het zal draaien om de omschakeling... power en snelheid en postie en als je uit positie bent corrigeren en daarvoor heb je weer power en snelheid nodig...wat Veltman noch Schöne heeft....
Bobby1972
 Bobby1972 - maandag 22 mei 2017 - 20:51   quote  deeplink  
Weet je wanneer ik nu zou gaan twijfelen a.s woensdag?

Wanneer je de opstelling leest en daar staat bij; Sinkgraven.

Dan vind ik echt niet meer leuk en slaat de stress echt toe.

Nog 2 dagen.......
Eide
 Eide - maandag 22 mei 2017 - 21:27   quote  deeplink  
Hierom krijgt Veltman de voorkeur boven Tete (en snapt niemand daar wat van)

In aanloop naar de Europa League-finale tegen Manchester United is er slechts één groot vraagteken over in de Ajax-opstelling: start Joël Veltman of Kenny Tete als rechtsback? Waar Tete de publiekslieveling is, krijgt Veltman het vertrouwen van trainer Peter Bosz. Een beschouwing van het gevecht tussen de Ajax-verdedigers om een plekje op het podium in Stockholm.

Voor de gemiddelde voetbalfan is de keuze tussen Veltman en Tete niet enorm ingewikkeld. Simpelweg de meest kenmerkende acties van Veltman en Tete naar boven halen, is voldoende voor het vormen van een duidelijke opinie.

Bij Tete is het eenvoudig om herinneringen op te halen aan beslissende verdedigende acties. Keiharde tackles en spectaculaire slidings zijn het handelsmerk van de 21-jarige rechtsback. Daar blijft het niet bij, want Tete was ook offensief van grote waarde tijdens het Europa League-avontuur van Ajax. In de groepsfase tegen Panathinaikos schoot hij de frustraties van maanden bankzitten van zich af met een schitterend doelpunt. Nog belangrijker was de rol van Tete in de kwartfinale tegen Schalke 04. Toen Ajax na een rode kaart voor Veltman met tien man tegen een ogenschijnlijk hopeloze 3-0 achterstand aankeek, leverde Tete de voorzet af waaruit Nick Viergever de cruciale uitgoal binnen frommelde.

De eerste associaties bij Veltman zijn die van een weifelende en blunderende verdediger. Dat begint al bij zijn tweede Eredivisie-basisplek in januari 2013 tegen Vitesse. Veltman gaat lichtzinnig het duel aan met Theo Janssen, wat de aanzet blijkt tot een pijnlijke nederlaag. Dit soort foutjes komen in de jaren die volgen zo vaak voor dat het ‘Veltmannetje’ een begrip wordt. Tegenover zijn slippertjes zet Veltman weinig opzienbarende acties. Hij beschikt niet over de uitschuifbenen van Tete, oogt kwetsbaar in de lucht, wacht sinds november 2015 op een doelpunt en geeft zelden een assist.

Om de succesvolste Nederlandse trainer aller tijden te parafraseren: zijn wij nu zo slim of is Peter Bosz zo dom?

Stel je nu eens voor dat het precies andersom is. Dat Bosz eigenschappen ziet in Veltman die niet direct in het oog springen, maar cruciaal zijn in zijn manier van voetballen. Onderdelen waarop Tete de mindere is van zijn vier jaar oudere concurrent. Drie aspecten springen bij een analyse door deze bril in het oog en leiden tot een logische verklaring voor de keuze voor Veltman.

1. VOETBALINTELLIGENTIE

quote:
‘Het enige wat ik aan Marc Overmars heb gevraagd, is om intelligente spelers te halen. Intelligente spelers anticiperen. Onintelligente spelers reageren. Altijd. Als je sneller denkt, dan ben je sneller op het veld. Als je reageert, dan ben je altijd te laat.’
Peter Bosz
Net als zijn grote voorbeeld Johan Cruijff verkiest Peter Bosz voetbalintelligentie altijd boven fysieke kracht. Bosz ziet liever een speler die duels ontwijkt door zich slim te positioneren, dan een speler die zich dankzij fysieke kracht staande houdt. Anticiperen in plaats van reageren is het devies. Doet een voetballer dat niet, dan valt hij bij Bosz buiten de boot.

