BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Oorlog bij Ajax?

Plaats een nieuw antwoord  
Headliner: Ajax Nieuws
riveco
 riveco - donderdag 09 april 2015 - 11:03   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 09 april 2015 - 10:31 schreef Ztjes het volgende:

[..]

Laat ik het dan anders stellen, heel veel van mijn maten van het eerste uur zijn de laatste 2 jaar afgehaakt. Dit niet i.v.m. hun leeftijd, maar wel door het vertoonde Ajax-onwaardige spel. Het gestelde van het stadium is inderdaad gechargeerd.

Het verhaal van Sinkgraven en zijn daadwerkelijke kostprijs heb ik in een eerdere blog aangegeven, alleen vanuit een (in mijn ogen betrouwbare) publieke bron is gepubliceerd.

Kan jij dan niet tijdens de aandeelvergadering, openheid van zaken t.a.v. transfers bepleiten, dan wordt het gras voor de voeten van de media weggemaaid. Of hebben ze toch t.a.v. transferszaken niet eerlijk naar buiten gecommuniceerd?
Op de aandelen vergadering is de openheid van Transfers allang voorbij gekomen, maar daar het over een beurs genoteerd bedrijf gaat zijn er alleen bedragen in te zien op de jaar vergadering. Ook zijn de bedragen die in de boeken komen incl opleidings kosten en excl een percentage doorverkoop (die niet van te voren te schatten valt ) Ook percentages van bonussen is moeilijk in te schatten (zelfs als je het op papier ziet staan ) Dus al met al kun je een speler kopen voor 6 miljoen en ben je bij een winstgevende verkoop eigenlijk 12 miljoen kwijt of zo. En als de MEDIA iets hoort draaien ze er een eigen verhaal van ( als het maar aantrekkelijk is voor de lezers )
remco k
 remco k - donderdag 09 april 2015 - 12:58   quote  deeplink  
Soms lees je ook berichten wat een speler totaal kan gaan kosten. Dus inclusief salaris en alle andere bijkomende kosten..

Het is maar net wat je ervan maakt, en wat de lezer wil lezen..
riveco
 riveco - donderdag 09 april 2015 - 13:29   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 09 april 2015 - 12:58 schreef remco k het volgende:
Soms lees je ook berichten wat een speler totaal kan gaan kosten. Dus inclusief salaris en alle andere bijkomende kosten..

Het is maar net wat je ervan maakt, en wat de lezer wil lezen..
juist
Eide
 Eide - donderdag 09 april 2015 - 13:58   quote  deeplink  
Het probleem met transfers is dat naar buiten toe de exacte constructie eigenlijk nooit openbaar wordt. Een initieel bedrag vaak wel maar daar voorbij niet. Welke premies of clausules worden er bedongen. Wat voor betaalconstructie wordt gekozen. Zijn er ruilduels of iets dergelijks beklonken.

Het maakt een transfer voor de buitenwacht heel lastig op waarde in te schatten. En bij verkoop van spelers even zo. Want van de ontvangen gelden gaan delen naar de belastingdienst, delen naar solidariteitsfondsen, opleidingsvergoedingen, soms naar spelersmakelaars of rechtstreeks aan de speler. Verschillende voetbalbestuurders hebben in het verleden aangegeven dat je als club van een transfersom maar zo'n 50% a 60% daadwerkelijk ontvangt.

Kijk maar naar de zogenaamde 100 miljoen van Ajax. Dat was ook een schatting op basis van allerlei rare aannames die weinig met de werkelijkheid te maken hadden. Maar dat soort zaken gaan wel een eigen leven leiden. Een kritische houding is vaak verstandig.
Ztjes
 Ztjes - donderdag 09 april 2015 - 14:09   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 09 april 2015 - 11:03 schreef riveco het volgende:

[..]

Op de aandelen vergadering is de openheid van Transfers allang voorbij gekomen, maar daar het over een beurs genoteerd bedrijf gaat zijn er alleen bedragen in te zien op de jaar vergadering. Ook zijn de bedragen die in de boeken komen incl opleidings kosten en excl een percentage doorverkoop (die niet van te voren te schatten valt ) Ook percentages van bonussen is moeilijk in te schatten (zelfs als je het op papier ziet staan ) Dus al met al kun je een speler kopen voor 6 miljoen en ben je bij een winstgevende verkoop eigenlijk 12 miljoen kwijt of zo. En als de MEDIA iets hoort draaien ze er een eigen verhaal van ( als het maar aantrekkelijk is voor de lezers )
Juist,

Alleen is men bij Ajax nooit open in de aanvullende kostenverhogende aspecten van een transfer, zoals bijv. percentage doorverkoopregeling, extra premies voor de vorige club bij bijv. een minimaal aantal gespeelde wedstrijden/wedstrijdtijd of behalen kampioenschap/beker, etc.. Dit geeft de media ook de mogelijkheid om de gegevens zo te interpreteren en er een aantrekkelijk verhaal voor de lezers van te maken. Dus hoort hier altijd een grote kritische houding tegenover te staan.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op donderdag 09 april 2015 door Ztjes --
riveco
 riveco - donderdag 09 april 2015 - 14:20   quote  deeplink  
Het is bij een beurs genoteerd bedrijf zo dat het boekhoudkundig moet kloppen, en dus kritiek is voor hun onderbouwd.
riveco
 riveco - donderdag 09 april 2015 - 14:22   quote  deeplink  
En al zou het allemaal heel helder zijn, dan nog ga je de media de mond niet snoeien want het is maar 1x per jaar.
echte ajaxfan!
 echte ajaxfan! - donderdag 09 april 2015 - 15:29   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 09 april 2015 - 10:50 schreef remco k het volgende:

[..]

Je begint over het droombeeld van Cruijf, daarna zeggen dat je dat niet alleen met jeugdspelers red. Toen ben ik maar gestopt met lezen.

