BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Het officiële ten Hag moet oprotten topic!!!

Plaats een nieuw antwoord  
Headliner: Ajax Nieuws
remco k
 remco k - zondag 22 april 2018 - 13:43   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 22 april 2018 - 13:40 schreef Loetje het volgende:

[..]

Waar ik dingen toegeef waar jij nog nooit van gehoord hebt?

Trouwens weer die tekst waar je AkaS op veroordeeld... Je mag alles terugkijken, ik incasseer en deel uit. Jij deelt uit en kan niks hebben. Een rasecht mietje.

En persoonlijk, alleen naar jou! En bewust ook! Leugenaars en mensen die de hele dag zich aanvallen voelen als ze uitdelen blijf ik aanvallen. Net zo lang ik hier zit. Maar stel me in ieder geval niet als een triest mietje op. Of zal ik er een huilebalkie van maken?
Hahaha. Als iemand ook maar iets richting jou Posts wat scherp is. Sta je op je achterste poten, veranderd je manier van posten en eindigt het met andere mensen die zeggen dat het forum er niet beter van wordt.
En dan kan meneer goed incasseren.

Fin e dag pik. Ik ga zo lekker een stukje varen.
Loetje
 Loetje - zondag 22 april 2018 - 13:54   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 22 april 2018 - 13:43 schreef remco k het volgende:

[..]

Hahaha. Als iemand ook maar iets richting jou Posts wat scherp is. Sta je op je achterste poten, veranderd je manier van posten en eindigt het met andere mensen die zeggen dat het forum er niet beter van wordt.
En dan kan meneer goed incasseren.

Fin e dag pik. Ik ga zo lekker een stukje varen.
Moet je niet 60 uur werken en 20 potjes kijken?

Waarom krijg ik talloze berichten over jou dan? Heilige Calimero?

Ik deel uit en geef dingen toe, talloze voorbeelden van te geven. Dat laatste heb jij nog nooit van gehoord omdat je een mietje bent en altijd zult blijven.

En op me achterste poten, gozer, ik lach me werkelijk kapot hier. Echt kapot. Scherp is een gefundeerde mening, iets waar jij trouwens ook weinig van gehoord hebt de laatste tijd.

Denk verder wat je denkt, mijn leedvermaak wordt er enkel groter door.
Ajax Warrior
 Ajax Warrior - zondag 22 april 2018 - 14:08   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 21 april 2018 - 16:00 schreef remco k het volgende:

[..]

Je leest blijkbaaar wat je wilt lezen kerel.
Meen jij dit nu werkelijk? Ga jij een ander hier echt van betichten?

Maar Ten Hag is nog steeds een kuttrainer en ik hoop dat hij zo snel mogelijk vertrekt.
Eide
 Eide - zondag 22 april 2018 - 18:38   quote  deeplink  
Clarence Seedorf trouwens nu goed bezig in Spanje.
Ajax Warrior
 Ajax Warrior - zondag 22 april 2018 - 18:45   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 22 april 2018 - 18:38 schreef Eide het volgende:
Clarence Seedorf trouwens nu goed bezig in Spanje.
Is dat niet een geschikte trainer ooit voor Ajax?
Loetje
 Loetje - zondag 22 april 2018 - 20:38   quote  deeplink  
Zou eigenlijk niet weten waarom.
Eide
 Eide - zondag 22 april 2018 - 20:43   quote  deeplink  
Hij lijkt wat innovatieve tactische ideeën te hebben en lijkt ook het maximale te kunnen halen uit een ploeg die al bijna opgegeven was. Ik weet niet of hij iets voor Ajax is en of Ajax iets voor hem is, maar hij valt als enige Nederlandse trainer in het buitenland positief op.
Ajax Warrior
 Ajax Warrior - zondag 22 april 2018 - 20:51   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 22 april 2018 - 20:38 schreef Loetje het volgende:
Zou eigenlijk niet weten waarom.
Om Ten Hag weg te krijgen! ;-)

Was meer een vraag of zijn kwaliteiten passen bij Ajax. Of hij een beetje dezelfde speelwijze heeft. Dus eigenlijk gewoon een beetje nieuwsgierig.
Ajax Warrior
 Ajax Warrior - zondag 22 april 2018 - 20:52   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 22 april 2018 - 20:43 schreef Eide het volgende:
Hij lijkt wat innovatieve tactische ideeën te hebben en lijkt ook het maximale te kunnen halen uit een ploeg die al bijna opgegeven was. Ik weet niet of hij iets voor Ajax is en of Ajax iets voor hem is, maar hij valt als enige Nederlandse trainer in het buitenland positief op.
Thanks voor de info.
Loetje
 Loetje - zondag 22 april 2018 - 20:54   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 22 april 2018 - 20:51 schreef Ajax Warrior het volgende:

[..]

