|
|
R()b
|
|
|
Ik durf best te stellen, 3 jaartjes Feyenoord en de juiste weg bewandelen. En hij heeft een grote kans om beter te worden dan papa Robin. |
|
|
|
|
MightyAce
|
|
|
quote: Ik word hier niet heel enthousiast van. Champions League, titelstrijd en bekertoernooi. De tijd van "deze kan het wel leuk gaan doen" is geweest. |
|
|
|
|
Leon FR1908
|
|
|
quote:Op maandag 03 augustus 2026 - 23:09 schreef MightyAce het volgende:[..] Ik word hier niet heel enthousiast van. Champions League, titelstrijd en bekertoernooi. De tijd van "deze kan het wel leuk gaan doen" is geweest. Als ze al moeite hebben om 5 miljoen op tafel te leggen moet je misschien je dromen bijstellen naar de realiteit haha |
|
|
|
|
CobusIII
|
|
|
| Speelt ook veel op links zo te zien. |
|
|
|
|
MightyAce
|
|
|
quote:Op maandag 03 augustus 2026 - 23:20 schreef Leon FR1908 het volgende:[..] Als ze al moeite hebben om 5 miljoen op tafel te leggen moet je misschien je dromen bijstellen naar de realiteit haha Slechtere stats dan Wolemark. Weinig te dromen. |
|
|
|
|
Leon FR1908
|
|
|
|
|
|
Leon FR1908
|
|
|
quote: die heeft er 2 gescoord het afgelopen seizoen. Veel stuk nog steeds |
|
|
|
|
Leon FR1908
|
|
|
|
|
|
kenny
|
|
|
| beter , de tijden van koopjeshuis zijn over , ook een signaal naar transfers in de toekomst , feyenoord bepaalt de prijs niet roma of andere clubs in de toekomst |
|
|
|
|
Stylzz
|
|
|
quote:Op maandag 03 augustus 2026 - 23:09 schreef MightyAce het volgende:[..] Ik word hier niet heel enthousiast van. Champions League, titelstrijd en bekertoernooi. De tijd van "deze kan het wel leuk gaan doen" is geweest. Ben t er mee eens. Deze hebben we al in onze jeugd lopen. En dan gratis. En jonger. Als je nu een aankoop doet, moet t veel beter zijn en als je dat niet kan betalen, moet je er gewoon weg bij blijven Of gewoon stoppen met opleiden en dit gaan doen. T kan best een goede worden, dat ontken ik niet. Maar t is allemaal heel schizofreen zo
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op dinsdag 04 augustus 2026 door Stylzz -- |
|
|
|
|
Leon FR1908
|
|
|
quote:Op dinsdag 04 augustus 2026 - 00:01 schreef kenny het volgende:beter , de tijden van koopjeshuis zijn over , ook een signaal naar transfers in de toekomst , feyenoord bepaalt de prijs niet roma of andere clubs in de toekomst Zo is dat . |
|
|
|
|
CobusIII
|
|
|
quote:Op dinsdag 04 augustus 2026 - 07:16 schreef Stylzz het volgende:[..] Ben t er mee eens. Deze hebben we al in onze jeugd lopen. En dan gratis. En jonger. Als je nu een aankoop doet, moet t veel beter zijn en als je dat niet kan betalen, moet je er gewoon weg bij blijven Of gewoon stoppen met opleiden en dit gaan doen. T kan best een goede worden, dat ontken ik niet. Maar t is allemaal heel schizofreen zo Waarom is het schizofreen? Je hebt opleidingsclubs (AZ), je hebt koopclubs (psv) en je hebt clubs die daar een balans in proberen te vinden (wellicht Feijenoord). Ik zou die vraag weleens gesteld willen zien worden door een journalist aan Eenhoorn en Rigaux. Kijken of er bewust beleid is op dit gebied. |
|
|
|
|
FR-Henk
|
|
|
| Zolang je als club geen heldere langere termijn visie en daarbij passend beleid communiceert blijft het bos vol van inschattingen door volgers en zij dier belang bij hebben. |
|
|
|
|
Stylzz
|
|
|