Deze filosofie van Bosz komt naar voren in alle doorslaggevende keuzes die hij gedurende dit seizoen gemaakt heeft. Dat begint bij de keeper. André Onana durft in tegenstelling tot zijn eerdere concurrent Tim Krul te opereren als elfde veldspeler. Onana staat regelmatig ver buiten zijn zestien om lange passes over de defensie op te vangen. In de opbouw kiest de Kameroener voor gedurfde en initiatiefrijke opties, waarmee hij de toon zet voor de rest van het team.

Aan de linkerkant van de defensie staan, wanneer iedereen fit en inzetbaar is, met Nick Viergever en Daley Sinkgraven twee types die het niet moeten hebben van hun verdedigende kwaliteiten, maar cruciaal zijn in de pressing van Ajax door precies op de juiste momenten uit te stappen. Zoals ze ook aan de bal risico durven te nemen. De meest in het oog springende keuze voor voetbal boven fysiek is die van Lasse Schöne als controlerende middenvelder. In vrijwel ieder interview benadrukt Bosz dat Ajax pas is gaan voetballen op de manier die hij voor ogen had toen dit puzzelstukje op zijn plek viel.

In dit licht bezien is Veltman de verdediger die meer aansluit bij de voorkeuren van Bosz dan Tete. In tegenstelling tot zijn concurrent kan Veltman het zich niet permitteren om in grote ruimtes het gevecht aan te gaan met zijn directe tegenstander. Dan is Veltman reddeloos verloren, omdat hij niet de wendbaarheid en fysieke vermogens heeft om een behendige buitenspeler in een direct duel af te stoppen. Slim zijn in plaats van sterk is voor hem de enige manier om zich staande te houden.

In weerwil tot de beeldvorming lukt dit Veltman bijzonder goed dit seizoen. Geen enkele linksbuiten maakte een doelpunt in de duels waarin Veltman op het veld stond als rechtsback. Het aantal assists van zijn directe tegenstanders bleef beperkt tot vijf. In een fractie van de minuten van Veltman kwamen opponenten van Tete tot een doelpunt en twee assists, naast zijn eigen goal tegen Excelsior.

De positionering van Veltman zorgt er zelfs voor dat hij koploper is in de Eredivisie op het gebied van succesvolle tackles. Wat betreft onderschepte passes doen slechts vijf anderen het beter dan Veltman. Verdedigers op dergelijke cijfers beoordelen, is gevaarlijk. De beste verdedigers ter wereld zijn namelijk niet de verdedigers die het vaakst tackelen of de bal onderscheppen. Toch wijst het op een interessant gegeven: Veltman verovert veel vaker de bal dan je op basis van het blote oog zou verwachten.

Daarnaast brengt Veltman een ander voordeel met zich mee. Hij is mede vanwege zijn leeftijd actiever in de coaching dan Tete. Dat is geen overbodige luxe naast Davinson Sánchez, die de Nederlandse taal niet machtig is.

2. DOORDEKKEN

quote:
‘Doordekken is een van de belangrijkste aspecten in ons spel. Als je dat niet goed doet, krijg je de ene na de andere counter om je oren. En doe je het goed, dan heb je steeds binnen een paar tellen de bal terug. Het duurde even, maar spelers kregen dat steeds beter onder de knie.’
Peter Bosz
Joël Veltman komt er bekaaid vanaf als Peter Bosz in februari bij een congres van de World Football Academy de introductie van zijn speelwijze bij Ajax bespreekt. Bosz eist van zijn vleugelverdedigers dat ze al bij balbezit rekening houden met de omschakeling, zodat ze direct kort kunnen zitten op hun directe tegenstander. Niet achteruitlopen, maar direct de opponent bij de strot grijpen. In de voetbaltaal van Bosz samengevat in het woord doordekken.

Veltman heeft maanden nodig gehad om dit doordekken onder de knie te krijgen. Op het congres haalt Bosz bijvoorbeeld een moment uit De Klassieker aan. Bij een 1-0 voorsprong dekt Veltman niet agressief door op Eljero Elia, waardoor die het spel kan verplaatsen naar de andere kant. Uit de aanval die hierdoor ontstaat, kopt Dirk Kuijt de gelijkmaker binnen. In zijn presentatie haalt Bosz nog een voorbeeld aan waarin Veltman niet kort genoeg zit op zijn tegenstander.