Om Ten Hag weg te krijgen! ;-)

Was meer een vraag of zijn kwaliteiten passen bij Ajax. Of hij een beetje dezelfde speelwijze heeft. Dus eigenlijk gewoon een beetje nieuwsgierig.
Haha voor dat eerste wil ik nog wel een hommel als trainer hebben.
AkaS
 AkaS - zondag 22 april 2018 - 21:45   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 22 april 2018 - 20:54 schreef Loetje het volgende:

[..]

Haha voor dat eerste wil ik nog wel een hommel als trainer hebben.
Me too.... Ohw nee dat is weer wat anders... Ik bedoel dat ik ook (bijna) alles beter dan Ten Hag vind.

Ik hoop echt dat de macht van Overmars minder groot is dan waar ik bang voor ben. En dat men het functioneren van Ten Hag eerlijk tegen het licht houdt en dat men niet laat meewegen dat hij dan de derde trainer is die in korte tijd het veld ruimt...

Laat die doorgewinterde buitenlandse trainer maar komen!
Ajax we love you
 Ajax we love you - zondag 22 april 2018 - 21:51   quote  deeplink  
Hans Weijers moet weg!!!
AkaS
 AkaS - zondag 22 april 2018 - 22:06   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 22 april 2018 - 21:51 schreef Ajax we love you het volgende:
Hans Weijers moet weg!!!
Als je dat artikel leest en het is waar, lijkt het mij een zeer goede actie om hem op te laten rotten. Maar niet alleen hij.

Jammer dat Keje Molenaar niet wil binnen stappen voor een goede functie
remco k
 remco k - zondag 22 april 2018 - 22:27   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 22 april 2018 - 21:51 schreef Ajax we love you het volgende:
Hans Weijers moet weg!!!
Die is al sinds 2015 geen Vz meer van de rvc.
Loetje
 Loetje - maandag 23 april 2018 - 02:16   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 22 april 2018 - 21:51 schreef Ajax we love you het volgende:
Hans Weijers moet weg!!!
Als je echt een schone lei wil, neem je 5 nieuwe mensen in de RvC. Dan begint iedereen opnieuw en is het niet erna maar weer de volgende de schuld geven.
Loetje
 Loetje - maandag 23 april 2018 - 02:17   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 22 april 2018 - 22:06 schreef AkaS het volgende:

[..]

Als je dat artikel leest en het is waar, lijkt het mij een zeer goede actie om hem op te laten rotten. Maar niet alleen hij.

Jammer dat Keje Molenaar niet wil binnen stappen voor een goede functie
Als toezichthouder. Lijkt me wel zo'n vent waar je niet mee gaat lachen en je wel op de vingers tikt. Niet voor niets is die advocaat geloof ik.
AkaS
 AkaS - maandag 23 april 2018 - 06:53   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 23 april 2018 - 02:16 schreef Loetje het volgende:

[..]

Als je echt een schone lei wil, neem je 5 nieuwe mensen in de RvC. Dan begint iedereen opnieuw en is het niet erna maar weer de volgende de schuld geven.
Ik vind het een goed idee Loetje, als er een tijd is om dit te rechtvaardigen is het nu wel.

Time voor change, maar ja wie kan dit afdwingen... Ben bang dat er niets gaat veranderen dat men onder het motto van je kan niet aan de gang blijven om mensen te vervangen, iedereen blijft zitten.

Er is weleens voorbij gekomen dat het zo jammer is dat Ajax helden van vroeger zo beschadigd worden... Maar je ziet nu ook wel een beetje dat dit zelf wordt uitgelokt.

Ik bedoel ze presteren weinig behalve elkaar dwars te zitten. In plaats van in te zien dat ze niet presteren zoals het hoort en in het belang van Ajax hun positie opgeven, blijven ze maar zitten en gaan onzin in de pers roepen om het zitten blijven te rechtvaardigen.

En dan krijg je dus ellende en beschadiging want reken maar als van der Sar, Overmars en Ten Hag blijven zitten en we krijgen komend seizoen een herhaling van afgelopen seizoen... Dus voortijdige uitschakeling in Europa en een slechte start in de competitie...