Er staat namelijk helemaal nergens dat het beleid Cruijff met alleen jeugdspelers wil werken. Dat is volkomen onzin.
En waarom is Jonk (die het beleid van Cruijff zou aanhangen....)dan boos? Omdat er niet meer jeugdspelers een kans krijgen. Hij wil van het 1e elftal een kleuterklas maken waar je de oorlog niet mee kan winnen
Eide
 Eide - donderdag 09 april 2015 - 15:38   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 09 april 2015 - 15:29 schreef echte ajaxfan! het volgende:

[..]

En waarom is Jonk (die het beleid van Cruijff zou aanhangen....)dan boos? Omdat er niet meer jeugdspelers een kans krijgen. Hij wil van het 1e elftal een kleuterklas maken waar je de oorlog niet mee kan winnen
Dat is niet correct. Jonk is boos omdat de jeugdopleiding niet mee inspraak heeft in beleidsmatige zaken. Dit is onder andere ingegeven door de 1.9 miljoen die Jonk wilde investeren in de jeugdopleiding waar hij uiteindelijk 9 ton voor kreeg.

De doorstroom is uitstekend. Jonk schijnt pissig te zijn over de besteding van beschikbare gelden.
remco k
 remco k - donderdag 09 april 2015 - 15:48   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 09 april 2015 - 15:29 schreef echte ajaxfan! het volgende:

[..]

En waarom is Jonk (die het beleid van Cruijff zou aanhangen....)dan boos? Omdat er niet meer jeugdspelers een kans krijgen. Hij wil van het 1e elftal een kleuterklas maken waar je de oorlog niet mee kan winnen
Zie de reactie hierboven van Eide..

Ajax supporters moeten eens ophouden met zelf verhaaltjes verzinnen op basis van een paar letters die ze ergens in de media hebben gevonden..
Ronald 1960
 Ronald 1960 - donderdag 09 april 2015 - 16:47   quote  deeplink  
Ik denk dat het wel mee valt met de oorlog bij ajax zoals wordt gesuggereerd, zeker gezien het stuk van de link hieronder:

http://www.ajaxshowtime.com/bijzaken-en-geruchten/87127/jonk-en-jongkind-praten-over-vakmanschap-bij-ajax.html?

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op donderdag 09 april 2015 door Ronald 1960 --
remco k
 remco k - donderdag 09 april 2015 - 18:28   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 09 april 2015 - 16:47 schreef Ronald 1960 het volgende:
Ik denk dat het wel mee valt met de oorlog bij ajax zoals wordt gesuggereerd, zeker gezien het stuk van de link hieronder:

http://www.ajaxshowtime.com/bijzaken-en-geruchten/87127/jonk-en-jongkind-praten-over-vakmanschap-bij-ajax.html?
Sorry, maar die link zegt me helemaal niets over de gang van zaken bij Ajax..

Het geeft alleen weer hoe Jonk en Jongkind erover denken..
Ronald 1960
 Ronald 1960 - donderdag 09 april 2015 - 22:53   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 09 april 2015 - 18:28 schreef remco k het volgende:

[..]

Sorry, maar die link zegt me helemaal niets over de gang van zaken bij Ajax..

Het geeft alleen weer hoe Jonk en Jongkind erover denken..
Juist en ook zij zeggen dat je ook dingen uit de keuken van buiten af kan halen. Dat interpreteer ik als: Als we de kwaliteit niet hier hebben, halen we die van buiten af.....
Bobby1972
 Bobby1972 - vrijdag 10 april 2015 - 11:30   quote  deeplink  
Zo juist las ik een artikel in de Leeuwarder courant waarin staat dat Cruijff door Ajax is gevraagd om in te grijpen. Dat zegt Keje Molenaar. Wat ik al maanden roep dat Ajax wat aan de communicatie moet gaan doen, is dus ook echt een probleem. Er zijn dus grote verschillen in opvatting. Wim Jonk en Ruben Jongkind staan recht tegenover Overmars, de Boer en Bergkamp.Wim Jonk is ook gestopt met het bezoeken van de vergaderingen van het technisch hart. Hierdoor zijn irritaties ontstaan. Nu moet Cruijff er weer voor zorgen dat de neuzen de zelfde rrichting opstaan. Wordt vervolgd.....
ALTIJD PRIJS IN DE K
 ALTIJD PRIJS IN DE K - vrijdag 10 april 2015 - 11:59   quote  deeplink  
Iemand een shotje?
remco k
 remco k - vrijdag 10 april 2015 - 12:12   quote  deeplink  
Johan Cruijff komt naar Amsterdam om orde te scheppen in de chaos bij Ajax. Dat zegt Keje Molenaar, één van de vertrouwelingen van de clublegende ten tijde van de 'Fluwelen Revolutie'. ,,Johan zal niet te lang wachten, want ook zijn goede naam staat op het spel,'' aldus Molenaar, die in overleg zal treden met Cruijff.

Molenaar acht Cruijffs komst naar Ajax noodzakelijk nu de club in de aanloop naar het uitduel met Heracles wordt verscheurd door diens filosofie. Tussen enerzijds de opleiders Wim Jonk en Ruben Jongkind en anderzijds de directie (Marc Overmars) en leiding van de A-selectie (De Boer en Bergkamp) bestaan verschillen van inzicht. Jonk schuift zelfs al niet meer aan bij reguliere vergaderingen van het technisch hart, waartoe ook Overmars en Bergkamp behoren.

Het is ernst, stelt ook Molenaar. ,,Natuurlijk hebben mij ook signalen bereikt dat er over en weer irritaties zijn ontstaan. Dat is niet erg, want de mannetjes kunnen verschillen van inzicht hebben. Het betekent wel dat er iets moet gebeuren. De raad van commissarissen zal ook een en ander gaan doen, maar er moet iemand met een hogere status aan te pas komen en dat is Johan. Hij moet alles en iedereen bijeen roepen om de neuzen weer dezelfde richting op te krijgen. Johan gaat het oplossen'', aldus Molenaar, die wel begrijpt dat de irritaties nu naar buiten komen. ,,Als succes uitblijft komen die aan het oppervlak.''