De Ajax-trainer kan dat doen, omdat Veltman een snelle leerling is gebleken. Hij begrijpt wat Bosz van hem verlangt en past zijn spel daarop aan. Na de winterstop gaat Veltman alleen in het thuisduel met SC Heerenveen (5-1) bij een tegendoelpunt opzichtig de mist in met doordekken. ‘Het was zwaar om dit onder de knie te krijgen’, vertelt Veltman aan The Guardian over zijn aanpassingsproblemen onder Bosz. ‘Ik moest de linksbuiten continu volgen. In eerste instantie dacht ik dat ik dit nooit negentig minuten vol zou kunnen houden, maar nu vind ik het juist leuk.’

Het doordekken en opbouwen van Joël Veltman in beeld.
Tete is in het doordekken minder gedisciplineerd dan Veltman. De speelstijl van Bosz is voor hem nog geen tweede natuur. Gevolg is dat tegenstanders zo nu en dan via de directe opponent van Tete kunnen ontsnappen aan de adembenemende pressing van Ajax. Momenten die de argeloze toeschouwer ontgaan, maar voor Bosz van fundamenteel belang zijn. In het voordeel van Tete pleit dat hij dit onderdeel steeds beter onder de knie krijgt.

3. OPBOUWEN

quote:
‘Voetballen op de Ajax-manier betekent dat jij het initiatief neemt, je tegenstander hoog vast durft te zetten, met volle bak druk erop. En dat je zelf durft te voetballen, risico’s durft te nemen, die verantwoord zijn. Dat je met goed positiespel naar voren speelt én veel kansen creëert.’
Peter Bosz
De thuiswedstrijd van Ajax tegen Olympique Lyon is achttien minuten onderweg als André Onana de bal in zijn handen heeft. De doelman temporiseert, dreigt met een uitworp naar Matthijs de Ligt en speelt dan snel Davinson Sánchez aan. Daarmee activeert Onana de vaste pressingvariant van Lyon. Linksbuiten Mathieu Valbuena beweegt naar het centrum en laat Kenny Tete vrij. Via een simpele kaats met Lasse Schöne vindt Ajax de rechtsback. Reden voor Corentin Tolisso om agressief door te stappen waardoor Davy Klaassen de volgende vrije man wordt in de schakel.

Kenny Tete zoekt de optie naar achteren in plaats van naar voren.
Dergelijke situaties staan sinds de aanstelling van Bosz centraal in alle trainingen van Ajax. Via goed positiespel en snelle combinaties de vrije man vinden. Alleen dat is niet wat in de openingsfase van het thuisduel met Lyon gebeurd. Tete speelt de bal niet vooruit naar Klaassen, maar achteruit richting Sánchez. Die wordt daarmee zozeer in de problemen gebracht dat hij niets anders kan dan de bal ver naar voren trappen. Luttele seconden later is Ajax de bal kwijt en kan Lyon bouwen aan een nieuwe aanval.

Dat moment is typerend voor deze fase van de wedstrijd. Tete is bij Ajax in de opbouw de vrije man, maar hij zoekt alleen bij inworpen de weg naar voren. Opvallend is de lichaamstaal van Tete. Hij staat vaak met zijn rug naar het open veld, waardoor bij voorbaat alleen de veilige weg terug als optie over blijft. Pas in de loop van de wedstrijd – als het vertrouwen en het ritme groeit – begint Tete aan de bal meer initiatief te nemen.

Toch is de zwakke start tegen Lyon geen incident voor Tete. Hij is technisch minder vaardig dan Veltman, wat zich wreekt in de opbouw. De cijfers over het hele seizoen spreken boekdelen. In 22 procent van de gevallen speelt Tete achteruit. Veltman doet dit slechts bij tien procent van zijn passes. Op zijn beurt is Veltman vaker succesvol met lange passes, steekpasses en crosspasses. Gevolg is dat Veltman vaker de middenvelders en aanvallers van Ajax vindt dan zijn concurrent. Daarmee levert hij belangrijke bijdrage aan het vermakelijke voetbal van de Amsterdammers, hoewel dat nauwelijks zichtbaar is doordat hij niet degene is die de laatste beslissende pass geeft.