Ja dan gaat het echt exploderen en gaat het los en zullen van der Sar en Overmars ondanks dat ze oude helden zijn voor Ajax beschadigd via de achterdeur de club moeten verlaten.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op maandag 23 april 2018 door AkaS --
Ajax Warrior
 Ajax Warrior - maandag 23 april 2018 - 08:16   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 23 april 2018 - 02:16 schreef Loetje het volgende:

[..]

Als je echt een schone lei wil, neem je 5 nieuwe mensen in de RvC. Dan begint iedereen opnieuw en is het niet erna maar weer de volgende de schuld geven.
Op dit moment zitten er 4 mensen in de RvC. Danny Blind zal vandaag benoemd worden. Hans Wijers zit al een tijd niet meer in de RvC. Wat wel opvalt is dat er van de 4 huidige leden is dat ze amper affiniteit hebben met voetbal. De enige is Ernst Ligthart. Die is lid van Ajax en daarnaast lid van de tuchtcommissie amateurvoetbal. Verder zijn het vooral bobo's die er zitten voor het pluche.
remco k
 remco k - maandag 23 april 2018 - 11:13   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 23 april 2018 - 08:16 schreef Ajax Warrior het volgende:

[..]

Op dit moment zitten er 4 mensen in de RvC. Danny Blind zal vandaag benoemd worden. Hans Wijers zit al een tijd niet meer in de RvC. Wat wel opvalt is dat er van de 4 huidige leden is dat ze amper affiniteit hebben met voetbal. De enige is Ernst Ligthart. Die is lid van Ajax en daarnaast lid van de tuchtcommissie amateurvoetbal. Verder zijn het vooral bobo's die er zitten voor het pluche.
Als je de geschiedenis van Wijers bekijkt vraag ik me echt af hoe zon man bij Ajax terecht is gekomen. Zoveel gefaald en dan alsnog een van de invloedrijkste mensen van het land zijn. En dan bij Ajax ook nog weer zo veel invloed hebben.

Ik begrijp niet dat mensen daar niet tegen bestand zijn.

Ook dit verhaal geeft eens te meer aan dat er gewoon geen reet van het clubje achter de club klopt.
Ajax Warrior
 Ajax Warrior - maandag 23 april 2018 - 13:03   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 23 april 2018 - 11:13 schreef remco k het volgende:

[..]

Als je de geschiedenis van Wijers bekijkt vraag ik me echt af hoe zon man bij Ajax terecht is gekomen. Zoveel gefaald en dan alsnog een van de invloedrijkste mensen van het land zijn. En dan bij Ajax ook nog weer zo veel invloed hebben.

Ik begrijp niet dat mensen daar niet tegen bestand zijn.

Ook dit verhaal geeft eens te meer aan dat er gewoon geen reet van het clubje achter de club klopt.
Inderdaad. Maar er zitten nog 2 man binnen Ajax die eigenlijk allang weggeschopt hadden moeten worden. Zitten niet in de RvC maar hebben wel heel veel macht binnen Ajax. Rara wie bedoel Ik?

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op maandag 23 april 2018 door Ajax Warrior --
Ajax we love you
 Ajax we love you - maandag 23 april 2018 - 13:30   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 23 april 2018 - 11:13 schreef remco k het volgende:

[..]

Als je de geschiedenis van Wijers bekijkt vraag ik me echt af hoe zon man bij Ajax terecht is gekomen. Zoveel gefaald en dan alsnog een van de invloedrijkste mensen van het land zijn. En dan bij Ajax ook nog weer zo veel invloed hebben.

Ik begrijp niet dat mensen daar niet tegen bestand zijn.

Ook dit verhaal geeft eens te meer aan dat er gewoon geen reet van het clubje achter de club klopt.
Het is idd niet te geloven, maarja netwerk hebben doet wonderen.... HIj heeft ook Ajax naar de klote geholpen, waarschijnlijk is het een Feijenoorder in hart en nieren. Ervan uitgaande dat het verhaal klopt dat over hem werd geschreven.
remco k
 remco k - maandag 23 april 2018 - 14:09   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 23 april 2018 - 13:03 schreef Ajax Warrior het volgende:

[..]

Inderdaad. Maar er zitten nog 2 man binnen Ajax die eigenlijk allang weggeschopt hadden moeten worden. Zitten niet in de RvC maar hebben wel heel veel macht binnen Ajax. Rara wie bedoel Ik?
Even uit het hoofd sowieso Slop, de andere weet ik even niet wie je bedoelt.
Loetje
 Loetje - maandag 23 april 2018 - 14:17   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 23 april 2018 - 08:16 schreef Ajax Warrior het volgende:

[..]