Ook Sjaak Swart, boezemvriend van Cruijff, is die mening toegedaan. ,,Het is des Ajax: als het niet goed gaat, gebeurt er altijd iets. Ruzie is er overal, maar nu wordt het wel tijd dat Johan een weekje langs komt op de Toekomst om de boel te lijmen. Het gaat hier om grote mensen, die heus wel weer door één deur kunnen straks.''
remco k
 remco k - vrijdag 10 april 2015 - 12:12   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 10 april 2015 - 11:30 schreef Bobby1972 het volgende:
Zo juist las ik een artikel in de Leeuwarder courant waarin staat dat Cruijff door Ajax is gevraagd om in te grijpen. Dat zegt Keje Molenaar. Wat ik al maanden roep dat Ajax wat aan de communicatie moet gaan doen, is dus ook echt een probleem. Er zijn dus grote verschillen in opvatting. Wim Jonk en Ruben Jongkind staan recht tegenover Overmars, de Boer en Bergkamp.Wim Jonk is ook gestopt met het bezoeken van de vergaderingen van het technisch hart. Hierdoor zijn irritaties ontstaan. Nu moet Cruijff er weer voor zorgen dat de neuzen de zelfde rrichting opstaan. Wordt vervolgd.....
Volgens mij heeft dit niet zo heel veel met communicatie te maken. Maar met een verschil in opvatting over het te voeren beleid.
nora
 nora - vrijdag 10 april 2015 - 12:51   quote  deeplink  
Ik ben benieuwd, als de verhalen kloppen sta ik achter Overmars en de Boer het is onmogelijk om de top te bereiken met 11 zelf opgeleide spelers, dus moet je sommige plekken opvullen met spelers van buitenaf alleen moeten zij wel top zijn en geen Zimler bv
remco k
 remco k - vrijdag 10 april 2015 - 12:54   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 10 april 2015 - 12:51 schreef nora het volgende:
Ik ben benieuwd, als de verhalen kloppen sta ik achter Overmars en de Boer het is onmogelijk om de top te bereiken met 11 zelf opgeleide spelers, dus moet je sommige plekken opvullen met spelers van buitenaf alleen moeten zij wel top zijn en geen Zimler bv
En waar in het hele verhaal staat dat Cruijf keje en Jonk met 11 eigen jeugdspelers de top willen halen?
Pietje
 Pietje - vrijdag 10 april 2015 - 15:08   quote  deeplink  
Geloof me maar, er is veel meer aan de hand bij Ajax dan wij met z'n allen vermoeden. Allemaal BV'tjes, allemaal eigenbelangen, allemaal ego'tjes. Te zot voor woorden.
Eide
 Eide - vrijdag 10 april 2015 - 15:25   quote  deeplink  
Uit het Parool van vandaag:

Vier vragen over de problemen bij Ajax

Het dondert in de gangen van de Arena en de Toekomst. De groep vertrouwelingen van Johan Cruijff lijkt bij Ajax uiteen te vallen, de eenheid is verbrokkeld. Twee kampen staan tegenover elkaar en de 'Fluwelen Revolutie' dreigt een mislukking te worden. Hoe zit de situatie precies in elkaar en hoe heeft het zo ver kunnen komen?

1. Hoe zat het ook alweer?
De grote omwenteling in de organisatiestructuur van Ajax begint met een column van Johan Cruijff in september 2010. 'Dit is Ajax niet meer. Er moet grondig een bezem door', schrijft de Amsterdammer in De Telegraaf. Een paar maanden later wordt trainer Martin Jol aan de kant gezet en komt Frank de Boer in zijn plek. Naast de aanstelling van De Boer treden op voorspraak van Cruijff zeven oud-spelers toe tot de ledenraad.

In juni 2011, kort na het eerste landskampioenschap sinds 2004, wordt een nieuwe raad van commissarissen aangesteld. Johan Cruijff, Steven ten Have, Edgar Davids, Paul Römer en Marjan Olfers slaan de armen ineen. De liefde duurt kort: het vijftal gaat geen moment soepel met elkaar om. De samenwerking loopt definitief spaak als Ten Have, Römer, Davids en Olfers achter de rug van Cruijff Louis van Gaal aanstellen als algemeen directeur. De bom barst en in de rechtszaal wint 'Kamp Cruijff'.

Een nieuwe raad van commissarissen wordt aangesteld, alle leden omarmen het plan van Cruijff om Ajax te hervormen. Van Gaal keert niet terug bij de Amsterdamse club. Op belangrijke posities binnen Ajax krijgen oud-spelers zeggenschap, zij hangen allen de filosofie van Cruijff aan.

Trainer Frank de Boer onttrekt zich aan bovengenoemde strubbelingen in die periode. In de media geeft hij aan zich alleen op het eerste elftal te richten.

2. Wie spelen in de plannen van Johan Cruijff een belangrijke rol?
Een belangrijk onderdeel in de visie van Johan Cruijff is het zogenoemde Technische Hart. Het Technische Hart, bestaande uit hoofd jeugdopleidingen Wim Jonk, assistent-trainer Dennis Bergkamp, hoofdtrainer Frank de Boer en directeur voetbalzaken Marc Overmars, bepaalt met elkaar het voetbaltechnische beleid binnen Ajax. Beslissingen over eventuele aankopen, de speelstijl en het opleiden van jeugdspelers worden door deze vier oud-spelers genomen.

Een belangrijke pion op jeugdcomplex de Toekomst is Ruben Jongkind. De oud-looptrainer is samen met Jonk verantwoordelijk voor de uitvoering van Plan Cruijff in de jeugdelftallen.