Dat Tete alsnog in aanmerking komt voor een basisplek in Stockholm heeft te maken met het feit dat hij zich voetballend ontwikkeld heeft, waar Veltman de laatste weken juist slordig is in zijn spel. Vooral in de Europa League is Veltman opmerkelijk onzuiver in zijn passes. Richting de helft van zijn tegenstander bereikt in Europees verband slechts 68 procent van zijn passes de gewenste bestemming. Bij Tete ligt dat getal dertien procent hoger.

De ontwikkeling van Kenny Tete kan voor Peter Bosz een overweging zijn om hem tegen Manchester United te verkiezen boven Joël Veltman. Voor de hand ligt echter dat Veltman de eerste keuze blijft. Om de doodeenvoudige reden dat hij op drie fundamentele onderdelen van de visie van Bosz een streepje voor heeft op Tete, waardoor de verdediger die het sterkst is in de directe gevechten met zijn tegenstander genoegen moet nemen met een plek op de bank. Dat zal bijna niemand begrijpen, maar dat betekent niet dat de keuze onjuist is.

Data via Opta Sports

Prijskaartje

Een belangrijk voordeel van Kenny Tete ten opzichte van Joël Veltman is dat hij vier jaar jonger is. In combinatie met zijn duidelijke kwaliteiten als pure verdediger betekent dit dat zijn plafond waarschijnlijk hoger ligt dan dat van Veltman. Wanneer Tete meer minuten zal maken, vertaalt zich dat ook naar zijn prijskaartje. Dat kan voor een opleidingsclub als Ajax een reden zijn om hem op te stellen. Veltman heeft het heden, Tete de toekomst. De vraag is alleen of Tete na een seizoen op de bank zin heeft om zijn medio 2018 aflopende contract te verlengen.

Bron

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op maandag 22 mei 2017 door Eide --
Eide
 Eide - maandag 22 mei 2017 - 21:27   quote  deeplink  
Interessant stukje. Ik weet niet wat ik er van vind, maar ik vind het mooi om te zien hoe er met analyse een goed onderbouwde reden wordt geschreven voor de keuze van Bosz.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op maandag 22 mei 2017 door Eide --
AkaS
 AkaS - maandag 22 mei 2017 - 22:27   quote  deeplink  
Je reinste propoganda! Totaal onwaar. Echt heel triest allemaal. Tete heeft gewoon op de verkeerde tenen getrapt en wordt politiek geëlimineert!

Het doet mij echt verdriet dat mijn mooie clubbie zich zo verlaagt !!!

Maar goed ik zal mij erbij neer moeten leggen. Ik hoop dat ik het verkeerd zie maar ben ervan overtuigd dat Ajax nimmer kan winnen met Veltman en Schöne in de basis!
Eide
 Eide - maandag 22 mei 2017 - 22:51   quote  deeplink  
Pieter Zwart is misschien wel de enige oprecht goede voetbaljournalist van Nederland. Iemand die daadwerkelijk analytisch denkt en schrijft en dat kan onderbouwen met cijfers, beeldmateriaal en beredeneerde argumenten. Je hoeft het niet met hem eens te zijn. Hij schetst slechts wat hij, op basis van buitengewoon interesante argumenten, denkt dat de beweegredenen van Bosz zijn. In plaats van in het defensief schieten zijn dit soort stukken juist artikels die je horizon verbreden.

Dit afdoen als propaganda is meer als een beetje simplistisch denken. Ten eerste heeft Pieter Zwart daar niets mee te winnen. Ten tweede is hij daar een veel te goede journalist voor en ten derde staat dit stuk gewoon als een huis.