quote:Op dinsdag 04 augustus 2026 - 09:07 schreef CobusIII het volgende:[..] Waarom is het schizofreen? Je hebt opleidingsclubs (AZ), je hebt koopclubs (psv) en je hebt clubs die daar een balans in proberen te vinden (wellicht Feijenoord). Ik zou die vraag weleens gesteld willen zien worden door een journalist aan Eenhoorn en Rigaux. Kijken of er bewust beleid is op dit gebied. Eenhoorn plus Rigaux zijn Moneyballers Zoek t op. |
|
|
|
|
Leon FR1908
|
|
|
|
|
|
CobusIII
|
|
|
quote: Maar wat is er dan schizofreen aan? moneyballers klinkt mij als beleid in de oren. |
|
|
|
|
Leon FR1908
|
|
|
|
|
|
bijft007
|
|
|
| Had het toen ze kwamen al gelezen ja dat ze vooral willen halen moneyball prencipe dus vooral uit computer data en stats spelers halen die bij n systeem passen. |
|
|
|
|
Stylzz
|
|
|
quote:Op dinsdag 04 augustus 2026 - 10:21 schreef bijft007 het volgende:Had het toen ze kwamen al gelezen ja dat ze vooral willen halen moneyball prencipe dus vooral uit computer data en stats spelers halen die bij n systeem passen. Juist. Focus ligt op halen. Dan minder op opleiden. Maar goed. Nu weer een middelmaat van 25 op t netvlies . Schiet mij maar lek |
|
|
|
|
Leuv
|
|
|
quote:Op dinsdag 04 augustus 2026 - 10:23 schreef Stylzz het volgende:[..] Juist. Focus ligt op halen. Dan minder op opleiden. Maar goed. Nu weer een middelmaat van 25 op t netvlies . Schiet mij maar lek Aan alles kun je zien en merken dat die Belg te licht voor ons is en geen netwerk heeft. Als ik dan zie hoe ze dat bij 020 doen dan snap ik ons gepruts niet meer. Het lijkt wel of we 10 jaar terug in de tijd zijn geworpen terwijl we die neuzen toch duidelijk waren voorbijgestreefd. |
|
|
|
|
MightyAce
|
|
|
quote: Nog slechtere cijfers dan het vorige gerucht. |
|
|
|
|
CobusIII
|
|
|
| Gaan we op al die geruchtjes reageren en zeggen hoe slecht het allemaal is gesteld met onze staf? |
|
|
|
|
Stylzz
|
|
|
Ik ga er niet te veel meer over ouwetyfushoeren. Ik zie wel wat er komt, uiteindelijk telt t resultaat. Voor mij zit t zo: 1. Spelers (alle) moeten zich ontwikkelen, door de hele club heen. 2. Aankopen moeten (eventueel op termijn) renderen en t belangrijkste:
3. Resultanten moeten behaald worden, vooral sportief maar ook financieel. |
|
|
|
|
bijft007
|
|
|
Ik kijk puur naar eindresultaat hoor, boeit me niet zo wie ze willen halen, want spelers kunnen wel in ons systeem uitstekend passen etc, heeft totaal geen zin nu al af te branden ook, duurdere jongens halen is zeker ook niet garantie het past bij ons, en zeker niet welke vijvers we kunnen en moeten vissen
Heb voor nu enorm veel vertrouwen in gio en staff, want halen mijn optiek meer uit zelfde spul al dan zn voorganger ook, al moet het allemaal nog beginnen natuurlijk.
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op dinsdag 04 augustus 2026 door bijft007 -- |
|
|
|
|
Frobin1974
|
|
|
quote:Op dinsdag 04 augustus 2026 - 10:44 schreef CobusIII het volgende:Gaan we op al die geruchtjes reageren en zeggen hoe slecht het allemaal is gesteld met onze staf? Nou inderdaad, hoe kortzichtig kan je zijn?! Op basis van roddels/geruchten oordelen over de onkunde van spelers, aankopen en td. |
|
|
|
|
Stylzz
|
|
|
quote:Op dinsdag 04 augustus 2026 - 11:24 schreef Frobin1974 het volgende:[..] Nou inderdaad, hoe kortzichtig kan je zijn?! Op basis van roddels/geruchten oordelen over de onkunde van spelers, aankopen en td. Dat doen we hier al honderd jaar |
|
|
|
|
MightyAce
|
|
|
| Letterlijk de naam van dit topic ook 🤣 |
|
|
|
|
feyenoord!!!