3. Waarom is de situatie veranderd?
Binnen de club rommelt het al langer. Verschillende jeugdtrainers, aangesteld om Plan Cruijff ten uitvoer te leggen, stapten al op, om uiteenlopende redenen. De partijen die nu min of meer tegenover elkaar staan zijn te scheiden in 'de Toekomst' en 'de Arena'. Opleiders Jonk en Jongkind van de Toekomst, stilzwijgend gesteund door Cruijff, zijn het niet eens met het beleid dat Overmars, De Boer en Bergkamp voeren.

Centraal twistpunt is de vraag in hoeverre het plan Cruijff leidend moet zijn bij Ajax. Omdat het plan niet volledig is dichtgetimmerd zijn er binnen de organisatie van Ajax onduidelijkheden en verschillende meningen over de plan van aanpak.

Het drietal Overmars, De Boer en Bergkamp kiest bijvoorbeeld voor een sobere speelstijl, terwijl de opleiders en Cruijff het publiek een aanvallend Ajax willen bieden. De mannen rond het eerste elftal willen meer aankopen doen, terwijl Jonk en Jongkind willen vertrouwen op de doorstroom van de jeugd. Aankopen als Lerin Duarte, Niki Zimling, Daley Sinkgraven en Nemanja Gudelj staan in hun ogen toptalenten Abdelhak Nouri, Donny van de Beek en Robert Muric in de weg bij hun ontwikkeling. Frank de Boer vindt dat deze jongens nog niet klaar zijn voor het echte werk in Ajax 1.

Ergernis was er ook bij Jonk toen hij vorig jaar niet het budget kreeg waar om hij had gevraagd om de jeugdopleiding te verbeteren. Ondanks de uitstekende financiële positie van Ajax kregen Jonk en co slechts één miljoen euro extra, precies de helft van wat Jonk voor ogen had.

Bovengenoemde problemen zijn nog maar een kleine greep uit de irritaties die in beide kampen zijn ontstaan. Het heeft ertoe geleid dat Jonk niet meer aanschuift bij de wekelijkse vergaderingen van het Technische Hart. De communicatie tussen beide partijen verloopt daardoor zeer moeizaam. In de vergadering worden beslissingen genomen bij meerderheid van stemmen. Omdat De Boer, Overmars en Bergkamp in veel gevallen tegenover Jonk staan, valt de stemming vaak in het voordeel van het drietal uit. Jonk trok dat niet langer.

4. Wat kunnen we verwachten?
Van belang is dat de neuzen weer dezelfde kant op komen te staan. In de huidige situatie gaan vroeg of laat mensen het veld ruimen. Mensen die in de ogen van Cruijff belangrijk zijn voor Ajax. De verhoudingen staan op scherp.

Zonder man een paard te noemen spreekt de voormalig Nummer 14 in zijn column zich soms negatief uit over Frank de Boer en de speelwijze van Ajax. De groep eensgezinden die een paar jaar geleden het roer bij Ajax drastisch omgooiden, bestormen niet langer samen het slagveld.

Cruijff liet zich het afgelopen jaar weinig zien bij Ajax en het is nu wachten tot hij de open eindjes in zijn befaamde plan dichtknoopt. Vooral Jonk, Overmars, De Boer en Bergkamp moeten de strijdbijl begraven en aan de toekomst van Ajax bouwen. Wie kan nu beter zijn volgelingen herenigen dan het opperhoofd zelf?
Eide
 Eide - vrijdag 10 april 2015 - 15:41   quote  deeplink  
De Boer gaat voor het eerst in op onrust: 'Eerste team het belangrijkst'

Frank de Boer bevestigt dat het enigszins onrustig is binnen Ajax. De coach zei vrijdag op zijn wekelijkse perspraatje echter dat dat helemaal geen groot probleem hoeft te zijn.

"Dat er wat strubbelingen zijn.waar rook is, is vuur", zei De Boer. "Voor de rest denk ik dat er geen man overboord is. Dit is een interne aangelegenheid. Dat moeten we ook zo houden. Dat hoef ik hier niet te bespreken."

Verschillende belangen
Toch ging hij later in op het belang dat hij als trainer van het eerste elftal heeft. "Ik denk niet dat De Toekomst en het eerste elftal verschillende belangen heeft. Het belangrijkste is het eerste elftal, die moet presteren. Als staf zijnde proberen we mee te denken met De Toekomst omdat wij ook weten dat dat onze levensader is. We stoppen er heel veel energie en geld in."

"Ik denk dat ik heb bewezen dat ik genoeg aandacht aan de jeugd schenk", vervolgt De Boer. "Soms zijn er bepaalde vacatures die niet met jeugd op te vullen zijn, dan moet je naar andere opties kijken", aldus de coach. "Ik probeer talenten, als zij zich aandienen en in mijn ogen goed genoeg zijn voor het eerste elftal, zeker te gebruiken. Maar ik kijk ook hoe ik het beste resultaat kan krijgen."

Cruijff
Of talenten wel of niet klaar zijn voor het eerste elftal, is geen issue volgens De Boer. "Sommige jongens kunnen wel meedoen met het eerste elftal, maar op wat voor basis? Reken je zon speler voor twintig wedstrijden of voor twee wedstrijden? Ik denk niet dat we (Jonk en hij, red.) een verschil van inzicht hebben in dat opzicht."

Juicht De Boer het toe als Johan Cruijff op korte termijn een kop thee komt drinken op De Toekomst? "Ik vind het altijd leuk als Johan komt. Dan kunnen we over voetbal praten, dat vind ik altijd zeer nuttig. Ik voel me gesteund door Johan Cruijff. Ik denk dat we allemaal maar één doel hebben en dat is Ajax stappen verder te brengen en resultaat halen. Het liefst met mooi en sprankelend voetbal natuurlijk."