Durf verder te kunnen dan die neus lang is ouwe.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op maandag 22 mei 2017 door Eide --
Hasjkoph
 Hasjkoph - maandag 22 mei 2017 - 23:42   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 22 mei 2017 - 22:27 schreef AkaS het volgende:
Je reinste propoganda! Totaal onwaar. Echt heel triest allemaal. Tete heeft gewoon op de verkeerde tenen getrapt en wordt politiek geëlimineert!
Want deze beargumentering is wel gegrond wil je zeggen.
Positieve Arrogantie
 Positieve Arrogantie - dinsdag 23 mei 2017 - 02:01   quote  deeplink  
Tjonge wat kijk ik ernaar uit. Ik denk dat ik donderdag zeker een kater heb, al was het van blijdschap of treurnis
p111
 p111 - dinsdag 23 mei 2017 - 03:56   quote  deeplink  
Nou het zal dus wel Veltman worden inplaats van Tete,met deze theorie kan ik mee leven en in mijn ogen klopt dit wel een beetje,maar het verdedigende werk is wel sterker van Tete,het is maar wat je voorkeur is.
Jaccio
 Jaccio - dinsdag 23 mei 2017 - 07:41   quote  deeplink  
Ik leg me erbij neer hoor wat Bosz doet en hoe interessant het ook is wat die jongen allemaal analyseert bij Rondo..
Maar we hebben toch allemaal gezien dat Tete het beter doet dan Veltman op de RB positie? Of zijn we dat door al dat geanalyseer weer vergeten?
Eide
 Eide - dinsdag 23 mei 2017 - 07:43   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 23 mei 2017 - 03:56 schreef p111 het volgende:
Nou het zal dus wel Veltman worden inplaats van Tete,met deze theorie kan ik mee leven en in mijn ogen klopt dit wel een beetje,maar het verdedigende werk is wel sterker van Tete,het is maar wat je voorkeur is.
Ik denk dat Pieter Zwart in de laatste alinea nog een belangrijk element aanraakt (en eerder ook al eens) in dat Tete wel de toekomst heeft. Ik hoop dan ook dat Ajax hem weet te behouden want hij heeft echt wel meer potentie als Veltman.
remco k
 remco k - dinsdag 23 mei 2017 - 08:14   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 22 mei 2017 - 22:27 schreef AkaS het volgende:
Je reinste propoganda! Totaal onwaar. Echt heel triest allemaal. Tete heeft gewoon op de verkeerde tenen getrapt en wordt politiek geëlimineert!

Het doet mij echt verdriet dat mijn mooie clubbie zich zo verlaagt !!!

Maar goed ik zal mij erbij neer moeten leggen. Ik hoop dat ik het verkeerd zie maar ben ervan overtuigd dat Ajax nimmer kan winnen met Veltman en Schöne in de basis!
Toch is Ajax juist zo ver gekomen met deze jongens..
AkaS
 AkaS - dinsdag 23 mei 2017 - 08:39   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 23 mei 2017 - 08:14 schreef remco k het volgende:

[..]

Toch is Ajax juist zo ver gekomen met deze jongens..
Maar vergeten we dan niet dat Veltman thuis tegen Schalke niet meedeed en uit hebben we allemaal gezien.

Thuis tegen Lyon was hij geschorst en uit moest zelfs Bosz toegeven dat Veltman niet mee kon en wisselde hem voor Tete die vervolgens beestachtig goed speelde...

Hoezeer iemand ook met lappen tekst komt om de leiding van Ajax te ondersteunen maakt niet dat ik mijn ogen dicht heb.

Onderbouwen = gelijkhebben en niet onderbouwen of kunnen onderbouwen = ongelijk???
Jaccio
 Jaccio - dinsdag 23 mei 2017 - 08:59   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 23 mei 2017 - 08:39 schreef AkaS het volgende:

[..]

Maar vergeten we dan niet dat Veltman thuis tegen Schalke niet meedeed en uit hebben we allemaal gezien.

Thuis tegen Lyon was hij geschorst en uit moest zelfs Bosz toegeven dat Veltman niet mee kon en wisselde hem voor Tete die vervolgens beestachtig goed speelde...

Hoezeer iemand ook met lappen tekst komt om de leiding van Ajax te ondersteunen maakt niet dat ik mijn ogen dicht heb.