Op dit moment zitten er 4 mensen in de RvC. Danny Blind zal vandaag benoemd worden. Hans Wijers zit al een tijd niet meer in de RvC. Wat wel opvalt is dat er van de 4 huidige leden is dat ze amper affiniteit hebben met voetbal. De enige is Ernst Ligthart. Die is lid van Ajax en daarnaast lid van de tuchtcommissie amateurvoetbal. Verder zijn het vooral bobo's die er zitten voor het pluche.
Weet ik, maar een RvC bestaat normaal uit 5.
Loetje
 Loetje - maandag 23 april 2018 - 14:22   quote  deeplink  
Neem aan dat je op Slop en Van der Sar doelt?
Ajax Warrior
 Ajax Warrior - maandag 23 april 2018 - 14:28   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 23 april 2018 - 14:22 schreef Loetje het volgende:
Neem aan dat je op Slop en Van der Sar doelt?
Slop klopt, maar maak ook eens kennis met Hennie Henrichs. Voorzitter bestuursraad van Ajax.
Ajax Warrior
 Ajax Warrior - maandag 23 april 2018 - 14:28   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 23 april 2018 - 14:09 schreef remco k het volgende:

[..]

Even uit het hoofd sowieso Slop, de andere weet ik even niet wie je bedoelt.
Hennie Henrichs.
Loetje
 Loetje - maandag 23 april 2018 - 15:00   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 23 april 2018 - 14:28 schreef Ajax Warrior het volgende:

[..]

Slop klopt, maar maak ook eens kennis met Hennie Henrichs. Voorzitter bestuursraad van Ajax.
Ja, typetje Hans Weijers. Die deugde ook niet.
AkaS
 AkaS - maandag 23 april 2018 - 15:01   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 23 april 2018 - 14:28 schreef Ajax Warrior het volgende:

[..]

Hennie Henrichs.
Was geen voorstander van Cruijff kan ik mij herinneren. Zijn aanblijven was destijds de eerste nederlaag van Cruijff. En het eerste teken dat hij niet de hele club zou meekrijgen...
remco k
 remco k - maandag 23 april 2018 - 15:19   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 23 april 2018 - 14:28 schreef Ajax Warrior het volgende:

[..]

Slop klopt, maar maak ook eens kennis met Hennie Henrichs. Voorzitter bestuursraad van Ajax.
Ach ja natuurlijk, uberhaubt heel de bestuursraad vergeten..

Deze man is al sinds jaar en dag een van de mannen op het pluche..
remco k
 remco k - maandag 23 april 2018 - 15:20   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 23 april 2018 - 15:01 schreef AkaS het volgende:

[..]

Was geen voorstander van Cruijff kan ik mij herinneren. Zijn aanblijven was destijds de eerste nederlaag van Cruijff. En het eerste teken dat hij niet de hele club zou meekrijgen...
Klopt inderdaad, sterker nog, ze botsten al veel vaker gebotst begreep ik.
remco k
 remco k - maandag 23 april 2018 - 15:29   quote  deeplink  
Hoe Hennie Henrichs de machtigste man van Ajax werd

Het is een koude decemberavond en de zaal achter de hoofdtribune van de Amsterdam Arena is goed gevuld. Ajax houdt er de laatste ledenvergadering van 2015. Voor de aanwezige journalisten is een speciale wachtkamer met bitterballen en drankjes klaargemaakt. Een stukje verderop, in een donkere zaal gevuld met zwarte stoeltjes, speelt zich een ledenvergadering af die het lot van de club voor de komende decennia zal bezegelen.

Normaalgesproken zijn er nog geen honderd leden aanwezig bij een ledenvergadering van Ajax. Vanavond zijn er zeker driehonderd. Er staat veel op het spel en de leden weten dat. De zaal zoemt als een bijenkorf. Bij elk prominent lid dat binnenkomt draaien de koppen: van Piet Keizer tot Sjaak Swart en Michael van Praag, iedereen die aanwezig kon zijn, is erbij. De bestuursraad zetelt achter een groot wit bureau op een verhoogd platform. De bestuursraad wordt bijgestaan door de raad van commissarissen, Hans Wijers en co.