Bron

---------------

En vandaag ook voor het eerst een reactie van Frank de Boer. Ik kan mij in die reactie trouwens best goed vinden.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op vrijdag 10 april 2015 door Eide --
Pietje
 Pietje - vrijdag 10 april 2015 - 15:43   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 10 april 2015 - 15:25 schreef Eide het volgende:
Uit het Parool van vandaag:

Vier vragen over de problemen bij Ajax

Het dondert in de gangen van de Arena en de Toekomst. De groep vertrouwelingen van Johan Cruijff lijkt bij Ajax uiteen te vallen, de eenheid is verbrokkeld. Twee kampen staan tegenover elkaar en de 'Fluwelen Revolutie' dreigt een mislukking te worden. Hoe zit de situatie precies in elkaar en hoe heeft het zo ver kunnen komen?

1. Hoe zat het ook alweer?
De grote omwenteling in de organisatiestructuur van Ajax begint met een column van Johan Cruijff in september 2010. 'Dit is Ajax niet meer. Er moet grondig een bezem door', schrijft de Amsterdammer in De Telegraaf. Een paar maanden later wordt trainer Martin Jol aan de kant gezet en komt Frank de Boer in zijn plek. Naast de aanstelling van De Boer treden op voorspraak van Cruijff zeven oud-spelers toe tot de ledenraad.

In juni 2011, kort na het eerste landskampioenschap sinds 2004, wordt een nieuwe raad van commissarissen aangesteld. Johan Cruijff, Steven ten Have, Edgar Davids, Paul Römer en Marjan Olfers slaan de armen ineen. De liefde duurt kort: het vijftal gaat geen moment soepel met elkaar om. De samenwerking loopt definitief spaak als Ten Have, Römer, Davids en Olfers achter de rug van Cruijff Louis van Gaal aanstellen als algemeen directeur. De bom barst en in de rechtszaal wint 'Kamp Cruijff'.

Een nieuwe raad van commissarissen wordt aangesteld, alle leden omarmen het plan van Cruijff om Ajax te hervormen. Van Gaal keert niet terug bij de Amsterdamse club. Op belangrijke posities binnen Ajax krijgen oud-spelers zeggenschap, zij hangen allen de filosofie van Cruijff aan.

Trainer Frank de Boer onttrekt zich aan bovengenoemde strubbelingen in die periode. In de media geeft hij aan zich alleen op het eerste elftal te richten.

2. Wie spelen in de plannen van Johan Cruijff een belangrijke rol?
Een belangrijk onderdeel in de visie van Johan Cruijff is het zogenoemde Technische Hart. Het Technische Hart, bestaande uit hoofd jeugdopleidingen Wim Jonk, assistent-trainer Dennis Bergkamp, hoofdtrainer Frank de Boer en directeur voetbalzaken Marc Overmars, bepaalt met elkaar het voetbaltechnische beleid binnen Ajax. Beslissingen over eventuele aankopen, de speelstijl en het opleiden van jeugdspelers worden door deze vier oud-spelers genomen.

Een belangrijke pion op jeugdcomplex de Toekomst is Ruben Jongkind. De oud-looptrainer is samen met Jonk verantwoordelijk voor de uitvoering van Plan Cruijff in de jeugdelftallen.

3. Waarom is de situatie veranderd?
Binnen de club rommelt het al langer. Verschillende jeugdtrainers, aangesteld om Plan Cruijff ten uitvoer te leggen, stapten al op, om uiteenlopende redenen. De partijen die nu min of meer tegenover elkaar staan zijn te scheiden in 'de Toekomst' en 'de Arena'. Opleiders Jonk en Jongkind van de Toekomst, stilzwijgend gesteund door Cruijff, zijn het niet eens met het beleid dat Overmars, De Boer en Bergkamp voeren.

Centraal twistpunt is de vraag in hoeverre het plan Cruijff leidend moet zijn bij Ajax. Omdat het plan niet volledig is dichtgetimmerd zijn er binnen de organisatie van Ajax onduidelijkheden en verschillende meningen over de plan van aanpak.

Het drietal Overmars, De Boer en Bergkamp kiest bijvoorbeeld voor een sobere speelstijl, terwijl de opleiders en Cruijff het publiek een aanvallend Ajax willen bieden. De mannen rond het eerste elftal willen meer aankopen doen, terwijl Jonk en Jongkind willen vertrouwen op de doorstroom van de jeugd. Aankopen als Lerin Duarte, Niki Zimling, Daley Sinkgraven en Nemanja Gudelj staan in hun ogen toptalenten Abdelhak Nouri, Donny van de Beek en Robert Muric in de weg bij hun ontwikkeling. Frank de Boer vindt dat deze jongens nog niet klaar zijn voor het echte werk in Ajax 1.

Ergernis was er ook bij Jonk toen hij vorig jaar niet het budget kreeg waar om hij had gevraagd om de jeugdopleiding te verbeteren. Ondanks de uitstekende financiële positie van Ajax kregen Jonk en co slechts één miljoen euro extra, precies de helft van wat Jonk voor ogen had.

Bovengenoemde problemen zijn nog maar een kleine greep uit de irritaties die in beide kampen zijn ontstaan. Het heeft ertoe geleid dat Jonk niet meer aanschuift bij de wekelijkse vergaderingen van het Technische Hart. De communicatie tussen beide partijen verloopt daardoor zeer moeizaam. In de vergadering worden beslissingen genomen bij meerderheid van stemmen. Omdat De Boer, Overmars en Bergkamp in veel gevallen tegenover Jonk staan, valt de stemming vaak in het voordeel van het drietal uit. Jonk trok dat niet langer.

4. Wat kunnen we verwachten?
Van belang is dat de neuzen weer dezelfde kant op komen te staan. In de huidige situatie gaan vroeg of laat mensen het veld ruimen. Mensen die in de ogen van Cruijff belangrijk zijn voor Ajax. De verhoudingen staan op scherp.