Onderbouwen = gelijkhebben en niet onderbouwen of kunnen onderbouwen = ongelijk???
Ben het volledig met je eens. Iedereen ziet en heeft gezien dat Tete het gewoon beter doet dan Veltman. Nu worden er met cijfers en analyses gegooid en vergeet een groot gedeelte ineens wat ze gezien hebben.
remco k
 remco k - dinsdag 23 mei 2017 - 09:13   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 23 mei 2017 - 08:39 schreef AkaS het volgende:

[..]

Maar vergeten we dan niet dat Veltman thuis tegen Schalke niet meedeed en uit hebben we allemaal gezien.

Thuis tegen Lyon was hij geschorst en uit moest zelfs Bosz toegeven dat Veltman niet mee kon en wisselde hem voor Tete die vervolgens beestachtig goed speelde...

Hoezeer iemand ook met lappen tekst komt om de leiding van Ajax te ondersteunen maakt niet dat ik mijn ogen dicht heb.

Onderbouwen = gelijkhebben en niet onderbouwen of kunnen onderbouwen = ongelijk???
Ik zie ook liever Tete hoor dus maak je niet druk..

Onderbouwen is trouwens iets anders dan gelijk hebben...
remco k
 remco k - dinsdag 23 mei 2017 - 09:14   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 23 mei 2017 - 08:59 schreef Jaccio het volgende:

[..]

Ben het volledig met je eens. Iedereen ziet en heeft gezien dat Tete het gewoon beter doet dan Veltman. Nu worden er met cijfers en analyses gegooid en vergeet een groot gedeelte ineens wat ze gezien hebben.
Hoezo vergeten mensen wat ze gezien hebben, ik heb werkelijk nog niemand gezien, gehoord of van gelezen dat ze op basis van dit artikel toch ineens graag Veltman zien..
remco k
 remco k - dinsdag 23 mei 2017 - 09:20   quote  deeplink  
Martial tegen Veltman acht ik Veltman met name op snelheid kansloos, zeker als je zo hoog staat als Ajax wil staan, Tete zou daar veel beter tot zijn recht komen, als vind ik hem positioneel wel minder goed dan Veltman, dat herstelt hij dan wel weer vaak met zijn tackles..
Eide
 Eide - dinsdag 23 mei 2017 - 09:48   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 23 mei 2017 - 08:39 schreef AkaS het volgende:

[..]

Onderbouwen = gelijkhebben en niet onderbouwen of kunnen onderbouwen = ongelijk???
Nee, maar onderbouwen betekent wel dat er een onderliggende ratio is in plaats van zuiver roepen op basis van onderbuikgevoelens. Of je het dan ergens mee eens bent of niet is een heel ander verhaal. Je kan de onderbouwing of argumenten van een ander begrijpen en respecteren zonder het er mee eens te zijn.

Bovendien gaat het in dit stuk niet om overtuigen, maar om de mogelijke ratio achter de keuze van Bosz te verklaren. Ik mag hopen dat de meeste weldenkende mensen dat verschil wel kunnen maken, toch?

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op dinsdag 23 mei 2017 door Eide --
Jaccio
 Jaccio - dinsdag 23 mei 2017 - 10:09   quote  deeplink  
Las overigens dat Tottenham interesse heeft in Veltman en hij zelf er wel voor openstaat.
Eide
 Eide - dinsdag 23 mei 2017 - 10:12   quote  deeplink  
Veltman zelf heeft die intresse al wat gerelativeerd in dat hij niets heeft gehoord. Bovendien verwacht ik dat Ajax voor woensdag met helemaal niemand praat en ook nergens toestemming voor geeft.
Jaccio
 Jaccio - dinsdag 23 mei 2017 - 10:14   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 23 mei 2017 - 10:12 schreef Eide het volgende:
Veltman zelf heeft die intresse al wat gerelativeerd in dat hij niets heeft gehoord. Bovendien verwacht ik dat Ajax voor woensdag met helemaal niemand praat en ook nergens toestemming voor geeft.
Klopt. Maar als ze over 3 weken komen, zou hij afslaan denk je?
We zitten dan natuurlijk wel met een probleem, aangezien Tete praktisch weggejaagd wordt.
Ajax we love you
 Ajax we love you - dinsdag 23 mei 2017 - 11:23   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 22 mei 2017 - 21:27 schreef Eide het volgende:
Interessant stukje. Ik weet niet wat ik er van vind, maar ik vind het mooi om te zien hoe er met analyse een goed onderbouwde reden wordt geschreven voor de keuze van Bosz.
Fantastisch stukje en zeer goede analyse. Toch heb je in je team iemand nodig zoals Tete, die brengt net dat beetje vuur in het spel en zijn snelheid is zeer belangrijk. Dat was hetzelfde destijds met Reiziger.