Hennie Henrichs, voorzitter van de bestuursraad, bijt het spits af met een introductie. Daarna mogen de clubleden kritische vragen stellen. De usual suspects nemen het woord: leden als Rob Been junior, Mark Geestman en Lex Hes. Ze vragen de bestuursraad waarom het de raad van commissarissen en directie heeft gesteund in het wegsturen van hoofd jeugdopleiding Wim Jonk. Met Jonk heeft een half dozijn werknemers De Toekomst verlaten. En bovenal: Johan Cruijff heeft zich als adviseur van de club gedistantieerd.

Wim_jonk
Wim Jonk werkt tegenwoordig met Jordi Cruijff aan het gedachtegoed van Johan Cruijff. (Foto via Wikimedia)

Jonk en erelid Cruijff zijn vanavond zelf niet aanwezig bij de ledenvergadering. Jonk wil niet in het centrum van de aandacht staan, Cruijff komt bij van een sessie chemotherapie. Tscheu La Ling is als enige uit hun hoek aanwezig bij de ledenvergadering. Ling was eerder dat jaar adviseur van de raad van commissarissen, op verzoek van Cruijff. De adviseur schreef een rapport met harde kritiek op de directie. In de optiek van Cruijff en Ling heeft de raad van commissarissen niet geluisterd naar de adviezen uit het rapport.

Ook tijdens de ledenvergadering hanteert Ling de botte bijl. Hij neemt het woord en opent de aanval op de raad van commissarissen. Ling trekt de integriteit van de commissarissen in twijfel. Hij zegt dat de commissarissen achter de schermen neerbuigend praten over de directie, met name bestuurlijke groentjes Edwin van der Sar en Marc Overmars. Maar de aanpak van Ling pakt niet goed uit tijdens de vergadering. De commissarissen ontkennen de aantijgingen en worden bijgevallen door Henrichs. Ling wordt boos en verlaat de zaal.

Met Ling de zaal uit, is er niemand meer aanwezig bij de ledenvergadering om het standpunt van Jonk en Cruijff te verdedigen. Als er nog twijfel was onder de leden, is die nu weggeblazen. De algehele sfeer is duidelijk onder de leden: Ling is niet serieus te nemen en Jonk heeft niet eens de moeite genomen op te dagen. Een vooraf ingeplande motie over het vertrouwen in de bestuursraad wordt behandeld, maar geen van de leden stemt nog tegen de bestuursraad. Henrichs en zijn bestuursraad mogen blijven zitten.

Henrichs wandelt de vergaderruimte uit en vertelt de pers glunderend dat de leden zich unaniem achter hem en zijn bestuursraad hebben geschaard. Het definitieve vertrek van Jonk en Cruijff is de volgende dagen het punt van aandacht in de media, maar met het oog op de toekomst van Ajax staat de bewuste ledenvergadering voor veel meer dan het definitieve vertrek van Jonk en Cruijff.

Het is de avond waarop de positie van Henrichs bij Ajax ongenaakbaar werd.

De opmars van Henrichs

De opmars van Henrichs bij Ajax begon meer dan een halve eeuw geleden, in 1964. Als jongetje wordt Henrichs dan lid van Ajax. Kleine Hennie speelt in de jeugd van de Amsterdamse club, maar kan niet bijzonder goed voetballen en haalt het eerste elftal niet. Als Ajax voor het eerst de Europa Cup 1 wint, rondt Henrichs zijn middelbare schooltijd af aan het Spinoza Lyceum in Amsterdam.

Henrichs blijft lid van de club, maar omdat hij op het veld geen rol van betekenis speelt, ontwikkelt hij zich daarbuiten. Hij gaat naar de Hogere Technische School van Amsterdam en studeert in 1975 af in Chemische Techniek. Van 1976 tot 1988 werkt Henrichs voor de bloedtransfusiedienst. Daarna treedt hij in dienst van TEVA Pharmachemie, marktleider in generieke medicijnen in Nederland. Daar werkt hij tot de dag van vandaag.

Juventus_vs_Ajax_-_Torino_-_1969_-_Francesco_Morini_e_Johan_CruijffTerwijl Cruijff de wereld bestormt, zit Henrichs op het Spinoza Lyceum. (Foto via Wikimedia)

Ondertussen blijft Henrichs als lid van Ajax betrokken bij de club. Hij voetbalt jarenlang in de amateurtak van de vereniging en heeft daar invloed op de aanwas van nieuwe leden. Henrichs weet dat hij zo in de luwte een belangrijke invloed heeft op de club. Daarnaast is Henrichs als actief lid van Ajax een vast gezicht bij ledenvergaderingen waarin de toekomst van de club wordt besproken. Hij mengt zich daar graag in de discussies.