Zonder man een paard te noemen spreekt de voormalig Nummer 14 in zijn column zich soms negatief uit over Frank de Boer en de speelwijze van Ajax. De groep eensgezinden die een paar jaar geleden het roer bij Ajax drastisch omgooiden, bestormen niet langer samen het slagveld.

Cruijff liet zich het afgelopen jaar weinig zien bij Ajax en het is nu wachten tot hij de open eindjes in zijn befaamde plan dichtknoopt. Vooral Jonk, Overmars, De Boer en Bergkamp moeten de strijdbijl begraven en aan de toekomst van Ajax bouwen. Wie kan nu beter zijn volgelingen herenigen dan het opperhoofd zelf?

Ik vind het sowieso verkeerd dat de vuile was buiten hangt bij Ajax. Ik schreef al eerder, dat er veel meer aan de hand moet zijn dan wij met z'n allen beseffen. Ik realiseer me dat een kampioenschap een hoop kan maskeren. Ellende, etc. komt alleen bovendrijven wanneer het niet goed gaat en dat is precies wat er nu aan de hand is. Maar dit alles is niet goed voor de club.
Eide
 Eide - vrijdag 10 april 2015 - 15:45   quote  deeplink  
Dat schreef ik ook in mijn meest recente column. Bij Ajax worden musjes alleen nogal snel olifanten.
Pietje
 Pietje - vrijdag 10 april 2015 - 15:57   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 10 april 2015 - 15:45 schreef Eide het volgende:
Dat schreef ik ook in mijn meest recente column. Bij Ajax worden musjes alleen nogal snel olifanten.
Oei... dan heb ik iets gemist. Ik zal je column snel opzoeken. Ik heb het de laatste tijd nogal druk gehad.
remco k
 remco k - vrijdag 10 april 2015 - 16:23   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 10 april 2015 - 15:43 schreef Pietje het volgende:

[..]

Ik vind het sowieso verkeerd dat de vuile was buiten hangt bij Ajax. Ik schreef al eerder, dat er veel meer aan de hand moet zijn dan wij met z'n allen beseffen. Ik realiseer me dat een kampioenschap een hoop kan maskeren. Ellende, etc. komt alleen bovendrijven wanneer het niet goed gaat en dat is precies wat er nu aan de hand is. Maar dit alles is niet goed voor de club.
Ik denk juist dat er veel minder aan de hand is dan dat er wordt gesuggereerd.

Men krijgt de laatste jaren minder en minder nieuws uit de Arena, dus als er dan een keer iets is, wordt dat direct gigantisch opgebazen..
Pietje
 Pietje - vrijdag 10 april 2015 - 16:28   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 10 april 2015 - 16:23 schreef remco k het volgende:

[..]

Ik denk juist dat er veel minder aan de hand is dan dat er wordt gesuggereerd.

Men krijgt de laatste jaren minder en minder nieuws uit de Arena, dus als er dan een keer iets is, wordt dat direct gigantisch opgebazen..
Als ik de media moet geloven, dan is er wel degelijk wat aan de hand. Wanneer het goed gaat, dus met een kampioenschap, dan wordt het met de mantel der liefde bedekt. Nu dat we een compleet verloren seizoen moeten doormaken, komt het wèl naar buiten. En dat is volgens mij nu gaande.
riveco
 riveco - vrijdag 10 april 2015 - 16:33   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 10 april 2015 - 15:08 schreef Pietje het volgende:
Geloof me maar, er is veel meer aan de hand bij Ajax dan wij met z'n allen vermoeden. Allemaal BV'tjes, allemaal eigenbelangen, allemaal ego'tjes. Te zot voor woorden.
Haha Pietje, jij weet het ook niet en toch is het te zot voor woorden?
Je ziet het dus allemaal van de zwarte kant.
remco k
 remco k - vrijdag 10 april 2015 - 16:40   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 10 april 2015 - 16:28 schreef Pietje het volgende:

[..]

Als ik de media moet geloven, dan is er wel degelijk wat aan de hand. Wanneer het goed gaat, dus met een kampioenschap, dan wordt het met de mantel der liefde bedekt. Nu dat we een compleet verloren seizoen moeten doormaken, komt het wèl naar buiten. En dat is volgens mij nu gaande.
Als ik de Boer zelf er ook over hoor nu dan denk ik echt dat het wel meevalt..

De media is nu eenmaal Ajax geil, dat is altijd al zo geweest en zal ook altijd zo blijven.
En ze zijn al helemaal Ajax geil als er weer eens wat minder gaat bij de club. Dan wordt van iedere mug een olifant gemaakt..

En laten we wel wezen. Het gegeven dat een Jonk het geld dat hij graag wou hebben afgelopen jaar niet heeft gekregen, heeft helemaal niets te maken met de hidige prestaties van het eerste elftal.
Pietje
 Pietje - vrijdag 10 april 2015 - 16:43   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 10 april 2015 - 16:33 schreef riveco het volgende:

[..]

Haha Pietje, jij weet het ook niet en toch is het te zot voor woorden?
Je ziet het dus allemaal van de zwarte kant.
Met "te zot voor woorden" bedoel ik dat het allemaal naar buiten komt. Natuurlijk ken ik de ins en outs ook niet, maar ik baal ervan, dat Ajax op deze manier in het nieuws komt.
Pietje
 Pietje - vrijdag 10 april 2015 - 16:44   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 10 april 2015 - 16:40 schreef remco k het volgende:

[..]

Als ik de Boer zelf er ook over hoor nu dan denk ik echt dat het wel meevalt..

De media is nu eenmaal Ajax geil, dat is altijd al zo geweest en zal ook altijd zo blijven.
En ze zijn al helemaal Ajax geil als er weer eens wat minder gaat bij de club. Dan wordt van iedere mug een olifant gemaakt..