Maar nog belangrijker denk ik is wie de spits is van de tegenstander, wat voor type speler is dat? Een snelle behendige spits moet opgevangen worden door een snelle verdediger in mijn ogen.

Ik moet wel toegeven dat ik Tete alleen heel erg goed vind als Traore op rechts staat. Als er iemand anders speelt op rechts, dan is Tete toch iets minder, ondanks dat hij verdedigend wel heel sterk is.

Ik zeg beginnen met Veltman en als je 1-0 voorstaat, de tweede helft spelen met Tete.
Ajax we love you
 Ajax we love you - dinsdag 23 mei 2017 - 11:32   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 23 mei 2017 - 07:43 schreef Eide het volgende:

[..]

Ik denk dat Pieter Zwart in de laatste alinea nog een belangrijk element aanraakt (en eerder ook al eens) in dat Tete wel de toekomst heeft. Ik hoop dan ook dat Ajax hem weet te behouden want hij heeft echt wel meer potentie als Veltman.
Ik hoop dat hij en zijn zaakwaarnemer dat begrijpen en ik hop dat Overmars en Bosz in een 1 op 1 gesprek Tete kunnen overtuigen. Maar het is een mooi gefundeerd stukje.
Ajax we love you
 Ajax we love you - dinsdag 23 mei 2017 - 11:35   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 23 mei 2017 - 10:12 schreef Eide het volgende:
Veltman zelf heeft die intresse al wat gerelativeerd in dat hij niets heeft gehoord. Bovendien verwacht ik dat Ajax voor woensdag met helemaal niemand praat en ook nergens toestemming voor geeft.
Veltman stond zelfs al op een lijstje van Barcelona (sinds dat moment speelt hij minder), maar laten we eerst maar even de EL afwachten en hopen dat Tete niet te snel weg wil, maar eerst gaat genieten van een vakantie en kijken wat er gaat gebeuren met zijn medeconcurrenten

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op dinsdag 23 mei 2017 door Ajax we love you --
Jaccio
 Jaccio - dinsdag 23 mei 2017 - 12:33   quote  deeplink  
Voor wie het interessant vind.. live training van ManU

https://www.youtube.com/watch?v=Wn1YpCVcbdk

Live training Ajax vanavond

https://www.youtube.com/watch?v=ZOMvon0nnh8

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op dinsdag 23 mei 2017 door Jaccio --
remco k
 remco k - dinsdag 23 mei 2017 - 12:47   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 23 mei 2017 - 10:14 schreef Jaccio het volgende:

[..]

Klopt. Maar als ze over 3 weken komen, zou hij afslaan denk je?
We zitten dan natuurlijk wel met een probleem, aangezien Tete praktisch weggejaagd wordt.
Probleem is een heel groot woord aangezien de transfermarkt nog niet eens open is..
Loetje
 Loetje - dinsdag 23 mei 2017 - 14:20   quote  deeplink  
Ondanks ik er niet bij ben, heb ik mijn aandenken voor de finale binnen

i3bdrp.jpg

i29je9.jpg
Ajax we love you
 Ajax we love you - dinsdag 23 mei 2017 - 14:28   quote  deeplink  
Wel lekker dat we thuis spelen ;-)
Ajax we love you
 Ajax we love you - dinsdag 23 mei 2017 - 14:39   quote  deeplink  
Spanning neemt toe, al heeft die aanslag weer zo'n lekker moment verpest. Klote IS met hun zieke geloof en gedachtegang. Die gatsen zou ik lekker naar MArs sturen en daar mogen ze hun SHaria uitvoeren en hun kalifaat oprichten.

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 5935
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Ajax Nieuws
Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Ajax - Manchester United, Europa League finale. (24 mei, 20.45) + Road to the final









0.0076630