In 1989 treedt hij toe tot het bestuur van Ajax, onder toenmalig voorzitter Michael van Praag. In de jaren daarna surft Henrichs met Van Praag en co mee op het succes dat Louis van Gaal Ajax brengt. De Europa Cup II wordt gewonnen in 1992, de Champions League en de wereldbeker voor clubteams in 1995. Ajax staat weer aan de top van de wereld en in tegenstelling tot de jaren zeventig meent Henrichs dit keer wel een deel van het succes te kunnen claimen.

Het bestuur van Ajax, bestaand uit van Van Praag, Henrichs, Arie van Os en Uri Coronel, roept zichzelf uit tot ereleden van de club. Voortaan mogen ze altijd en met een speciale status hun stem laten gelden bij ledenvergaderingen. Henrichs zal hier nog vaak gebruik van maken.

Het falen van Henrichs

Maar dan vertrekt Louis van Gaal en blijkt Henrichs niet altijd een bekwaam voetbalbestuurder. Morten Olsen volgt Van Gaal op als hoofdtrainer van Ajax en de Deen vertrekt na anderhalf jaar. Vervolgens maakt Henrichs zich sterk voor de aanstelling van Jan Wouters als nieuwe hoofdtrainer. Met Wouters eindigt Ajax seizoen 1998/1999 als zesde in de eredivisie, Wouters wordt voor het einde van het seizoen daarna ontslagen. Henrichs verbindt zijn lot aan dat van Wouters en vertrekt in maart 2000 uit het bestuur van Ajax.

Arie_van_Os,_Uri_Coronel,_Michael_van_Praag,_André_Kraan_en_Hennie_Henrichs_(1989)Henrichs (uiterst rechts) met Van Os, Coronel, Van Praag en Kraan. (Foto via Wikimedia)

Henrichs verdwijnt daarna weer in de luwtje, maar op de achtergrond blijft hij een actief en betrokken lid van Ajax. Hij blijft zich roeren in ledenvergaderingen en keert in november 2005 terug in het bestuur, dat dan wordt geleid door John Jaakke. Net als zijn eerste periode in het bestuur krijgt Henrichs de portefeuille technische zaken. Maar het gaat niet lekker met Ajax, de club glijdt af en wint geen kampioenschappen meer. Het bestuur krijgt bovendien van de leden te horen dat het zich te veel met de directie van Ajax bemoeit.

In 2007 richt Ajax een commissie op onder leiding van Uri Coronel, die de organisatiestructuur van de club gaat onderzoeken. De commissie Coronel brengt een kritisch rapport uit, dat in 2008 leidt tot een herstructurering van de organisatie. Het voltallige bestuur van Ajax, inclusief Henrichs, vertrekt. Voor de tweede keer in vijf jaar tijd verlaat Henrichs het bestuur van Ajax door ondermaatse prestaties.

De terugkeer van Henrichs

Weer verdwijnt Henrich in de luwte, maar blijft hij betrokken. Als Cruijff eind 2010 via de ledenraad een revolutie ontketent bij Ajax, grijpt Henrichs zijn kans. Zo maakt hij in 2011 achtereenvolgend deel uit van een commissie verenigingszaken, een commissie die verzoening moet brengen tussen Cruijff en de toenmalig directie van Ajax, en een commissie die onenigheid tussen Cruijff en de commissarissen moet onderzoeken.

Zo weet Henrichs een centrale rol te verkrijgen in een periode waarin Ajax zichzelf opnieuw uitvindt. Als de ledenraad wordt opgeheven en overgaat in de bestuursraad, bemoeit Henrichs zich sterk met de samenstelling van de nieuw te vormen bestuursraad. Eind 2011 wordt Henrichs zelf verkozen tot voorzitter van die bestuursraad, nadat hij de leden heeft beloofd volledige steun te verlenen aan Cruijff en zijn plannen.

Vervolgens gaan Henrichs en Cruijff samen aan de slag om een nieuwe raad van commissarissen samen te stellen. Henrichs vervult hierin een leidende rol. Een aantal kandidaten van Cruijff, waaronder Ruud Suurendonk, worden gewogen en te licht bevonden. Henrichs draagt mensen voor uit zijn kringen, waaronder Hans Wijers en Dolf Collee, die vervolgens met goedkeuring van Cruijff een plek in de raad van commissarissen krijgen.