En laten we wel wezen. Het gegeven dat een Jonk het geld dat hij graag wou hebben afgelopen jaar niet heeft gekregen, heeft helemaal niets te maken met de hidige prestaties van het eerste elftal.
We wachten maar af. Als ik het goed heb begrepen, komt Johan Cruijff naar Amsterdam om erover te praten. Enkel dat feit al betekent dat er wat aan de hand is.
Ronald 1960
 Ronald 1960 - vrijdag 10 april 2015 - 19:14   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 10 april 2015 - 15:45 schreef Eide het volgende:
Dat schreef ik ook in mijn meest recente column. Bij Ajax worden musjes alleen nogal snel olifanten.
musjes?? ;-)
remco k
 remco k - vrijdag 10 april 2015 - 21:12   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 10 april 2015 - 16:44 schreef Pietje het volgende:

[..]

We wachten maar af. Als ik het goed heb begrepen, komt Johan Cruijff naar Amsterdam om erover te praten. Enkel dat feit al betekent dat er wat aan de hand is.
Ik denk dat het verhaal van Keje Molenaar het dichtst tegen de waarheid aanzit, ik heb die man sowieso erg hoog zitten en heb niet het idee dat hij de waarheid verdraaid..

Dus gewoon een aantal meningsverschillen, waar nu niemand boven staat om die op te lossen..
remco k
 remco k - vrijdag 10 april 2015 - 21:22   quote  deeplink  
Ik vraag me af hoeveel waarheid er in onderstaande column zit..

Natuurlijk is alles zo te draaien dat overal een kern van waarheid inzit.

http://www.ajaxshowtime.com/opinie/87157/column-exit-kinsbergen.html?utm_source=headliner.nl&utm_medium=link&utm_term=free&utm_content=textlink&utm_campaign=Headliner.nl
Bobby1972
 Bobby1972 - vrijdag 10 april 2015 - 22:23   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 10 april 2015 - 12:12 schreef remco k het volgende:

[..]

Volgens mij heeft dit niet zo heel veel met communicatie te maken. Maar met een verschil in opvatting over het te voeren beleid.
Wanneer je communiceert is het belangrijk dat je elkaar begrijpt, respecteert en voor Ajax dezelfde ideeën hebt. Wanneer dat niet zo is, ga je automatisch minder met elkaar communiceren. Natuurlijk heeft dit te maken met communiceren. Jonk komt niet meer naar de vergaderingen. Dus communiceert hij niet meer. Jij blijft op een vreemde manier denken Remco!!
remco k
 remco k - vrijdag 10 april 2015 - 22:26   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 10 april 2015 - 22:23 schreef Bobby1972 het volgende:

[..]

Wanneer je communiceert is het belangrijk dat je elkaar begrijpt, respecteert en voor Ajax dezelfde ideeën hebt. Wanneer dat niet zo is, ga je automatisch minder met elkaar communiceren. Natuurlijk heeft dit te maken met communiceren. Jonk komt niet meer naar de vergaderingen. Dus communiceert hij niet meer. Jij blijft op een vreemde manier denken Remco!!
Misschien eens een training communicatie volgen dan...

Jij noemt communicatie als hoofdoorzaak en dat is klinkklare onzin. Ze hebben namelijk gewoon verschillende opvattingen en kunnen daar zelf blijkbaar niet uitkomen. Dat er dus niet gecommuniceerd wordt op dat vlak is een gevolg van, en zeker niet de oorzaak..
Bobby1972
 Bobby1972 - vrijdag 10 april 2015 - 22:28   quote  deeplink  
Wanneer je andere ideeën hebt rem je elkaar feitelijk. En daarmee dus ook Ajax. Dit moet zo snel mogelijk worden glad gestreken. Omdat Ajax in Juli al aan de bak moet in de voorronde van de CL!
Bobby1972
 Bobby1972 - zaterdag 11 april 2015 - 12:23   quote  deeplink  
"Jij noemt communicatie als hoofdoorzaak"

Dat heb ik nooit gezegd. Het heeft niks te maken met of het de belangrijkste oorzaak is. Het heeft er puur mee te maken dat dit remmend werkt. Omdat deze mensen gezamenlijk Ajax leiden. Wanneer je niet meer met elkaar praat heeft dat altijd invloed op resultaten. Wanneer je andere gedachten hebt en het niet eens bent met elkaar gaat een mens vanuit nature de ander beperken. Iedere vorm van beperking heeft invloed op het eindresultaat.
remco k
 remco k - zaterdag 11 april 2015 - 12:29   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 10 april 2015 - 22:28 schreef Bobby1972 het volgende:
Wanneer je andere ideeën hebt rem je elkaar feitelijk. En daarmee dus ook Ajax. Dit moet zo snel mogelijk worden glad gestreken. Omdat Ajax in Juli al aan de bak moet in de voorronde van de CL!
Als de boer de selectie heeft waar hij mee wil starten, zijn de strubbelingen in het bestuur geen enkel excuus om niet te presteren..
remco k
 remco k - zaterdag 11 april 2015 - 12:29   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 11 april 2015 - 12:23 schreef Bobby1972 het volgende:
"Jij noemt communicatie als hoofdoorzaak"

Dat heb ik nooit gezegd. Het heeft niks te maken met of het de belangrijkste oorzaak is. Het heeft er puur mee te maken dat dit remmend werkt. Omdat deze mensen gezamenlijk Ajax leiden. Wanneer je niet meer met elkaar praat heeft dat altijd invloed op resultaten. Wanneer je andere gedachten hebt en het niet eens bent met elkaar gaat een mens vanuit nature de ander beperken. Iedere vorm van beperking heeft invloed op het eindresultaat.
Communicatie is zelfs het enige dat je noemt man..
morkanne
 morkanne - zaterdag 11 april 2015 - 12:43   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 11 april 2015 - 12:29 schreef remco k het volgende:

[..]