|
|
|
quote: Deze wordt al maanden aan Feyenoord gelinkt via buitenlandse tweets. Heb nog een enkele keer bij een serieuzer medium in Nederland voorbij zien komen. Ik denk dat deze onzin is. |
|
|
|
|
Leon FR1908
|
|
|
quote:Op dinsdag 04 augustus 2026 - 10:23 schreef Stylzz het volgende:[..] Juist. Focus ligt op halen. Dan minder op opleiden. Maar goed. Nu weer een middelmaat van 25 op t netvlies . Schiet mij maar lek , Grootfaam, Wessels, van Persie, Zinhagel,Kraaijeveld,Zechiël ,van den Elshout. moneyball hahaha |
|
|
|
|
Leon FR1908
|
|
|
quote: Als hij daar op de bank zit mag hij er blijven van mij. Tis een gerucht he ,niet dat ik dit verzin. |
|
|
|
|
Stylzz
|
|
|
quote:Op dinsdag 04 augustus 2026 - 12:09 schreef Leon FR1908 het volgende:[..] , Grootfaam, Wessels, van Persie, Zinhagel,Kraaijeveld,Zechiël ,van den Elshout. moneyball hahaha Dat zijn nog resultaten van de oude leiding. Veel van deze zaten vorig jaar al bij de selectie.
Maar je hoeft niet zo gek te doen, t is algemeen bekend dat de huidige leiding t moneyball principe aanhangt er zijn zelfs artikels aan gewijd. Kun je zo opzoeken. Succes ermee |
|
|
|
|
CobusIII
|
|
|
quote:Op dinsdag 04 augustus 2026 - 12:10 schreef Leon FR1908 het volgende:[..] Als hij daar op de bank zit mag hij er blijven van mij. Tis een gerucht he ,niet dat ik dit verzin. Lijkt mij niet direct een versterking. Geen idee of Rigaux interesse heeft in deze jongen. Lijkt er op dat deze jongen in een neerwaartse spiraal zit. In 2024 12 interlands gespeeld. Stats zijn bepaald niet indrukwekkend. voor de rest geen idee. |
|
|
|
|
Leon FR1908
|
|
|
quote:Op dinsdag 04 augustus 2026 - 12:18 schreef CobusIII het volgende:[..] Lijkt mij niet direct een versterking. Geen idee of Rigaux interesse heeft in deze jongen. Lijkt er op dat deze jongen in een neerwaartse spiraal zit. In 2024 12 interlands gespeeld. Stats zijn bepaald niet indrukwekkend. voor de rest geen idee. Nee niet doen deze |
|
|
|
|
Leon FR1908
|
|
|
quote:Op dinsdag 04 augustus 2026 - 12:16 schreef Stylzz het volgende:[..] Dat zijn nog resultaten van de oude leiding. Veel van deze zaten vorig jaar al bij de selectie. Maar je hoeft niet zo gek te doen, t is algemeen bekend dat de huidige leiding t moneyball principe aanhangt er zijn zelfs artikels aan gewijd. Kun je zo opzoeken. Succes ermee Dat heb ik gelezen voor dat ze aangesteld waren dus dat is niks nieuws voor mij. Wat ik ook heb gelezen is dat ze vooral vanuit een eigen sterke jeugdopleidingen willen werken zoals Eenhoorn dat deed bij AZ,en Devy ging zo ook te werk met zijn collega's van Club Brugge.
En dat ze spelers halen en daarna scouten via data lijkt mij prima.
Bedankt voor het succes ,jij ook veel succes en sterkte in deze nogal moeilijke periode voor je |
|
|
|
|
Stylzz
|
|
|
Nou, als je t gelezen hebt weet je dus ook in welk licht je de aankopen, al zijn t geruchten, moet zien En die zitten wel degelijk huidige talenten in de weg.