WijersWijers komt via Henrichs in de rvc van Ajax terecht. (Foto via Wikimedia)

De raad van commissarissen is begin 2012 compleet. Daarna blijft het relatief rustig, totdat algemeen directeur Collee eind 2015 besluit hoofd jeugdopleiding Jonk te ontslaan. Omdat Collee via Henrichs in de raad van commissarissen is gezet en daarna doorgeschoven is als algemeen directeur, staat ook de positie van Henrichs ter discussie aan de hand van het besluit van Collee.

En zo komen we bij de ledenvergadering waar dit artikel mee begon. Eind 2015 moet Henrichs aan de leden uitleggen waarom hij het beleid van de raad van commissarissen en directie heeft gesteund inzake het ontslag van Jonk. Henrichs verdedigt samen met de raad van commissarissen (onder leiding van Hans Wijers) en directie (onder leiding van Collee) zijn keuzes. Henrichs heeft vanaf dit punt geen enkele geen bedreiging voor zijn macht bij Ajax. De leden hebben zich achter Henrichs geschaard en hem herverkozen voor een tweede termijn als voorzitter.

Macht Henrichs ongenaakbaar

De macht van Henrichs bij Ajax is daarom vandaag de dag ongekend. Ten eerste heeft Henrichs als veteraan van de amateurtak grip op de aanwas en toelating van nieuwe leden. Als voorzitter reikt hij letterlijk het lidmaatschap uit aan nieuwe leden van Ajax. Ook beheerst hij het contact met oudere leden van de club, als gezicht van de bordjesclub. In zijn bestuursraad heeft Henrichs de touwtjes in handen en hij is betrokken geweest bij de samenstelling van de raad van commissarissen en directie zoals die er vandaag de dag bij staan.

Zo strekt de macht van Henrichs bij Ajax van de nieuwste leden tot zijn bestuursraad en via de mede door hem gevormde raad van commissarissen tot in de directie. Er gebeurt niks meer bij Ajax zonder dat Henrichs daar direct of indirect invloed op heeft. In 2000 en 2005 verliet hij de top van de club noodgedwongen. Dit keer heeft Henrichs zich optimaal ingedekt om zijn plek te behouden.
remco k
 remco k - maandag 23 april 2018 - 15:34   quote  deeplink  
Als ik dit lees gaat er een rilling over mijn lichaam..
Loetje
 Loetje - maandag 23 april 2018 - 15:39   quote  deeplink  
Verbaasd het je?
Ajax Warrior
 Ajax Warrior - maandag 23 april 2018 - 16:17   quote  deeplink  
En weet je wie hier de eerste was die daar toendertijd over begon? Alipedia noemden we hem. Toen ben ik me gaan inlezen. Dit Ajax komt niet uit het slop zolang deze club door dit soort enge mannetjes bestuurd wordt.
Loetje
 Loetje - maandag 23 april 2018 - 16:46   quote  deeplink  
Geweldige woordkeuze... 'Dit Ajax komt niet uit het slop'... Hahaha, held!
Ajax Warrior
 Ajax Warrior - maandag 23 april 2018 - 17:02   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 23 april 2018 - 16:46 schreef Loetje het volgende:
Geweldige woordkeuze... 'Dit Ajax komt niet uit het slop'... Hahaha, held!
Hahaha ik zie hem nu ook. Whahaha
remco k
 remco k - maandag 23 april 2018 - 19:41   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 23 april 2018 - 16:17 schreef Ajax Warrior het volgende:
En weet je wie hier de eerste was die daar toendertijd over begon? Alipedia noemden we hem. Toen ben ik me gaan inlezen. Dit Ajax komt niet uit het slop zolang deze club door dit soort enge mannetjes bestuurd wordt.
En zo is het.
Ajax we love you
 Ajax we love you - dinsdag 24 april 2018 - 10:27   quote  deeplink  
Ja misschien moet het hele stadion gaan zingen HENRICHS rot op!!