Als de boer de selectie heeft waar hij mee wil starten, zijn de strubbelingen in het bestuur geen enkel excuus om niet te presteren..
Daar ben ik het niet me eens.
Als hij de selectie heeft waar hij mee WIL starten...
Hij heeft niets over de selectie te zeggen maar hij moet maximaal presteren met de hem toegewezen spelers.
Van een club met de begroting van Ajax kun je er vanuit gaan dat dat een selectie is waar je kampioen mee kan (moet) worden
Bobby1972
 Bobby1972 - zaterdag 11 april 2015 - 22:15   quote  deeplink  
Precies en daarom slaan de woorden wederom nergens op die Remco uitspreekt. Dat dit Ajax in een vicieuze cirkel zit waar geen verbetering in zit is een feit. En dat daar verandering voor nodig is is ook een feit. Door anders te gaan spelen kunnen niet beperkte spelers ineens wel goed spelen. daarin heeft Remco een enorm groot bord voor zijn hoofd. Gevalletje kansloos, dat kwartje gaat niet vallen. Je hebt meer kwaliteit en andere type spelers nodig. De leiding zal moeten laten zien dat ze het slecht spel van dit jaar in het komende seizoen een positieve wending kunnen geven. Zo niet dan zijn bepaalde mensen niet geschikt voor Ajax!
remco k
 remco k - zaterdag 11 april 2015 - 22:24   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 11 april 2015 - 12:43 schreef morkanne het volgende:

[..]

Daar ben ik het niet me eens.
Als hij de selectie heeft waar hij mee WIL starten...
Hij heeft niets over de selectie te zeggen maar hij moet maximaal presteren met de hem toegewezen spelers.
Van een club met de begroting van Ajax kun je er vanuit gaan dat dat een selectie is waar je kampioen mee kan (moet) worden
Je moet het in de juiste context lezen.
remco k
 remco k - zaterdag 11 april 2015 - 22:27   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 11 april 2015 - 22:15 schreef Bobby1972 het volgende:
Precies en daarom slaan de woorden wederom nergens op die Remco uitspreekt. Dat dit Ajax in een vicieuze cirkel zit waar geen verbetering in zit is een feit. En dat daar verandering voor nodig is is ook een feit. Door anders te gaan spelen kunnen niet beperkte spelers ineens wel goed spelen. daarin heeft Remco een enorm groot bord voor zijn hoofd. Gevalletje kansloos, dat kwartje gaat niet vallen. Je hebt meer kwaliteit en andere type spelers nodig. De leiding zal moeten laten zien dat ze het slecht spel van dit jaar in het komende seizoen een positieve wending kunnen geven. Zo niet dan zijn bepaalde mensen niet geschikt voor Ajax!
Jij bent echt nog dommer dan het achtereind van een varken. En begrijpend lezen kan je al helemaal niet.

Kijk nou verdomme gewoon eens waar die post op gericht is.

En waar staat er in hemelsnaam ook maar 1 bericht waar staat dat ik geen spelers erbij wil hebben.
Bobby1972
 Bobby1972 - zaterdag 11 april 2015 - 22:34   quote  deeplink  
"Als de boer de selectie heeft waar hij mee wil starten, zijn de strubbelingen in het bestuur geen enkel excuus om niet te presteren.."

Wie zegt dat de Boer de selectie heeft waar hij mee wil starten? Strubbelingen werken nooit in je voordeel. En wie zegt dat de Boer een excuus gebruikt waardoor hij niet kan presteren?
remco k
 remco k - zaterdag 11 april 2015 - 22:40   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 11 april 2015 - 22:34 schreef Bobby1972 het volgende:
"Als de boer de selectie heeft waar hij mee wil starten, zijn de strubbelingen in het bestuur geen enkel excuus om niet te presteren.."

Wie zegt dat de Boer de selectie heeft waar hij mee wil starten? Strubbelingen werken nooit in je voordeel. En wie zegt dat de Boer een excuus gebruikt waardoor hij niet kan presteren?
Hij heeft geen excuus om niet te presteren betekend niet hetzelfde als excuses gebruiken voor het niet presteren.

Dacht dat je zoveel van communicatie houd. Maar lezen en dan met name begrijpend lezen is niet je sterkste kant.
Bobby1972
 Bobby1972 - zaterdag 11 april 2015 - 22:59   quote  deeplink  
Ho Ho Remco, vaak gebruik jij woorden die ik niet gezegd heb, of interpreteert mijn woorden totaal anders. Bij jou idem.......communicatie he...niet eenvoudig!!
remco k
 remco k - zaterdag 11 april 2015 - 23:15   quote  deeplink  
Kerel. Ik gebruik exact wat je zegt. En haal er stukjes uit die gewoon niet kloppen.

Communicatief behoor je wat mij betreft tot de zwaksten van het forum. Dat is natuurlijk helemaal niet erg. Ware het niet dat jij jezelf echt mega goed voordoet.
Bobby1972
 Bobby1972 - zaterdag 11 april 2015 - 23:24   quote  deeplink  
Persoonlijk vind ik jou 1 van de personen die het meest slecht leest. En waar je de absolute kroon mee spant is het feit dat je uitspraken doet die niet gezegd zijn of op feiten zijn berust. En daar ben je de laatste tijd ook door anderen op aangesproken. Dat vind ik het niveau van een mongool!

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op zaterdag 11 april 2015 door Bobby1972 --
Bobby1972
 Bobby1972 - zaterdag 11 april 2015 - 23:27   quote  deeplink  
Als ik aan jou denk dat zie ik zo'n heel dun iel ventje met afvallende schoudertjus in een verkeerd maatpak.

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 3096
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Ajax Nieuws
Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Oorlog bij Ajax?









0.0132591