Maar goed. T boeit me ook verder niet, iedereen haalt er zijn eigen ding uit. We gaan t op termijn wel zien. En een moeilijke tijd is t ook niet, want t is tenslotte allemaal bijzaak. |
|
|
|
|
FR-Henk
|
|
|
quote:Op dinsdag 04 augustus 2026 - 12:16 schreef Stylzz het volgende:[..] Dat zijn nog resultaten van de oude leiding. Veel van deze zaten vorig jaar al bij de selectie. Maar je hoeft niet zo gek te doen, t is algemeen bekend dat de huidige leiding t moneyball principe aanhangt er zijn zelfs artikels aan gewijd. Kun je zo opzoeken. Succes ermee Moest term Moneyball even opzoeken. Van origine toegepast in het honkbal, o.a. gericht op data-analyse spelers, ipv sec waarneming scouts. En als zodanig ook bij AZ toegepast, in de jaren van Eenhoorn. En natuurlijk investering in jeugd. |
|
|
|
|
Leon FR1908
|
|
|
quote:Op dinsdag 04 augustus 2026 - 12:44 schreef Stylzz het volgende:Nou, als je t gelezen hebt weet je dus ook in welk licht je de aankopen, al zijn t geruchten, moet zien En die zitten wel degelijk huidige talenten in de weg. Maar goed. T boeit me ook verder niet, iedereen haalt er zijn eigen ding uit. We gaan t op termijn wel zien. En een moeilijke tijd is t ook niet, want t is tenslotte allemaal bijzaak. Ik denk wel dat je een punt heb want als ik Wessels ziet en Kraaijenveld dan weet ik niet waarom Marmol is gekomen. Maar ze hebben nooit 1 jeugdelftal zien spelen dus hoe hebben ze dat moeten beoordelen? Dat kan alleen dan via de scouts en jeugdafdelingen op zich. Waarom denk je dat ze een ervaren trainer hebben aangesteld bij 021 Dat doen ze niet voor niks. Ik geloof niet dat je een betaald voetbalclub als Feyenoord in 7 weken kan reorganiseen en dat je al van de hoed en de rand weet. |
|
|
|
|
R()b
|
|
|
Er was op de eerste persco al wel wat gezegd over Moneyball.
Maar Slot werkte toch ook meer met data? Was dat dan geen Moneyball principe vraag ik mij af? |
|
|
|
|
Stylzz
|
|
|
quote:Op dinsdag 04 augustus 2026 - 13:15 schreef R()b het volgende:Er was op de eerste persco al wel wat gezegd over Moneyball. Maar Slot werkte toch ook meer met data? Was dat dan geen Moneyball principe vraag ik mij af? Het Moneyball-principe van Robert Eenhoorn en Dévy Rigaux is veel breder dan alleen spelers kopen op basis van statistieken. Juist die combinatie maakt hun aanpak interessant.
In de praktijk bestaat hun visie uit zes pijlers:
1. Data als startpunt * Data wordt gebruikt om ondergewaardeerde spelers te vinden die beter presteren dan hun marktwaarde doet vermoeden. * Ze kijken verder dan doelpunten en assists, bijvoorbeeld naar pressing, loopacties, progressieve passes, balveroveringen en verwachte prestaties (xG/xA). 2. Niet de beste spelers, maar de beste selectie * Rigaux zegt dat je niet simpelweg de elf beste voetballers moet verzamelen. * De kunst is een selectie samen te stellen met verschillende persoonlijkheden, leeftijden, leiders en talenten die elkaar versterken. 3. De mens achter de speler * Voordat een transfer wordt afgerond, bezoekt Rigaux spelers het liefst persoonlijk. * Hij let op hoe ze praten over hun huidige club, omgaan met tegenslagen, wat hun ambities zijn en wat ze nodig hebben om optimaal te presteren. Data alleen is voor hem nooit voldoende. 4. Een sterk netwerk * Rigaux vertrouwt op een internationaal netwerk van ongeveer 20 tot 30 mensen die betrouwbare achtergrondinformatie geven. * Dat moet voorkomen dat een transfer puur op cijfers wordt gebaseerd. 5. Waarde creëren * Spelers worden gekocht vóórdat de rest van de markt hun potentieel volledig ziet. * Daarna moeten ze sportief én financieel in waarde stijgen, zodat Feyenoord structureel winst kan maken op transfers. Dat is een kernonderdeel van de Moneyball-gedachte. 6. Elke euro moet maximaal renderen * Feyenoord kan financieel niet concurreren met de Europese top. * Daarom moet elke transfer zoveel mogelijk sportieve waarde per geïnvesteerde euro opleveren, zoals Eenhoorn eerder ook bij AZ nastreefde.