Topic openen dan leest hij het misschien zelf of anderen pakken het op en komt er een sneeuwbal effect
Peterhs
 Peterhs - dinsdag 24 april 2018 - 13:32   quote  deeplink  
Aan de kant zetten die gast en dan ook volledig. Geen achterkamertje of vanuit de luwte meer. Afgelopen klaar.
Ajax Warrior
 Ajax Warrior - zaterdag 28 april 2018 - 09:39   quote  deeplink  
Ben ik nou een zeikerd als ik vind dat Ten Hag ook niet goed met Mazraoui omgaat?? Waarom niet die jongen gewoon de kampioenswedstrijd gunnen? Heeft 22 wedstrijden in Jong meegedaan. Dan gun je hem toch ook gewoon deze wedstrijd?
remco k
 remco k - zaterdag 28 april 2018 - 10:07   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 28 april 2018 - 09:39 schreef Ajax Warrior het volgende:
Ben ik nou een zeikerd als ik vind dat Ten Hag ook niet goed met Mazraoui omgaat?? Waarom niet die jongen gewoon de kampioenswedstrijd gunnen? Heeft 22 wedstrijden in Jong meegedaan. Dan gun je hem toch ook gewoon deze wedstrijd?
Nee dat snap ik wel.

Ajax 1 speelt een nogal belangrijk potje en dan wil je iedereen van de selectie erbij hebben.
NatjosFC
 NatjosFC - zaterdag 28 april 2018 - 10:42   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 28 april 2018 - 09:39 schreef Ajax Warrior het volgende:
Ben ik nou een zeikerd als ik vind dat Ten Hag ook niet goed met Mazraoui omgaat?? Waarom niet die jongen gewoon de kampioenswedstrijd gunnen? Heeft 22 wedstrijden in Jong meegedaan. Dan gun je hem toch ook gewoon deze wedstrijd?
Ben het hier wel mee eens. Maar weet natuurlijk niet wat die jongen zelf wil.
Ajax Warrior
 Ajax Warrior - zaterdag 28 april 2018 - 11:37   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 28 april 2018 - 10:07 schreef remco k het volgende:

[..]

Nee dat snap ik wel.

Ajax 1 speelt een nogal belangrijk potje en dan wil je iedereen van de selectie erbij hebben.
Belangrijke wedstrijd? Hou op man. Die wedstrijd van vanavond is belangrijk voor zo'n jongen.
Ajax Warrior
 Ajax Warrior - zaterdag 28 april 2018 - 11:38   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 28 april 2018 - 10:42 schreef NatjosFC het volgende:

[..]

Ben het hier wel mee eens. Maar weet natuurlijk niet wat die jongen zelf wil.
Denk dat die jongen dat niet open en bloot zal zeggen, enkel wat zakelijk is.
p111
 p111 - zaterdag 28 april 2018 - 11:53   quote  deeplink  
Ik denk dat hij nu liever de kampioens wedstrijd speelt lijkt mij. Hij zit nu toch op de bank achter schone (niet terecht trouwens).
Hasjkoph
 Hasjkoph - zaterdag 28 april 2018 - 11:54   quote  deeplink  
0efcb9bf1e.png

Hij heeft letterlijk in de media gezegd dat hij liever de kampioenswedstrijd speelt.
Ajax Warrior
 Ajax Warrior - zaterdag 28 april 2018 - 11:55   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 28 april 2018 - 11:53 schreef p111 het volgende:
Ik denk dat hij nu liever de kampioens wedstrijd speelt lijkt mij. Hij zit nu toch op de bank achter schone (niet terecht trouwens).
Mazraoui is toch geen cvm????
Ajax Warrior
 Ajax Warrior - zaterdag 28 april 2018 - 11:56   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 28 april 2018 - 11:54 schreef Hasjkoph het volgende:
[ afbeelding ]

Hij heeft letterlijk in de media gezegd dat hij liever de kampioenswedstrijd speelt.
Ok, die had ik even gemist. Maar ik geef hem groot gelijk. Maar Ja, Ten Hag ............
Brandje
 Brandje - zaterdag 28 april 2018 - 12:01   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 28 april 2018 - 11:56 schreef Ajax Warrior het volgende:

[..]

Ok, die had ik even gemist. Maar ik geef hem groot gelijk. Maar Ja, Ten Hag ............
Als hij die jongen een basisplaats geeft heeft ie volkomen gelijk. Hij zit nu eenmaal vast bij Ajax 1 en niet meer bij JA.
Ajax Warrior
 Ajax Warrior - zaterdag 28 april 2018 - 12:03   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 28 april 2018 - 12:01 schreef Brandje het volgende:

[..]

Als hij die jongen een basisplaats geeft heeft ie volkomen gelijk. Hij zit nu eenmaal vast bij Ajax 1 en niet meer bij JA.
Hij zit hoogstwaarschijnlijk gewoon op de bank. Dus waarom gun je die jongen dan niet gewoon die wedstrijd?

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 3163
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Ajax Nieuws
Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Het officiële ten Hag moet oprotten topic!!!









0.0155940