Wat betekent dat concreet voor Feyenoord?
Je kunt verwachten dat Feyenoord vaker:
* spelers van 20-24 jaar haalt die statistisch uitblinken, maar nog niet heel duur zijn; * minder naar grote namen kijkt en meer naar spelers die perfect in het speelmodel passen; * spelers aantrekt uit markten waar de concurrentie kleiner is (bijvoorbeeld Scandinavië, België, Oost-Europa of Zuid-Amerika); * sneller afscheid neemt van spelers die niet meer in het model passen, ook als ze ooit veel geld hebben gekost.
Dat zie je al terug in de manier waarop Rigaux over selectieopbouw spreekt: niet de duurste selectie winnen laten, maar de slimst samengestelde selectie. Dat is eigenlijk de kern van hun Moneyball-visie. |
|
|
|
|
R()b
|
|
|
|
|
|
CobusIII
|
|
|
|
|
|
bijft007
|
|
|
Ik meen dat fc mydtyland daarmee in het voetbal begonnen is, en extreem ermee verkocht hebben, enorm goed inkoop beleid, en in die tijd(alweer paar jaar terug) ze ook regelmatig aardig Europees speelden als relatief kleine club,
Blijft altijd best intressant hoor, maar is door deze data computer gedreven methode de nieuwe manier? En zijn de scouts die het leuk vinden veel wedstrijden te bekijken en spelers echt ouderwets tegenwoordig,, want aan zich lijkt me daarin veel te investeren ook een manier nog steeds lijkt me.
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op dinsdag 04 augustus 2026 door bijft007 -- |
|
|
|
|
Leon FR1908
|
|
|
quote:Op dinsdag 04 augustus 2026 - 13:15 schreef R()b het volgende:Er was op de eerste persco al wel wat gezegd over Moneyball. Maar Slot werkte toch ook meer met data? Was dat dan geen Moneyball principe vraag ik mij af? Slot was nooit een TD ,maar gaf wel aan dat hij bijvoorbeeld wat zag in een speler als Hadj Mousa . En moneyball lijkt mij prima maar wat vooral belangerijk is in de discusie is dat zowel Rigaux en Eenhoorn willen werken vanuit een ijzersterke eigen jeugdopleiding. Rigaux zal dan ook vanaf het komend seizoen daar zich ook veel meer gaan laten zien op Varkenoord dan zijn voorganger.
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op dinsdag 04 augustus 2026 door Leon FR1908 -- |
|
|
|
|
Leon FR1908
|
|
|
|
|
|
Leuv
|
|
|
Ik vind data ten alle tijde ondergeschikt aan het oog. Talentherkenning en dat zie je al snel. Bovendien moet je af en toe exceptioneel betere spelers aan de selectie toevoegen om alles naar een hoger niveau te tillen. Je kunt wel talenten toevoegen maar die ontwikkelen zich alleen met betere spelers om zich heen.
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op dinsdag 04 augustus 2026 door Leuv -- |
|
|
|
|
Leon FR1908
|
|
|
quote:Op dinsdag 04 augustus 2026 - 14:00 schreef Leuv het volgende:Ik vind data ten alle tijde ondergeschikt aan het oog. Talentherkenning en dat zie je al snel. Bovendien moet je af en toe exceptioneel betere spelers aan de selectie toevoegen om alles naar een hoger niveau te tillen. Je kunt wel talenten toevoegen maar die ontwikkelen zich alleen met betere spelers om zich heen. Ja helemaal mee eens alleen pakken ze eerst de data en daarna de scouting en daar bovenop nog een gesprek met de speler . Het kan nooit zo zijn dat je ook op elke positie een talent kan toevoegen. Denk ook dat je moet combineren met ervaring |
|
|
|
|
Leon FR1908
|
|
|
|
|
|
Stylzz
|
|
|
quote: Eh… oke. Prima hoor. Ben wel benieuwd wie de volgende is die gaat piepen dan 🤣 |
|
|
|
|
Stylzz
|
|
|
|
|
|
CobusIII